Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Amerika 2020?

Discussie gestart

LazyBob

Precies een jaar geleden kwam ik op dit forum terecht met als doel: mijn vriendin en ik willen graag naar West Amerika en zijn op zoek naar zoveel mogelijk tips.

Een jaar later (september) hebben vier weken lang mogen rondreizen door Amerika. Veel informatie heb ik o.a. via dit forum gekregen waar ik ieder nog steeds dankbaar voor ben.

Maar het is tijd voor nieuwe plannen! Volgend jaar willen wij weer naar Amerika gaan, alleen waar is nog de vraag. Van Cees heb ik eerder New Mexico als tip gekregen wat zeker het overwegen waard is. zelf ben ik ook al op Noord West Amerika gekomen (Seattle / Portland en binnenland) maar hier heb ik nog niet specifiek verder naar gekeken. Maar graag ontvang ik wat tips! Hier nog wat input:

- 3 of 4 weken de tijd
- liefhebbers van steden
- liefhebbers van natuur en hikes (bijvoorbeeld panorama trail gelopen)
- Dagje aan de kust/strand ook prima

#1 - 21-11-2019, 19:49 uur

Cees A

Mijn mening:  Kijk niet alleen naar welke regio je wil gaan, maar ook in welk jaargetijde je daar het beste naar toe kunt gaan.
Als je bijvoorbeeld de Arizona-New Mexico (voorbeeld)route wil rijden zou je dat bij voorkeur in het voorjaar (april/mei) moeten doen.
In het voorjaar is daar de temperatuur aangenaam en de woestijn staat in bloei.

Als je in april/mei naar het noordwesten gaat zit je, zeker in hoger gelegen gebieden, nog in de sneeuw en er zal nog veel gesloten zijn.
Ga je daarentegen eind augustus / begin september, DAN is het noordwesten een goede keus.
 
#2 - 21-11-2019, 20:17 uur

Dirc

Wat trekt je het meeste aan?
Ik zou niet alleen NM doen maar dit combineren met wat omliggende staten. Maar zoals Cees ook zegt, eigenlijk kun je beter eerst kijken naar de periode waarin je gaat.
#3 - 21-11-2019, 20:21 uur

LazyBob

Periode staat nog helemaal vrij! Augustus/september of voorjaar lijkt mij de voor de hand liggende opties!
#4 - 21-11-2019, 20:55 uur

Hans B

Altijd lastig iemand te adviseren die je helemaal niet kent en alle opties open laat.
Maak eerst zelf je keuze van periode en gebied, daarna is info verstrekken wat beter te geven.
#5 - 21-11-2019, 22:36 uur
Sinds 2001 in 24x al  1250  dagen en 122.500 mile   RV-en door Amerika.

Old Faithful

Na een eerste reis zonder Yellowstone zou voor mij dat park voor de tweede reis een must zijn. Volgens mij ben je ook nog niet in Moab geweest. Denver - South Dakota - Yellowstone - Grand Teton - Moab - Rocky Mountain - Denver zou daarom in mijn ogen een goede kapstok kunnen zijn om een mooie en afwisselende tweede route aan op te hangen.
Een rondje Seattle met Yellowstone - Grand Teton is een andere optie. Afhankelijk van de tijd heb je dan nog de keuze uit een aantal bezienswaardigheden in Washington en Oregon, eventueel in combinatie met Glacier N.P. Deze laatste route zou ik niet in het voorjaar doen. Zoals gezegd kun je dan te maken krijgen met sneeuw van de vorige winter, met name op de hoger gelegen wandelpaden. De Going To The Sun Road in Glacier gaat meestal pas in juni open en soms zelfs pas in juli.  Klik hier

Succes en veel plezier bij de voorbereiding.
#6 - 22-11-2019, 01:17 uur
Groet,

Old Faithful

LazyBob

Bedankt voor jullie reacties tot dusver. Zoals het er nu uit ziet gaan we onze pijlen richting op Denver / Rocky Mountains / Moab / Canyon lands / Salt Lake City /  Grand Teton / Yellowstone (mis ik nog wat of heeft iemand een leuke voorbeeldroute). Periode van het jaar staat nog vrij, waarschijnlijk 3 of 4 weken.
#7 - 30-11-2019, 15:15 uur

Hans B

Een prima keuze. Voor Yellowstone en RMNP en andere hoog gelegen gebieden eind september, kan op kou en sneeuw kan aanwezig zijn.
Wij hadden enkele jaren terug eind augustus een Canadees koufrontje over Yellowstone met vorst en sneeuw.

