Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Reis Christian: Arizona - New Mexico

Discussie gestart

Chris RTA

Dit zal ongeveer ons rondje gaan worden voor 2018.
Alle tips en ongebruikelijke bestemmingen hoor ik graag.
Wij reizen van hotel naar hotel met een midsize suv.

Tickets en auto moeten we nog zoeken. Mocht je een mooie ticket prijs vinden voor Phoenix of Tuscon of Albuquerque bijv. dan hoor ik het graag.

#1 - 07-01-2018, 11:42 uur

Cees A

Mooie route door mijn favoriete regio.   :afro:
Wanneer ga je en hoeveel tijd heb je voor deze route uitgetrokken ?
Je kent waarschijnlijk de AZ - NM voorbeeldroute al ?
Ik vind persoonlijk een van-dag-tot-dag reisschema duidelijker dan een routekaart, maar dat schema komt nog wel denk ik ?
Het valt me trouwens op dat je Chiricahua overslaat.   Bepaalde reden ?
#2 - 07-01-2018, 12:00 uur

Dirc

Dat lijkt erg op wat wij dit jaar hebben gedaan!
Lees daarvoor mijn topic.
#3 - 07-01-2018, 13:47 uur

Chris RTA

Er is nog niks bewust overgeslagen. Alleen niet alles staat er in. Kon maar 22 stops kwijt. ;)
En sommige dingen heb ik gewoon nog niet over gelezen of wist ik het bestaan nog niet van. Vandaar deze globale route.
Alle tips zijn welkom en we nemen ze mee in de planning.

3 weken in juni.

#4 - 08-01-2018, 20:40 uur

Cees A

3 weken in juni.  Hmm, dan heb ik een paar tips voor je.
--- Neem een auto met een goed werkende airco want die ga je nodig hebben.    In juni kan het in die hoek al aardig warm worden. 
--- Zet je route eens uit in een routeschema want, maar dat is natuurlijk afhankelijk van je plannen per park, ik voorzie een tekort aan tijd.

Vraagje:  Heb je de AZ - NM voorbeeldroute al bekeken ?
Ik heb namelijk m'n best gedaan om de info over de parken en plaatsen op die route zo compleet mogelijk te maken.
Bij die info is, vanwege de leesbaarheid, niet overal even uitgebreid ingegaan op details.
Als jouw reisschema klaar is,  bekend is waar je naar toe gaat en hoe lang je ergens bent zal ik graag,  indien nodig,  e.e.a. uitgebreider toelichten.
Ben benieuwd naar je planning
   
#5 - 08-01-2018, 21:26 uur
« Laatst bewerkt op: 08-01-2018, 21:44 uur door Cees A »

Chris RTA

We hebben die voorbeeld route inderdaad bekeken. Daaruit is deze route ook gemaakt. De route zal zich langzaam gaan vormen naarmate meer tips binnen komen. Denk niet dat het heel veel anders gaat worden nog.
Het is inderdaad even kijken hoe we met de tijd uit gaan komen. Of het niet te veel kilometers zijn in de tijd. Wil er zeker geen race van maken.
Wellicht passen we de route nog aan ivm een gemiste plek waar we nog niet vanaf wisten.
We boeken alleen een vlucht en een auto en de rest ter plaatsen.
#6 - 11-01-2018, 09:46 uur

Cees A

Oké, ik snap 't,  eindelijk .....   :)
Ik ga zelf dit jaar van half april tot half mei naar Arizona en ik heb o.a. een aantal minder bekende state parks op m'n programma.
Eigenlijk zoveel state parks dat het de moeite loont om er een annual pass voor te kopen.
Ik zal een aantal van die parken en andere dingen die (nog) niet in de voorbeeldroute zijn verwerkt hieronder vermelden.

