Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Amerika vs Nederland!

Discussie gestart

Chiefram

Bijna iedereen op dit forum is wel eens een of meerdere keren met vakantie gweest in Amerika.

Wat ik mij afvraag; wat is jullie tijdens je vakantie in Amerika het meest opgevallen wat betreft het verschil met Nederland? Ik bedoel niet de natuur of andere zaken die nogal duidelijk voor de hand liggen, maar meer de kleinere dingen waarmee je Nederland en Amerika kunt vergelijken.

Wat viel op dat Amerika 'leuker' is dan Nederland en wat viel op dat Amerika 'minder leuk' is dan Nederland?
#1 - 04-01-2007, 16:43 uur

Tekkel

De patat is er lekkerder, lekker gekruid, geen mayo of andere saus bij nodig.

En wat mij opviel aan de kust in California; borden die je vertelden dat de troep die je op straat zou gooien, bij de eerste de beste regenbui in de oceaan zou spoelen.

Bart
#2 - 04-01-2007, 16:59 uur
Visum Australia granted; 12-01-2009

Chiefram

Ik zal zelf dan ook maar onze eigen bevindingen geven.

Ons viel altijd meteen op dat de Amerikanen veel opener en vriendelijker zijn dan de Nederlanders, die toch vaak wat achterdochtig en afstandelijker zijn. Met name als je ze niet kent. Dit vonden wij dus erg positief in Amerika.

Het negatieve dat wij in Amerika soms wel eens ervaarden tijdens de vakanties, is dat we wel eens gekonfronteerd werden met de daklozen en zwervers in de wat grotere steden. Met name als ze kwamen bedelen.


#3 - 04-01-2007, 17:17 uur

JDenalane

Ben alleen nog maar in CA geweest en NY.
New York voelde echt als second home. Weet niet precies waarom. Heb me der geen moment echt onprettig gevoeld.
Enige nadeel vond ik dat je in restaurants niet gewoon lekker kan nazitten maar meteen het bord onder je neus wordt weggetrokken en de rekening wordt gepresenteerd.
#4 - 04-01-2007, 17:22 uur

Patrick_NH

Boodschappen doen in Amerika vs Nederland.

In Amerika heb je in iedere stad verschillende grote supermarkten. Je hoeft geen 50 Euro cent muntstuk te zoeken voor een winkelwagentje. Groot assortiment. Je kan elkaar makkelijk passeren met het winkelwagentje. Sommige winkels zijn 24 uur per dag open. Boodschappen worden voor je ingepakt (je kan zelfs kiezen tussen inpakken in papieren of plastic zak  ;D ) Flinke kortingen verkrijgen met het inleveren van couponbonnen.
#5 - 04-01-2007, 17:47 uur
I believe in the New Hampshire state motto: "Live Free Or Die"
http://newhampshireblog.blogspot.com

Chiefram

Ben alleen nog maar in CA geweest en NY.
New York voelde echt als second home. Weet niet precies waarom. Heb me der geen moment echt onprettig gevoeld.
Enige nadeel vond ik dat je in restaurants niet gewoon lekker kan nazitten maar meteen het bord onder je neus wordt weggetrokken en de rekening wordt gepresenteerd.

Haha, ik ken dat gevoel als je nog met het hoofdgerecht bezig bent en de rekening ligt al onder je neus.

Nu moet ik zeggen dat als je het gewend bent dat het best wel lekker is, deze Amerikaanse 'snelle' manier. Ik was vroeger in Nederland ook iemand die van lekker 'natafelen' hield, maar merk aan mezelf dat ik de laatste tijd eigenlijk liever na het eten direkt weg wil. Nu vind ik het heerlijk dat dit kan en erger me als ik op de rekening moet wachten.
#6 - 04-01-2007, 17:49 uur

Anouk

Ons viel altijd meteen op dat de Amerikanen veel opener en vriendelijker zijn dan de Nederlanders, die toch vaak wat achterdochtig en afstandelijker zijn. Met name als je ze niet kent. Dit vonden wij dus erg positief in Amerika.

Dat heb ik zelf ook gemerkt in die 2 jaar Amerika.. Maar voor de Amerikanen geld wel - out of sight, out of mind.. Dat wel heel erg!! Ik hoor zelfs niks meer van het gezin waar ik heb gewoont, ik ben degene die altijd belt enzo, ze hebben mij nog nooit gebeld sinds halverwege 2001 toen ik weer terugkeerde naar Nederland..
#7 - 04-01-2007, 18:26 uur

jaborg

Ik zal zelf dan ook maar onze eigen bevindingen geven.

Ons viel altijd meteen op dat de Amerikanen veel opener en vriendelijker zijn dan de Nederlanders, die toch vaak wat achterdochtig en afstandelijker zijn. Met name als je ze niet kent. Dit vonden wij dus erg positief in Amerika.

Het negatieve dat wij in Amerika soms wel eens ervaarden tijdens de vakanties, is dat we wel eens gekonfronteerd werden met de daklozen en zwervers in de wat grotere steden. Met name als ze kwamen bedelen.




