Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

dubbele nationaliteit (USA en NL) en de belasting

Discussie gestart

MarcoP

Hi,
Ik lees het volgende:
"De VS is het enige ontwikkelde land ter wereld waar uw belastingplicht is gebaseerd op burgerschap in plaats van waar u woont of werkt. Dit houdt in dat iedere Amerikaanse burger (ook die met een dubbele nationaliteit), waar ze dan ook geboren zijn, wonen of werken, elk jaar belastingaangifte moet doen. Of dit inhoudt dat u belasting moet betalen in de VS is sterk afhankelijk van uw persoonlijke situatie. Geen belastingaangifte doen in de VS is echter een strafbaar feit."

Mijn vraag:
Onze kinderen zijn, toen wij in de USA woonden, aldaar geboren 1985/6 en lopen nu in Nederland aan tegen deze regeling. Eigelijk willen ze hun USA-nationaliteit opgeven. Dit schijnt best kostbaar te zijn.
Mijn vraag als vader is eigelijk: Is er iemand hier op het forum die een dubbele nationaliteit (USA en NL) heeft. In Nederland woont en werkt. En ook belastingaangifte doet in de VS.
Een andere vraag is: Wat komt hier in praktijk werkelijk voor kijken. Dus mensen met ervaring aub uw reactie hoe het echt werkt.
Bedankt
MarcoP
#1 - 16-02-2020, 14:20 uur

Pieter79

Hier was ik me niet van bewust, maar het blijkt inderdaad waar te zijn. Buiten het feit dat dit extra papierwerk oplevert lijkt het er wel op dat je geen belasting hoeft te betalen aangezien je minder dan 180 dagen per jaar buiten de VS woont, en dat je nooit dubbel belasting hoeft te betalen. Mijn eigen ervaring met IRS Tax Forms is dat het erg gemakkelijk in te vullen is, en dat het elk jaar min of meer hetzelfde is (ik doe belastingaangifte in de VS als inwoner). Ik vond deze site over de belastingplicht: https://www.irs.gov/individuals/international-taxpayers/us-citizens-by-birth-or-through-a-us-citizen-parent

Persoonlijk zou ik erg blij zijn geweest met een 'gratis' Amerikaans paspoort en de mogelijkheid om naar de VS te emigreren, maar dat is uiteraard een persoonlijke keuze. Mocht je er zeker van zijn dat je nooit die kant op wil dan lijkt het me gemakkelijker om er inderdaad afstand van te doen. Het lijkt erop dat dat via form DS-4083 kan en ongeveer $2,350 kost. Een goede site is van het US consulaat in Ierland (die van Nederland werkt niet zo goed): https://ie.usembassy.gov/u-s-citizen-services/citizenship-services/renunciation-of-u-s-citizenship/

Succes met het maken van de juiste keuze!

Gr. Pieter
#2 - 01-03-2020, 20:37 uur
"I pledge allegiance to the flag of the United States of America and to the Republic for which it stands, one Nation under God, indivisible, with liberty and justice for all."
Inventor ***9 Patents Granted*** (Update Oct-2023)

Cees A

@MarcoP 
 Ik weet helemaal niks van  Amerikaanse belastingen, maar ik ben  het eigenlijk met @Pieter79  eens.
Als ik jong zou zijn en een dubbele nationaliteit (NL + USA) zou hebben zou ik daar erg zuinig op zijn.
Je weet namelijk nooit wat de toekomst brengt.
Misschien willen je kinderen, of je eventuele kleinkinderen, nog ooit gaan werken voor een internationaal bedrijf met klanten of vestigingen in de VS
Werknemers die zonder visum-ellende probleemloos naar de VS kunnen reizen en daar zonder beperkingen kunnen gaan werken lijken me voor zo'n bedrijf best waardevol.
Of misschien willen ze later nog eens, om wat voor reden dan ook, voor wat langere tijd of misschien zelfs permanent, verhuizen naar de VS.

Op dit moment zien en ervaren je kinderen helaas alleen een paar (in mijn ogen) kleine nadeeltjes van die dubbele nationaliteit.
Een van die nadeeltjes is dat er eens per jaar een belastingaangifte moet worden gedaan in de VS.
Als je dat een of twee keer hebt gedaan weet je hoe dat in z'n werk gaat en wordt het, net als de NL belastingaangifte iets wat je ieder jaar even snel tussen de soep en de aardappels erbij doet.
Dankzij het belastingverdrag tussn NL en de VS zal er van (extra) belasting betalen in de VS geen sprake zijn.
Bij zo'n verdrag worden namelijk meestal belastingen tegen elkaar weggestreept en de torenhoge NL belastingen zullen dan ook altijd "winnen"
In de praktijk zal het dan ook blijven bij het jaarlijks invullen van dat VS aangiftebiljet

