Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

De Road Zipper

Discussie gestart

Cees A

De in mijn vorige bericht besproken DDI bleek bij de meeste van u onbekend.
Ben benieuwd hoe het met de bekendheid is gesteld van de zogenaamde "Road Zipper" die in dit bericht aan de beurt komt.
Je kunt die Road Zipper overal tegenkomen, bv bij grote wegwerkzaamheden, maar in Californië is het ding vooral bekend van de Coronado Bridge in San Diego en de Golden Gate Bridge in San Francisco.

We beperken ons even tot de Golden Gate Bridge.
Vóór 2015 bestond de middenberm op de Golden Gate uit een rij gammele paaltjes.
Een appende chauffeur kon zonder moeite zo'n paaltje omver rijden en belandde dan op de rijstrook voor tegemoetkomend verkeer.
Gevolg: Meer dan 100 frontale botsingen per jaar.

Nu bestaat die middenberm uit een stevige betonnen rand.
Een speciale truck, de Road Zipper, kan die gehele rand in no-time een rijstrook verplaatsen en voorziet op die manier in de ochtenduren het inbound spitsverkeer van een extra rijstrook en in de avonduren het outbound verkeer.

Deze video laat zien hoe de Road Zipper werkt: https://www.youtube.com/watch?v=Yov4tkMIWAg&ab_channel=CNN
Op 1 minuut 17 sec. in deze video zie je nog een klein stukje over hoe men voor 2015 die paaltjes van die middenberm verplaatste.
Respect voor de mannen die al die paaltjes zo precies in het gaatje konden mikken.   1smile

Deze versnelde opname is van bovenaf genomen en laat nog eens extra de werking van de Road Zipper op de Golden Gate zien.
Linkje:  ----> https://www.youtube.com/watch?v=IzAGqOfDANM&ab_channel=PermaGrinFilms
#1 - 12-09-2020, 11:36 uur

jhbechthum

Deze was me dan weer wel bekend :)
Vorig jaar nog over de Golden Gate Bridge gereden.
Maar ik had er ook al een documentaire over gezien op TV.

Als je het zo ziet is het simpel, maar je moet maar op het idee komen :afro:

Johan
#2 - 12-09-2020, 21:01 uur
Bezocht: AL-AR-CO-FL-GA-HI-ID-MI-MS-NC-NE-NY-PA-SD-TN-UT-VA-WV-WY
2019: UT-AZ-NV-CA-GA-AL

Loek

Misschien is het na bijna 85 jaar tijd om de Golden Gate te vervangen met een bredere brug.  Of er een dubbeldekker brug van maken zoals de San Francisco–Oakland Bay Bridge.   Naar mijn mening wordt het de hoogste tijd om in de US wat meer te investeren in infrastructuur.  Vergeleken bij andere landen lopen we hier erg achter, met als gevolg dat naar dit soort oplossingen moet worden gegrepen.
#3 - 13-09-2020, 18:39 uur

Cees A

Misschien is het na bijna 85 jaar tijd om de Golden Gate te vervangen met een bredere brug.  Of er een dubbeldekker brug van maken zoals de San Francisco–Oakland Bay Bridge. 
Misschien wel, maar als je zo'n iconische, beeldbepalende constructie  als de Golden Gate wil vervangen door een modernere nietszeggende nieuwe brug zul je waarschijnlijk op flink wat weerstand kunnen rekenen.

Bovendien verplaats je met een nieuwe brug het verkeersprobleem alleen maar naar de wegen in de stad.
Als je de verkeersstromen in San Francisco echt wil aanpakken is een project nodig zoals de "Big Dig" in Boston.
Linkje:  ----->  https://en.wikipedia.org/wiki/Big_Dig
Ik vraag me trouwens af of de aardbevingsgevoelige bodem van San Francisco wel geschikt is voor een project als de Big Dig.
#4 - 14-09-2020, 07:58 uur

Loek

Modern hoeft niet persé nietszeggend te zijn.  Ik denk dat ook met moderne architectuur weer iets "iconisch" te maken valt voor een vervangende Golden Gate brug.  Maar het voor hen die de oude brug willen houden, is de eerder genoemd dubbel dekker oplossing een die de huidige brug bijna onveranderd laat.   

De Big Dig in Boston was dé oplossing voor de dicht bebouwde oude binnenstad daar.  San Francisco is een veel jongere stad, veel minder conservatief en open voor progressievere oplossingen.  Misschien juist een oplossing die het overmatige autogebruik doorbreekt.  Openbaar vervoer laat in SF minder een nare smaak na dan in andere US steden.  Uber en Lyft stimuleren de "transport sharing culture".  Een brug die ook Hyperloop daarin combineert? Bruggen zijn nu eenmaal flexibeler in een aardbevingsgebied, en de integratie van Hyperloop daarin toont het vooruitstrevende karakter van San Francisco.
#5 - 14-09-2020, 18:44 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15