Het eerste deel ben ik zeker met je eens. De hulpvaardigheid alleen al en altijd blijven ze vriendelijk (en het kan mij niet schelen als mensen zeggen dat het nep is. Je kreeg er een goed gevoel bij) Geef mij die mentaliteit maar.

Wat betreft het 2e deel. Wij hebben de ervaring in Amerika 2x meegemaakt. 1x in Denver toen hebben we maar net gedaan of we geen woord engels spraken. Hij was zo opdringerig. Eeen Amerikaanse jongen heeft ons toen geholpen. De 2e keer was er toch 1 met humor toen we (wij zaten in de auto en hij op se stoep) met gebarentaal aangaven dat hij niets van ons kreeg (Niet uit te leggen hier) Maar in Nederland komen er ook steeds meer en die zijn een stuk lastiger.

Wat mij opviel was de snelle bediening. Je hoefde niet de aandacht proberen te trekken van iemand. Hier in Nederland heb ik vaak het gevoel dat ze je maar negeren omdat ze niet veel zin hebben om nog wat te doen. De snelle rekening moesten we even aan wennen, maar dat was achteraf wel fijn. De eerste keer dachten we dat ze ons gelijk weg wilde hebben maar ze hadden ons snel genoeg uitgelegd dat dat niet de bedoeling was.

Wat ik niet aan kon wenne was dat alle prijzen zonder tax waren. En ik elke staat weer verschillend.

Maar al met al  zijn het 99% positieve ervaringen.



#8 - 04-01-2007, 20:22 uur

Johan

Wat betreft de eerder genoemde verschillen met supermarkten is het heerlijk dat mensen niet voordringen bij de kassa.
Daarnaast zijn Amerikanen veel begripvoller als ze worden geconfronteerd met zaken die ze niet zo snel kunnen plaatsen!

#9 - 04-01-2007, 20:23 uur

Verelle

Het winkelen in Amerika is over het algemmeen een stuk relaxter dan in Nederland, je hoeft niet te betalen voor het parkeren. Er is eigenlijk altijd wel een plek vrij. Ik zal Costco en Sam's Club ontzettend missen, omdat we daar best wel vaak geshopt hebben. Over het algemeen zijn de winkels heel makkelijk met het terugnemen van goederen.

Ik heb er een hekel aan dat de meeste Amerikanen hun gebruikte winkelwagentjes niet terug brengen en gewoon midden op de parkeerplaats laten staan. En dan al die plastic zakken waar je boodschappen in gaan. wat is er mis met je eigen boodschappen tas of een kratje waar je je spullen in doet. Amerika is een absolute wegwerpmaatschappij. Hoe vaak ik niet gezegd heb, dat als ik een paar boodschapjes had, dat ik geen plastic zak wilde en dat ik dan werd aangekeken of ik gek was.
Een groot nadeel vind ik dat er in Amerika bijna geen steden of dorpen zijn waar je leuke kleine winkels ziet met een eigen karakter, ik heb slechts een paar dorpjes gezien waar ze de grote ketens niet hadden, dat was in Cambria, California & Bar Harbor in Maine. De rest is eigenlijk altijd met de zelfde ketens en dat heb je na een tijdje wel gezien. In Nederland hebben we natuurlijk ook ketens, maar gelukkig ook nog veel winkels met een eigen uitstraling.

Ik kon er ook niet aanwennen dat de BTW niet bij de prijzen zat inbegrepen en aagezien wij continue in een ander staat waren, hadden we geen flauw idee wat je nu weer moest betalen. Wat natuurlijk wel ontzettend lekker is in de States, zijn de lage prijzen. In kreeg op Stansted een hartverzakking toen ik een fles lotion van Clinique wilde kopen , in Amerika kostte dat $ 17,- en op Stansted 18,50 Pound Sterling tax free. Dat is omgerekend bijna  $ 40,- (heb het maar effies laten staan)

Iets wat in Amerika zo hyprocriet vind is dat je op bepaalde tijden geen alcohol mag kopen, bijvoorbeeld niet voor 12:00 uur op zondag en dat je geen alcohol in het openbaar in je handen mag houden en dat er een papieren zak om heen moet. Bizarro Mundo.

