Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

route

Discussie gestart

Sabrina82

Na weer wat knip en plakwerk, hebben we dan nu eindelijk (hopelijk) de route klaar:

31 juli Ams - Phoenix
1 aug  Phoenix- Prescott
2 aug Prescott
3 aug Prescott - Jerome - Sedona
4 aug Sedona
5 aug Sedona - Grand Canyon - overnachting Wiliams
6 aug Williams - Monument Valley - overnachting Bluff
7 aug Bluff - Moab
8 aug Moab
9 aug Moab - Capital Reef - Torrey
10 aug Torrey - Grand staircase escalante - Bryce
11 aug Bryce - Zion - St. George
12 aug St. George - Snow Canyon - Cathedral Gorge (overnachting?)
13 aug Cathedral Gorge - Las Vegas
14 aug Las Vegas
15 aug Las Vegas - death valley - Lone pine
16 aug Lone pine - Visalia
17 aug Sequoia ( nog een nacht in Visalia)
18 aug Visalia - Solang - Santa Barbara
19 aug SB - Carpinteria - LA
20 aug LA
21 aug LA
22 aug LA
23 aug LA - Blythe
24 aug  Blythe - Phoenix- Ams

In tegenstelling tot de vorige keren hebben we besloten dit keer de meeste hotels vooraf te boeken.
Dat zal wat relaxter zijn, en omdat het vaak gratis te annuleren is zal het ook weinig problemen opleveren
Wat de route betreft, mocht er hier en daar nog wat bijgeschaafd mogen worden, dan hoor ik het graag!


#16 - 27-02-2018, 15:03 uur

Cees A

Ik heb hier en daar wat dingetjes gewijzigd in je schema.
Onderaan het schema staat de motivatie voor die wijzigingen.
Kijk eens wat je er van vindt.

31 jul AMS - PHX
01 aug Phoenix - Prescott
02 aug Prescott
03 aug Prescott - Jerome - Sedona
04 aug Sedona. Eind van de dag naar Williams voor overnachting. (1.10 uur rijden)
05 aug Williams - Grand Canyon - Page. (overnachting Page)
06 aug Page - Monument Valley - Moab
07 aug Moab (Een hele dag voor Arches)
08 aug Moab (Hele dag voor Canyonlands en Dead Horse Point) (Overnachting in Green River)
09 aug Green River - Capitol Reef - Torrey
10 aug Torrey - Grand staircase escalante - Bryce
11 aug Bryce - Zion - St. George
12 aug St. George - Bezoek aan Snow Canyon
13 aug St. George - via Cathedral Gorge - Las Vegas
14 aug Las Vegas
15 aug Las Vegas - Death Valley - Lone Pine (overweeg overnachting in Ridgecrest)
16 aug Lone pine (of Ridgecrest) - Visalia
17 aug Sequoia ( nog een nacht in Visalia)
18 aug Visalia - Solvang - Santa Barbara
19 aug SB - Carpinteria - LA
20 aug LA
21 aug LA
22 aug LA
23 aug LA - Blythe
24 aug  Blythe - Phoenix- Ams

04 aug Sedona.
Rij eind van de dag alvast naar Williams voor overnachting. Dit is maar 1.15 uur rijden.
Je hebt dan nog bijna de hele dag voor Sedona, maar je zit in Williams de volgende dag wel die 1.15 uur dichter bij Grand Canyon.

05 aug Williams - Grand Canyon - Page. (overnachting Page)
Waarom 's middags doorrijden naar Page en niet zoals jouw plan was terug naar Williams ?
Van Grand Canyon naar Williams is 1 uur rijden.  Van Grand Canyon (Desert View) naar Page is maar 40 min langer.
Maar .... In Page zit je op slechts 2 uur rijden van Mon. Valley. Vanaf Williams is het 3¼ uur.
Als je, om wat voor reden dan ook, niet in Page wil overnachten ga je in plaats van Page naar Tuba City.
   
06 aug Page (of Tuba City) - Monument Valley - Moab
Nu je niet zover hoeft te rijden naar Mon. Valley zou je, na je bezoek aan Mon.Valley, door kunnen rijden naar Moab.
Moab is maar 1½ uur verder rijden dan Bluff en Moab is in de avonduren toch een veel gezelliger plaatsje dan Bluff.
Bovendien heb je dan 2 volle dagen in Moab. 1 dag voor Arches, 1 dag voor Canyonlands en Dead Horse Point.

