Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Roadtrip door het zuid-westen

Discussie gestart

Minniq2022

Hi allemaal,

Wij zijn ons aan het oriënteren voor een roadtrip van 3 weken door het zuid-westen van Amerika. Op basis van tips en wat wij leuk vinden hebben we een voorlopig schema bedacht:

Dag 1: Amsterdam --> San Francisco
Dag 2: San Francisco
Dag 3: San Francisco
Dag 4: San Francisco --> Yosemite
Dag 5: Yosemite
Dag 6: Yosemite --> Sequoia
Dag 7: Sequoia --> Death Valley
Dag 8: Death Valley --> Las Vegas
Dag 9: Las Vegas --> Zion NP
Dag 10: Zion NP
Dag 11: Zion NP --> Bryce Canyon
Dag 12: Bryce Canyon --> Page
Dag 13: Page (Antelope Canyon, Glen Dam & Horsehoe bend)
Dag 14: Page --> Grand Canyon
Dag 15: Grand Canyon
Dag 16: Grand Canyon --> Joshua Tree NP
Dag 17: Joshua Tree NP --> San Diego
Dag 18: San Diego
Dag 19: San Diego --> Los Angeles
Dag 20: Los Angeles
Dag 21: Los Angeles --> San Simeon
Dag 22: San Simeon --> San Francisco
Dag 23: San Francisco --> Amsterdam

Dit is onze globale planning. Dit is onze eerste grote reis dus we kunnen alle tips gebruiken, zo zijn we nog zoekende naar waar we bij bijvoorbeeld de Nationale Parken het beste kunnen verblijven. Dus hotel ideeën zijn van harte welkom voor al onze locaties. Ook zijn we een beetje bang dat we misschien teveel hebben gepropt in de 3 weken die we hebben, denken jullie dat dit een haalbare trip is? Hebben jullie nog tips waar we rekening mee moeten houden met autohuur?

Ik hoor het graag!

Groet  >:D >:D
#1 - 21-08-2021, 19:37 uur

Cees A

Om te beginnen welkom op dit forum.
Je routeplan ziet er over het algemeen best goed uit.
Ik zie eigenlijk maar 2 knelpuntjes die aandacht nodig hebben.
1e puntje is dat jullie naar Sequoia National Park willen, maar daar eigenlijk te weinig tijd voor inplannen.
2e knelpuntje is het racetempo waarin jullie op het einde van je route van LA naar San Francisco langs de Californische kustlijn racen.

Je zou het "Sequoiaprobleem" kunnen oplossen door Sequoia uit je route te schrappen.
Schrappen is nooit leuk, maar grote Sequoiabomen kun je ook bekijken in het zuidelijke deel van Yosemite, Mariposa Grove.
Bovendien kun je, nu je niet meer langs Sequoia hoeft, via de Tioga Pass, Mono Lake en eventueel Bodie naar Death Valley rijden

Jullie kustlijnrace is een andere pan eten. Daar zou een extra overnachting een uitkomst zijn.
Maar dan moet je wel ergens een extra vakantiedag vandaan zien te toveren.
Of .... Maar dan moet ik het gevreesde S-woord weer gebruiken, je schrapt de hele kustroute en je vliegt vanuit LA terug naar huis.
Voordeel: Je houdt nu die ene dag van die overnachting in San Simeon over en die kun je inzetten waar je wil.
Tip:  Ik zou die dag inzetten voor een extra dagje San Diego.  Geweldig mooie en leuke stad (vind ik)  1000 X leuker dan LA (vind ik)

Begin eens met het bekijken van onze zuid-west voorbeeldroute.
Jullie volgen namelijk grotendeels dezelfde route als die voorbeeldroute.
Linkje naar die route: --> https://forum.verenigdestaten.info/voorgestelde-route-opties/zuid-westen-van-amerika/
In de info-berichten onder die voorbeeldroute vind je veel tips over wat er te zien en te doen is langs je route.
Je vindt er bovendien links naar PDF kaarten van de nationale parken zodat je een idee krijgt waar alle bezienswaardige punten liggen.