En dan nog wat over het eten in restaurants: ik heb zelf in Italie gewoond en heb absoluut hun stijl van eten overgenomen. Ik kan zonder probleem uren met vrienden in een restaurant zitten tafelen, maar ik heb het diverse malen meegemaakt dat je nog met je voorgerecht bezig bent en dat dan het hoofdgerecht al op tafel gezet wordt. Zeker als je een twee of drie gangenmenu eet, mag er van mij wel wat tijd tussen zitten.
#10 - 04-01-2007, 21:41 uur
« Laatst bewerkt op: 04-01-2007, 23:18 uur door Verelle »
In april terug naar Amerika

danny debals

Interessante topic!
Heb al alle reacties gelezen, en kan overal mee akkoord gaan: de "gemakkelijke' supermarkten, de oppervlakkige maar toch vriendelijke mensen, de 'snelle' restaurant-bediening.
Nog een paar verschillen tussen Amerika en België (en Nederland dus waarschijnlijk ook):
1. de gewoonte om "tips" te geven bij eten op restaurant ... kennen we dus echt niet bij ons.
2. het gemak om toerist te zijn in de States: veel meer faciliteiten onderweg dan in Europa.
3. hotels: als je met 2 kinderen onderweg bent, tot max. 16 jaar oud, kunnen ze op de kamer van de volwassenen slapen, en zijn je overnachtingskosten goedkoper dan in Europa.
4. "refills" in bvb Burger King en Mc Donald's - leuk!
5. je vindt overal in de hotels ijsmachines.

tot zover een aantal impressies!
#11 - 04-01-2007, 22:12 uur
Danny Debals

PetraVS

Inmiddels heb ik langer in Amerika gewoond, dan in Nederland (22,5 jaar versus 18 jaar), dus ik kan het beter omgekeerd vergelijken.  Het grootste verschil vonden wij altijd de (of liever het gebrek aan) kindvriendelijkheid in Nederland.  Ook de behulpzaamheid, als je met kinderen reisde, was er niet, terwijl er hier altijd wel iemand klaar stond om te helpen. 
Een positief punt aan Nederland is toch wel, dat alles zo dichtbij is.  Hier moet je toch al gauw een half uur of meer rijden, om ergens te komen. 
Groot voordeel van de VS, zoals Danny ook schreef, is dat wij, als gezin van vijf, meestal in een hotel/motelkamer terecht kunnen.  In Nederland zijn hotels ten eerste superduur, ten tweede moet je twee kamers betalen, ten derde is het ontbijt zelden inbegrepen.
En net bedacht ik me wat dat betreft nog iets: het is heel moeilijk een restaurant of cafe te vinden in Nederland, dat ontbijt serveert.  En in het weekend is zoveel dicht, op maandagmorgen ook.
#12 - 05-01-2007, 00:54 uur
« Laatst bewerkt op: 05-01-2007, 00:55 uur door PetraVS »

bgroeneveld

Weer eens een extra bewijs, dat Amerika een groot land is, dit topic.

Hier in St. Paul, woon ik op loopaftsnad van Grand Avenue, een (bijna) Europese winkelstraat (bijna, omdat de straat te breed is en de huizen te laag zijn). Maar naast de ketens (een stuk of zes Starbucks en Caribous -- een plaatselijke koffieketen -- soms binnen hetzelfde 'block'!) zijn er erg veel kleine winkels. Van een Vietnamese klerenmaker, een kruidenwinkel, sportkledingszaak, juweliers, "Irish on Grand" (inderdaad een zaak waar ze Ierse spullen verkopen), Bibelot (een plaatselijke 'dingetjes winkelketentje), een echte (!) bakker, verschillende pizzaplaatsen, en nog veel meer.

Allemaal op loopafstand, plus een erg goede kruidenier die 24 uur per dag open is. Kleine zaken kunnen dus wel, zelfs in een grote stad.

Wat restaurants betreft: ik krijg vaak de omgekeerde indruk, ik word wel eens kwaad dat ik lang op een ober/oberin moet wachten, krijg dan altijd het gevoel dat ze me negeren. Zelfde met de rekening, ik moet vaak iemand aanhouden om een rekening te krijgen. Maar misschien is dat alleen in 'echte' restaurants, ik eet zelden in ketens.

#13 - 05-01-2007, 06:35 uur

sweatbox

De meeste dingen zijn al gezegd:

De service in winkels is meestal beter dan in Nederland. Aan de andere kant weet je van te voren nooit wat je moet betalen, zonder te rekenen. Zelfs in een $0.99 shop betaal je aan de kassa $1.08. Om maar niet te spreken over het tip-fenomeen.
Een groot voordeel vind ik de rookvrije horeca in de VS. Het lijkt erop dat de restaurants en cafés in Cuba eerder rookvrij zullen zijn dan Nederland.

De opmerking van PetraVS over het ontbijt in hotels verbaast me. In Amerika wordt, voor zover ik weet, geen ontbijt aangeboden of het mag geen naam hebben (bruin water met wat zoetigheid).
#14 - 05-01-2007, 08:12 uur

Johan

Allemaal op loopafstand, plus een erg goede kruidenier die 24 uur per dag open is. Kleine zaken kunnen dus wel, zelfs in een grote stad.

Het probleem van de kleine zelfstandige winkeltjes die moeten overleven is volgens mij in de kleine dorpen groter dan in de grote steden. Met enige regelmaat heb ik gesproken met mensen (waaronder eigenaren van kleine winkeltjes) die klaagde over alweer een grote walmart die alles opslokt in hun gebied!
#15 - 05-01-2007, 08:30 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15