Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Vooroordelen

Discussie gestart

Loek

Verschillende keren zijn op dit forum de uitspraken gequote van de "Gemiddelde Amerikaan".  Ik ben toch wel nieuwsgierig wie die gemiddelde amerikaan nou is, dus ben ik mijn eigen onderzoek daarnaar begonnen.  

Een van de vooroordelen over die gemiddelde amerikaan is dat hij/zij niet weet waar Nederland ligt.  Ik heb maar eens een willekeurige collega gepolst om uit te vinden of dit vooroordeel waar is.

IK: "Hey John, do you have time for a science experiment?"
JOHN: "Sure, what's up?"
IK: "I visit an Dutch internet forum regarding the USA regularly and they have this idea that americans don't know where Holland is"
JOHN: "Is that so?  Aren't you from there?"
IK: "As a matter of fact I am. So John, have you ever heard of Holland?"
JOHN: "Yes, isn't that an area in the Netherlands?"
IK: "Not bad John, but do jou actually know where the Netherlands are?"
JOHN: "Somewhere in Europe, It must be on the coast, because it had really strong naval force in the old days.  Wasen't that pirate Pete Heyn Dutch?"
IK: "He's considered a hero in Holland, John.  But you're avoiding the question: where are the Netherlands?"
JOHN: "I guess I'm not really sure, somewhere not too far from Germany since they got clobbered by them in the second world war.  I heard Rotterdam really got bommed into oblivion"
IK: "But you don't know where it is then?"
JOHN: "No, I guess your forum readers are right.  We americans just don't know where the Netherlands are..."
(Names have been changed to protect the innocent)

Dit is een verkorte versie van een gesprek die werkelijk plaatsvond met een jongen die bij ons werkt.  Ik was verbaasd over zijn kennis van de NL historie, maar het vooroordeel is bevestigd.  Amerikanen weten niet waar Nederland ligt.

#1 - 20-05-2005, 17:10 uur

Mrjn

Ik heb ooit eens gekletst met een cartograaf notabene, die mij vroeg (en het was geen grapje van zijn kant): "Holland, that's the capital of Denmark, right?" ::)
Ik dacht nog dat het een grapje was en zei iets van "tuuuuurlijk joh!". Maar hij bleek het echt te menen. Ik heb hem toen geprobeerd uit te leggen waar het lag, maar wegens totaal gebrek aan topografische kennis van Europa bleef het maar bij uitleggen dat Denemarken een land is en Holland ook.
#2 - 20-05-2005, 17:20 uur
« Laatst bewerkt op: 20-05-2005, 17:21 uur door Mrjn »

Chiefram

Ik heb hier in Amerika ook al meerdere keren met schaamrood op mijn kaken gestaan, als een Amerikaan mij een stuk Nederlandse geschiedenis stond te vertellen en mij om een bevestiging vroeg, waar ik niet op kon/durfde te reageren. Gewoon omdat ik mijn eigen geschiedenis niet zo goed kende als sommige Amerikanen!!!

Schaam, schaam, schaam!!!

Had ik vroeger op school maar beter opgelet, dan had ik nu wat meer over Nederland geweten. Maar ja, Bouwdewijn Buch was niet mijn geschiedenis leraar... (Die wist tenminste hoe je geschiedenis heel boeiend kon vertellen, zodat je het nooit meer zou vergeten)!
#3 - 20-05-2005, 17:29 uur
« Laatst bewerkt op: 20-05-2005, 17:31 uur door Chiefram »

PetraVS

Ik heb ooit eens gekletst met een cartograaf notabene, die mij vroeg (en het was geen grapje van zijn kant): "Holland, that's the capital of Denmark, right?" ::)
Ik dacht nog dat het een grapje was en zei iets van "tuuuuurlijk joh!". Maar hij bleek het echt te menen. Ik heb hem toen geprobeerd uit te leggen waar het lag, maar wegens totaal gebrek aan topografische kennis van Europa bleef het maar bij uitleggen dat Denemarken een land is en Holland ook.