Keuze tussen one-way en retour?

Als het uitgewerkte schema het toe laat :
Black Hills - Badlands omgeving
Cody - rodeo, gunfight en museum (mogelijk is de rodeo er in september niet meer)
Bear Tooth highway
Thermopolis - gratis badhuis
#8 - 30-11-2019, 16:33 uur
Sinds 2001 in 24x al  1250  dagen en 122.500 mile   RV-en door Amerika.

Cees A

Wil je niet naar de Black Hills en Badlands ?
Als je daar niet heen wil, denk dan eens aan het schrappen van Denver en Rocky Mnts Nat.Park.
Denver en Rocky Mnts liggen namelijk nogal een flink eind rijden van de rest van je route.

Vanuit Salt Lake City kun je een veel compactere route maken waar Yellowstone en Grand Teton in zitten.
Denk bv aan deze route:
Salt Lake City - Twin Falls (Shoshone Falls en base-jumpers bij de Perrine Bridge)
Via Craters of The Moon naar Idaho Falls, Yellowstone, Grand Teton, via Flaming Gorge naar Vernal.
Vanuit Vernal kun je een dagtochtje maken naar Dinosaur Nat.Monument:
Linkje Flaming Gorge: (zie foto's onderaan die pagina) --->  https://utah.com/flaming-gorge
Linkje naar pagina met hiking trails in Dinosaur: --> https://www.nps.gov/dino/planyourvisit/hikingtrails.htm
Na Vernal kun je naar Grand Junction (Colorado National Monument) en via Moab en Capitol Reef terug naar Salt Lake City.

Als je nog tijd over hebt:
In Grand Junction zit je niet al te ver ven Black Canyon of the Gunnisson: https://www.nps.gov/blca/index.htm
En tussen Salt Lake City en Twin Falls zou je een dagje kunnen besteden op Antelope Island.
Linkje naar brochure: ---> https://site.utah.gov/stateparks/wp-content/uploads/sites/13/2017/06/AISP_Brochure_2017_print.pdf
Linkje naar trailmap: ---> https://stateparks.utah.gov/wp-content/uploads/sites/13/2019/07/Brochure-Map.2019.png

Kijk voor info over andere genoemde plaatsen / parken / steden bij onze voorbeeldroute Denver-Yellowstone-Salt Lake City.
#9 - 30-11-2019, 19:51 uur

Ben2USA

Je hebt een enorme keuze, zie onze trip waarin alle 'kersen op de taart' zijn geconsumeerd in alle rust (tja tijd genoeg ff  :D)

Kijk voor impressies op https://zwerfuil.wordpress.com/2018/03/05/    maar vul dan de datum in van het traject dat je boeit.
Mogelijk heb je dan meer basis voor een goede keuze!

En toch: Neem de tijd, geniet en neem je voor terug te keren voor de rest! Het loopt niet weg!!!

Veel voorpet en suc6!

#10 - 01-12-2019, 11:40 uur
Geboeid door Natuur boven en onder water Plus Cultuur

LazyBob

Heeft iemand ervaring met het vliegen op Salt Lake City? (rechtstreeks of met tussenstop). Zit nog even te twijfelen om daar op te vliegen of anders via Denver.
#11 - 23-12-2019, 20:27 uur

Cees A

Heeft iemand ervaring met het vliegen op Salt Lake City?   
Ik heb er ervaring mee.
Een paar jaar geleden, 4 mei 2015, zaten we zelfs op de eerste rechtstreekse vlucht van AMS naar SLC die Delta toen op die dag startte.
Op Schiphol werden we  ontvangen met gebak, een glaasje wijn en een goodie-bag met spulletjes uit Utah.   Was wel apart.
Btw,  Toevallig start onze trip volgend voorjaar weer in Salt Lake City.   1smile


Vanaf Schiphol is het een fijne rechtstreekse verbinding en SLC is een overzichtelijke luchthaven.
Volgens mijn reisschema van volgend jaar, vertrek ik  om 09.55 uur van Schiphol en om 12.45 uur (Utah tijd) land ik in Salt Lake City.
Het rental car center van SLC ligt recht tegenover de terminal.
Je loopt vanaf de terminal naar buiten, steekt de straat over en je bent bij je autoverhuurder.   Geen gedoe met shuttlebussen en zo.

