Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Help!

Discussie gestart

Frank1985

Dag mensen,

ik heb afgelopen zomer op een zomerkamp in de staat NY gewerkt waarna ik met 3 engelse vrienden naar de westkust gevlogen ben en we daar aan een (vooraf al geplande) roadtrip zijn begonnen. 2 Nederlandse vrienden van mij (beiden 25+) zijn ook overgevlogen, ik dacht slim te zijn en we hebben een auto gehuurd op naam van een van die vrienden omdat dat ons geld zou schelen (de auto is wel via mijn creditcard betaald).

Eenmaal bij Dollar Rent-a-car wilde ik mijzelf als extra chauffeur inschrijven (dit kostte alles bij elkaar nog is zo'n $500/600), de man aldaar -een amerikaan die een paar jaar in Nederland gestudeerd had en Nederlands sprak- vertelde ons dat dit erg duur was en ik ook gewoon kon rijden en dat wanneer we aangehouden zouden worden we konden zeggen dat de gene op wiens naam de auto staat hoofdpijn had en ik het stuur tijdelijk over zou nemen (de andere jongens waren allen -23). Dat bespaarde ons een hoop geld, hem bedankt voor de tip en natuurlijk hem wat fooi gegeven hiervoor.

Afijn uiteindelijk is het ergst denkbare scenario gebeurd, rijdend in Las Vegas kreeg ik een aanrijding met een andere auto en het was mijn fout. We hebben het daar afgehandeld en we hebben daar gelukkig verder kunnen rijden met een vervangende auto. Eenmaal een paar maanden na thuiskomst kregen wij brieven binnen over $2100 aan schade die vergoed moet worden. Ik dacht dat alles geregeld was aangezien we alle mogelijke verzekeringen genomen hadden behalve de dure No-Risk verzekering (achteraf stom denk ik) en het via die verzekering(en) wel afgehandeld zou worden en het ons niets zou kosten.

Om een lang verhaal kort te maken, er wordt momenteel gedreigd met incasso-bureaus hier in Nederland om de openstaande rekening/boete bij ons te komen innen. Ik ben vanzelfsprekend niet blij met dit hele gebeuren en vraag me nu af wat Dollar Rent-a-Car en zijn belangenbehartiger (York Claims Service, New Jersey) mij nu kunnen doen. Ik heb de engelse jongens die de gehele trip van 2 weken met mij meegereden zijn al lang hierover ingelicht en up-to-date gehouden en gevraagd om een bijdrage mocht het zo ver komen dat wij toch gedwongen zijn te betalen (waarna ik achter deze jongens aan moet om uiteindelijk aan mijn geld te komen, *zucht).

Uiteindelijk hebben wij allen geleerd van de situatie, bv. alle mogelijke verzekeringen nemen, jezelf of een ander die wil gaan rijden toch als extra bestuurder inschrijven, auto niet op andermans naam zetten etc. Maar nu wil ik deze zaak toch af ronden want ik begin het een beetje zat te worden en hopelijk kunnen jullie mij daar in helpen. Alvast bedankt voor de reactie(s),

M.v.g. Frank
#1 - 04-03-2010, 11:49 uur

Wop

Tjje, Frank.

Ik denk dat je het bokje bent..

Zoals jezelf al aangeeft zijn *jullie* fout zijn geweest en kennelijk onvoldoende verzekerd.
#2 - 04-03-2010, 13:49 uur

Frank1985

Bedankt voor je reactie alhoewel ik er niets aan heb ;) Mijn vraag is eigenlijk, wat kunnen ze me vanuit Amerika in Nederland aan doen? Heeft een incassobureau in NL het recht om bij mij het geld te eisen? Ik studeer nog en kan dit niet zomaar (en zeker niet alleen) betalen.
#3 - 04-03-2010, 16:06 uur

