Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Vullis

Discussie gestart

pzuidema

Hello daar... na een paar maanden geleden de posting over 'gras' te zijn begonnen - waarin ik het hele relaas op doe van de moeite die de gemeente erin heeft gestoken om mij mijn gras te laten maaien nadat ik pas net het huis betrokken had - nu toch ook een ander onderwerp waarvan ik benieuwd ben of ik nou de enige ben die het zo ervaart.

Geloof me, ik vind het heerlijk om hier in het Amerikaanse te wonen. Het is zo'n opluchting vergeleken met het wonen en werken - en het blauw betalen - in Nederland.

Maar goed. De ellende begon nadat de auto van mijn vrouw - een oude Ford Taurus station uit 1994 er nu echt de brui aan gaf. Omdat we dus nog een beperkt krediet-verleden hebben zijn we hier begonnen met twee oude barrels; een oude Buick LeSabre uit 94, en deze Taurus. Er moest dus ander vervoer komen.

We hebben besloten om een nieuwe auto te kopen. Na een tijdje rond kijken - wat hier zo moeilijk is omdat je niet 'rustig' een auto kan shoppen voordat je als hulpeloze prooi wordt aangevallen door het slijk der aarde, het as van het kwaad... de car-salesman! Die, zodra je ook maar een beetje weerwoord biedt, gelijk zijn superieur erbij haalt. Niet zelden heb ik het meegemaakt dat de salesman tussen mij en de deur ging staan en dat hij het niet begreep als ik zei dat ik nu alleen maar aan het kijken was, en niet wou kopen. Zucht. Zo zijn we acht dealers afgegaan; Mazda, Nissan, Ford, Mercury, Jeep, Chrysler, Toyota en Honda. Uiteindelijk, na heel veel ellende waarbij de lui van Nissan de titel van meest irritante salesmen on earth van mij hebben toegewezen gekregen, hebben we besloten om een Mazda5 te kopen.

Tot op dit moment waren we heilig.  Ja meneer, mevrouw... Tuurlijk meneer, mevrouw... wat een schattig dochtertje heeft u....

En dan het moment dat ze een credit-check gaan doen. Nu is mijn score 693, en dat binnen een jaar hier in de VS. Beperkt dus, maar alles op tijd betaald, alleen nog geen echt kredtiet verleden. Op dat moment veranderde het. Ineens ben je van 'valuable customer' echt een lastig stuk vullis geworden. We hielden rekening met een hogere APR, hogere aanbetaling etc. Ik heb nogal een zeer goed salaris, geen echte schulden en een miezerig credit-kaartje met een limiet van $500. Ze keken ons niet eens meer aan. Lieten ons ineens 1,5 uur gewoon zitten, alsof we echt te min waren. Ook kwamen er ronduit leugens; 'we hebben bij wel 40 banken gecheckt' terwijl de andere dealer me vertelde dat ze slechts bij 1 bank hadden gechecked. Etc. etc. etc. Een auto kopen is uiteindelijk echt een hel geworden hier.

We hebben besloten om maar een jaartje een 2e hands weer te rijden, maar wel met financiering zodat we onze score op kunnen vijzelen. Maar, hebben anderen nou ook deze ervaringen? Dat zodra ze een check doen ze je echt ineens behandelen als dirt?

Iemand trouwens nog een tip voor een tweedehandsie?

Ptr
#1 - 17-10-2006, 07:08 uur
Ik quote graag mezelf als ik zeg; ik quote graag mezelf.

Annemiek

Nee, nooit meegemaakt, ook niet toen we hier pas waren. Wat we wel doen voor we een auto kopen is zelf pre-approval krijgen bij onze eigen bank voor een lening.
#2 - 17-10-2006, 12:26 uur

bgroeneveld

Informeer eens bij een plaatselijke Credit Union. Die willen vaak makkelijker geld lenen met een auto als onderpand. Plus ze zijn goedkoper en betalen meer rente dan een "gewone" bank, omdat ze officieel niet op winst uit zijn.

Officieel moet je in een bepaalde categorie werknemers zitten om lid te kunnen worden (leraar/onderwijzer, vakbondslid en zo). Maar die regels zijn vaak zeer plooibaar, soms is in een bepaalde buurt wonen al genoeg.