En wat is de hoofdstad van Canada?  Ik sta er versteld van hoeveel Nederlanders dat niet weten en hoe vaak ik niet het antwoord Montreal of Toronto daarop krijg!!  Dat gebruik ik van nu af aan als ammunitie.  Als die Amerikanen zo raar zijn, dat ze niet weten waar "Holland" (wat nog eens een heel misleidende naam is, door de Nederlanders zelf geperpetueerd, overigens) ligt, is het toch wel heel erg als men de hoofdstad van het op een na grootste land ter wereld niet weet!
Kom van je bergtop en realiseer je, dat Nederland gewoon een verdomd klein landje is.  Het overgrote deel van de mensen hier heeft er tenminste van gehoord en de meesten weten er nog wat van ook.  Zie Loeks voorbeeld.
Trouwens, ik heb hier ook humble pie (zoals ze dat noemen) moeten eten, want, hoewel ik wel van Pittsburgh gehoord had natuurlijk, werd me bij mijn interview voor reisagente gevraagd, of ik een klant op reis van Washington naar Chicago daar zou kunnen laten overstappen.  Nou, geen idee, ik wist niet waar P'burgh lag in relatie tot de twee andere steden.  Gelukkig raadde ik goed en kreeg de baan  ;D.
#4 - 20-05-2005, 17:41 uur
« Laatst bewerkt op: 20-05-2005, 17:44 uur door PetraVS »

Dusza

Chiefram, is die 5.4 liter in je avatar zijn herseninhoud?   ;D
#5 - 20-05-2005, 18:12 uur

Bakvet

Over gevoel voor topografie gesproken:

Iemand zei bij aankomst op het vliegveld in New York tegen me: "Het is hier warm zeg. Het lijkt wel of we naar Spanje gevlogen zijn in plaats van New York."

(Voor wie de humor er niet van inziet: New York ligt ongeveer op dezelfde breedtegraad als Madrid en Barcelona.)
#6 - 20-05-2005, 18:40 uur
« Laatst bewerkt op: 20-05-2005, 22:38 uur door Bakvet »

Chiefram

Chiefram, is die 5.4 liter in je avatar zijn herseninhoud?   ;D

Is 5.4 liter niet een beetje erg veel? Hahaha...
#7 - 20-05-2005, 19:46 uur

Mrjn


Kom van je bergtop en realiseer je, dat Nederland gewoon een verdomd klein landje is.  Het overgrote deel van de mensen hier heeft er tenminste van gehoord en de meesten weten er nog wat van ook.  Zie Loeks voorbeeld.


Hallo zeg! Ik deel gewoon 1 komisch (bedoeld) verhaal over 1 Amerikaan, die nota bene landkaarten maakt en bestudeert voor zijn beroep, en meteen wordt mijn strot afgebeten alsof ik zeg dat Amerikanen het meest achterlijke volk ter wereld zijn?  Overigens ging het hier niet alleen om Nederland, deze jongen wist ook niet wat Denemarken nu precies was.
Ik realiseer me heel goed dat Nederland een klein land is. Daarom verwacht ik van Amerikanen ook helemaal niet dat ze Nederland kennen. Mijn ervaring met Amerikanen is ook dat ze NL vooral kennen van de wiet, de hoeren en Amsterdam. En hopelijk ook nog een beetje van New York.
Ik vond dit gewoon een leuk verhaal, omdat het hier ging om iemand die meer dan andere mensen te maken heeft met landkaarten en zichzelf ook op de borst klopte om zijn topografische kennis. Maar ik zal in een eventueel volgend postje geen negatieve dingen meer over Amerikanen schrijven.

