Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Wandelen omgeving LA Kerst 2023

Discussie gestart

KJH

Goedemiddag, graag wil ik julie advies bij het volgende: we gaan komende kerstvakantie met z’n vieren (man, vrouw en twee dochters van 18 en 20 jaar oud) naar Califonie. We gaan van Santa Barbara naar Los Angeles en ten slotte naar San Diego. We hebben nog een gat van drie dagen (2 nachten) in onze reis tussen Santa Barbara en Los Angeles. Graag willen we die dagen de natuur in, ergens tussen Oxnard en Santa Monica, om daar lekker wat te wandelen (geen zware hikes) en tot rust te komen. Welk park/gebied zouden jullie aanbevelen? Bedankt!
#1 - 30-07-2023, 14:24 uur

Cees A

Ventura ligt net vóór Oxnard dus eigenlijk (net) buiten het gebied waar je info over zoekt.
Ik wil het toch onder je aandacht brengen want Ventura is onder toeristen minder bekend en daarom ook minder druk dan bijvoorbeeld Santa Monica.
2 vrij korte trails in Ventura:
---> Langs het strand van Ventura loopt een wandelpad van Surfers Point naar Ventura Beach.
---> In het Seaside Wilderness park vind je de Emma Woods River Trail.

Het wandel / fietspad over het strand tussen Santa Monica en Venice valt ook buiten je zoekgebied maar ook dat is best mooi.
Via dat pad is het vanaf Santa Monica 3 km naar Venice. Als je die 3 km niet wil lopen kun je in Santa Monica fietsen huren.

Wel binnen je zoekgebied vallen:
--- Point Mugu state park. ----->  https://www.parks.ca.gov/?page_id=630
--- Santa Monica Mountains National Recreation Area met diverse trails: --->  https://www.nps.gov/samo/planyourvisit/hiking.htm
--- Tussen Point Mugu en Santa Monica Mts ligt, aan Hwy 1, Point Dume State Beach met wandelpaden op het uiterste puntje, Point Dume.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
#2 - 30-07-2023, 19:35 uur

Bakvet

Nieuw!
De kans is niet groot, maar stel dat de vroegere TV-serie M*A*S*H je interesse heeft:

Als je op Google Maps zoekt naar 'MASH Production Location' en 'MASH site trailhead', dan vind je een wandeling van een uur heen en een uur terug over een heel licht glooiend maar afwisselend terrein. Als ik die plaatsen nu opzoek, zegt mijn Google maps tegen me: 'Je bent hier 5 jaar geleden geweest'.  Nadien, in november 2018, is er nog wel een enorme bosbrand geweest, maar die MASH filmset - van zowel de aanvankelijke speelfilm, als de latere TV-serie - lijkt weer hersteld te zijn. Al was er vijf jaar geleden al niet meer zoveel over...  je herkent in elk geval de locatie waar ze heen holden wanneer die helikopters binnenkwamen in de TV-serie. Er vlakbij  lag de Paramount Movie Ranch, die ik dezelfde dag bezocht heb, hij is alleen met die bosbrand verloren geraakt. Er bestaan plannen om hem te herbouwen, zover is het nog niet. Er waren meer filmstudio's in deze regio actief die hier hun buitenopnames maakten, tot in jaren 70.


Edit:
Ik herinner me ook opeens weer een macabere twist aan mijn bezoek. Op mijn USA-trips boek ik altijd iets voor de eerste en laatste dagen (in Los Angeles in dit geval).  Voor de komende twee weken had ik geen hotels meer gereserveerd. Die dag was ik van plan om de kosten van de rondreis wat te drukken door een paar dagen te gaan kamperen in Malibu Creek State Park, het beginpunt van die wandeling. In het Visitor Center zou ik gaan rondkijken en rondvragen wat er nog meer te doen zou zijn.  Ik had namelijk op internet gezien dat de Santa Monica Mountains een 'National Monument-waardig' gebied zouden zijn. Het leek me ergens ook wel stoer om te kunnen zeggen dat ik had gelogeerd in Malibu, vlak bij Leonardo di Caprio, Jennifer Aniston, Lady Gaga en The Edge. Alleen het kamperen was daar helemaal niet zo voordelig als ik dacht. Ben uiteindelijk een heel eind buiten Los Angeles naar een hotel gegaan, dat bood toch vele malen meer comfort en gemak voor een handvol dollars extra. En eigenlijk konden die filmsterren mij ook gestolen worden.

