Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Is het in de VS beter leven dan in Nederland????

Discussie gestart

Hein

Ik (met mijn kleine beetje kennis van Amerika) heb het gevoel dat in amerika bepaalde dingen eerlijker zijn dan hier in Nederland. Zo betaal ik hier een WW premie, niet denken dat ik ooit nog in de WW kom want er is een nieuwe wet, de WIA. maar de premie blijven we wel lekker betalen.
Zo ook met rekeningrijden, de wegenbelasting zou men afschaffen maar daar is Den Haag ook al op terug gekomen.
Ik heb het gevoel dat we in Nederland echt een beetje belazerd worden op deze gebieden. Zou het in de VS beter zijn? Daar heeft men meer eigen verantwoording toch? I.p.v. de sociale deken die over Nederland hangt, ik hou er wel van dat men die het kan zichzelf moet redden!
#1 - 27-08-2008, 17:27 uur

hdeweert

Hallo
Ik denk dat je nog niet goed op de hoogte bent van de Nederlandse politiek. Je ziet de zin van diverse betalingen die je moet afdragen aan de samenleving op dit moment niet erg zitten, let wel dat als je er ooit door een of andere reden op moet terugvallen ben je blij dat ze bestaan.  Of je echt beter af bent in Amerika is dus maar de vraag.
Harm
#2 - 27-08-2008, 17:48 uur

Pieter79

Hier een leuk overzicht voor wat globale getallen: http://en.wikipedia.org/wiki/Tax_rates_around_the_world
Wat er in Amerika uitspringt is dat de BTW (oftewel daar VAT) een stuk minder is dan hier. Je betaalt dus niet over je netto loon nog eens een berg belasting als je er iets van koopt.

Verder ben ik het ook wel met je eens dat mensen hun eigen broek moeten ophouden, en niet gesteund door het collectief een uitkering krijgen en er dan eventueel ook nog zwart gaan bijwerken.

Gr. Pieter
#3 - 27-08-2008, 18:49 uur
"I pledge allegiance to the flag of the United States of America and to the Republic for which it stands, one Nation under God, indivisible, with liberty and justice for all."
Inventor ***9 Patents Granted*** (Update Oct-2023)

Robert P.

Citaat
Ik (met mijn kleine beetje kennis van Amerika) heb het gevoel dat in amerika bepaalde dingen eerlijker zijn dan hier in Nederland. Zo betaal ik hier een WW premie, niet denken dat ik ooit nog in de WW kom want er is een nieuwe wet, de WIA. maar de premie blijven we wel lekker betalen.

Hein,

Volgens mij is je kennis van Nederland en zijn sociale stelsel ook niet al te groot aangezien het betalen van premie voor WW (Werkloosheidswet) en WIA (Wet Werk en Inkomen naar Arbeidsvermogen) niet echt hetzelfde is. embarressed
#4 - 27-08-2008, 20:29 uur
"De wereld is een boek en wie niet reist, leest slechts één bladzijde" (Augustinus)

wim put

Jullie praten alleen maar over de premies. Het leven in Amerika is beter! Maar het ligt erook aan waar je woont. Als je in Zuid-California woont, leef je als een god in Frankrijk. Maar vergeet niet het leven daar is een stuk duurder dan in Texas. De rest van Amerika heb je meer ruimte, winkels die langer open zijn, veiligheid,... In ieder zijn er voordelen en nadelen: vb je heb in Amerika minder vakantiedagen en je moet daar hard werken, ze kunnen je gemakkelijker ontslaan en heb je niks meer.
Wim
#5 - 27-08-2008, 21:52 uur
usa.eigenstart.nl

hdeweert

Of het leven in Amerika beter is is heel persoonlijk. Er zijn mensen die het leven in Nederland beter vinden dan Amerika. Dus om zondermeer te zeggen dat het leven in Amerika beter is dan in Nederland is wel een beetje kort door de bocht. Er zijn op dit Forum een aantal Nederlanse die zich in Amerika prima thuis voelen maar er zijn ook Amerikanen die zich in Nederland prima voelen. Het is maar welke dingen je zelf belangrijk vind.

