Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

terug naar België gestuurd

Discussie gestart

nancy

Hallo Iedereen,

Ik ben op deze site terechtgekomen door opzoekwerk ivm een trieste gebeurtenis.
Vorige week reisden mijn dochter en haar vriend naar Los Angeles. Een reis waar ze al lang naar uitkeken en hard voor gewerkt hadden.
Om te kunnen vertrekken hadden ze netjes hun esta aanvraag en documenten in orde gebracht
Ze zouden 17 dagen blijven.  Hadden ook een huurauto vastgelegd (waar enkel de vriend mee mocht rijden omdat mijn dochter nog niet lang genoeg een rijbewijs heeft) en al hun overnachtingen (prijs samen 4500 euro)
Volledig in vakantiestemming en blij komen ze toe op de luchthaven van LA.
Alles verloopt vlot tot de laatste controle.
Mijn dochter haar vriend wordt er tussen uitgepikt.  Hij zegt nog: "wacht even mijn vriendin is bij mij en is al door" maar daar werd geen gevolg aan gegeven.
Zich van geen kwaad bewust wacht mijn dochter voorbij de gate maar haar vriend ziet ze niet komen.
Ze vraagt na maar niemand verteld haar wat er aan de hand is. Dus ze wacht en wacht. dat is verschrikkelijk geweest
Uiteindelijk zijn we bijna 6 uur verder.
Ze krijgt dan toch uiteindelijk een telefoontje van haar vriend (hij mocht eindelijk iemand bellen) dat hij terug naar België moest.
Het was in België toen 5 uur 's ochtends
Hij is ondertussen helemaal onderzocht (met uitkleden en alles erop en eraan en voortdurend ondervraagd en uiteindelijk geïntervieuwd)
Hij heeft ook nog gevraagd of hij de belgische ambassade mocht bellen maar dat hebben ze hem afgeraden
Hij had immers onder de druk verklaard wel eens een softdrug gebruikt te hebben
Jullie moeten weten dat hij een beetje bleek ziet, kaal is, een kleine tatoeage achter zijn oor en heeft een pet draagt.
Puur op uiterlijk dus en blijkbaar genoeg om te denken dat het een of andere crimineel of drugshandelaar is
Tegen 7 uur 's ochtends krijg ik via haar dit verhaal
Ik schiet meteen in actie en bel om 9 uur (eerder niet bereikbaar) de amerikaanse ambassade in brussel. die kunnen op dat moment niet veel doen omdat het in amerika middernacht is maar sturen alvast een mail
Mijn dochter vertelde me dat ze dan uiteindelijk via een politieagent de reispapieren en gsm lader overhandigd krijgt en een taxi naar hun hotel gaat nemen om even te rusten als dat al zou lukken
Dan krijg ik een bericht via Messenger dat ze vanuit het hotel stuurt. bij het nemen van een taxi werd haar gsm gestolen
ik heb nog even contact via Messenger met haar en ze zegt me om 8 uur amerikaanse tijd terug naar de luchthaven te gaan
Zij kreeg weer nergens info en werd volledig aan haar lot overgelaten en overstuur
Ze is ook nog op zoek gegaan naar haar gsm maar tevergeefs
na 5 uur lang en bang afwachten (was hier toen 23.00 uur) krijg ik via de gsm van haar vriend een verlossend bericht dat ze samen op het vliegtuig terug naar belgië zitten
bij terugkomst krijgen we het vervolg van het verhaal. Hij werd s nachts geboeid naar een gevangenis gebracht waar hij tussen de bendeleden zat en waar hij zich nog eens heeft moeten uitkleden en moeten laten onderzoeken weer met alles erop en eraan. Ze hadden hem wijsgemaakt dat ze hem naar een plek brachten waar hij kom slapen maar niets was minder waar
een kamer met spiegelglas, tv luid aan met herhaaldelijk foxnieuws, ventilatoren aan, groot licht, mocht tv niet uitzetten, etc
na uren terug naar de luchthaven waar hij geboeid tot aan het vliegtuig wordt gebracht (identiteitskaart wordt aan de bemanning overhandigd en een bewijs van zijn getekend interview heeft hij niet meegekregen) en gelukkig heeft mijn dochter toch wat info kunnen krijgen aan de klm balie en zit samen met hem op dat vliegtuig
ze doen het hele verhaal en de bemanning en piloten geloven hun oren niet
ze worden daar dan wel tijdens de vlucht wat in de watten gelegd
We hebben alle info inmiddels doorgestuurd naar de amerikaanse ambassade in brussel en zij proberen via de belgische ambassade in amerika aan documenten of eventueel verklaringen te komen
ook de gsm blijkt ondertussen in la op de luchthaven te liggen want daar kon de persoon die hem stal blijkbaar niet veel mee
Er is ons wel al meegedeeld dat we op niets moeten hopen (bv excuses dat ze overdreven gehandeld hebben) maar ik kan mij daar moeilijk bij neer leggen