#8 - 20-05-2005, 22:33 uur
« Laatst bewerkt op: 20-05-2005, 22:33 uur door Mrjn »

PetraVS

Sorry, Mjrn, ik zie nu, dat ik het zo opgeschreven had alsof ik jou persoonlijk aanviel.  Ik bedoelde de mensen, die heel hard komen vertellen hoe dom de Amerikanen wel niet zijn omdat ze Nederland niet weten te plaatsen en dan zelf niet weten wat de hoofdstad van Canada is met dat zinnetje.  Sorry!
#9 - 20-05-2005, 23:21 uur
« Laatst bewerkt op: 20-05-2005, 23:25 uur door PetraVS »

Mrjn

Ik snap het. Excuses aanvaard en no hard feelings, zeggen we dan toch?  :D
#10 - 20-05-2005, 23:52 uur

Jez

Over vooroordelen gesproken; weet je wat me vandaag overkwam?

Ik stapte in Tilburg een skate-winkel binnen, op zoek naar schoenen met de Amerikaanse vlag erop. Ik zag ze niet, dus ik vroeg aan die snotneus die er werkte of hij dat had. Weet je wat 'ie zegt?

"Nee, die heb ik niet. En al kon ik ze bestellen, dan deed ik het niet, want ik heb het momenteel niet zo op de Amerikaanse vlag. Principe-kwestie."
Hij was nog niet eens oud genoeg om principes te hebben! Ik was behoorlijk verbaasd en besloot wijselijk er maar niet op in te gaan.
#11 - 21-05-2005, 21:28 uur
Reisverslagen: www.eysbroek.nl - Instagram: @jezphotos

Chiefram

Oh, dat had ik heel anders aangepakt: gelijk bij de lurven gepakt door te zeggen dat je je ontzettend beledigd voelt, omdat je Amerikaanse bent...

Kijken of hij dan nog iets te zeggen heeft, als je hem daarna recht in zijn ogen blijft aankijken!

Ik heb op deze manier ook een keer twee arrogante meisjes (toen ik nog een teener was) aangepakt met hun domme gedrag. Ze dropen af als een gieter...

En nu willen jullie natuurlijk weten hoe dat dat ging. Nou, dat ging dus zo: (Ik was toen voor de eerste keer met mijn nieuwe vriendin bij de tennisvereniging in Dordrecht).

Twee bezoeksters (heel nieuwschierig): "Hallo, wij zijn 'die' en 'die' en wij wonen in Wassenaar".

Ik: "Oh wat toevallig. Ik woon ook in Wassenaar. In welke straat wonen jullie?"

Twee bezoeksters: "Uhhh... nou... we hebben er maar even gewoond, niet zo lang maar zijn weer verhuisd. Kan even niet op de straatnaam komen..."

Dat is wat ik bedoel met gelijk iemand op zijn eigen woorden terug pakken. Ik had het dat gozertje echt moeilijk gemaakt!!!
#12 - 22-05-2005, 03:49 uur

Jez

Wanneer kom je weer in Holland, Cheif? Gaan we gezellig samen in Tilburg dat gozertje afzeiken! Nog meer liefhebbers? Want dan maken we er een leueke dag van  ;) ;D
#13 - 22-05-2005, 08:40 uur
Reisverslagen: www.eysbroek.nl - Instagram: @jezphotos

thornberrys

Over gevoel voor topografie gesproken:

Iemand zei bij aankomst op het vliegveld in New York tegen me: "Het is hier warm zeg. Het lijkt wel of we naar Spanje gevlogen zijn in plaats van New York."

(Voor wie de humor er niet van inziet: New York ligt ongeveer op dezelfde breedtegraad als Madrid en Barcelona.)

Het is niet omdat,stad x opdezelfde breedtegraad ligt als stad y dat het net hetzelfde klimaat is he  ;)
#14 - 22-05-2005, 15:22 uur

Chiefram

Wanneer kom je weer in Holland, Cheif? Gaan we gezellig samen in Tilburg dat gozertje afzeiken! Nog meer liefhebbers? Want dan maken we er een leueke dag van  ;) ;D

Er is een reden waarvoor ik graag naar Nederland zou willen komen, ook al was het maar voor een 'uurtje':

Een lekker portie Babi Pangang met nassi, voorzien van twee gebakken eitjes, kipsate en pindasaus!


 ;)
#15 - 22-05-2005, 18:45 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15