07 aug Moab (Een hele dag voor Arches)
08 aug Moab (Hele dag voor Canyonlands en Dead Horse Point) (Overnachting in Green River)
Na je bezoek aan Canyonlands hoef je niet terug te rijden naar Moab, maar zou je naar Green River kunnen gaan voor je overnachting.
Vanaf Canyonlands is Green River namelijk maar 15 min langer rijden dan Moab, maar het scheelt je de volgende dag 3 kwartier rijden.
Green River ligt namelijk al in je reisrichting naar Capitol Reef.
Bovendien zijn de hotels in Green River een stuk goedkoper dan die in Moab. Dubbel voordeel dus
 
12 aug St. George - Bezoek aan Snow Canyon
13 aug St. George - via Cathedral Gorge - Las Vegas
Cathedral Gorge is een relatief klein park dat je in een paar uur helemaal hebt gezien.
Je kunt Cathedral Gorge dus gemakkelijk bezoeken op de dag dat je van St. George naar Las Vegas rijdt.
Op die dag krijg je er trouwens ook één uur bij, want je komt in een andere tijdzone.

14 aug Las Vegas
15 aug Las Vegas - Death Valley - Lone Pine (overweeg overnachting in Ridgecrest)
Waarom Ridgecrest ? Ridgecrest ligt meer in je reisrichting dan Lone Pine. Kijk maar eens op de kaart.

23 aug LA - Blythe
24 aug  Blythe - Phoenix- Ams
Hoe laat vertrekt je vlucht vanaf Phoenix ? 
Hou er rekening mee dat het (zonder file) nog zeker 2½ uur rijden is van Blythe naar PHX.
Je moet je auto nog inleveren en je wil toch ook wel een paar uur voor vertrek op het vliegveld zijn.
Als je een vroege vlucht hebt wordt het misschien allemaal wat krap.
Misschien is het dan beter om 1 dag LA op te offeren en 1 dag eerder uit LA te vertrekken
#17 - 27-02-2018, 17:23 uur

Sabrina82

Bedankt Cees! Ben erg blij met dit forum :afro:
We zijn er net even voor gaan zitten, en je hebt op alle punten gelijk
Wat je zegt over Sedona, williams, page
We hadden allebei zoiets van, ja wel logisch wat Cees zegt, waarom zijn wij daar niet op gekomen!
Ook erg fijn dat je Ridgecrest noemt (nooit van gehoord), want we konden geen andere optie vinden dan Lone Pine wat inderdaad wat uit de route ligt

En wat betreft Blythe,
We vertrekken de 23ste vroeg uit LA, zodat we op die dag genoeg de tijd hebben om alles in te pakken, en te relaxen bij het zwembad van het Best Western Sahara hotel in Blythe dat we al geboekt hebben ;D
De 24 ste hebben we genoeg tijd, want het vliegtuig vertrekt pas 's avonds om 19u45
Maar toch bedankt dat je er even op wijst

We gaan komend weekend er weer even uitgebreid voor zitten, om de route nu echt helemaal klaar te hebben, zodat we daarna de hotels kunnen gaan boeken

 


#18 - 27-02-2018, 20:29 uur

Dirc

Ik heb weinig aanvullingen op Cees zijn verhaal. Op het vooraf boeken / op bonnefooi reizen na liggen de adviezen we aardig op 1 lijn ;D
Een aanvulling op Cees zijn tip om in Sedona te blijven: Hier is meer dan voldoende te doen, zoals het centrumpje, Slide Rock SP
#19 - 27-02-2018, 21:50 uur

Cees A

Mooi dat je iets aan mijn routewijzigingstips hebt.
Ik heb hieronder nog wat andere tips op een rijtje gezet. Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Phoenix - Prescott.
Je kunt rectstreeks naar Prescott rijden en dan heb je lekker veel tijd voor Prescott.
Je zou echter ook van Phoenix via Tonto Natural Bridge (in de buurt van Payson) naar Prescott kunnen rijden.
Info Tonto Natural Bridge: --> https://azstateparks.com/tonto/
Trailmap Tonto Nat.Bridge: --> https://d2umhuunwbec1r.cloudfront.net/gallery/asp-archive/Parks/TONA/downloads/TONA_Park_Map.pdf

