Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Vingerafdrukken: waar en hoelang opgeslagen, waarvoor gebruikt

Discussie gestart

meaculpa

Hoi,

Ik ga binnenkort voor een week naar de VS. Ik heb een paspoort zonder vingerafdrukken dus in de VS zal van mijn vingers een afdruk worden gemaakt. Mijn vraag is nu: waar slaat de VS mijn vingerafdrukken op en voor hoelang? En waarvoor worden mijn vingerafdrukken gebruikt? Wat mag de VS eigenlijk allemaal met mijn vingerafdrukken doen?

Ik kan dat eigenlijk nergens goed "formeel beschreven" vinden. Hier een idee?

Mea.

-Edit- : Ik heb deze vraag ook aan de Ambassade gesteld, maar helaas ontving ik het volgende antwoord: "Unfortunately we cannot answer your questions as we do not know the answers.".  :-\
#1 - 04-01-2010, 09:19 uur
« Laatst bewerkt op: 04-01-2010, 12:39 uur door meaculpa »

hdeweert

Hallo
Het zal ongetwijfeld ergens te vinden zijn, maar ik zou ook reden kunnen bedenken waarom de gegevens
waar jij naar vraagt niet openbaar gemaakt worden.
Waarom wil je het zo graag weten? Als je naar Amerika gaat is het een must hoe je het wend of keert.
De enige manier om er aan te ontkomen is niet naar Amerika te gaan. Verder kun je zelf wel haast bedenken
wat ze met deze gegevens doen.

Harm
#2 - 04-01-2010, 21:24 uur

meaculpa

Tja,

Allereerst ga ik niet voor mijn plezier naar de VS, ik ga vanwege mijn werk. Daarnaast hecht ik waarde aan mijn privacy. Men kan mij wel een nieuwe BSN geven (in geval van identiteitsfraude) maar nieuwe vingerafdrukken zit er voorlopig niet in.  ;D

Weet je hoe gemakkelijk het is om een vingerafdruk te vervalsen? Google er maar eens op! Een voorbeeld: http://www.h-online.com/newsticker/news/item/CCC-publishes-fingerprints-of-German-Home-Secretary-734713.html, waarbij de duitse Chaos Computer Club de vingerafdruk van toenmalig minister van Binnenlandse Zaken Edmund Schäuble van een wijnglas had gehaald en op internet had geplaatst.

Waar is de collectieve verontwaardiging gebleven vraag ik me dan af.

Maar goed, dit forum gaat over de VS; ik wil graag on-topic blijven. Iemand anders een idee inzake mijn oorspronkelijke vragen?

Mea.
#3 - 05-01-2010, 09:11 uur

hdeweert

Hallo
Blij te horen dat je bezorgt bent. De fase van collectieve verontwaardiging is allang voorbij.
Of je nu wel of geen antwoord krijgt op de vraag die je stelt, je zult bij je reis naar Amerika
je vinger afdrukken moeten afstaan daar doe je verder niets aan. Als buitenlander heb je
weinig invloed op de besluitvorming in de Amerikaanse politiek.
Er zijn natuurlijk in dit soort gevallen allerlei complot theorieën en zeker de aanhangers van
deze theorieën putten zich uit in het aanleveren van allerlei voorbeelden. Mij zal het een zorg
zijn wat ze met mijn vingerafdruk doen, ik lever ze gewoon aan bij binnenkomst in Amerika,
dan hoeven ze die van mij niet van een bierglas te halen.

Succes met je speurtocht
Harm
#4 - 05-01-2010, 14:35 uur

meaculpa

Voor de goede orde: ik stelde niet de vraag of het ook mogelijk is geen vingerafdrukken achter te hoeven laten. Ik ben me er van bewust dat dat de consequentie van een bezoek aan de VS is.

Desalniettemin dank voor je reactie; ik heb begrip voor je standpunten.
#5 - 05-01-2010, 15:05 uur

hdeweert

Hallo

Dat had ik ook wel begrepen maar ik vraag mij af wat de zin van deze wetenschap is als de Ambassade je al geen antwoord kan of wil geven.
Je zou natuurlijk ook kunnen vragen wat word er met de gegevens van de body scan gedaan en hoelang worden deze gegevens bewaard en is het wel waar wat ze hier over zeggen..  
De voorgaande berichtjes van mij geven niet mijn standpunt weer maar gaan in op de zin van jouw vraag die vertel je er nl niet bij.

Harm
#6 - 05-01-2010, 15:17 uur

meaculpa

Sorry, dat had ik niet zo begrepen.

In zake de bodyscan: daarvan is bekend dat deze gegevens niet worden opgeslagen. Alleen op het moment van de bodyscan zelf worden de gegevens gebruikt om een positieve of negatieve uitspraak te doen. Dat is ook logisch, want het is een momentopname (de volgende keer kan de bodyscan er anders uit zien), het gaat om de betekenis van het plaatje op dat moment. Dit is niet vergelijkbaar met vingerafdrukken, die zijn voor dezelfde persoon normaliter altijd hetzelfde.