Samengevat:
Overtuig je kinderen er van verder te kijken dan de plicht tot belastingaangifte in Amerika.
Dubbele nationaliteit kan namelijk, ook al ervaren ze dat nu (nog) niet zo, ook voordelen hebben.
Die voordelen kunnen zich uitstrekken tot de volgende generatie. Minstens een van de ouders van je kleinkinderen is immers USA Citizen !
#3 - 02-03-2020, 08:57 uur
« Laatst bewerkt op: 02-03-2020, 08:59 uur door Cees A »

MarcoP

Hallo Cees en Pieter,
Bedankt voor jullie input. Zo van de oppervlakte bekeken lijkt het er inderdaad op dat het enkel "kleine nadeeltjes" zijn t.o.v. een groot voordeel "een dubbele nationaliteit". Maar als je onder de oppervlakte gaat spitten kan het in sommige gevallen heel erg vervelend zijn.  Als je er meer over wilt weten heb ik hier een erg interessante link, zeker een aanrader.

Op 22 januari jl. heeft de heer Omtzigt (CDA) een bijzondere procedure hierover georganiseerd. De bijzondere procedure kan je terugkijken via de volgende (ietwat omslachtige) weg:
 
-          Ga naar https://debatdirect.tweedekamer.nl/
-          Ga vervolgens naar menu, downloads, vergadering zonder verslaglegging downloaden.
-          Vul dan de gegevens van de vergadering in (22 januari, 13.30-14.30, Aletta Jacobszaal).

Daarnaast hier ook nog een artikel waar je kunt lezen hoe het soms in de praktijk loopt. https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/je-bankrekening-of-je-staatsburgerschap~b8a7584e/

Kortom het is te simpel om te stellen dat het kleine nadeeltjes zijn. In mijn ogen moet er zeker iets veranderen/verbeteren.  Zo-wie-zo het openen van een Nederlandse  bankrekening moet gewoon kunnen zonder de (privé) info die men nu vraagt bij de bank. Dit is nl. wettelijk verboden.
Groet
MarcoP
#4 - 02-03-2020, 09:53 uur

Cees A

Interessante en verhelderende video van die vergadering.   (en ja, ik heb 'm helemaal afgekeken)
Dat Volkskrantartikel vond ik  wat minder diepgaand, maar oké.

Er zitten inderdaad meer haken en ogen aan het US burgerschap dan ik in mijn onwetendheid dacht.
Als ik die vergadering goed begrijp is het grootste pijnpunt de informatieplicht van de banken over de vermogenspositie van US burgers naar de IRS.
Deze informatieplicht heeft te maken met  het feit dat de VS belasting kan heffen op z'n burgers waar ter wereld die ook wonen.
De VS en Eritrea zijn blijkbaar de enige landen die dit doen.

Nou is een informatieplicht tegenover overheden natuurlijk niets nieuws.
De NL belastingdienst die, maar dat terzijde, sinds de "toeslagenaffaire" meer weg heeft van een criminele organisatie, weet ook tot op de cent af hoeveel er op de bankrekeningen van iedere NL burger staan.
Het wordt wat lastig als je "per ongeluk" burger bent van een land dat belasting heft bij burgers die niet in dat land wonen.
Je zit dan klem tussen die informatieplicht van de banken,  en alle boeteclausules waar die banken mee te maken krijgen als ze niet voldoen aan die plicht,  en wetgeving van een land waar je niet woont.

Waar in die vergadering sprake van was, het aanvechten van die informatieplicht met mensenrecht- en andere argumenten is m.i. niet de juiste weg, hooguit een tijdelijke oplossing
Kern van het probleem is  de Amerikaanse belastingwetgeving en ik vrees dat een NL politicus daar weinig aan kan veranderen.
Zeker niet binnen redelijke termijn. maar dat zagen ze zelf gelukkig ook wel in .........

Dus tja, het zit allemaal toch wat ingewikkelder in elkaar en misschien kun je mijn vorige bericht beter als niet geschreven beschouwen.
Aan de andere kant is een discussie als deze voor iedereen leerzaam.  Weer eens wat anders dan een reistopic.
Jammer alleen dat er in deze kwestie, in tegenstelling tot de meeste reistopics,  geen gemakkelijke oplossing is.
Ik wens jullie in ieder geval veel wijsheid toe in het nemen van een beslissing in deze.


 
#5 - 02-03-2020, 11:29 uur

MarcoP

Hi Cees,

Ja, sommige dingen - zo als dit - zijn ingewikkelder dan op het eerste gezicht. Onze kinderen moeten zelf kijken in hoeverre ze bepaalde zaken / risico's willen opofferen voor hun huidige status.
Zelf ben ik liever bezig met het plannen van een hele bijzondere route voor volgend jaar. :) Dit jaar, volgende maand,  trouwens een tripje met de camper van Vancouver naar Edmonton. Heerlijk. :dansbanaan:
Groet
MarcoP 
#6 - 02-03-2020, 12:08 uur

Cees A

Ben helemaal niet jaloers want deze oldtimer mag zelf volgende maand ook weer... cheer cheerb cheerb
Tripje van 30 dagen vanaf Salt Lake City,  zonder camper,  gewoon met huurauto.
#7 - 02-03-2020, 12:48 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15