Prescott:
2 mooie hiking trails bij Lake Watson / Granite Dells
De 1e hike is de Watson Dam / Flume Trail en deze trail start aan de Granite Dells Road.  Hoe kom je daar:
Rij vanaf de rotonde bij de ingang van Watson Lake Park 0,6 mijl naar het noorden en sla rechtsaf op Granite Dells Rd.
Na 0,2 mijl zie je aan de rechterkant een parkeerplaats. Hier begint de Watson Dam Trail. (staat duidelijk aangegeven)
Deze trail voert je over de rotsen van de Granite Dells naar de "droge" kant van de Watson Lake Dam.
Kaartje: http://www.prescott-az.gov/wp-content/uploads/2016/12/flume_canyon_watson_dam_and_northshore_trails_map-1.pdf

Een andere mooie trail is de Watson Lake Loop om Lake Watson heen.
Het gemakkelijkst is om deze trail te starten bij de parkeerplaats van de boothelling in Lake Watson Park.
Ter orientatie, je begint dan met de North Shore Trail.
Kaartje: http://www.prescott-az.gov/wp-content/uploads/2016/12/watson_lake_loop_trail_map.pdf

Alle trails bij Lake Watson zijn duidelijk gemarkeerd.
Markeringen kunnen bordjes zijn, maar op de rotsen gebruikt men ook witte verfstippen op de rotsen als trail-markering.

Sedona:
Dirc noemde het al, Slide Rock State Park, een natuurlijke waterglijbaan. --->  https://azstateparks.com/slide-rock/
In Slide Rock State Park kan het overdag, zeker als het die dag mooi weer is, druk zijn en parkeerruimte is beperkt.
Mijn advies is dan ook, ga vroeg in de ochtend naar Slide Rock.
Je kunt dan in ieder geval nog gemakkelijk je auto kwijt en het is nog rustig in het park.

Als je wil gaan wandelen in de omgeving van Sedona of in het National Forest van Red Rock County, heb je een parkeerpermit nodig.
Zo'n parkeerpermit, de Red Rock Pass, kun je kopen bij een visitorcenter.
Let op !! Je mag, als je die hebt tenminste, ook je Nationale Parkenpas gebruiken als parkeerpermit.
Op deze pagina lees je meer over die Red Rock Pass: --> https://visitsedona.com/trip-planning/red-rock-pass-program-qa/

Grand Canyon:
Je bent eerder in GC geweest dus ik hou het bij 1 enkele tip.
Als je een stukje wil wandelen, parkeer dan de auto bij Market Plaza.   
Zie deze kaart: http://www.nps.gov/hfc/carto/PDF/GRCAmap4.pdf
Loop een klein stukje door het bos langs McKee Amphitheater en je staat aan de rand van de Canyon.
Loop linksaf richting Verkamps Visitor Center.
Je passeert een wandelpad dat de canyon in loopt, Loop eventueel een stuk naar beneden.  Denk eraan dat je ook weer omhoog moet.
Loop zover langs de rand van de canyon als je wil of kunt.
Als je het beu bent loop je terug of je neemt de shuttlebus terug naar Market Plaza.

Monument Valley:
Tip: Stop, als je bij Mon.Valley in noordelijke richting wegrijdt, even bij Milemarker (wij zouden zeggen kilometerpaaltje) 13
Dat punt noemt men ook wel het Forrest Gump Point.
In de film eindigde Forrest Gump hier z'n run door Amerika. (aan de overkant van de weg, een stukje de berm in, staat nog een bordje)
Bij die Milemarker 13 kun je de bekende foto maken van die lange rechte, (meestal) lege weg richting Mon. Valley.
Deze foto bedoel ik:  -----> https://www.flickr.com/photos/yenchao/9070717998
En dit is het bordje: ----> http://www.lightrainproductions.com/images/Misc%20Photos/2009%20Jan/MValley2.jpg