De zin van de vraag is eenvoudig: een rationele afweging maken of het mij waard is naar de VS te gaan. Ik word vanuit mijn werk verzocht. Dit weigeren heeft voor mij ook gevolgen. Het zijn deze gevolgen die ik tegen elkaar moet afwegen. Informatie over het gebruik van mijn identiteitsgegevens speelt daar een belangrijke rol bij. Als bijvoorbeeld bekend zou zijn dat de vingerafdrukken niet zouden worden opgeslagen maar alleen op dat moment gebruikt zouden worden om te matchen met een terroristen-lijst zou voor mij de drempel al een stuk lager worden. Ik ben namelijk geen terrorist. :)

Mea.

#7 - 05-01-2010, 16:23 uur

Pieter79

Wat zou iemand met jou vingerafdrukken willen dat je er zo aan gehecht bent? Als iemand je vingerafdrukken per se wil hebben dan is dat heel eenvoudig, misschien zijn ze zo van je auto af te halen (deurklink/deurstijl). Ik kan me wel voorstellen dat als je ooit een delict hebt gepleegd in de USA waar ze vingerafdrukken van hebben genomen dat daar dan op een later tijdstip een match op zou kunnen volgen (je bent dan alweer in NL maar ze weten dan wel wie het is).

Als iemand je vingerafdrukken zou willen hebben dan zou je dichter bij huis moeten zoeken, als de US government ze wil dan kunnen ze dat ook wel op een andere manier zonder dat je ervoor naar de States hoeft. Niet echt iets om je druk over te maken, behalve als je je hele leven met handschoenen rondloopt zodat je nergens 'sporen' achterlaat...

Heb je slechte ervaringen met identiteitsfraude of zijn je vingerafdrukken wel eens gestolen?

Gr. Pieter
#8 - 05-01-2010, 20:10 uur
"I pledge allegiance to the flag of the United States of America and to the Republic for which it stands, one Nation under God, indivisible, with liberty and justice for all."
Inventor ***9 Patents Granted*** (Update Oct-2023)

bgroeneveld

Ik heb overal in de wereld mijn vingerafdrukken achtergelaten, inclusief in Laos, waar ze in 1975 je vingerafdrukken wilden toen ik mijn visum van een week wilde verlengen.

Plus in de VS bij de Secret Service, de immigratie, de naturalisatie, en voor een besnuffeling bij het ministerie van justitie hier om te zien of ik wel te vertrouwen was voor het vertalen van een beetje geheime documenten.

Ik maak me daar niet druk meer om, mijn gegevens liggen al op zoveel plaatsen, daar kan er altijd nog wel eentje bij.

Ik heb het wel eens eerder gezegd: warom maak je je druk over vingerafdrukken, als er in Nederland bij je geboorte meteen een bestandje wordt aangemaakt dat je bestaat en dat ze bijhouden waar je woont en gewoond hebt. Toegegeven, die gegevens worden goed beschermd. Tenminste ... dat beloven ze altijd.

Een paar miljard mensen op de wereld, waarvan velen reizen, meer dan 300 miljoen Amerikanen. En jij maakt je dan druk over een vingerafdruk? Sorry hoor, maar ik vind dat een beetje overdreven.
#9 - 05-01-2010, 22:11 uur

Bakvet


Ik heb het wel eens eerder gezegd: warom maak je je druk over vingerafdrukken, als er in Nederland bij je geboorte meteen een bestandje wordt aangemaakt dat je bestaat en dat ze bijhouden waar je woont en gewoond hebt. Toegegeven, die gegevens worden goed beschermd. Tenminste ... dat beloven ze altijd.


Doe het maar af als een belofte. Ik zou eerder zeggen: het is hier bij wet zo geregeld - voor iedereen openbaar en gecontroleerd door de eigen bevolking. In de VS weet men blijkbaar niet hoe een en ander precies in elkaar steekt, in elk geval de Ambassade weet het niet. Het is toch wel een unicum in de wereld dat een vreemde mogendheid categorisch persoonskenmerken verzamelt van niet-ingezetenen. Of is dat al eens eerder gebeurd de afgelopen 70 jaar?
#10 - 06-01-2010, 19:45 uur

meaculpa

Wat zou iemand met jou vingerafdrukken willen dat je er zo aan gehecht bent? Als iemand je vingerafdrukken per se wil hebben dan is dat heel eenvoudig, misschien zijn ze zo van je auto af te halen (deurklink/deurstijl).

Precies! Dus je kunt je niet beschermen tegen verlies van je vingerafdruk!

