Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

15 dagen West-Amerika in mei - Route advies

Discussie gestart

sandervl

Hallo iedereen,

Ik en mijn vriendin gaan in mei een rondreis maken van 15 dagen (14 nachten) in West Amerika. We hebben reeds vliegtickets geboekt van en naar LA, en wilden eerst een kant en klare route nemen die door het reisbureau was uitgestippeld. Maar na wat opzoekingswerk en wat lezen op dit forum heb ik gemerkt dat de route misschien wat te optimistisch is opgevat..
Gelukkig liggen enkel de vliegtickets nog maar vast, en kunnen we voor de rest dus nog alles aanpassen.

Dit was de originele route zoals deze werk voorgesteld door het reisbureau:



Volgens mij hebben we hier niet genoeg tijd om de nationale parken te bekijken. We hebben enkel volledige dagen in SF, LV & LA.
Dit leek me niet optimaal, dus heb ik een poging gedaan de route aan te passen:



Het begin van de route is hetzelfde, maar ik heb een extra nacht voorzien nabij Zion NP zodat we hier een volledige dag kunnen  spenderen. Dit zorgt er natuurlijk wel voor dat we in de terug route van Page naar LA wat sneller moeten gaan. Daarom heb ik de overnachtingsplaats van Flagstaff, verplaatst naar Seligman (geen idee of daar hotels zijn, maar het ligt in het midden  ;)). Zo kunnen we in 2 dagen van Page terug naar LA rijden.

Na nog wat meer opzoekingswerk, merkte ik dat een deel van de kustroute tussen San Simeon & Monterey (wat het mooiste stuk blijkt te zijn) afgesloten is door modderstromen. Vandaar dat ik terug ben beginnen nadenken om de route nogmaals te herzien. Aangezien we toch het mooiste stuk van die route zouden missen leek het me misschien beter om via een binnenlandse vlucht van LA naar SF te reizen, en zo een extra dag voor de rest van de route te winnen. Dit is het resultaat:



Hier is de route tussen Yosemite & Bakersfield opgedeeld in 2 dagen zodat we meer tijd hebben bij Yosemite & eventueel Kings Canyon kunnen meenemen op de volgende dag (Fresno - Bakersfield).

Tot zover mijn denkwerk over de route die we zouden kunnen nemen. Uiteraard zijn er nog een heel aantal dingen waar ik nog niet aan gedacht heb, en daarom vroeg ik me af of jullie me hierbij kunnen helpen? Tenslotte zijn jullie de Amerika experts!  ;D

Alle tips zijn welkom!

Alvast bedankt!
#1 - 14-02-2018, 11:33 uur

Cees A

Ik zie een paar knelpunten.
Volgens mij verkijk je je op de afstanden in Amerika en de grootte van (sommige) nationale parken.
Je probeert een route voor ruim 3 weken in 2 weken te proppen.
Door tijdgebrek ga je in race-tempo door een aantal parken heen.

Ik zou echt willen adviseren om je route een stuk compacter te maken.
De aanpassingen die je tot op heden hebt doorgevoerd lossen in feite niks op.
Je route blijft te groot en op teveel dagen ben je alleen maar bezig bent om van plaats A naar plaats B te rijden.
Tijd om onderweg of op de plaats van aankomst iets te doen/zien of ondernemen is er niet of nauwelijks.

Hoogste tijd voor het gevreesde "S" woord:  Schrappen.
Met het schrappen van de lus langs Zion/Bryce/Page win je enkele dagen waarmee je de rest van je route kunt repareren.
Of, en dat zou gezien de periode waarin je gaat mijn voorkeur hebben, schrap de kustroute, San Francisco, Yosemite en Sequoia.
Gebruik die dagen om een route uit te zetten door zuid Californie en een deel van Arizona.