Ze houden er natuurlijk ook een financiële kater aan over maar het allerergste is het emotionele en onrechtvaardige waar ze zich geen blijf mee weten
Eigenlijk zitten ze nog vol ongeloof en denken 's morgens bij het wakker worden dat het een enge droom was
Ondertussen hebben we deze jonge mensen wat geld toegestopt om het leed een beetje te verzachten en zijn ze er een paar dagen met de auto (vliegen willen ze even niet meer) erop uit
Ik hoop echter dat als ze terug komen ik ze zou kunnen vertellen dat er het een of ander rechtgezet kan worden
De reisverzekering van 300 euro zegt dat ze niets kunnen doen en de ambassade vreest ook dat we hier niet veel aan kunnen doen
Als iemand maar een klein puntje licht in de duisternis kan brengen grijp ik dat met beide handen aan om iets te proberen
Kan ons iemand hier mee helpen
#1 - 13-10-2015, 11:57 uur
« Laatst bewerkt op: 13-10-2015, 14:00 uur door nancy »

Pieter79

Hij heeft ook nog gevraagd of hij de belgische ambassade mocht bellen maar dat hebben ze hem afgeraden
Hij had immers onder de druk verklaard wel eens een softdrug gebruikt te hebben
Jullie moeten weten dat hij een beetje bleek ziet, kaal is, een kleine tatoeage achter zijn oor en heeft een pet draagt.
Puur op uiterlijk dus en blijkbaar genoeg om te denken dat het een of andere crimineel of drugshandelaar is

Ja, drugshandelaren hebben ze het hier niet zo op. Misschien is het een goede raad om je niet als een druggebruiker te kleden, ik heb geen idee, maar ik kan me voorstellen dat bij sommige types bij mij ook een bel zou afgaan. Het feit dat hij dan toegeeft een drugsgebruiker te zijn helpt dan ook niet. En dit is niet iets dat je gaat zeggen als het niet zo is.

Ze hadden hem wijsgemaakt dat ze hem naar een plek brachten waar hij kom slapen maar niets was minder waar
een kamer met spiegelglas, tv luid aan met herhaaldelijk foxnieuws, ventilatoren aan, groot licht, mocht tv niet uitzetten, etc

Ja, met Fox News is toch niets mis mee?
Erg vervelend allemaal maar ik denk dat er weinig is dat hij kan doen.
#2 - 13-10-2015, 12:45 uur
"I pledge allegiance to the flag of the United States of America and to the Republic for which it stands, one Nation under God, indivisible, with liberty and justice for all."
Inventor ***9 Patents Granted*** (Update Oct-2023)

nancy

De jongen was zeer zeker niet gekleed als een drugsdealer
Het is een nette jongen met zelfs altijd mooie merkkleding aan
En het feit dat hij zo eerlijk geweest is zou eigenlijk alleen maar in zijn voordeel mogen zijn
Het feit dat de agent zei dat het niet uitmaakte of hij dat nu wel of niet had gezegd is toch al een bewijs dat hij er "no matter wath" niet inkwam
Dat heeft hij zo trouwens letterlijk gezegd
Het zijn twee doodnormale jonge mensen met een vaste job die altijd het goede proberen te doen
Op deze manier ga je nog geloven dat je beter liegt en bedriegt
#3 - 13-10-2015, 13:15 uur