Ik begin met Phoenix:
De info over Phoenix bij de voorbeeldroute is redelijk compleet en het is in ieder geval genoeg om een aantal dagen te vullen.
In de VBroute schreef ik al over hiking trails van Camelback, South Mnt en Lost Dutchman.
"nieuw" (voor mij tenminste) is Piestewa Peak. https://www.phoenix.gov/parkssite/Pages/Piestewa-Peak-Dreamy-Draw-Trails.aspx
Als luchtvaartliefhebber ga ik dit jaar ook naar: https://www.azcaf.org/
En dit leek me ook wel wat: http://www.therailroadpark.com/
Noordelijk van Phoenix ligt Tonto Natural Bridge: https://azstateparks.com/tonto/
Als je van Flea markets houdt: http://mesamarket.com/
Grote shoppingmall: http://www.simon.com/mall/arizona-mills
Nog meer shopping, maar dan in Scottsdale: http://www.fashionsquare.com/Directory

Tucson:
De belangrijkste bezienswaardigheden van Tucson zijn Saguaro, Desert Museum en Pima Air.
Concentreer je bij weinig tijd op die 3 dingen.  Meer info hierover bij de VBroute
Tip: Bewaar Pima Air voor een warme middag.
Veel vliegtuigen staan buiten, maar er zijn ook grote hallen waar je tussendoor kunt afkoelen.
Niet in de VBroute vermelde tips:
Mt.Lemmon scenic byway: https://www.go-arizona.com/Mt-Lemmon-Scenic-Byway/#
Wat kleinere parken en speciale plaatsen in Tucson: https://www.tucsonaz.gov/parks/special-places
Farmers markets. Let op de dagen en tijden dat de markten worden gehouden:
-------> https://www.visittucson.org/things-to-do/restaurants/farmers-markets.

De info in de VBroute over het deel tussen Tucson via New Mexico en Sedona lijkt me redelijk compleet.
Chiricahua is een aanrader en die zou ik sowieso in je route proberen te krijgen.
Catwalk is leuk, maar vrij klein en het is een flinke omweg. Bij tijdgebrek zou ik dat schrappen.
Zelfde geldt voor City of Rocks.  Leuk als je er langs of in de buurt komt, maar ga er niet te ver voor omrijden.
White Sands, Carlsbad, Santa Fe en Kasha Katuwe zijn Must See en/of Must Do.
Probeer in het weekend in Santa Fe te zijn, het centrum bruist dan van activiteiten.

Tot slot Prescott.  Ik heb zelf dit jaar 5 volle dagen ingepland voor deze plaats.
Naast de in de VBroute genoemde North Shore Trail en de Watson Dam Trail zijn er namelijk nog veel meer hiking trails.
Een aantal daarvan staan voor dit jaar gepland.  Zie de complete lijst bij de VBroute
Wat daar niet op staat is het wandelgebied bij Tumb Butte: https://www.fs.usda.gov/Internet/FSE_DOCUMENTS/stelprd3811528.pdf
En zuidelijk van Prescott ligt Granite Mnt: https://azstateparks.com/hotshots/

Edit:
Ik zie nu dat je bij die lus van Gallup naar Moki Dugway en dan terug naar Holbrook via Shiprock rijdt en niet via Bisti Badlands en Farmington.
Wil je niet naar Bisti Badlands ? 
Farmington is een redelijk grote plaats en daar zijn tenminste hotels en restaurants. Makkelijk voor de bonnefooireiziger.

Nou, ik hoop dat je er iets aan hebt.
#7 - 11-01-2018, 11:34 uur
« Laatst bewerkt op: 11-01-2018, 12:00 uur door Cees A »

Chris RTA

@Cees A
Super bedankt voor deze tips. Ik ga ze allemaal lezen en bekijken en wellicht in de route opnemen.

Bisti Badlands gaan we even naar kijken. De route ligt nog open voor veranderingen dus we hebben nergens per se voor gekozen qua route. Alleen Phoenix ligt vast. Dus kunnen ook via Bisti Badlands rijden. Als je een beter alternatief hebt hoor ik graag welke en waarom.
In dit gebied zijn we nog niet veel geweest dus ken daar zeker ook niet de pareltjes.

We hebben tickets geboekt naar Phoenix voor €572,-
We hebben een midsize suv 3 weken voor €560,-
Lijken mij prima prijzen.

#8 - 13-01-2018, 11:42 uur

Cees A

Mooie prijzen voor tickets en auto.   :afro:
Ben je al eerder geland op Sky Harbor, de luchthaven van Phoenix ?  Fijn vliegveld vind ik, niet te groot en erg overzichtelijk.
Het rental car center met alle grote verhuurders zit buiten het vliegveld, net westelijk van de Interstate 10.
Er rijdt een voor alle verhuurders gezamenlijke shuttlebusdienst naar dat rental car center.