Ik doe even een voorzetje, gewoon ter inspiratie en om te laten zien wat er o.a. mogelijk is.
07-05   Vlucht naar  – LA
08-05   LA --------- – Palm Springs Via Joshua Tree National Park
09-05   Palm Springs –    Phoenix
10-05   Phoenix
11-05   Phoenix ---- – Prescott Neem een kijkje bij Watson Lake en de Granite Dells rondom dat meer.
12-05   Prescott --- – Sedona. Kijk bij het uitzichtpunt aan Airport Road en bezoek Slide Rock State park
13-05   Sedona ----- – Grand Canyon
14-05   Grand Canyon
15-05   Grand Canyon – Las Vegas. Stop even bij de Hoover Dam
16-05   Las Vegas
17-05   Las Vegas
18-05   Las Vegas -- – Ridgecrest.  Via Death Valley
19-05   Ridgecrest - – LA
20-05   LA
21-05   LA --------- – Vlucht naar huis.
22-05   Aankomst thuis

Voor informatie over Phoenix, Prescott en Sedona kijk je bij onze Arizona - New Mexico voorbeeldroute.
Linkje:  http://forum.verenigdestaten.info/voorgestelde-route-opties/arizona-en-new-mexico/
Voor info over Palm Springs, Las Vegas, Death Valley en Grand Canyon kijk je bij onze zuid-west voorbeeldroute.   
Linkje:  http://forum.verenigdestaten.info/voorgestelde-route-opties/zuid-westen-van-amerika/
#2 - 14-02-2018, 13:06 uur
« Laatst bewerkt op: 14-02-2018, 21:01 uur door Cees A »

Hans B

T is toch altijd weer opmerkelijk dat mensen een ticket kopen, dan gaan kijken wat er zoal te zien en zich schromelijk verkijken op de afstanden.

Ik ben het weer met je eens Cees, dat het beter is om de route te beperken tot Californie OF vanuit LA het rondje rondom de Grand Canyon te maken zonder Californie.

Tenzij je houdt van heel veel auto rijden en denkt het van achter het autoraampje allemaal te kunnen zien.

Leg je route eens op een kaart van Europa .....
#3 - 14-02-2018, 14:42 uur
Sinds 2001 in 24x al  1250  dagen en 122.500 mile   RV-en door Amerika.

Dirc

Eens met ome Cees en eigenlijk weinig aan toe te voegen. Rust in een reis is belangrijker dan men denkt. Als je in Europa een reis zou willen boeken dan doe je toch ook niet:

Dag 1: Amsterdam
Dag 2: Amsterdam - Parijs
Dag 3: Parijs - Nice
Dag 4: Nice - Madrid
Dag 5: Madrid - Cannes
Dag 6: Cannes - Rome
Dag 7: Rome - Venetië - Munchen
Dag 8: Munchen - Amsterdan
#4 - 14-02-2018, 18:03 uur

Old Faithful

Ook voor mij zou dit veel te veel zijn voor twee weken.

Twee weken is al niet erg lang voor een trip naar Amerika. Ik zou het dan ook doodzonde vinden (bijna) een hele dag te verspillen aan een binnenlandse vlucht. Met inleveren van de huurauto, op tijd op de luchthaven zijn, binnenlandse vlucht en ophalen van de huurauto is behoorlijk wat tijd gemoeid. Ik zou de route beperken. Cees A heeft al een voorzet gegeven. Hieronder een ander voorstel met o.a. Page, Bryce en Zion uit je oorspronkelijke route:
8-05-18   Los Angeles   -   Los Angeles
9-05-18   Los Angeles   -   Joshua Tree
10-05-18   Joshua Tree   -   Grand Canyon
11-05-18   Grand Canyon   -   Grand Canyon
12-05-18   Grand Canyon   -   Monument Valley
13-05-18   Monument Valley   -   Page
14-05-18   Page   -   Bryce
15-05-18   Bryce   -   Zion
16-05-18   Zion   -   Zion
17-05-18   Zion   -   Las Vegas
18-05-18   Las Vegas   -   Las Vegas
19-05-18   Las Vegas   -   Death Valley
20-05-18   Death Valley   -   Los Angeles
21-05-18   Los Angeles   -   Los Angeles
22-05-18   Los Angeles   -   Terugvlucht

De rit van Joshua Tree is vrij lang, zeker als je in Palm Springs overnacht. Je zou bij Joshua Tree ook in Twenty-nine Palms kunnen overnachten en/of op 10-5 in Williams  Voor de tweede overnachting bij de Grand Canyon zou mijn voorkeur uitgaan naar een overnachting in het park (http://www.grandcanyonlodges.com/lodging/) of (https://www.visitgrandcanyon.com/) of in Tusayan. Je hoeft dan minder heen en weer te rijden en je hebt de mogelijkheid een zonsondergang en/of zonsopkomst mee te maken.

