Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

gezinstrip meivakantie 2019

Discussie gestart

mirjamdijk

Dag allemaal,

In de meivakantie willen wij als gezin (met 3 kids van 11, 9 en 7) een rondreis per auto door west amerika maken. We hebben daarin een opzet gemaakt waarbij ik graag jullie zou willen laten meekijken en zelf ook nog enige vragen heb. Alleen de vluchten zijn gereserveerd.  Het gaat om de periode van 18/4 tot 5/5. Tot nu is dit ons plan:

1) Aankomst San Francisco
2) Verkennen San Francisco
3) Alcatraz
4) Ophalen auto en vertrek naar Monterey, in Monterey walvissen spotten, hier overnachten
5) Monterey naar Yosemite
6) Yosemite
7) Yosemite- Three Rivers
8) Three Rivers -Death Valley
9) Death Valley- Las Vegas
10) Las Vegas
11) Las Vegas- Zion
12) Zion
13) Zion met uitstapje naar Bryce
14) Zion-Lake Powell
15) Lake Powell-Grand Canyon, mogelijk helicoptervlucht?
16) Grand Canyon - Las Vegas
17) naar huis

Zelf zit ik nog met de volgende kwesties:
De tiogapass is ongetwijfeld gesloten. Is er in Yosemite voldoende te zien in deze periode en hoe logisch is onze route (dan wel overnachtingsplekken)  wanneer we dus niet over de pass kunnen?
Verder vroeg ik me af of het logischer is om heen en weer te rijden naar Bryce of misschien in Bryce te overnachten en dan door te rijden naar Lake Powell?
De Grand Canyon is heel kort realiseer ik me,  maar ergens moest er iets ingekort worden...

Ik ben benieuwd naar jullie reacties, het is onze eerste keer dat we een dergelijke trip gaan maken.

Groet, Mirjam

#1 - 26-09-2018, 14:30 uur

Cees A

De tiogapass is ongetwijfeld gesloten.
Is er in Yosemite voldoende te zien in deze periode en hoe logisch is onze route (dan wel overnachtingsplekken)  wanneer we dus niet over de pass kunnen? 

De kans op een gesloten Tioga Pass is inderdaad heel groot.
Of de rest van Yosemite bereikbaar en toegankelijk is ligt aan de hoeveelheid sneeuw die er dan nog ligt.
Ik was daar bijvoorbeeld in mei 2011,  na een winter met veel sneeuwval.
De Tioga Road en de weg naar Glacier Point waren gesloten.
Alleen Yosemite valley was open en de wegen naar en in de valley waren goed schoon en goed te berijden,  maar de meeste hiking trails,  en dan met name die trails die omhoog de bergen in liepen,  waren afgesloten voor het publiek wegens sneeuw.
Tja, op zo'n moment kun je niet zo heel veel doen in Yosemite.    O nee, wacht even, je zou er kunnen gaan skieën ..........  wink

Ik bedoel maar, het is nu nog niet te voorspellen hoe Yosemite er volgend jaar mei bijligt. Maak in ieder geval een plan B.
Overigens,  ook deze zomer was Yosemite een tijdlang gesloten, maar dan vanwege bosbranden.
Het achter de hand hebben van een plan B kan dus zelfs in de zomer nuttig zijn.

Verder vroeg ik me af of het logischer is om heen en weer te rijden naar Bryce of misschien in Bryce te overnachten en dan door te rijden naar Lake Powell? 
Ik zou niet heen en weer gaan rijden van Zion naar Bryce,  maar bij (of in de buurt van) Bryce blijven slapen.
De reden ?  Het is 2 uur rijden van Zion naar Bryce.  Als je bij Bryce overnacht heb je de rest van de dag + avond voor Bryce.
Als je, zoals jullie plan is, terug moet naar Zion zit je in totaal 4 uur in de auto en heb je minder tijd voor Bryce.
Bovendien mis je dan de zonsondergang en eventueel de zonsopkomst de volgende ochtend bij Bryce.
Want vergis je niet, donker is daar ECHT donker en in het donker rijden is, o.a. vanwege mogelijk wildlife op de weg,  geen aanrader.

De Grand Canyon is heel kort realiseer ik me,  maar ergens moest er iets ingekort worden... 
Je tijd bij Grand Canyon valt best mee.  Het is 2˝ uur rijden van Page naar Grand Canyon. 
Op dag 15 heb je dus ľ dag voor Grand Canyon en je kunt, indien nodig, (een deel van) de ochtend van dag 16 ook nog bij Grand Canyon besteden.