SLC airport heeft 1 klein nadeeltje, er zijn maar een paar bemande balies voor immigratie.
Als je rechtstreeks op SLC vliegt en je moet daar door de immigratie EN je zit toevallig achterin het vliegtuig ben je de pineut want dan heb je de hele meute voor je.
Sta je daar wortel te schieten en zie je intussen achter de immigratiebalies je eigen koffers rondjes draaien op de bagageband.
De keren dat ik rechtstreeks op SLC vloog werden alleen US Citizens naar de APC kiosken verwezen.
EU burgers "mochten" langs de bemande balies.
Hoewel, de immigratieambtenaar vertelde me later dat "returning ESTA visitors" ook gewoon de APC automaten hadden mogen gebruiken.

Je hoort en leest weinig over Salt Lake City, maar dat is m.i. te wijten aan het feit dat de meeste toeristen hun route starten in San Francisco of LA.
Ik ben nu al een paar keer een aantal dagen in SLC geweest en ik vind het eigenlijk een heel erg mooie, vriendelijke en leuke stad.
Het centrum, met Temple Square en het Capitol, is compact en goed te voet te verkennen.
Kijk maar eens bij de voorbeeldroute die langs Yellowstone loopt. Daar vindt je meer info.
PS:  Ook volgend voorjaar hebben we weer een dag of 3 in SLC ingepland.

Tip: Als je op een zondag in SLC bent, ga dan op Temple Square naar de (wekelijkse) tv opname van het beroemde Tabernacle Choir in het akoestisch perfecte Tabernacle.
Ik ben geen liefhebber van zangkoren, maar die uitvoering in dat akoestisch perfecte gebouw bezorgde me toch wel kippenvel.
Unieke ervaring !!
O ja, hou er wel rekening mee dat in SLC op zondag veel winkels e.d. gesloten zijn. Iets met geloof of zo .......

Salt Lake City ligt gunstig t.o.v. een aantal bekende nationale parken.
Het is bijvoorbeeld maar een halve dag rijden naar Yellowstone, dus als dat je reisdoel is is SLC een ideale startplaats.
Naar Moab is ook ongeveer een halve dag rijden en naar Capitol Reef 3½ uur dus ook de parken in Utah liggen relatief dichtbij.

Als je meer wil weten over Salt Lake City hoor ik dat graag.
#12 - 23-12-2019, 21:53 uur
« Laatst bewerkt op: 24-12-2019, 10:36 uur door Cees A »

LazyBob

Ha Cees,

Bedankt voor je uitgebreide reactie!

Heb jij nog advies via welk platform de ticket het goedkoopst kan worden aangeschaft?

Ik denk dat wij voor een rondtrok van ca 3- 3.5 week vanaf SLC gaan. Wat wordt jouw planning/ route volgend jaar,

Fijne feestdagen alvast!
#13 - 24-12-2019, 12:28 uur

Cees A

Er is niet zoiets als "de goedkoopste vliegticketwebsite"
Tickets veranderen voortdurend van prijs en wat vandaag goedkoop lijkt kan volgende week duur zijn.
En de goedkoopste ticket-aanbieder van vandaag kan volgende week zomaar de duurste zijn.
Je kunt er dus geen peil op trekken.
Dan praten we nog niet eens over seizoensinvloeden  (hoogseizoen of laagseizoen)
Zelfs een paar dagen eerder of later vertrekken kan al veel schelen in prijs en  een andere overstapluchthaven ook.

Je vraag over welk platform het goedkoopst is, is dus eigenlijk niet te beantwoorden.
Ik kan dan ook alleen vertellen hoe ik het doe. Of dat de beste manier is mag iedereen voor zichzelf bepalen.
Ik begin zelf altijd te zoeken op Google Flights. Klik hier voor Google Flights
Bij Google Flights kun je meerdere vertrekluchthavens tegelijk instellen (in het voorbeeld heb ik Amsterdam en Brussel ingesteld)
Als aankomstbestemming heb ik "Verenigde Staten" ingevuld en als vertrek en retourdatum 2 willekeurige data in juni 2020
Als je nu de link opent zie je de kaart van de VS die vol staat met ticketprijzen.
Hoe meer je inzoomt op een bepaalde regio, hoe meer prijzen uit die regio je ziet.

Nu kun je gaan spelen met details.
Als je tegen de Duitse grens woont zou je er Dusseldorf als extra vertrekluchthaven bij kunnen zetten
Je kunt je eigen reisdata invullen of je kunt wat gaan spelen met andere reisdata. (paar dagen eerder/later)
Je ziet meteen het gevolg van je veranderingen aan de prijswijzigingen.