Succes en veel plezier bij de voorbereiding.
#5 - 15-02-2018, 01:32 uur
Groet,

Old Faithful

sandervl

Bedankt allemaal voor jullie reacties, en andere route voorstellen!

Ik begrijp inderdaad de bezorgdheid dat we veel zullen moeten reizen als we de route nemen zoals ik ze voorstelde. Van de andere kant is de kans klein dat we snel nog eens terug zullen gaan naar Amerika en vandaar dat we nu dus zo veel mogelijk highlights willen zien.

De trip zoals "Cees A" hem voorstelde spreekt ons minder aan omdat we dan bijvoorbeeld een dag in Phoenix & een dag in de Grand Canyon verblijven en we die tijd liever op andere plaatsen zouden benutten. Ook is er daar geen tijd voor nationale parken als Zion & Bryce.

Dan is de reis die "Old Faithful" voorsteld volgens ons meer op maat. Deze komt eigenlijk overeen met onze reis + wat meer ademruimte en zonder het stuk van SF tot sequoia. Helaas want dat stuk lijkt ons dan ook weer prachtig.  ;D

Misschien toch nog eens even uitleggen op welke basis we onze route hebben samengesteld.
We zien veel reisbureau's die de oorspronkelijke route voorstellen (wat dan toch wil zeggen dat deze route wel wat genomen wordt?). Maar natuurlijk hadden ook wij het idee dat dit te krap zou zijn en vandaar dat we dus zijn beginnen sleutelen. Volgens de laatste route klopt het inderdaad dat we veel tijd in de auto zullen moeten doorbrengen. Met dagen van 6 tot zelfs 7 uur rijden is het inderdaad gewoon van punt A naar punt B rijden zonder meer. Maar zo zijn er maar 2 dagen. Er zijn ook 2 dagen van 4h30m, dan neem ik aan dat er toch nog wel zeker een uur of 6 de tijd is om dingen te bekijken, wandelingen te doen, ... . Verder hebben we dan nog 8 a 9 dagen met korte ritten en veel tijd om dingen te bezoeken. Vandaar het idee dat deze route nog wel haalbaar is.
Als deze redenering volgens jullie niet klopt mag je mij zeker nog eens wakker schudden.  :o

Begrijp me niet verkeerd, ik stel jullie voorstellen zeer op prijs en ben al heel blij met de gegeven input. Hierdoor worden we zeker nog eens met de neus op de feiten gedrukt. Het zal inderdaad niet evident zijn om zo veel te zien op zo'n korte tijd..  :'(
#6 - 15-02-2018, 10:39 uur

Dirc

Ik ga niet twijfelen aan je redeneringen maar kan het volgende zeggen:

Mijn eerste reis naar de US was met vrienden. Zoveel mogelijk zien in 3 weken tijd. Dus auto in, auto uit, foto, auto in. Na 1,5 week ben je reismoe en weet je niet meer wat je 4 dagen eerder hebt gezien.
Mijn reis daarna ben ik veel rustiger aan de slag gegaan. Meer tijd op 1 plek en eens verder kijken dan de highlights. Dit was een openbaring waardoor ik mijn andere reizen nog rustiger gepland heb. Zelfs dit jaar een totaal 'vreemde' route gekozen die perfect bevallen is.

Kortom, mijn tip is om echt rust te creëren. Je geniet dan veel meer van wat je wel ziet en er is veel meer te ontdekken dan de highlights van het reisbureau. Praat eens met wat locals of ervaringsdeskundigen hier.

Het is begrijpelijk dat je enthousiast bent en zoveel mogelijk wilt zien en doen maar het is wel vakantie!
#7 - 15-02-2018, 11:07 uur

Hans B

Als deze redenering volgens jullie niet klopt mag je mij zeker nog eens wakker schudden.  :o

Als je door alle raadgevingen van forumleden die vaak al vele malen in de VS geweest zijn nog niet wakker bent doe je het toch lekker op je eigen wijze.
#8 - 15-02-2018, 11:13 uur
Sinds 2001 in 24x al  1250  dagen en 122.500 mile   RV-en door Amerika.