Moab:
Canyonlands wordt wat minder bezocht dan Arches. In mijn ogen onterecht.
In Canyonlands zijn diverse mooie trails. Ik noem er hieronder een paar.
Grand View Point:  Lengte 3,2 km.  Moeilijkheidsgraad gemakkelijk.
Deze vrij vlakke trail begint aan het einde van de scenic road door het park, bij Grand View Point. 
Volg het gemarkeerde wandelpad langs de rand van de canyon en dan kom je bij een punt waar je aan alle kanten de diepte in kijkt.
Mesa Arch:  Lengte 0,8 km loop trail.  Moeilijkheidsgraad gemakkelijk.
Deze korte en gemakkelijke trail voert u naar een rotsboog aan de canyon-rand van Island in the Sky.
Upheaval Dome, First Overlook.  Lengte 1,3 km.  Moeilijkheidsgraad  gemiddeld
Deze trail voert je, na enig klimwerk, naar een uitzichtpunt over Upheaval Dome. De trail naar de 1e overlook is relatief gemakkelijk.
Upheaval Dome, Second Overlook.  Lengte gerekend vanaf first overlook 1,6 km.  Moeilijkheidsgraad gemiddeld.
Als je bent aangekomen bij de First Overlook kun je doorlopen naar de Second Overlook. 
Dit 2e deel is mooier maar wel iets uitdagender dan het 1e deel. Het vereist wat meer klimwerk.
Hoewel dit 2e deel maar iets langer is als het 1e deel lijkt het daardoor veel langer
Whale Rock: Lengte 1,6 km. Moeilijkheidsgraad gemiddeld
Een andere manier om een uitzicht te krijgen over de Upheaval Dome is via Whale Rock.
Na een korte klim sta je bovenop Whale Rock en van hieraf heb je uitzicht op de Upheaval Dome en de omgeving.
Kaartje met alle trails:  https://www.nps.gov/cany/planyourvisit/upload/ISKYmap_web.pdf

Capitol Reef:
Je hebt niet zo veel tijd voor Capitol Reef, maar rij in ieder geval de scenic drive, inclusief het laatste stukje onverharde weg richting Capitol Gorge.
Aan het einde van die scenic drive is een parkeerplaats en kun je de Capitol Gorge trail volgen en een stuk door de nauwe kloof lopen.
Andere korte trails die je kunt lopen zijn:
Sunset Point en Goosenecks trail: Lengte 600 mtr en 200 mtr (one way) Moeilijkheidsgraad gemakkelijk.
De duidelijk aangegeven toegangsweg naar deze beide korte trails is aan de westkant van het park, aan Hwy 24
Beide korte trailtjes beginnen op dezelfde parkeerplaats.

Langs de doorgaande weg door het park ligt de parkeerplaats van de de Hickman Bridge Trail, een aanrader
Hickman Bridge Trail:  Lengte 1,4 km (one way)  Moeilijkheidsgraad gemiddeld.  Er is wat klimwerk vereist, maar echt moeilijk wordt het nergens
De kleine parkeerplaats van de Hickman Bridge Trail ligt aan Hwy 24. Deze trail is 1,4 km lang (one way) en loopt naar een grote rotsboog.
Kaartje met de trails: https://www.nps.gov/care/planyourvisit/upload/Fruita-Area-Map-and-Guide-2014-final-low-res-locked-for-web.pdf

Bryce en Zion zijn je bekend. Info over deze parken kun je vinden bij onze zuid-west voorbeeldroute.
Linkje: http://forum.verenigdestaten.info/voorgestelde-route-opties/zuid-westen-van-amerika/msg136276/#msg136276

St.George:
Om te beginnen hieronder een brochure van Snow Canyon met een Trailmap
Linkje brochure: https://stateparks.utah.gov/wp-content/uploads/sites/13/2017/04/Snow-Canyon-Brochure-2017-web.pdf
Je  kunt zelf een paar trails "aan elkaar knopen" om er een rondje van te maken.
Een mooi rondje is bv Petrified Dunes / West Canyon / Lave  Flow / Butterfly.
Ga in Snow Canyon ook zeker naar het gedeelte met de witte rotsen bij White Rocks Amphitheater.
De parkeerplaats van White Rocks lijkt een beetje buiten het park te liggen,
Op die parkeerplaats mag je echter alleen parkeren met een betaalstrookje / entreebewijsje van Snow Canyon op je voorruit.
 