Jez

Wat een vervelende ervaring! Niet dat het het leed verzacht, maar het is nou eenmaal zo dat pas bij aankomst wordt besloten of je toegang tot het land krijgt. Dit wordt ook duidelijk aangegeven, bijvoorbeeld bij het aanvragen van de ESTA; je leest dat dit slechts een afreis toestemming is. Waarom de vriend van je dochter geen toegang kreeg zal gissen zijn. De beambtes kunnen enkel op hun intuïtie afgaan. Niemand komt met een bordje "ik ben crimineel" om zijn nek aan.  Dat hij kaal is, een pet droeg en een tattoo in zijn nek heeft en toegeeft wel eens drugs te gebruiken helpt dan niet erg. Dat is wel een beetje een gangster look.

Waar ben je precies naar op zoek? Compensatie van de reis kosten? Dit valt mogelijk onder de annuleringsverzekering. Hadden ze die afgesloten?
#4 - 13-10-2015, 14:26 uur
Reisverslagen: www.eysbroek.nl - Instagram: @jezphotos

nancy

Ik zou een foto van hem kunnen doorsturen om aan te tonen dat hij er heel normaal uitziet natuurlijk
Maar omwille van zijn privacy vind ik dat een beetje te ver gaan
We kunnen ook alleen maar gissen of dat de reden is geweest waarom die man zo graag wou dat die jongen Amerika niet in kwam
En ja ze hadden een annulatieverzekering (zogezegd eentje de duurste waar je heel veilig mee bent en altijd verzekerd bent buiten dit geval gerekend natuurlijk). Voor mijn dochter was het ook niet nodig om naar België terug af te reizen zeiden ze want die mocht toch gewoon binnen.
Alsof je nog alleen vakantie gaat vieren zonder je reisgezel en partner na zo een nachtmerrie
maar zoals ik al zei is het niet enkel het financiële plaatje maar ook het morele en onrechtvaardige waar we heel erg mee zitten
Als er ook maar iets van erkenning van hun kant (Amerika) zou kunnen komen, maar daar begin ik steeds harder aan te twijfelen.
Er was dus echt niets dat erop zou kunnen wijzen dat die twee daar voor iets anders heen gingen als voor een fijne welverdiende vakantie
En ja achteraf gezien was het natuurlijk heel erg dom om zulke dingen toe te geven.
#5 - 13-10-2015, 15:00 uur

Pieter79

maar zoals ik al zei is het niet enkel het financiële plaatje maar ook het morele en onrechtvaardige waar we heel erg mee zitten
Als er ook maar iets van erkenning van hun kant (Amerika) zou kunnen komen, maar daar begin ik steeds harder aan te twijfelen.

Inderdaad heel erg zuur, maar dit zijn de regels en het is altijd de beambte die uiteindelijk toestemming moet geven. Ik ging voordat ik hier kon gaan wonen 2 of 3 keer per jaar naar de States en was altijd enigszins nerveus, maar gelukkig kon ik altijd wel door. Eén maal had ik water in mijn tas zitten en werd ik er ook uitgelicht, maar buiten een normale fouillering, het voor mijn neus aantrekken van rubber gloves, en inspectie van mijn tas is er verder niets gebeurd. Terugsturen zou voor mij het eind hebben betekent van mijn droom.

Een erkenning of wat dan ook kun je vergeten. De regels zijn de regels en daar moet je het mee doen.

Succes,
Pieter
#6 - 13-10-2015, 19:22 uur
"I pledge allegiance to the flag of the United States of America and to the Republic for which it stands, one Nation under God, indivisible, with liberty and justice for all."
Inventor ***9 Patents Granted*** (Update Oct-2023)

nancy

op dit waren we in elk geval niet voorbereid en hebben we ook niet echt bij stil gestaan.
Voor ons gingen ze gewoon op droomvakantie net gelijk wij naar turkije gaan. Als r dan iets kan gebeuren is datn ongeluk of pech.
Maar na alles wat ik tot nu toe gelezen heb moet je gewoon heel goed voorbereid zijn om op de luchthaven je mannetje te staan.
Zij dachten waarschijnlijk gewoon: we hebben niets gedaan dus wat gaan ze doen?
Ik hoop toch nog op een menselijke reaktie na zo n behandeling.
Maar ja jij kan t natuurlijk beter weten als je r woont.
Bedankt voor je reaktie
#7 - 13-10-2015, 19:51 uur

MissFluffy

Heeft hij toegegeven dat hij ooit criminele feiten heeft gepleegd ?
Wat is hem in de eerste instantie gezegd/gevraagd geweest bij de ondervragingen ?
Hebben ze hem zo meteen uit die rij geplukt of ging er eerst nog een reeks vragen vooraf waardoor hij mee moest ?