Nog even iets over de rest van je schema.
Eerst het goede nieuws:  Je schema is haalbaar en goed te doen
Klein puntje van kritiek:    Op een paar plaatsen had je, m.i.,  jezelf wat meer tijd moeten gunnen.
Met 1 dag extra tussen Yosemite en Three Rivers had je bijvoorbeeld (meer) aandacht aan Sequoia / Kings Canyon kunnen geven.
1 dagje extra in Las Vegas was ook niet verkeerd geweest want met maar 1 dag in Las Vegas kun je nooit alles van die stad zien
Maar ja,  die extra dagen heb je niet.  Je hebt maar 17 dagen en je hebt met deze planning het maximale uit die dagen gehaald.
Ik zou het dus houden zoals het nu is en ik wens je alvast een heel mooie reis toe.


#2 - 26-09-2018, 17:11 uur

mirjamdijk

Dank je wel voor je reactie!

Jaaa, het is jammer dat we maar 17 dagen hebben, maar tja de kinderen meoten ook  weer een keer naar school ;).

Wat zou een goed alternatief kunnen zijn wanneer er weinig toegankelijk is in Yosemite?
Hoewel we van plan zijn om de overnachtingen al van te voren te boeken, is dat misschien dan niet zo handig voor Yosemite om zo flexibel te blijven?  Aan de andere kant zou ik het jammer vinden wanneer we achter het net vissen tav overnachten in het park.

Met de kinderen willen we ons zo goed mogelijk voorbereiden en ik ben dus op zoek naar boeken/filmpjes etc. over dat gebied zodat ze zich een beetje een voorstelling kunnen maken van wat ze te wachten staat. Heeft iemand tips?
En heeft iemand misschien tips over nederlandstalige rondleidingen in San Francisco of Las Vegas? 
#3 - 27-09-2018, 22:00 uur

Cees A

Yosemite Valley is niet altijd ontoegankelijk in mei.  Dit is alleen aan de orde na een winter met veel sneeuwval.
De tabel met openingsdata van de Tioga pass geeft een goede indicatie van de hoeveelheid gevallen sneeuw de afgelopen jaren.
Zie hier die tabel:  https://www.nps.gov/yose/planyourvisit/tiogaopen.htm
Een late openingsdatum van de Tioga pass, zoals in de jaren 2011 (18 juni) en 2017 (29 juni) zijn de uitschieters met heel veel sneeuw.
Daar tegenover staan ook winters met weinig sneeuw en een vroege Tioga-opening zoals in 2014 (2 mei) en 2015 (4 mei)

Hoe de komende winter gaat verlopen is nu nog niet te voorspellen.
Op de website van de National Park Service, de pagina van Yosemite, kun je het verloop van het sneeuwdek volgen.
Kijk daar dus de komende winter af en toe eens naar, dan heb je een idee wat je te wachten staat

Alternatief voor Yosemite  is bijvoorbeeld het net ten noorden van Yosemite gelegen  Calaveras Big Trees state park.
Linkje:  http://www.parks.ca.gov/?page_id=551

Bedenk echter dat zowel Calaveras als Sequoia / Kings Canyon (het andere alternatief) in dezelfde bergketen liggen als Yosemite.
Na een winter met veel sneeuw kun je dus ook bij deze parken te maken krijgen met afsluitingen wegens die sneeuw.
Bij echt veel sneeuwoverlast zou ik, als het mijn route was, de gehele Sierra Nevada bergketen schrappen  en lekker langs de kust naar beneden kachelen, richting LA.
Grote bomen kun je bewonderen in Muir Woods, aan de overkant van de baai van San Francisco.
Als je niet naar LA wil dan sla je die stad over en rij je vanaf de kust noordelijk langs  LA naar  Joshua Tree.
Joshua Tree is een woestijnpark dat eind april, begin mei in bloei staat en dat is prachtig om te zien.
Zoek bij Google afbeeldingen maar eens naar foto's van "Joshua Tree in spring"  dan zie je wat ik bedoel

Vanaf de noordzijde van  Joshua Tree is het 4 uur rijden naar Panamint Springs aan de westkant van Death Valley en hier kun je je route weer oppikken.
Op weg van Joshua Tree naar Panamint Springs zou je Red Rock State Park kunnen bezoeken:  https://www.parks.ca.gov/?page_id=631

Je kunt ook, als je tijd tekort komt in je schema, rechtstreeks van Joshua Tree naar Las Vegas rijden.   Dat is 3˝ uur rijden.
Je kunt zelfs Las Vegas verplaatsen naar het einde van je route en van Joshua Tree naar Grand Canyon rijden.  Is wel 6 uur rijden.
De volgorde wordt dan:  Joshua Tree, Grand Canyon, Lake Powell, Bryce, Zion, Las Vegas.  Je ziet, mogelijkheden genoeg .........
#4 - 28-09-2018, 08:32 uur

Cees A

V.w.b. je vraag om informatie wil ik je in 1e instantie verwijzen naar onze zuid-west voorbeeldroute.
Vergeet hierbij de route maar kijk naar de info bij de parken en de steden.
Linkje:  ---> http://forum.verenigdestaten.info/voorgestelde-route-opties/zuid-westen-van-amerika/

De website van de National park service, de NPS geeft je alle info over de naionale parken die je nodig hebt.
Begin hier:  https://www.nps.gov/findapark/index.htm
Klik op een staat en dan op het park dat je wil zien.  Je komt dan op de pagina van het betreffende park.
Via het menu ---> "plan your visit" --- > "Things to do"   zie je wat je in zo'n park kunt ondernemen.

