Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

MAIDEN FLIGHT 787 Dreamliner UPDATE

Discussie gestart

koosv

Nieuw!
Volgens Boeing zal de 787 dreamliner, na ruim twee jaar vertraging, voor het eerst gaan (test)vliegen op 15 december 2009  :afro:, 10:00 uur PST, dat is 19:00 uur bij ons, te volgen op www.newairplane.com

De 787 is het meest innovatieve passagiersvliegtuig dat nu op de markt komt, met een groot aantal nieuwe technologieŽn-->
Zo  heeft het toestel een  uit composiet-materiaal opgebouwde romp, zodat het lichter is en, volgens Boeing,  20% zuiniger  is dan bv de in grootte vergelijkbare 767 of airbus A330. Corrosie of metaalmoeheid komen niet voor en het materiaal is bijzonder sterk. Daardoor kunnen de ramen groter zijn dan bij de huidige recordhouder qua raamgrootte, de 777. De raampjes zijn elektronisch te blinderen (smart  glass).

Een ander voordeel van de sterkere romp, is het kunnen handhaven van een grotere luchtdruk in de cabine. Momenteel wordt de druk in vliegtuigen gelijk gehouden aan de luchtdruk op een hoogte  van 8000 ft (ruwweg de hoogte van het yellowstone park), maar in de 787 is de druk gelijk aan die op 6000 voet, en een studie samen met de Oklahoma State University heeft aangetoond dat passagiers zich dan aangenamer voelen.  Maar ook de luchtvochtigheid wordt verhoogd en de lucht wordt beter gezuiverd met speciale HEPA filters, die zelfs bacteriŽn en virussen wegvangen.

Een van de grootste verbeteringen zal het nieuwe systeem zijn om turbulentie grotendeels te compenseren.  Het bestaat uit een combinatie van bewegingsmelders, een groot aantal statische luchtdrukmeters rond het vliegtuig en vooral zeer slimme software en een onbekend aantal computers die uiteindelijk elektromotoren aansturen die het roer, de flappen etc bewegen.  Een grote massa zoals de dreamliner zal nooit direct reageren op veranderingen in windsnelheid, daarom is er voldoende  tijd om tegenmaatregelen te treffen als  je luchtdrukveranderingen  meet.  Er is vooral gefocust op het verminderen van verticale bewegingen met een herhalingstijd van 5 ŗ 10 seconden, juist deze maken sommige mensen luchtziek.

Al met al zie ik ernaar uit om ooit eens met dit toestel mee te mogen vliegen.
Ik vraag me alleen af wat er precies gebeurt bij blikseminslag  >:D.  Een metalen romp voert  de spanning naar buiten af, en vliegtuigen worden regelmatig getroffen zelfs al ontwijken ze onweersbuien.
De foto laat een eerste test zien  gedurende het  taxiŽn eerder deze week.

#1 - 13-12-2009, 23:45 uur
« Laatst bewerkt op: 11-01-2010, 15:37 uur door koosv »

Hans B

Zo te lezen lijkt me dit wel een comfortabel vervoermiddel voor de volgende reis.
Laat maar snel komen.
#2 - 14-12-2009, 11:03 uur
Sinds 2001 in  975 dagen en 103.500 mile   RV-en door Amerika.

koosv

Voorlopig kan je er helaas nog niet mee vliegen, het testprogramma duurt bijna een jaar. Men gebruikt uiteindelijk 6 toestellen. De eerste testvlucht duurt naar verwachting iets meer dan 5 uur. Iedere avond staan er 400 technici klaar voor onderhoud, zodat iedere dag kan worden getest, en er zijn ca 600 ingenieurs beschikbaar om de data te analyseren.
#3 - 14-12-2009, 12:57 uur

koosv

MAIDEN FLIGHT
incl proj manager uitleg, let op sterk gebogen vleugels na opstijgen
www.youtube.com/watch?v=2zN5ieXLdWA   

landing B787 met indrukwekkende Mt Rainier op achtergrond
www.vimeo.com/8645041 

HET INTERIEUR
Uitleg door Colleen Rainbolt (Engineer Pass. satisfaction & Revenue Boeing), heel interessant om te bekijken.
www.youtube.com/watch?v=d_4HMrem2ag 

TESTPROGRAMMA
Er volgt nu een intensief testprogramma, waarin o.m. de vluchtlimieten worden vastgesteld, en evt. design problemen
aan het licht komen, en ik hoop dat er goed is nagedacht over het technische ontwerp, want tegenwoordig zijn dit
soort projecten dermate ingewikkeld, dat een uitgebreide reeks  testen erg belangrijk is.
Dat bewijst het laatste burgervliegtuig dat op de markt is gekomen, de Airbus A380 dubbeldekker.

PROBLEMEN AIRBUS A380
Ruim twee jaar na aflevering van het eerste toestel zijn er zware problemen met het toestel. Ik neem aan dat het
toestel grondig is getest. Logische verklaring blijft dan dat er enorme productieproblemen met het toestel zijn. Die
gedachtengang wordt gestaafd door het aantal toestellen dat is afgeleverd: in 2008 12 stuks, de prognose voor 2009
was 18, maar in werkelijkheid zijn er slechts 10 toestellen uit de fabriek gerold!!
De "minor glitches" zoals Airbus ze noemt, lopen uiteen van o.a. brandstofproblemen (het toestel lust wel een slok er
gaat 310.000 liter kerosine in), elektrische problemen tot stabiliteitperikelen met het neuswiel. Het enige A380
toestel van Air France, nog geen maand oud, is tenminste 1 keer aan de grond gehouden in New York,en moest op een
gegeven moment na 90 minuten bij een andere vlucht zelfs in mid flight terugkeren. Ook bij Singapore Airlines is een
dergelijk toestel terug moeten keren in september j.l.
In maart 2009 kwamen de Emiraten (belangrijke afnemer van A380's) met een lijst bestaande uit liefst 46 pagina's aan
problemen bij Airbus Industries (bron: Der Spiegel).
Zou Boeing met zijn nieuwe toestel ook in zulk vaarwater terecht komen ??? De tijd zal het leren.
#4 - 11-01-2010, 11:52 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15