Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

aanvraag esta: vorig jaar problemen gehad met esta formulier, nu nieuwe aanvraag

Discussie gestart

Debora

vorig jaar konden wij niet naar amerika: Wij hebben het estaformulier thuis online ingevuld en na betaling bericht ontvangen dat we toestemming hadden. Op de luchthaven kregen wij echter te horen dat hij geen toestemming had om naar Amerika te vliegen, mijn man had op het estaformulier bij invullen paspoortnummer een hoofdletter o ingevuld in plaats van het cijfer 0 (er vindt tijdens het online invullen geen paspoortcontrole plaats!). Op de luchthaven moesten wij online een nieuwe esta-aanvraag doen. Hiervoor was geen tijd meer waardoor wij niet konden vliegen en niet gegaan zijn.
Nu wil hij een nieuwe aanvraag indienen. Wat moeten we nu invullen bij de vraag: is u ooit een visum voor de VS ontzegd, dat u had aangevraagd met uw huidige of eerdere paspoort, of is u ooit toegang tot d VS geweigerd of heeft u ooit een aanvraag voor toelating op een amerikaanse aankomsthaven ingetrokken?
Door het verkeerd invullen zijn we helemaal niet naar Amerika geweest. We willen nu geen problemen krijgen.
#1 - 22-01-2018, 20:31 uur

Cees A

Tijdens het invullen vindt er inderdaad geen paspoortcontrole plaats. Men gaat er van uit dat u het juiste nummer invult.
Pas op de luchthaven wordt de koppeling paspoort en ESTA gemaakt.
Als het baliepersoneel van de luchtvaartmaatschappij geen ESTA kan vinden dat aan uw paspoortnummer is gekoppeld, mag de luchtvaartmaatschappij u niet vervoeren.

Het goede nieuws:
Een ESTA is geen visum maar een toestemming om naar Amerika te reizen. Meer niet
Pas bij aankomst in Amerika besluit de immigratie-ambtenaar of je ook Amerika binnen mag.   (en meestal mag dat  wink )
Er is jullie geen visum geweigerd, want een ESTA is geen visum, en er is jullie geen toegang tot Amerika geweigerd want zover ben je nooit gekomen.
Je kunt dus gewoon een nieuwe ESTA aanvragen en bij de door u genoemde vragen met een gerust hart "Nee" aanvinken.
#2 - 22-01-2018, 20:57 uur

sandravanaarde

Ik en mijn man zijn gepensioneerd, en willen 5 maanden door Amerika reizen met een camper. Hoe toon ik binding met Nederland aan?  We hebben een eigen huis, twee kinderen met twee kleinkinderen in Nederland, en we hebben genoeg geld. Maar natuurlijk geen werkgever. In het verleden zijn we vaak in Amerika geweest, ook twee jaar geleden met een esta. Ook hebben we 25 jaar geleden al eens een visum gekregen, die was toen voor onbepaalde tijd, wat later is veranderd.
Hebben wij wel.kans om in aanmerking te komen voor een b2 visum?
Heeft iemand hier ervaring mee?
#3 - 07-02-2018, 11:36 uur

Cees A

Dat je als gepensioneerde geen werkgever (meer) hebt lijkt me vrij normaal.  :) 
V.w.b. je binding met NL zie ik eigenlijk ook geen probleem.
Hoeveel meer binding dan een eigen huis, kinderen en kleinkinderen wil je nog meer dan ?

Er zijn forums waar iedereen meteen in een kramp schiet als je over een visum begint, maar in feite wordt het merendeel van die visumaanvragen gewoon goedgekeurd.
Je moet natuurlijk wel zorgen dat je aanvraag en de bijbehorende documenten duidelijk, compleet en in orde zijn
Met een goed gedocumenteerd en volledig reisplan en een overzicht van je financiele situatie moet volgens mij dat B visum helemaal goed komen.
Alvast veel plezier in Amerika.  :afro:
#4 - 07-02-2018, 12:06 uur

Hans B

Sinds 2001 in 24x al  1250  dagen en 122.500 mile   RV-en door Amerika.