De link met je eigen reisdata stel je in als favoriet en die klik je iedere dag even aan om te zien wat de prijzen doen.
Die (ingestelde) pagina bekijken kost je iedere dag maar 10 seconden en je hebt meteen weer een beeld van de prijzen op die dag.
In mijn geval: Ik begon zo ongeveer in augustus met dagelijks te kijken en heb eind november geboekt.

Vanuit Google Flights kun je doorklikken naar de aanbieder van de getoonde prijs.
Dat kan de website van de luchtvaartmaatschappij zelf zijn, het kan ook een derde partij zijn.
Ik geef zelf de voorkeur aan het rechtstreeks boeken bij de luchtvaartmaatschappij.
Dat geeft bij bijvoorbeeld latere vluchtwijzigingen o.i.d. de snelste oplossing want je hebt dan maar met 1 partij te maken.

Voor aanbiedingen zou je eigenlijk ook regelmatig op websites als Ticketspy moeten kijken.
Linkje:  ----> https://ticketspy.nl/economy-tickets/

Waarschuwing: Getoonde ticketprijzen zijn tegenwoordig "vanaf" prijzen. Het zijn Basic Economy prijzen zonder bagage.
Hou er rekening mee dat een "Main Cabin" ticket inclusief bagage ongeveer 100 of 110 euro duurder is dan een Basic Economy ticket.

Mijn eigen routeplan voor 2020:
Het oorspronkelijke plan, eigenlijk een wens van mijn vrouw, was om nog een keer naar Yellowstone te gaan.
Vandaar ook Salt Lake City als startplaats.
Echter, aan de kamerprijzen te zien hebben hotelkamers rond Yellowstone tegenwoordig allemaal gouden behang of zoiets en wordt het ontbijt er verzorgd door een drie sterren Michelin kok
Yellowstone gaat dus, mede omdat we dat park al 4 of 5 keer eerder bezochten, niet door.
In plaats daarvan wordt het nu, zoals bij ons gebruikelijk de laatste jaren, een route langs kleinere relatief onbekende parken.
Er zijn nog genoeg van die plaatsen waar ik nog niet ben geweest en als ik dan in zo'n park mijn huurauto zie staan op een verder geheel lege parkeerplaats dan geeft me dat een goed gevoel.
Om je een idee te geven:  We blijven bijvoorbeeld 4 volle dagen in St.George.
In de Red Cliffs Conservation Area noordelijk van St.George zijn nog heel veel trails die we nog niet gelopen hebben.
In en rond Sedona hetzelfde. Ook hier blijven we dus enige dagen.
Bisti Badlands en Dinosaur National Park hebben ook nog wat trails die voor ons onbekend zijn.

We gaan volgend jaar voor de 30e keer naar Amerika en ik heb alle grote, bekende en de laatste tijd vooral drukke parken wel gezien.
Veel van die parken zelfs meerdere malen.
je kunt het je nu niet meer voorstellen, maar in die beginjaren jaren mocht je nog met je eigen (huur)auto de Zion Canyon is en je kon die auto ook zomaar overal parkeren als je een stuk wilde gaan lopen.
Maar ja, het werd drukker en het shuttlebus-systeem werd ingevoerd. Dat systeem loopt nu overigens ook tegen z'n grenzen aan.
Tegenwoordig vind je na 08.00 uur 's ochtends al geen parkeerplaatsje meer bij Zion.

Ik kan me heel goed voorstellen dat iemand die voor het eerst naar de VS gaat die bekende parken wil zien en de drukte op de koop toe neemt.
Die parken zijn ook allemaal een bezoek meer dan waard.    Ik hoef er echter niet meer naar toe. Been there, done that.
Gelukkig zijn er nog genoeg parken en plaatsen waar je niet onder de voet wordt gelopen door selfie-Aziaten.
#14 - 24-12-2019, 14:23 uur

LazyBob

Helder. Hier heb ik wat aan Cees. Ik ga even goed bekijken wat mijn strategie wordt! Beginnen in SLC heeft de voorkeur.  De exacte route moet nog worden bepaald wellicht dat ik me hier weer meld.

De rust van 30 jaar geleden lijkt me onwerkelijk haha. Afgelopen september hadden wij bijvoorbeeld Angels Landing met de eerste bus gedaan. In alle rust naar boven, heerlijk. Vervolgens zie je bij het afdalen hoe druk het werd..
#15 - 24-12-2019, 16:00 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15