Filmpjes vind je op youtube maar genoeg.  Zoek op de naam van een park en de fimpjes vliegen je om de oren.

Met Nederlandstalige rondleidingen in steden heb ik geen ervaring.   Ik bepaal liever zelf wat ik doe en wil zien op zo'n dag.
San Francisco en Las Vegas zijn ook overzichtelijke steden en het wijst eigenlijk zichzelf. 
Ik weet wel dat je de geluidsdrager die je bij je bezoek aan Alcatraz krijgt op Nederlandse taal kunt zetten.
#5 - 28-09-2018, 08:49 uur

mirjamdijk

Onze reis komt dichterbij en ben bezig met de invulling van de verschillende dagen. Naar aanleiding daarvan komen er nu enkele vragen op:
Op dag 4 rijden we naar Monterey waar we onderweg een walvistocht maken . We komen dan eind van de middag, aan in Monterey. De volgende dag rijden we naar Yosemite. Nu lees en hoor ik overal dat het aquarium in Monterey ook erg leuk is om te bezoeken, zeker ook voor de kinderen. Dit zou echter ten koste van onze tijd in Yosemite gaan.  Wat raden jullie aan?
Van Las Vegas naar Zion komen we langs Valley of Fire. Is dit park erg de moeite waard om onderweg te bezoeken?
Verderop in de reis heb ik een tour geboekt in de upper antelope canyon. Ik neem aan dat dan ook nog de lower bezoeken een beetje too much is?
Tot slot op onze laatste dag gaan we terug van de grand canyon naar las vegas, alwaar we de volgende middag weer naar huis vliegen. Nu lijkt me het me leuk om dan nog een stukje route 66 mee te pakken. Ik vraag me af of ik me vergis op de grootte van de omweg of dat het wel te doen is. En welke plaatsje is dan leuk om aan te gaan?
#6 - 13-01-2019, 20:14 uur

Hans B

Een walvistocht is geen dierentuin, dus of je een vis boven water ziet is maar zeer de vraag. In een aquarium zie je de vissen wel. Wij zijn er 20jr geleden met de kinderen geweest een uurtje of 4 verbleven. Ik vond het een aanrader.
Valley of Fire is een prachtig park zeker als je gaat wandelen ben je er zo een dagdeel kwijt. Ligt er aan of je die tijd hebt.
Upper Lower maakt weinig uit, ik zou ze niet alle twee bezoeken.
Van GrC naar LV kom je in Seligman en Kingman. Seligman is prima voor een koffiestop en korte wandeling. Kingman neem de route door het dorp niet over de interstate. Door het dorp is stukje route-66 het heeft ook een aardig museum.
#7 - 13-01-2019, 21:22 uur
Sinds 2001 in 24x al  1250  dagen en 122.500 mile   RV-en door Amerika.

Cees A

Ik kom tot ongeveer dezelfde conclusie als Hans, maar ik heb er andere redenen voor.

De opening- en sluitingstijd van het aquarium  zijn niet in jouw voordeel.
Het aquarium gaat namelijk pas om 10.00 uur open en sluit om 17.00 uur.
Je schrijft dat je pas eind van de middag, tegen sluitingstijd dus, pas in Monterey arriveert.
Die middag zal er daarom van een aquariumbezoek niets meer komen want je bent er toch al snel minstens een paar uur binnen.
En om nou de volgende ochtend tot 10.00 uur te gaan zitten wachten tot je naar binnen kunt lijkt me ook zonde van de tijd.
Als ik in jouw schoenen zou staan zou ik in zo'n situatie dat aquarium maar vergeten.

Valley of Fire is een van mijn favoriete parken. Ik kan niet anders dan dit park van harte aanbevelen.
Hou er wel rekening mee dat je die dag een uur verliest. Utah ligt in een andere tijdzone dan Nevada

Ik vrees dat je, gezien de beschikbare tijd, je handen al vol hebt aan de Upper, Horseshoe Bend en lake Powell.