Als je na Snow Canyon nog wat tijd over hebt.
St.George heeft een leuk shopping-gebied langs de Red Cliffs Drive
Of je gaat, als je geen shopper bent, naar de Red Hills Desert Garden.
Of je wandelt en klimt wat over de rode rotsen in het aangrenzende Pioneer Park.
Zowel Pioneer park als de Red Hills Desert Garden zijn gratis toegankelijk.
Als je niet te dik bent kun je in Pioneer Park even kijken of je door "The Crack" kunt.
Linkje naar pagina met afbeeldingen van Pioneer Park: --> http://www.saltproject.co/blog/crack-st-george
Red Hills Desert Garden:  http://www.stgeorgeutah.com/news/archive/2015/05/20/mgk-red-hills-desert-garden-opens-to-public/#.VvjkP_mLSM8

Cathedral Gorge:
Info: http://parks.nv.gov/parks/cathedral-gorge
Kaartje met de trails: http://parks.nv.gov/forms/Cathedral_Gorge_Map_3_Nature_Loop_NET_otln_reduced_2014-02-09.pdf
Het park heeft 2 ingangen, de zuidelijke ingang voert je naar het gedeelte met de rotsspleten en grotten.
Het noordelijke deel is veel ruiger en ik vind dit deel eigenlijk mooier, zeker als je wil wandelen.
Via de (korte) Miller Point Trail kun je eventueel van het zuidelijke naar het noordelijke deel lopen. (zie trailmap)
Let op: zorg voor picknickbroodjes voor de lunch, want in het park is niks te krijgen.
#20 - 28-02-2018, 11:08 uur

Sabrina82

Ik heb weinig aanvullingen op Cees zijn verhaal. Op het vooraf boeken / op bonnefooi reizen na liggen de adviezen we aardig op 1 lijn ;D

Nou ben ik wel benieuwd wat jullie meningen zijn daarover >:D
#21 - 28-02-2018, 16:13 uur

Cees A


Sabrina82

Even als antwoord op jou Cees,
We houden erg veel van wandelen, en aangezien we onze 2 meisjes bij ons hebben, moeten we even kijken welke trails we het beste kunnen doen
Maar je hebt bij de meeste de moeilijkheidsgraad erbij gezet, dus dat scheelt weer :afro:
De Tonto Natural bridge lijkt me super, dus wat mij betreft rijden we daar eerst heen als we richting Prescott rijden
Wat betreft the Crack in Pioneer Park ,
Ben 49 kilo en 1.65, dus misschien dat het me gaat lukken. Maarmet mijn man word het een ander verhaal ;D

Heb ondertussen je mening gelezen over het vooraf boeken van hotels en begrepen dat jullie dat niet doen
Zoals eerder gezegd, hebben wij dat vroeger ook nooit gedaan, en dat is op 1 keer na ( kwamen aan in Bryce in het weekend, en hebben toen bijna in de auto moeten slapen) altijd goed gegaan
Dit keer willen wij dus wel alles van tevoren boeken, omdat onze ervaring is dat het ons best wat stress oplevert om telkens weer tijd te moeten besteden aan het boeken van het volgende hotel

Verder heb je weer veel handige tips gegeven  waar we het komend weekend wel even zoet mee zijn ;D
#23 - 28-02-2018, 16:41 uur

Old Faithful

Ik zou niet zo bang zijn om in de auto te moeten slapen. Ik heb echter geen zin aan het einde van een dag nog op zoek te moeten gaan naar een hotel. De voornaamste reden om op de bonnefooi te reizen is in mijn ogen de flexibiliteit de route aan te kunnen passen. In enkele reizen zou daar echter sowieso geen sprake van zijn geweest, omdat er toch al veel vast lag: Aankomst, vertrek en enkele overnachtingen in parken.
Tijdens één reis - van Seattle naar San Francisco - heb ik gekozen voor de mogelijkheid de route tijdens de reis  aan te passen. Ik heb toen telkens vanuit het hotel de overnachting voor de volgende dag(en) via internet geboekt. Dat is goed bevallen, al betekende het dat we niet in het park konden overnachten toen we abesloten niet naar Death Valley maar naar Seki te gaan. Heen en weer reizen van Three Rivers was niet ideaal.
Overigens was het risico op volgeboekte hotels op die route door Washington en Oregon niet zo groot. In jouw route zou m.n. Moab een probleem op kunnen leveren, als je niet vooraf reserveert. Ik geef echter geen garantie voor de andere plaatsen.  ;)