Om je te helpen bij het maken van je routeschema hieronder de tijden die je per park of stad moet rekenen.
De meeste parken op je route zijn niet zo groot en in ± een halve dag te doen.
Denk hierbij aan parken als Chiricahua, White Sands, Carlsbad Caverns, Kasha Katuwe, Petrified Forest.

Die halve dag van Chiricahua is inclusief het rijden van de Bonita Canyon Drive tot aan het eind.
Op het einde van die Drive is een parkeerplaats en kun je bv de Echo Canyon / Hailstone / Ed Riggs Trail lopen.
Op weg van Tucson naar Chiricahua kun je een stop van een paar uur maken in Tombstone.
Afhankelijk van je plannen na Chiricahua kun je de voorbeeldroute volgen via Willcox / Catwalk / Silver City enz.
Als je de omweg langs Catwalk overslaat kun je vanaf Chiricahua kijken hoever je komt op Interstate 10
Er zijn hotels in Lordsburg, in Deming en in Las Cruces.
O ja, neem picknick broodjes mee voor tussen de middag, want in Chiricahua is geen restaurant o.i.d.

Vanaf Lordsburg/Deming/Las Cruces kun je de volgende dag White Sands Missile Range en White Sands nat.mon. bezoeken en dan doorrijden naar Alamogordo
In White Sands nat.mon heb je met een halve dag genoeg tijd voor een aantal korte en middellange wandelingen.
Ook in White Sands wordt het picknicken, want ook in dit park is niks.

Op je routekaart rij jij via El Paso naar Carlsbad.
Je rijdt dan het gedeelte Alamogordo - White Sands - White Sands Missile Range - Las Cruces andersom.
Voor je tijdsbesteding in White Sands nat.mon. maakt dat natuurlijk niet uit, die blijft ongeveer een halve dag

Nu Bisti Badlands. Ik reken even vanaf Santa Fe.
Ik ga er van uit dat je 's ochtends vertrekt uit Santa Fe, dan eerst naar Kasha Katuwe gaat en daar allebei de trails loopt.
Hiermee ben je rond het middaguur klaar.  Je kunt picknicken in het park, maar je kunt ook lunchen in Albuquerque.
In Alb. kun je bijvoorbeeld het oude stadscentrum, Old Town bekijken. Ben je ook een aantal uren zoet mee.
Daarna rij je naar Gallup voor je overnachting.
Tip: Rij niet te vroeg naar Gallup want er zijn weinig plaatsen waar nog minder te beleven is dan in Gallup.

De volgende dag rij je naar Bisti Badlands. Let op, dit wordt opnieuw een picknick-dagje.
In Bisti kun je je, als je van wandelen houdt, best een halve tot driekwart dag vermaken.
Daarna naar Farmington voor je overnachting.
Ben je te vroeg in Farmington dan zou je kunnen doorrijden, maar op jouw route zijn, als ik het goed zie, de volgende plaatsen Bluff en Mexican Hat en daar is je keuze qua hotels een stuk minder dan in Farmington.
Ik zou dus kiezen voor Farmington. Er zijn genoeg hotels, restaurants en shoppingmogelijkheden om je dag verder te vullen.
#9 - 13-01-2018, 15:50 uur

Chris RTA

Goed bezig @Cees A !

Dat zijn de tips die ik wil horen. Top!
We zullen het eens in de route gaan zetten allemaal.
#10 - 13-01-2018, 19:24 uur

Chris RTA


Cees A

Opmerkingen:
Je hebt 2 dagen extra, 23 dagen, voor een route die in grote lijnen de 21 daagse vbroute volgt.
Doordat je echter voor meer dan 2 dagen aan omwegen en extra's aan de vbroute toevoegt kom je toch een beetje in tijdnood.
Omdat je hier en daar een andere route volgt klopt je tijdsverdeling ook niet meer.
Op sommige dagen hou je tijd over, op andere kom je tekort.
Ik som hieronder de problemen en/of fouten op die ik constateer. Over oplossingen hiervoor moet ik nog even nadenken.
 
10-06: Je rijdt van Phoenix naar Globe.  Waarom niet verder ? Je bent die 1e dag toch vroeg wakker.
Ik heb die Apache Trail al diverse malen gereden en iedere keer waren we rond lunchtijd in Globe.
Na de lunch heb je nog een hele middag en kun je nog gemakkelijk doorrijden naar Tucson.
Heb je 1 dag, 11-06, extra in Tucson en kun je op die dag, naast Sabino, nog wat anders bekijken.
Tip: Boek voor de nacht na aankomst in Phoenix een hotel langs de Superstition Fwy (Hwy 60) bijvoorbeeld in Tempe of Mesa.
Dat is niet ver rijden van het vliegveld en je zit dan al in de richting van de Apache Trail.