Ben2USA

Om simpelweg de gestelde vraag te beantwoorden: kijk eens hier: https://www.irs.gov/pub/irs-pdf/f8840.pdf.
Dit formulier wordt gebruikt om als je belastingplichtig aangemerkt wordt (in 3 jaar te vaak in de USA) aan te tonen dat je aan je eigen land gebonden bent. Deze informatie, daar gaat het hen dus om.

Marja en ik zijn net terug van 6 maanden USA met onze eigen NL camper. Verslag van ons piekeren en puzzelen vindt je vanaf hier: https://zwerfuil.wordpress.com/2016/10/15/
Het specifieke Visum traject vindt je  hier: https://zwerfuil.wordpress.com/2016/10/22/
Het valt allemaal erg mee. En, de USA is het beste camperland dat wij kennen: taal, voorzieningen, wegen, walmart, etc. is allemaal dik in orde. Zorg voor een actuele TomTom en de app Allstays. Koop de USA parkenpass bij het eerste park.

Ook kun je m'n routes, stedenbeschrijvingen etc. ook inzien: https://www.dropbox.com/sh/czq2uj1kldqyiei/AADZ2sFypRooHLoJvWQ8aaLJa?dl=0

Veel plezier!

#6 - 08-02-2018, 12:46 uur
Geboeid door Natuur boven en onder water Plus Cultuur

us outsider

De regels die de IRS hanteert als het gaat om residency etc. zijn andere dan de regels die USCIS/CBP hanteert.  (Met een B/1-2 visum kun je - bij mijn weten - niet belastingplichtig worden in de US, want je heb geen recht tot werken hier. )

Binding toon je aan met o.a. eigendomsbewijs huis.
En van groot belang zoals ook Cees al aangeeft: een reis-opzet, een uitgestippelde route, een budget voor de rest, enz. Dit om duidelijk te maken dat het echt om een vakantie gaat.
Je hoeft je uiteraard niet aan route enz. te houden als je hier eenmaal op pad bent.

Plus bewijzen dat je de fondsen hebt om de trip te financieren.
Ik zou ook een bewijs meenemen dat je voor de hele periode verzekerd kunt zijn - reisverz. met ziekenkostendekking voor de US.
Mocht je even een stukje door Canada willen rijden, dan is dat een extra reden voor de uitgifte van een B-1/2 visum.  (Voor Canada heb je tegenwoordig een ETA nodig).
Ik zou ook een foto  meenemen van je kinderen en de kleinkinderen. 

Vergeet niet het bewijs dat je de Visa Fee hebt betaald plus bewijs van je afspraak.
Zorg dat je pasfoto's aan de eisen voldoen. Ook als je de foto's succesvol download tijdens de DS-160 aanvrage, neem "echte" foto's mee naar je interview.
Als je nog pasoorten hebt met I-94 stempels van voorgaande bezoeken, neem die ook mee.
Maak van alle documenten/bewijzen die je gaat overleggen een kopietje voor de Consular Officer.

Ik heb wat problemen met "in een kramp schieten enz." Op immigratie-fora komen mensen vaak met vragen nadat een visum is geweigerd.  Men heeft dan de vereisten voor het visum onderschat.
De Ben2USA's hebben - zo te lezen op hun blog - de eisen serieus genomen, zich goed voorbereid.