Harm
#6 - 27-08-2008, 22:33 uur

Loek

Hier een leuk overzicht voor wat globale getallen: http://en.wikipedia.org/wiki/Tax_rates_around_the_world
Wat er in Amerika uitspringt is dat de BTW (oftewel daar VAT) een stuk minder is dan hier. Je betaalt dus niet over je netto loon nog eens een berg belasting als je er iets van koopt.

In het artikel wordt meteen al gemeld dat het moeilijk is dit soort getallen te vergelijken.  Niet alle "belastingen" vallen onder een noemer te brengen.  Het hangt natuurlijk ook erg af van de hoogte van je bruto inkomen.  Ik weet nog dat toen in in Nederland woonde dat ik ongeveer 55% van mijn bruto inkomen afdroeg aan belastingen, sociale premies, pensioen en ziektekosten.  Hier in de US is dat 22% voor dezelfde posten.  Hier is geen WW premie, maar je krijgt wel een uitkering als je werkeloos bent. Dat zit in je federal taxes ingebakken.  Maar de uitkering is slechts voor een beperkte tijd. 
Van mijn netto inkomen gaat slechts 6-8% naar BTW/VAT, terwijl dat in Nederland 18% was (is geloof ik inmiddels ook alweer meer).  Om maar te zwijgen over de aanschaf van een auto waar je 42% BVB betaalt, en vervolgens daarover nog een 18% BTW.  Belasting betalen over je belasting, die gaat me nog steeds boven mijn pet.  Wat ik hier zeer op prijs stel, is dat je duidelijke inzage krijgt waar je belasting centen aan worden uitgegeven.  Op mijn onroerende goederen belasting overzicht staat in tabelvorm precies aangegeven welke percentage belasting waar naar toe gaat (school, politie, brandweer, openbaar vervoer etc).  Belasting op service/artikelen, wordt gerelateerd aan uitgaven voor diezelfde zaken.  De belasting die wordt geheven op benzine bijvoorbeeld, wordt ook uitgegeven aan energie en vervoers gerelateerde zaken.  Weten jullie in NL precies waar de benzine accijnzen naar toe gaan?  En hier moet elke belastingverhoging worden goedgekeurd door de kiezer, met een ingangsdatum en een einddatum.  Dat kwartje van Kok zou hier alang zijn verlopen.

Maar zoals gezegd, in Nederland is de door overheid geregelde sociale opvang wat beter geregeld is dan hier.  Er is hier een minimaal vangnetje met grote mazen, maar daar staat tegenover dat van non-overheidswege (prive instellingen, kerken en particulieren) de opvang van minder bedeelden een stuk hoger ligt dan ik in Nederland gewend was.  Echter, ik vind het ook belangrijk dat je persoonlijke verantwoordelijkheid neemt, en niet meteen met je handje op gaat staan als het een keer mis gaat.  Er zou een redelijke balans moeten zijn, maar ik zie het echter aan beide kanten van de plas weleens misgaan.  In Nederland vallen er ook mensen tussen wal en schip, en hier weten bepaalde individuen het wel erg bont te maken als het aankomt op het misbruiken van zowel prive als overheids voorzieningen.  De nadruk in de US ligt op zelf verantwoordelijkheid dragen, ipv verwachten dat de staat voor je zorgt.  Dat betekent hier dat er mensen zijn met een prima inkomen die er toch voor kiezen om geen ziektekosten verzekering te nemen omdat het zoveel kost en ze liever in een mooie auto rijden.  Maar als ze dan ziek worden en alle spaarcenten en wat ze verder hebben opgebouwd in dat geval verliezen moeten ze ook daar de gevolgen van dragen in dat geval.  Maar wat als je graag een ziektekosten verzekering zou willen hebben maar de maadelijkse premie is hoger dan wat je in een maand verdiend, wat moet je dan?  In Nederland lossen ze dat op door het voor iedereen verplicht te maken en de sterkeren voor de zwakkeren op te laten draaien.  Klinkt mooi, maar die sterken worden het weleens zat altijd maar de zwakkeren op te moeten vangen.  Dat merk je aan alle klachten daarover.  Tenslotte, als je sterk bent word je natuurlijk nooit zwak... 

:-\

#7 - 28-08-2008, 00:42 uur
« Laatst bewerkt op: 28-08-2008, 00:45 uur door Loek »

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15