Ergo: je moet je beschermen tegen centrale opslag ervan! Want, in tegenstelling tot ander bewijsmateriaal, is de bewijslast met vingerafdrukken meestal omgedraaid, dat wil zeggen, als ergens mijn vingerafdrukken worden aangetroffen hoeft men niet te bewijzen dat ik daar ben geweest maar moet ik bewijzen dat ik er niet ben geweest.  Dus het wel degelijk belangrijk te weten of de VS de vingerafdruk opslaat of alleen matcht tegen vingerafdrukken van bekende terroristen.

Overigens, dat Nederland als eerste land zonder duidelijke redenen al overgegaan is tot centrale opslag van vingerafdrukken slaat natuurlijk alles. Maar mijn verwachting is dat dat wel weer ongedaan wordt gemaakt. In ieder geval schaf ik tot die tijd geen nieuw paspoort aan.  :P

Mea.
#11 - 07-01-2010, 15:45 uur

ned in MO

Van mij hebben ze alles. Alle vingers, duimen, palmen, hele handafdruk etc. Een van de geneugten van het hebben van een greencard. kostte nog een hoop centen ook >:(
#12 - 07-01-2010, 19:01 uur
Kopen in Amerika? Ga naar onze vernieuwde website!!
Geen lidmaatschapskosten meer maar nog wel die geweldige korting en service!!
www.weship-it.com en binnenkort! www.uship-it.com

Sine Pari

Fingerafdukken worden opgeslagen in, en verwerkt in IAFIS, welke beheerd word door het CJIS van de FBI. Inzagen hebben enkel state, federal en regulatory agencies, en data omtrend inzagen worden gecontroleerd en vast gelegt.

Verder is het stelen van iemands fingerprint iets wat meer in Hollywood thuis hoord. Dit omdat fingerprints biometrisch vastgelegt worden. Als je je al zorgen wilt maken, zou ik dat doen over hoe bv. iemand bij de bank inzage heeft waar, waneer, waaraan, etc je je geld uitgeeft.
#13 - 08-01-2010, 04:46 uur

Johan

Na jaren zelf met vingerafdrukken te hebben gewerkt kan ik me heel goed voorstellen dat deze vraag wordt gesteld. Vingerafdrukken zijn kinderlijk eenvoudig na te maken en dus als er geen gegarandeerde perfecte opslag van iemand z'n vingerafdrukken is, neemt dat serieuze risico's met zich mee. Net zoals identiteitsfraude bij een SSN. Ook de Amerikaanse overheid heeft ten opzichte van andere landen (lees: Europa) duidelijk moeten maken wat er met deze gegevens gebeurt. Maar ik zou aan die wetenschap dan weer niet te veel waarde hechten. Ik ben er van overtuigd dat afdrukken door overheden voor meer doelen worden gebruikt dan hetgeen ze vermelden. Daar tegenover vermoed ik wel dat er met zorg om zal worden gegaan met afdrukken. Maar dat ze deze op meerdere plaatsen gebruiken ga daar maar vanuit!

Leuk om eens te zien dat er serieus over nagedacht wordt door anderen, wat de consequenties zijn van zomaar prive gegevens af te staan!
#14 - 09-02-2010, 20:20 uur

Sine Pari

Johan als je zoals je zegt jaren met vingerafdrukken hebt gewerkt weet je waarschijnlijk ook dat deze niet meer in de oude formule worden vast gehouden/gelegt, maar sinds enige tijd in de nieuwe fornule (biometrisch) worden opgeslagen. Net zo als het vast legen van biometrisch formule van bv. iemands gezichts kenmerken gaat het niet om photographische afbeeldingen, maar enkel om merkmalen. Er word dus enkel vastgelegt hoe loops, whorls, arches, lines, ridges, etc verlopen. Er word echter niet precies vastgelegt hoe deze er in het 'echt' uitzien. Dus alhoe wel het mogelijk is een vingerafdruk 'na te maken', met deze data, zal deze er nooit precies zo uitzien als het origineel en dus ook niet als bewijsmiddel tegen de 'bezitter' gebruikt kunnen worden.

Verder vind ik uitspraken als 
Vingerafdrukken zijn kinderlijk eenvoudig na te maken en dus als er geen gegarandeerde perfecte opslag van iemand z'n vingerafdrukken is, neemt dat serieuze risico's met zich mee. Net zoals identiteitsfraude bij een SSN.
erg lijken op angst makerij in de trand van 'big brother is watching you'. Als men zich al zorgen wilt maken over personelijke gegevens die opgeslegen worden, kan men zich beter afvragen wat met data gebeurt die bv. Uw bank over U tot beschrikking heeft (van wie men geld krijgt, waar, waneer, aan wat men het uit, etc.). Het is opvallend dat men er over het algemeen geen probleem mee heeft persoonlijke gegevens op bv. Hyves, Facebook, etc met milieonen te delen, dat banken en andere particulieren instanties deze niet enkel bezitten maar ook met andere delen, etc. Maar dat men er plotseling problemen mee heeft als deze voor de algemene veiligheid in pasporten, op luchthavens, etc gebruikt worden.
#15 - 11-02-2010, 10:29 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15