Ine

Als jij om dat moment reed was de auto niet verzekerd omdat jij niet als chauffeur op het huurcontract stond. Slecht en onbegrijpelijk advies van de man  het verhuurkantoor natuurlijk.
Aan een kant mag je blij zijn dat er geen gewonden bijgevallen zijn, dan had je ook een claim van tigduizenden dollars of meer kunnen verwachten.
#4 - 04-03-2010, 16:51 uur

Johan

Tja dit is weer een typisch geval van "de kleine lettertjes" niet lezen en iemand geloven op z'n mooie ogen of sympathieke houding! Aangezien de kleine lettertjes in je huurcontract duidelijk melding maken dat jij de auto niet mag besturen, als je naam niet op het contract staat. En het zeer waarschijnlijk is dat je het gesprek met die medewerker niet hebt opgenomen en derhalve niet kunt aantonen wat hij voor advies heeft gegeven, ben jij gehouden de schade te betalen.

De verhuurder heeft zeker het recht in Nederland een incasso bureau in te schakelen maar of het daarmee ook is te innen als jij niet betaald, dat waag ik te betwijfelen! Aan de andere kant heb je een hoop ellende ermee als je dit weigert te betalen! Contractueel heb je namelijk ongelijk als je de schade niet betaald. Je zou natuurlijk hier als student bureau rechtshulp kunnen inschakelen en eens navraag doen wat hiermee te doen.
#5 - 04-03-2010, 18:20 uur

Frank1985

Bedankt voor je reactie, je hebt wel gelijk, maarja hier leert men van zal ik maar zeggen. Wat betreft die extra bestuurder, het heeft ons flink wat geld bespaard wat het ons nu eigenlijk ook weer kan kosten  :-\ Aan de andere kant, als ik wel als 2e bestuurder ingeschreven stond hadden ze het alsnog op ons willen verhalen denk ik ivm de No-Risk verzekering die we niet hadden.

Dan vraag ik me wel af, hoe veel van die verzekeringen heb je nou eigenlijk wel echt nodig aangezien ze er toch aardig wat aanbieden en de gemiddelde huurder toch niet weet wat het precies dekt. Maarja, ik heb met die jongens uit Engeland afgesproken het nog even aan te zien en af te wachten wat ze gaan ondernemen tegen mij/ons, ik ben niet van plan zomaar dit bedrag over te maken. Mocht het zover komen betaal ik echt wel maar dan schiet ik voor en moet ik achter mijn geld in Engeland aan wat heel vervelend is. Wat voor ellende zou ik over mijzelf heen halen als ik besluit niet te betalen? Een deurwaarder maybe?

Ik zal idd is bij bureau rechtshulp informeren, bedankt voor de tip.
#6 - 06-03-2010, 14:13 uur

Chris RTA

Hoi,

Ik leef met je mee, het is inderdaad een vervelende situatie.
Ik betaal ook nooit voor een tweede bestuurder, gewoonweg omdat ik het belachelijk vind. Ik heb ook nog nooit schade gereden.


Ik snap alleen niet waarom je achter je geld aan moet in Engeland. Jij reed de auto toch, en jij maakt de fout, waarom zouden die andere daarvoor moeten betalen?
#7 - 06-03-2010, 16:58 uur

Marianne

Als je in Californië huurt hoef je niet te betalen voor een tweede huurder. Ik weet niet waar jullie de auto gehuurd hebben, maar als dat in Ca was zijn jullie helemaal fout voorgelicht. Wat de verzekeringen betreft: het is altijd handig om vanuit Nederland te huren omdat je dan zeker weet dat je dan goed verzekerd bent.

Marianne
#8 - 07-03-2010, 00:50 uur

Marianne

Misschien omdat anderen er dan ook iets aan hebben?
En omdat een van de vragen van TS was:
Dan vraag ik me wel af, hoe veel van die verzekeringen heb je nou eigenlijk wel echt nodig aangezien ze er toch aardig wat aanbieden en de gemiddelde huurder toch niet weet wat het precies dekt.