V.w.b. overnachtingen kun je vele kanten op en omdat ik jullie wensen en eisen hierover (nog) niet ken hou ik het voorlopig algemeen.
Als je per se in de parken wil overnachten moet je die overnachtingen ruim van tevoren boeken want het aanbod is beperkt en de vraag is groot.
Hou er rekening mee dat sommige parkaccommodaties primitief zijn.
In plaatsjes buiten de parken vind je hotels in diverse prijsklassen. Vaak is overnachten buiten de parken goedkoper
Let er wel op dat overnachten buiten een park extra reistijd kost. 
Weeg het voordeel van een goedkoper hotel af tegen die extra reistijd
In de meeste gevallen is die extra reistijd iets van 15 tot 45 minuten, maar kijk altijd goed op google maps waar een hotel ligt.
Tip: In de info bij de voorbeeldroute staan links naar de parkwebsites en daar vind je, bij "Eating and sleeping" hoe je overnachtingen in de parken kunt boeken
Helemaal onderaan dit bericht vind je een linkje naar een eerder forumbericht van mij met plaatsen rondom de parken met hotels

Autohuur kun je rechtstreeks boeken bij een van de grote autoverhuurders (Hertz, Avis, Alamo enz) of via een broker of OTA (Online Travel Agent)
Gebruik, i.v.m. verzekeringen, wel altijd een .nl website en boek zodanig dat je altijd gratis mag annuleren.
Die laatste opmerking, en dan bedoel ik het gratis annuleren, geldt ook voor hotelboekingen !!

Over het boeken van vliegtickets, autohuur en hotels heeft zo ongeveer iedereen z'n eigen mening.
Ik kan je, zonder waarde-oordeel, alleen vertellen hoe ik het doe en waarom ik dat zo doe.
Ik passeer alle provisiegraaiende tussenpersonen en boek alles rechtstreeks.
V.w.b vliegtickets hou ik via google flights dagelijks de prijzen in de gaten.
Als ik een prijs en vliegroute zie die me bevalt boek ik tickets rechtstreeks op de website van de betreffende luchtvaartmaatschappij.
Voordeel: Bij eventuele vluchtwijzigingen heb je maar met 1 partij te maken die tijdens 1 telefoontje alles naar tevredenheid wijzigt cq oplost

Autohuur boek ik steeds rechtstreeks bij Hertz. Vroeger (ja, zo oud ben ik al) in het pre-internettijdperk per telefoon, nu via hertz.nl
Ik boek die auto altijd op basis van "pay later" wat me de mogelijkheid geeft om gratis te annuleren.
Waarom Hertz ? Ik heb een paar dingetjes meegemaakt met huurauto's en die zijn door Hertz steeds perfect opgelost.
Ik heb dus geen enkele reden om voor een paar tientjes minder ergens anders te huren.
1 voorbeeldje: Ben een keer in een enorme hagelbui verzeild geraakt die m'n (splinternieuwe) huurauto in no time veranderde in een poffertjespan.
Bij inleveren van die auto zei de Hertz medewerker alleen "no problem sir, we take care of it. Have a nice flight"

Hotels boek ik, maar dat moge inmiddels duidelijk zijn, ook rechtstreeks bij het hotel of op de website van de betreffende hotelketen.
Ook hier pak ik altijd de "pay later" optie en nooit de iets goedkopere "pay now"
voordeel hier is het gemakkelijk annuleren of wijzigen van je boeking.

Vorig jaar heb ik een extra voordeeltje gehad van mijn manier van boeken.
Toen in april onze Amerikareis wegens de Corona travelban niet door kon gaan kon ik zowel auto als hotelboekingen met 1 muisklik gratis annuleren.
Omdat er hierbij niks vooraf betaald was hoefde ik ook geen moeite te doen om geld terug te krijgen
Vliegtickets (van Delta Airlines) waren uiteraard wel vooraf betaald en ik probeerde eerst via KLM, de Nederlandse partner van Delta, restitutie te krijgen.
KLM wilde echter alleen, en dan nog met frisse tegenzin, vouchers geven.
Toen rechtstreeks naar Delta in Atlanta gebeld en die boekten nog tijdens dat telefoongesprek het geld van de tickets terug op mijn creditcardrekening.
Vergelijk dit eens met degenen die vorig jaar via reisbureau's, OTA's of andere tussenpersonen hun reis hadden geboekt.
Sommigen zitten nu nog op geld terug te wachten, krijgen niks meer omdat de tussenpersoon inmiddels failliet is of zitten met vouchers met een beperkte geldigheid .

Tot slot nog een belangrijke vraag over jullie reis: In welke tijd van het jaar willen jullie deze reis maken ?
In het voorjaar moet je namelijk nog rekening houden met afgesloten bergwegen ivm sneeuw (denk aan Tioga Road in Yosemite)
In de zomer met hoge temperaturen in de woestijn.  In bv Death Valley kan de temp. de 50 graden bereiken.
Ik kan je verzekeren dat je bij 45 of 50 graden niet heel lang buiten je airco-auto wil verblijven.