Een paar dagen later zag ik in m'n hotel op het TV-nieuws dat er een moord gepleegd was op een camping in de Santa Monica Mountains. Hoorde ik het goed? Was het de camping die ik pas geleden bekeken had? Een schijnbaar willekeurige slachtoffer was daar met zijn twee zeer jonge dochters aan het kamperen en was om het leven gebracht. Van de dader(s) of van een aanleiding ontbrak ieder spoor. Er zongen later wel verhalen rond op internet, a la Big Pharma en Government Conspiracy want de man werkte in de medicijnontwikkeling en was net van baan gewisseld. Maar een ernstig misdrijf als dit kon ik me niet voorstellen, niet op die plek.

Het aangrijpende essay 'A Shooter In The Hills' van Dana Goodyear uit 2021 in The New Yorker - link hieronder - vertelt je dat die gedachtengang van mij niet helemaal klopte. (Je kunt links naar de newyorker niet onbeperkt zonder abonnement openen, dus advies: open hem pas als je tijd hebt om het verhaal te lezen).
https://www.newyorker.com/magazine/2021/03/15/a-shooter-in-the-hills
Het verhaal gaat over deze zaak en geeft daarnaast een beeld van de geschiedenis van de streek rondom Malibu - persoonlijk vind ik dat zulke achtergrondinformatie je wandelingen veel interessanter maakt. Voor mensen die geen tijd willen maken om het te lezen:  je kunt het verhaal op die site ook beluisteren, voorgelezen door een echte stem, duur 50 min.

Mijn Google tijdlijn zegt dat ik daar was op 19 juni, dus ik had daar een paar dagen overnacht kunnen hebben als het niet zo idioot duur geweest zou zijn - voor 1 persoon dan - voor een groep maakt het niet zoveel uit, zelfde prijs, maar die kun je dan met elkaar delen.  Net als het slachtoffer en z'n familie zou ik voor een wat meer afgelegen plek gekozen hebben... ik had ernaast kunnen staan met mijn tent. Het is niet zo netjes om te zeggen, maar na het beluisteren van 'A Shooter In The Hills' dacht ik (prive): "Dit is nou eens geen gevalletje van verkeerde zuinigheid geweest." Het delict vond plaats in de vroege ochtend van de 22e en nu ik informatie erover terugzoek zie ik dat een verdachte uiteindelijk pas in mei 2023 ervoor veroordeeld is.
https://www.cbsnews.com/news/anthony-rauda-guilty-malibu-state-park-fatal-shooting-tristan-beaudette-california/

Fragment van m'n google tijdlijn:


Nog weer later toegevoegd nawoord:
Heb in het verleden vaak, waar dat was toegestaan, 'in het wild' gekampeerd in het Westen. Ook in de tijd dat de Republikeinen nog niet vonden dat iedere normale burger een wapen op zak zou moeten hebben. Dan gebeurde het echt wel eens - niet ieder jaar gelukkig - dat je 's morgens vroeg gewekt werd door pistoolschoten die ergens in de buurt werden afgevuurd. Maar dat was dan kennelijk niet voor mij bestemd.

*** Activity spoiler ***
Om de site te bereiken moet je Malibu Creek oversteken. Het kan zijn dat dit in de winter niet mogelijk is, of in elk geval niet met droge kleren.
#3 - 18-08-2023, 00:16 uur
« Laatst bewerkt op: 27-08-2023, 20:31 uur door Bakvet »

Bakvet

Een site met handige info over hiking trails, bijvoorbeeld de Santa Monica Mountains:

https://www.komoot.com/guide/56655/hiking-in-the-santa-monica-mountains

Ik kan me voorstellen dat de condities in december niet overal ideaal zijn, in de zin van: rekening houden met 's zomerse en winterse omstandigheden.
#4 - 18-08-2023, 12:17 uur
« Laatst bewerkt op: 18-08-2023, 14:32 uur door Bakvet »

Pieter79

Misschien helpt de app "AllTrails: Hike, Bike & Run" voor de planning.
Ik gebruik deze zelf ook als ik voor werk onderweg ben, of tijdens onze vakanties.

Gr. Pieter
#5 - 18-08-2023, 19:35 uur
"I pledge allegiance to the flag of the United States of America and to the Republic for which it stands, one Nation under God, indivisible, with liberty and justice for all."
Inventor ***9 Patents Granted*** (Update Oct-2023)

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15