Ben2USA

Je krijgt ongetwijfeld de neiging terug te komen, eens of vaker.
Doe nu rustig aan. Goed argument terug te komen. Wij houden 200km per dag aan als richtlijn.
Plezier!
#9 - 15-02-2018, 11:24 uur
Geboeid door Natuur boven en onder water Plus Cultuur

Cees A

Reisbureau's hebben andere belangen, die willen zoveel mogelijk reizen verkopen.
Een reis met een heleboel bekende parken/plaatsen lijkt in de folder aantrekkelijker en verkoopt dus ook beter.
Dat jij er ter plaatse achterkomt dat het een reis is waarbij je overal bent geweest maar geen tijd had om iets te ondernemen is hun zorg niet (meer)

Ik gebruik wel eens het "Efteling" voorbeeld:
Stel: Je woont in Groningen en je gaat een dagje met je kinderen naar attractiepark de Efteling in Noord Brabant.
Maar... De heenreis is lang en je arriveert later dan gedacht op de parkeerplaats van de Efteling.
Je hebt nog net tijd voor een paar snelle foto's voor de ingang en dan moet je helaas al weer beginnen aan de lange reis naar huis.
Je kan je voorstellen dat op de terugreis de stemming op de achterbank tot onder het vriespunt is gedaald.
Je kinderen hadden zich namelijk een andere voorstelling gemaakt van deze dag ..........

Belachelijk voorbeeld? Nee, helaas.  In jouw reisschema doe je in feite precies hetzelfde.
Je rijdt van plaats A naar park B, maar de afstand en rijtijd valt tegen, dus helaas die dag geen/weinig tijd meer voor park B.
De volgende ochtend staat bovendien een nieuwe lange rit naar park C op het programma en aangekomen bij park C herhaalt zich het hele verhaal.
Het bekijken of iets ondernemen in de parken schiet er in dit soort route-schema’s, net als bij het Efteling voorbeeld, helemaal bij in.
De steden en de nationale parken op je route-planning zijn in dergelijke schema’s niet meer dan “stempelposten” in een soort van autorally.

Als de de afstanden die je gaat rijden in Europees perspectief plaats dan begrijp je misschien beter wat we bedoelen:
LA – San Francisco via Hwy 1 is 720 km,dat is van Arnhem naar München.
San Francisco – Las Vegas (via Yosemite, Sequoia en Death Valley) is 1350 km, dat is van Eindhoven naar Lloret de Mar in Spanje.
Grand Canyon – Los Angeles is bijna 800 km, dat is van Middelburg naar Berlijn.

Begrijp me goed, iedereen, ook ik, heeft bij z'n eerste Amerikareis dezelfde fout gemaakt die jij nu gaat maken.
Ik kan me ook heel goed voorstellen dat onze opmerkingen wat koud op je dak vallen.
Niemand houdt je tegen, maar ik vind persoonlijk een Amerikareis te duur om op deze manier af te raffelen.
#10 - 15-02-2018, 11:53 uur
« Laatst bewerkt op: 15-02-2018, 17:07 uur door Cees A »

Old Faithful

Kijk ook nog eens naar je reistijden. Er is een aantal zaken waar reibureau's geen rekening mee houden. Van San Francisco naar Yosemite Village is ruim 4 uur rijden. Waar overnacht je? Als dat in Mariposa of Oakhurst is, komt er nog een anderhalf uur bij. Je houdt dan heel weinig tijd over voor dit grote park.
Naar Fresno is het de volgende dag inderdaad niet ver. In Fresno ben je echter nog niet in het park, laat staan bij de bezienswaardigheden. Naar de General Sherman Tree en iets verder naar Morro Rock is twee uur verder en die moet je ook weer terug, als je in Fresno overnacht. Om de General Sherman Tree te zien zul je moeten wandelen, niet heel ver maar terug wel steil. Daar heb je ook tijd voor nodig, evenals voor de 400 tredes van Morro Rock.  Voor Kings Canyon heb je helemaal geen tijd. Mocht je toch jouw route willen doen - en dat is je goed recht  ;) -, zou ik niet in Fresno overnachten maar in Three Rivers. Dat is bijna een uur korter en al meer in de richting van Bakersfield. Misschien kun je zelfs doorrijden naar Bakersfield. Dat is 1u45min verder dan Three Rivers. Het wordt zo wel een heel lange dag, maar je bespaart een dag. Vroeg in Bakersfield aankomen heeft weinig zin; daar is weinig te doen.
In Seligman is voor zover ik weet geen overnachtingsmogelijkheid.

Succes en veel plezier bij de voorbereiding.
#11 - 16-02-2018, 01:46 uur
Groet,

Old Faithful

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15