En hier nog wat linkjes naar eerdere berichten van mij op dit forum waarin ik wat extra info geef aan beginners zoals jullie.
---->  https://forum.verenigdestaten.info/westen-(west)/tips-en-suggesties-voor-de-eerste-tour/msg131166/#msg131166
---->  https://forum.verenigdestaten.info/westen-(west)/rondreis-west-amerik-juli-2015/msg133998/#msg133998 
   
Succes met plannen en als je na het lezen van de vele info waar ik naar linkte nog vragen hebt hoor ik dat graag.
#2 - 22-08-2021, 10:50 uur
« Laatst bewerkt op: 22-08-2021, 13:04 uur door Cees A »

Cees A

Nog wat aanvullende informatie.
Hoe Corona zich het komende jaar ontwikkeld weet niemand maar ik hoop van harte dat jullie reis volgend jaar zonder problemen door kan gaan.
Waar je sowieso rekening mee moet houden:
In Amerika hebben een aantal parken restricties ingevoerd v.w.b. het aantal bezoekers per dag.
Deze restricties hebben soms met Corona te maken, maar veel vaker met het beheersen van het aantal bezoekers dat in sommige parken de spuigaten uitloopt.
Ik heb het idee dat de parken nu een beetje aan het experimenteren zijn welke maatregelen het beste werken.
Er verandert namelijk nog wel eens wat. Als de ene maatregel niet werkt probeert men wat anders.

Kijk vóór je iets boekt dus altijd op de website van het park voor actuele info over e.e.a.
Bij onze voorbeeldroute, zie linkje in m'n vorige bericht, vind je bij de info over het betreffende park steeds een linkje naar de website van dat park.
Bovenaan, in de menubalk, kom je via de knop "Alerts" bij die actuele info.
Let op: Die actuele info kan ook gaan over afsluitingen i.v.m. wegwerkzaamheden of ander onheil dus hou ook tijdens je reis de parkwebsites in de gaten.
#3 - 22-08-2021, 11:37 uur

Minniq2022

Hoi Cees,

Bedankt voor alle tips! Daar kunnen we zeker weer even mee vooruit :) Het plannen en over alles lezen is al zoveel voorpret!

We zijn van plan om in Mei/juni of juist september te gaan. We willen in ieder geval de zomermaanden ontlopen.

Groetjes!
#4 - 22-08-2021, 20:55 uur

Cees A

We zijn van plan om in Mei/juni of juist september te gaan. We willen in ieder geval de zomermaanden ontlopen. 
Dat je de zomermaanden wil ontlopen is sowieso een goed plan.
V.w.b de keuze tussen mei/juni of september zou ik persoonlijk de voorkeur geven aan mei/juni
Voor mei/juni zijn de lange dagen een voordeel en dat de watervallen in Yosemite in die periode op z'n mooist zijn is ook niet verkeerd.
In mei heb je wel nog kans dat de Tioga Pass in Yosemite nog niet sneeuwvrij en dus gesloten is,
maar dat kun je ondervangen door Yosemite achteraan in je route te zetten en dat park pas in juni  bezoeken.

In september heb je vwb de bergpassen in Yosemite geen beperkingen, maar de watervallen zijn dan helaas grotendeels opgedroogd.
Een minpuntje voor september zijn ook de kortere dagen .
Daar staat tegenover dat in september het Amerikaanse vakantieseizoen voorbij is en het zal dus overal wat rustiger zijn.

Hieronder nog een paar linkjes waar je misschien iets aan hebt.
Op deze website zie je de tijden van zonsopkomst en zonsondergang: ---->  http://www.sunrisesunset.com/USA/
Kies een staat, selecteer dan een stad en een kalendermaand en je ziet precies op welke tijd de zon opkomt en ondergaat

Op deze pagina zie je wanneer in eerdere jaren de Tioga Pass en de Glacier Road in Yosemite opengingen.
Linkje: ----> https://www.nps.gov/yose/planyourvisit/seasonal.htm
Resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst, maar dan heb je in ieder geval een idee wat je kunt verwachten.
Over de Glacier Road gesproken, heb je je al gerealiseerd dat die road in 2022 wegens werkzaamheden gesloten is ?
Dat betekent dat het uitzichtpunt bij Glacier Point alleen te voet te bereiken is via de four Mile trail of de Panorama trail.
Onderschat een wandeling langs die trails niet !! Beide zijn nogal stevige wandelingen, vooral bergop.
#5 - 03-09-2021, 13:26 uur

Dirc

In september heb je dan wel weer meer kans dat de grenzen open zijn.....
#6 - 07-09-2021, 11:33 uur

Old Faithful

Waar zijn die kristallen bollen die jij gebruikt te koop?  ;) ;)
#7 - 09-09-2021, 16:11 uur
Groet,

Old Faithful

Dirc

Welnee, september ligt toch NA mei/juni ervan uitgaande dat hier niet september 2021 wordt bedoeld.
#8 - 10-09-2021, 11:11 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15