Stukje route 66 kan altijd. Ik vind zelf dat stuk langs Oatman en over de Sitgreaves Pass een aanrader.
En onderweg even stoppen in Seligman (ligt langs de snelweg) kost ook niet veel tijd.
#8 - 13-01-2019, 21:38 uur

Wop

Valley of fire is inderdaad prachtig! Ik ben er afgelopen oktober geweest en heeft mij positief verrast!
#9 - 14-01-2019, 09:59 uur

mirjamdijk

Toch nog even een vraag... Vanuit San Francisco gaan wij richting Monterey waar we in Moss Landing 's ochtends bijtijds een boottocht hebben gereserveerd. Het plan was om daarna in Monterey te overnachten om de volgende dag naar Yosemite te gaan. Nu vroeg ik me af of het haalbaar is om door te rijden naar Big Sur en daar de nacht over te blijven om vanaf daar naar Yosemite te rijden. Het zijn extra kms maar ik vind het lastig om de reistijd daarvan in te schatten.
#10 - 04-03-2019, 21:27 uur

Cees A

Haalbaar misschien wel.  Big Sur is vanaf Monterey maar 1 uur verder rijden.
Ik vraag me echter af of doorrijden naar Big Sur iets van waarde toevoegt aan jullie rondreis.
Oké, je bent er dan weliswaar geweest maar heb je, als je er bent, ook nog tijd om er iets te doen / zien / ondernemen ?

In een eerder bericht van jou in dit topic lees ik namelijk dat je, na je walvistocht,  pas eind van de middag in Monterey arriveert.
Volgens mij is je beschikbare tijd voor Monterey dan al minimaal.  Voor Big Sur wordt die tijd met nog eens 1 uur  extra rijtijd verkort.

Hou er ook rekening mee dat je vanaf Big Sur niet rechtstreeks het binnenland in kunt rijden richting Yosemite. (Zie Google Maps)
Daarvoor moet je de volgende ochtend  eerst weer datzelfde uur terugrijden naar Monterey.

Mijn mening voor wat ie waard is: 
Met zo weinig tijd in Monterey en/of Big Sur vind ik het een beetje zonde van de omweg en ik zou dan ook lekker in Monterey blijven. 
Meer dan genoeg te zien en te doen daar.
Denk maar eens aan de 17 Mile Drive langs Pebble Beach,  het mooie Point Lobos state park of het naast Monterey gelegen Carmel. 
Maar ....... Het is jouw vakantie.  Als het voor jou belangrijk is om in Big Sur geweest te zijn moet je er gewoon naar toe rijden.
 
#11 - 05-03-2019, 08:42 uur
« Laatst bewerkt op: 05-03-2019, 11:08 uur door Cees A »

mirjamdijk

Dank je wel voor je eerlijke advies! Onze walvistocht is afgelopen rond 14.30u. maar om ook nog wat tijd om te eten enz in te ruimen is het beter om het bij Monterey te laten. Het is meer dat hoe meer ik lees over alles wat er te zien, hoe minder ik wil missen en daarmee steeds wil proberen of eea nog in te passen valt. Maar van te gejaagd zal de reis niet leuker worden. De rem erop dus..  ;D
#12 - 06-03-2019, 21:59 uur

Cees A

Nieuw!
Natuurlijk ga je bij deze reis mooie dingen missen. Een heleboel mooie dingen zelfs.   :'(
Concentreer je bij deze reis op de plaatsen waar je wel naar toe gaat en laat je verrassen door onverwachte dingen die je onderweg tegenkomt.
In de 17 dagen die je hebt kun je immers nooit alles zien.
Maar dat is natuurlijk wel een goede reden om nog eens (een paar keer)  terug te gaan naar de VS.  Toch ?   innocent

Heb je trouwens dat bericht over Hwy 9 bij Zion gelezen ? Ik vrees namelijk dat jullie daar in mei ook nog mee te maken krijgen.
Hou de komende tijd ook de actuele "Alert" berichten van andere nationale parken waar je naar toe gaat in de gaten.
In bijvoorbeeld Yosemite is deze winter veel sneeuw gevallen.
De Tioga en de Glacier Road zijn nu uiteraard nog gesloten en ook diverse trails (John Muir, Mist, Four Mile en Snow Creek) zijn gesloten.
En als dat dikke sneeuwdek straks gaat smelten is er kans op mudslides o.i.d.
 
Bekijk daarom regelmatig, ook tijdens je reis,  de actuele toestand in de Nat.Parken op de website van de NPS, de National Park Service:
Linkje naar die NPS website:  ---->  https://www.nps.gov/findapark/index.htm
Klik op een staat en daarna op het park waarover je meer informatie wil.
Tip: Kijk bij ieder park op die NPS website ook altijd wat er te doen is via het menu "Plan your visit" ----> "Things to do".

Ik wens je in ieder geval een heel mooie reis toe. 
Ben benieuwd hoe je e.e.a. gaat ervaren en hoop op een uitgebreid verslag na afloop van je reis.  :afro:
#13 - 07-03-2019, 08:49 uur
« Laatst bewerkt op: 19-03-2019, 19:38 uur door Cees A »

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15