Eerlijk gezegd denk ik niet dat je iets kan doen tegen hetgeen hij meemaakte .Het recht is nu eenmaal in hun voordeel ,ze kunnen weigeren wie ze willen .
Ik weet als geen ander hoeveel indruk zo iets maakt op je als je zoiets meemaakt .Niet dat wij ooit uiteindelijk geweigerd zijn geweest maar het scheelde geen haartje .Mijn man werd jaren geleden ook zo eens streng aangepakt door een officer ,die hem werkelijk betichte van een crimineel te zijn .Bluffend tegen hem dat hij kon zien dat hij wat op zijn kerfstok had ,werkelijk je weet op zo'n moment dus echt niet wat er met je overkomt .Hoe wij ook bij onze verklaringen bleven ,dat hij nooit iets had misdaan ,werden de dreigementen alleen maar erger .Hij zou direct op eerste vliegtuig teruggestuurd worden en blabla bla ..Wat  hem uiteindelijk deed beslissen om ons alsnog door te laten zullen we nooit weten maar plots hield hij op en konden we doorgaan .Het heeft zo'n inpak op mij gehad ,dat elke reis later de schrik er werkelijk bleef inzitten om zoiets terug mee te maken .
Er zijn verhalen genoeg van anderen die ook zo zijn ervaren maar werkelijk geweigerd te worden en terug te moeten heb ik nog nooit van iemand gehoord behalve dat 1 iemand die blijkbaar een strafblad had .
Feit is nu wel ,dat hij nooit meer op Esta zal kunnen inreizen en als hij ooit toch nog wil afreizen ,eerst naar de ambassade zal moeten gaan om een inreisvisum te krijgen .Al besef ik ook wel ,wil hij dit nog wel .Het is niet niets .
Je zou zo denken dat de ambassade wel bericht moet krijgen van het waarom .Misschien toch nog eens navragen .
Ik denk niet dat er iets kan terug gevorderd worden van de kosten die je allemaal hebt gemaakt .
Spijtig dat je zoiets moet meemaken , je gaat goedgezind op reis en komt gewoon van slag terug naar huis .

Gr,

#8 - 15-10-2015, 10:57 uur

nancy

neen van criminele feiten is er hier geen sprake
je kan natuurlijk niets toegeven wat je niet gedaan hebt
maar hij heeft dan wel toegegeven ooit wel eens met drugs geëxperimenteerd te hebben
een test hebben ze zelfs niet gedaan
hij dacht waarschijnlijk ook dat daar niets mis mee was en wou gewoon zijn vakantie verder zetten met zijn vriendin en dacht dit te bekomen door eerlijk te zijn
ik denk dat je op zo n moment zelfs niet meer helder kan nadenken
je weet echt niet wat je overkomt
op het laatste dacht hij zelfs dat het een soort grap was en dat ze eens goed zouden lachten en gewoon verder konden
zo vol ongeloof dat dit echt kon zijn
de ambassade is ingelicht en we wachten nog op een concreet antwoord
op dit moment is er geen haar op zijn hoofd (grappig hij heeft er geen :) ) dat denkt in de toekomst nog af te reizen naar amerika
maar je weet maar nooit
dus gaan toch proberen om zijn naam te zuiveren zodat hij toch nog ooit via ESTA kan vertrekken
Maar zoals je zelf al aangaf is het de manier waarop ze behandeld zijn net als criminelen
verschrikkelijk
in elk geval als er nieuws is zal ik het hier zeker posten
bedankt voor je begrip en bericht
#9 - 15-10-2015, 11:16 uur

nancy

En ja hij is er eerst zomaar uitgepikt zonder vragen
#10 - 15-10-2015, 11:31 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15