Wat wil je in El Paso gaan doen ? (gewoon nieuwsgierigheid)

18-06: Als je van Carlbad naar Alamogordo rijdt zou ik dat niet via Roswell doen. Da's nogal een omweg.
Incl. een rondje lopen door Roswell ben je al snel 2˝ uur extra kwijt aan reistijd en dat gaat ten koste van White Sands.

19-06: Waarom die overnachting in Socorro ? Albuquerque ligt maar 1.15 uur rijden verderop.
Van Alamogordo naar Albuquerque is 3˝ uur rijden. Ben je tegen lunchtijd in Albuquerque en win je 1 dag.
Het landschap waar je deze dag doorheen rijdt is bovendien nogal desolaat. (hier zijn niet voor niets de eerste atoombomproeven gehouden)

25-06: Canyon de Chelly en Petrified forest op 1 dag bezoeken lijkt me een uitdaging.
Vooral omdat je die dag tevens de 3˝ uur durende rit Mon.Valley - Holbrook op het programma hebt staan.
Ik schreef eerder dat de parken op je route niet zo heel groot zijn, maar zo klein dat je er 2 op 1 dag kunt doen zijn ze nou ook weer niet.

29-06: Wil je Tonto Natural Bridge bezoeken vanuit Phoenix ?
Tonto Natural Bridge ligt op 2 uur rijden van Phoenix, dat kost je dus 4 uur op en neer rijden.
Ik bezoek Tonto dit jaar op de dag dat ik van Phoenix naar Prescott rij. 
Kun jij ook niet zoiets doen ? Overnachten in Prescott en dan op je rit naar Phoenix via Tonto rijden ?
#12 - 14-01-2018, 10:38 uur

Chris RTA

We willen kijken of we niet al te veel km per keer hoeven te maken. Om er niet een race van te maken en om de temperatuur en we dus niet al te veel in de auto willen zitten. We boeken geen hotels, dus doorrijden kan altijd nog, en ons kennende zal dat ook vast wel een paar keer gebeuren waardoor we verderop tijd over gaan hebben.

El Paso: Geen idee, gewoon om die route even op te breken. Wellicht gewoon een relax dagje. We moeten daar nog wat verder induiken wat we evt daar kunnen doen. ;)

Ja Roswell was inderdaad een twijfel gevalletje, wel of niet doen. Met een grotere neiging naar niet doen. Komt goed.

Canyon de Chelly en Petrified forest op 1 dag is inderdaad niet de bedoeling. Ga ik nog even induiken.

Tonto: onderweg naar of vanuit Phoenix zal het wellicht gaan worden. Waar de overnachting plaatsvindt zien we dan wel. Kan inderdaad goed via Prescott zijn ofzo.

 :afro: :afro:

Super bedankt weer.
#13 - 14-01-2018, 11:01 uur

Cees A

Je schrijft over je streven om niet teveel km per dag te willen maken.
Op zich is dat natuurlijk een mooi streven,  maar het moet niet je hele routeplan gaan bepalen.   Neem bv die overnachting in Socorro. 
Je kunt daar wel stoppen omdat je aan je km-limiet van die dag zit, maar dan zit je in een snelwegdorp waar niks te beleven is.
Als je nog even een uurtje doorrijdt zit je in Albuquerque waar veel meer te doen is en win je 1 dag.
#14 - 14-01-2018, 12:17 uur
« Laatst bewerkt op: 25-01-2018, 08:38 uur door Cees A »

Ruud2004

Als jullie over de 163 rijden, kom je in de buurt van Mexican Hat de 261 tegen. Deze weg moet je even inrijden, dan bereik je de Moki Dugway. Even naar boven rondkijken, naar beneden en weer doorrrr...

Ik kwam dit filmpje tegen, zeldzaam mooi !
https://www.youtube.com/watch?v=UIr7MmOa9rM
#15 - 14-01-2018, 15:58 uur
Kijk eens op onze reisverslagen http://ruud2004.com/

leden:

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15