Marianne
#9 - 07-03-2010, 12:49 uur

Frank1985

Als je in Californië huurt hoef je niet te betalen voor een tweede huurder. Ik weet niet waar jullie de auto gehuurd hebben, maar als dat in Ca was zijn jullie helemaal fout voorgelicht. Wat de verzekeringen betreft: het is altijd handig om vanuit Nederland te huren omdat je dan zeker weet dat je dan goed verzekerd bent.

Marianne


De auto heb ik ook in Nederland gehuurd, via cheaptickets.nl dus volgens mij maakt dat niets uit, ik had de No-Risk niet wat me geen 2e keer gebeurd. Ik vraag me alleen af of ze je in dit soort situaties (een ongeluk dus) niet altijd een oor proberen aan te naaien, die maatschappijen zijn toch goed verzekerd en vangen extra geld voor (sommige) van die verzekeringen, maarja niets aan te doen nu. Wat betreft die extra bestuurder is in zowel in Nederland als Cali aangegeven dat dat een flinke duit extra kost dus ik weet niet hoe je daar bij komt?

@Pipo, dat vind ik wel erg kortzichtig en egoïstisch van je gedacht, ik heb die gasten in 2 weken tijd heel Cali door gereden, van San Diego naar San Fran via LA, Las Vegas, Death Valley, Yosemite en Carmel. Ik heb tig km's gemaakt en moest iedere dag fit (fit genoeg in ieder geval!). Er kon/mocht niemand anders rijden omdat ze alle 3 -23 waren.

Nu is het voor mij afwachten wat er gaat gebeuren, ik heb in ieder geval de keuze gemaakt niet zomaar dit forse bedrag te betalen. Bedankt voor de reacties!
#10 - 07-03-2010, 13:30 uur

Marianne

Dit staat er bij usareisen.de bij Dollar (en bij de nadere verhuurmaatschappijen) over de toeslag:

Zuschläge für Zusatzfahrer:
z.Zt. USD 9,99 pro Tag/Person
Entfällt bei Anmietung in Kalifornien. Alle zusätzlichen Fahrer müssen bei Übernahme des Mietwagens in den Vertrag eingetragen werden.

Marianne
#11 - 07-03-2010, 13:40 uur

Jez

Alle zusätzlichen Fahrer müssen bei Übernahme des Mietwagens in den Vertrag eingetragen werden.


Het gaat er hier niet om of er een toeslag is betaald voor de 2e bestuurder. Dat is immers een voorwaarde die de verhuurder kan stellen, net zoals de hoogte van de huurprijs.
Waar het WEL om gaat, is dat de extra bestuurder NIET in de verzekeringspolis is opgenomen. Ergo: alleen degene genoemd in de verzekeringspolis is verzekerd. Ergo: Frank staat niet op de verzekeringspolis, dus is hij niet verzekerd.
#12 - 07-03-2010, 13:54 uur
Reisverslagen: www.eysbroek.nl - Instagram: @jezphotos

Hans B

Zoals jij schrijft JEZ, werkt het in de VS.
Mijn camper is verzekerd en op de polis staat dat mijn vrouw (rijdt ±100 mile van de ±5000 per vakantie) en ik de bestuurders zijn.
Mijn dochter heeft na behalen van haar Nederlands rijbewijs in 2007 en 2009 achter het stuur gezeten.
Maar op het moment dat zij gaat besturen, heb ik haar wel extra als bestuurder op de polis gezet.
Aangezien zij onder de 25 jaar is kostte dit voor mij wel extra geld, maar dat had ik er wel voor over.
Kom ik ook even rusten ;)
En zij heeft de tijd van haar leven gehad in die grote "bus".