Succes en veel plezier bij de voorbereiding.
#24 - 01-03-2018, 00:23 uur
Groet,

Old Faithful

Sabrina82

Op zich zou ik het ook niet zo erg vinden om een nachtje in de auto te moeten slapen, maar met 2 meisjes zie ik dat zelf niet zo zitten :(
 
De flexibiliteit is tot nu toe altijd de reden geweest waarom wij nooit vooraf boekten, maar aangezien je bij de meeste hotels gratis kunt annuleren hebben wij er dus voor gekozen om dit keer vooraf te boeken. Zo blijf je toch de vrijheid houden, en hoef je verder geen tijd te besteden aan het boeken van hotels
De eerste en laatste hotels hebben wij trouwens al geboekt :)
#25 - 01-03-2018, 19:41 uur

Cees A

maar aangezien je bij de meeste hotels gratis kunt annuleren [knip]   
Hou rekening met de termijn waarbinnen je kunt annuleren !!
Tot een paar jaar geleden kon je bij de meeste hotels nog gratis annuleren tot 16.00 of 17.00 uur op de dag van aankomst.
Tegenwoordig kun je bij veel hotels alleen nog maar gratis annuleren als je dat 24 of 48 uur van tevoren doet .
Let dus even goed op de voorwaarden.
#26 - 02-03-2018, 10:18 uur

Sabrina82

inderdaad Cees
Daar zijn wij van op de hoogte
#27 - 02-03-2018, 18:06 uur

Sabrina82

Dag allemaal
We hebben de definitieve route klaar :dansbanaan:
31-07 Ams - Phoenix
01-08 Phoenix- Prescott
02-08 Prescott (omgeving)
03-08 Prescott - Jerome - Sedona
04-08 Sedona - Williams (Grand Canyon)
05-08 Williams - GC - Page
06-08 Page-Monument Valley- Moab
07-08 Arches bezoeken
08-08 Moab - Canyonlands/dead horse - Green River
09-08 Green River - Capital Reef - Torrey
10-08 Torrey - Grand staircase - Bryce
11-08 Bryce - zion- St. George
12-08 St. George - Snow Canyon bezoeken
13-08 St. George Cathedral Gorge - Las Vegas
14-08 LV
15-08 LV - Death Valley - Ridgecrest
16-08 Ridgecrest - Visalia
17-08 Sequioa bezoeken
18-08 Visalia - Solang - Santa Barbara
19-08 SB - LA
20-08 LA
21-08 LA
22-08 LA
23-08 LA-Blythe
24-08 Blythe - Phoenix- Ams

Heel erg bedankt allemaal voor jullie tips en info :afro:
Mede dankzij jullie hulp staat er een prachtige route voor ons klaar

De meeste hotels zijn al geboekt, alleen de huurauto nog ( wat ik tot nu toe heb gezien gaat een SUV ons ongeveer 1200 euro kosten  :( )
Hoe dan ook, we hebben er zin in en verheugen ons op het prachtige westen van de USA :)
#28 - 17-03-2018, 09:39 uur

Cees A

Mooie route.  Ik wens je een heel fijne reis.  Geniet ervan. 
#29 - 17-03-2018, 10:17 uur
« Laatst bewerkt op: 17-03-2018, 10:19 uur door Cees A »

Hans B

Volgens mij is 1 vd berichten die ik gepost heb weggevallen.
Route prima, maar ik zou 1 dag Snow Canyon graag laten vervallen voor een extra dag Zion.
Snow Canyon is leuk je kunt er prima wandelen, maar Zion is veel spectaculairder en scheelt je ook nog een extra verplaatsing.
Succes met de trip.
#30 - 20-03-2018, 23:19 uur
Sinds 2001 in 24x al  1250  dagen en 122.500 mile   RV-en door Amerika.

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15