Naar ik heb begrepen is het nu in A'dam/Brussel toegestaan een mobiele telefoon mee naar binnen te nemen. De info daaromtrent is te vinden op de web pages van het Consulaat (A'dam) en de Ambassade (Brussel).
#7 - 09-02-2018, 04:21 uur
« Laatst bewerkt op: 09-02-2018, 04:49 uur door us outsider »

Ben2USA

Voor de volledigheid het volgende.  Iedereen die in 3 jaar volgens een bepaalde formule 183 dagen fysiek in de VS is, is belastingplichtig en moet zelf aangifte doen. Zie hun site. De reden dat ik daar over begin is dat in dat verband een bepaald formulier behulpzaam is om de thuislandbinding te onderbouwen. De info op dat formulier kan je helpen om je voor te bereiden. Niets meer, niets minder.

Het belangrijkste bewijs voor je binding zijn je retoursvluchttickets. Ik heb nergens hoeven te laten zien en heb van niemand nog gehoord dat je bewijs van betaling van Visa-fee moet meenemen (kan natuurlijk geen kwaad). Dat staat in je online dossier. Alles wat ze willen weten vul je daar zelf in. Ook waren ze niet geïnteresseerd in een verzekering, reisbeschrijving, inkomsten/vermogen-overzicht, al dan niet naar Canada. Laat je electronica thuis of in je auto. Maak het jezelf makkelijk, dan heb je rust in je lijf de eerste keer.

Over de foto's kun je in mijn blog lezen dat je dat serieus moet nemen. Anders kom je niet door de software-aanvraag heen. Je vingerafdrukken worden tijdens het fysieke bezoek nog eens genomen als die niet duidelijk genoeg zijn.

Nogmaals het valt wel mee. Laat je niet gek maken. De aanvraagprocedure helpt je overal door heen en is voorbereiding genoeg.
#8 - 09-02-2018, 11:42 uur
Geboeid door Natuur boven en onder water Plus Cultuur

sandravanaarde

Als wij met een esta de Verenigde Staten binnen komen en drie maanden met een camper rondrijzen en dan Canada ingaan. Na hoeveel tijd kunnen we weer de Verenigde Staten binnen voor een nieuwe drie maanden?
Heeft iemand hier ervaring mee?
#9 - 18-02-2018, 06:30 uur

Cees A

Nieuw!
Vuistregel is in principe dat je na een verblijf in Amerika minimaal dezelfde tijd buiten Amerika doorbrengt.
Het uiteindelijke besluit om je toe te laten tot Amerika ligt bij de immigratieambtenaar die iedere persoon en/of situatie beoordeelt.

"Even" de grens naar Canada overwippen zet je "verblijfsteller" voor Amerika NIET op 0.
Integendeel, voor de Amerikaanse immigratiedienst tellen de dagen die je besteedt om vanuit Amerika een uitstapje te maken naar  Canada gewoon mee voor je Amerikaanse 90 dagen termijn.
Hetzelfde geldt voor andere aan Amerika grenzende landen zoals Mexico en het Caribisch gebied.

Vroeger, toen dat nog wel kon, werd hier namelijk nogal veel misbruik van gemaakt.
Men wipte even voor een paar dagen de grens over en dan stond de verblijfsteller voor Amerika weer op 0
---  (eigenlijk hetzelfde wat jij wil doen)
Doordat men nu je verblijfsdagen in aangrenzende landen gewoon meetelt in die 90 dagen termijn kan dat niet meer.

Het Visa Waiver Program, het zonder visum naar Amerika mogen reizen, is bedoeld voor korte zakelijke of toeristische trips.
Personen die de grenzen van die regeling opzoeken en de maximale termijn willen blijven, of 2 keer kort achter elkaar voor de max. termijn Amerika in willen kunnen bij aankomst (moeilijke, indringende) vragen hierover verwachten.
Je hebt dan immers de intentie om het Visa Waiver Program te gebruiken op een manier zoals dat niet bedoeld is.
Als je langer dan 90 dagen achter elkaar in Amerika wil blijven, vraag dan een B visum aan.
Met een B visum mag je een half jaar in Amerika rondtoeren.
#10 - 18-02-2018, 08:43 uur
« Laatst bewerkt op: 18-02-2018, 09:21 uur door Cees A »

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15