Iedere bestuurder moet op de polis staan.
#13 - 07-03-2010, 14:27 uur
Sinds 2001 in 24x al  1250  dagen en 122.500 mile   RV-en door Amerika.

babarage

laatste jaar heb ik mijn man ook niet op het huurcontract bij hertz laten zetten (ik gebruikte de gold service waarbij we zo weg konden rijden en dan had ik alsnog het kantoor ingemoeten) schijnbaar kunnen echtgenoten zoiezo de auto besturen en zijn dan verzekerd maar echt heel erg duidelijk is het allemaal niet!

voor wat betreft de topic starter, wat voor contact heb je met dollar zelf hier over gehad?  heb je hun uitgelegd dat je op advies van één van hun verkopers bent afgegaan?  je weet niet wat je er mee wint maar het kan geen kwaad denk ik dan maar. 

voor wat betreft je vraag wat een amerikaans bedrijf je kan maken hier in nederland.   vergeet niet dat dollar ook in nederland kantoren heeft dus ze kunnen de rekening via de normale manier incasseren:  via het incassobureau en als je nog niet meewerkt zul je gedagvaard worden en zal de rechter uitspraak doen. ik weet niet of je die hele weg wil gaan want de administratieve kosten die er dan bijkomen lopen dan ook erg uit de hand.  ik zou altijd pro-actief aan de slag gaan en kijken of je er met dollar/ het incassobureau uitkomt al is het maar met een betalingsregeling.  vaak valt daar wel over te praten met dat soort bureaus (scheelt hun ook een hoop gedoe!)
#14 - 07-03-2010, 16:24 uur

Frank1985

Frank,

Het is natuurlijk een zinloze onderneming om de schuld op de werknemer van het verhuurbedrijf te willen afwentelen. Daarnaast is het ook niet eerlijk.

Jij hebt bewust de keuze gemaakt om je niet aan de verhuurregels te houden. Je zegt dat je hierbij bent geholpen daar de medewerker, maar dat zul je nooit kunnen bewijzen. Bovendien wist jij dat de werknemer je een tip gaf om je verantwoordelijk te ontlopen ingeval er problemen zouden ontstaan.
Als gevolg hiervan heb je minder huur betaald dan mensen die zich wel aan de regels houden.

Nu er problemen zijn ontstaan, moet je hiervoor betalen. Dat wil je niet en ook nu probeer je onder je verantwoordelijkheid uit komen. Als gevolg van dit soort gedrag stijgt de huur voor mensen die wel eerlijk handelen. Overigens geldt dit ook voor belastingontduikers, onverzekerden die ziek worden en andere mensen die op sluwe, slinkse wijze de wet en regels proberen te ontlopen.
Als je meerderjarig bent, zoals jij, zou je beter moeten weten. Dat weet je nu.

Was getekend,
Elvis P.


Elvis,

ik heb voor zover ik weet nergens gezegd dat ik de schuld op deze werknemer afschuif, hij heeft mij deze tip gegeven en ik heb deze aangenomen en opgevolgd (fout van mij dus), aangezien ik met dit soort situaties (wij geen van allen op dat moment) geen ervaring had leek het mij een goede oplossing, wat kon ons immers gebeuren dachten wij op dat moment. Ik heb nergens in mijn correspondentie met betrokken verzekeringsmaatschappijen deze werknemer vernoemd en zal dat ook niet doen want ik weet zelf ook wel dat ik zelf deze keuze gemaakt heb, dat hoef je me echt niet te vertellen.
Probeer mij nou aub niet de schuld te geven voor het omhoog gaan van de huur voor auto's, daar zijn ongetwijfeld andere en veel duurdere redenen voor te geven.

Sorry dat ik het zeg maar wat klink jij betweterig zeg, ben je zelf nooit jong geweest? Nooit fouten gemaakt? Man man, ben jij een leraar op school? Je hoeft mij in ieder geval niet de les te lezen, dat doe je je kinderen maar. Ik ben zeer zeker volwassen en kan alleen maar zeggen dat ik hier van geleerd heb, ook volwassenen maken fouten kan ik je vertellen, maar zo te lezen jij nooit.

Ik wil de anderen wel even bedanken voor hun tips en advies, ik wacht nu af wat er mijn kant op gaat komen.

Gr. Frank
#15 - 10-03-2010, 14:27 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15