#3 - 17-10-2006, 13:42 uur

Loek

Toen we hier pas waren kochten we tweede hands en betaalden cash, nooit een probleem gehad.  Ook nu koop ik nog steeds geen auto op afbetaling, ik vind het financieren van een "depreciating asset" maar niets.  Als ik de auto niet cash kan betalen kan ik hem waarschijnlijk niet veroorloven.
#4 - 17-10-2006, 21:20 uur

pzuidema

Ik begrijp wel wat je bedoeld, maar het gaat mij ook niet om de auto, maar wel om wat anders;

We willen een goed krediet verleden. Niet om zo makkelijk mogelijk aan geld te komen wat niet van ons is, maar wel om onverwachte betalingen op te kunnen vangen. Mijn schoonouders, die hier ook wonen, hebben hun huis contant gekocht, nu net ook een Mustang GT waar hij zijn leven lang van droomde en hebben geen enkele schuld staan. Dat was in Nederland heerlijk, maar onlangs moest er een onverwacht grote uitgaaf plaatsvinden, en er was geen enkele instantie die hem geld wou lenen vanwege een te gebrekkig kredietverleden.
Aan de andere kant, ik werk 70 mijl van mijn huis af. Ik woon in een geweldige omgeving die goedkoper is dan rondom het werk, maar daar verdien ik een heel prettig salaris. Mijn vrouw heeft ook een auto nodig om ons dochtertje naar school te brengen en ook met haar werk bezig te zijn. En als verse immigrant kun je dan niet makkelijk twee auto's kopen. Dat hadden we wel gedaan, twee oude auto's, maar achteraf gezien, ondanks al het ge-carfax en JD Edwards hebben we toch 2x een kat in de zak gekocht.

En ook zou ik graag een gunstigere beoordeling willen hebben als ik een huis ga kopen door middel van een goed krediet-verleden.
In Nederland wou ik ook juist zo min mogelijk schulden hebben en ik heb alles afbetaald toen ik naar de VS kwam, en hier werkt alles precies weer omgekeerd. Dus ik begrijp wel wat je bedoelt, maar het is niet voor iedereen weggelegd om alles contant te betalen.
#5 - 17-10-2006, 21:59 uur
Ik quote graag mezelf als ik zeg; ik quote graag mezelf.

Chiefram

De eerste twee auto's die wij gekocht hebben in Amerika (een Ford Explorer en een Ford Mustang) hebben wij ook cash betaald. Eigenlijk jammer, want zo bouw je inderdaad geen credit history op. Vandaar dat we mijn Ford Expedition wel voor het grootste gedeelte hebben gefinancierd, iets wat in Amerika heel normaal is. Niet omdat ik er blij mee ben, maar we hadden geen keus omdat we later ook een goedkopere rente willen hebben bij de aanschaf van een woning. Je moet toch altijd maar weer met die achterlijke credit score's op de proppen komen hier.

Maar wij hebben niet zulke extreme negatieve ervaringen met dealers. Okay, we hebben echt rot ervaringen, maar nooit in de trent van dat ze ons ineens niet meer als valuable customers zagen.

De aller eerste dealer die bereidt was ons een krediet te geven op een (nieuwe of bijna nieuwe) auto zat in Illinois. Geen probleem, ook al waren we 'vers' uit Nederland. Men had een speciaal programma voor nieuwe immigranten. Ik daar dus heen en ja hoor, ik kon zonder problemen tegen een woekerrente een nieuwe auto uitzoeken. Op de vraag welke ik zou willen hebben antwoorde ik dat dit een zwarte Cadillac Sedan DeVille moest zijn. Nou, toen vielen ze van hun stoel, want dat was niet de bedoeling!!! Ik kon een klein autootje kopen, liefst een Jappans modelletje dat behoorlijk gangbaar was.

Nou, dat wilde ik dus niet. Het is mijn geld, ik betaal en ik bepaal zelf wel wat ik wel of niet wil rijden. Dus dit werd niets...

Ondanks er verder geen zaken van mijn kant werd gedaan, bleef men toch uiterst vriendelijk.

De auto die ik 2e hands kocht via Carmax in het begin toen we hier kwamen wonen was zelfs een zeer prettige ervaring. Bij Carmax kon ik uit honderden auto's kiezen en men had ook hier een speciaal programma om nieuwe immigranten een financiering aan te bieden. Uiteraard tegen best wel hoge rentes, maar... ik mocht zelf bepalen waarin ik wilde rijden. Hier hebben we echt zeer goede ervaringen mee, met Carmax. Carmax zit in heel veel plaatsen in Amerika en hebben een super aanbod wat auto's betreft. Zeker een aanrader om eens te gaan kijken.

Na ongeveer een half jaar met deze auto (Ford Expedition) rondgereden te hebben, zijn we de Ford dealer gaan bezoeken en kwam diezelfde dag met een gloednieuwe Expedition thuis, ook nog eens een van de top modellen qua uitvoering. Financiering was geen enkel probleem en de rente was zelfs 2x zo laag als die bij Carmax. Nee, niet omdat de credit score perfekt was, maar ze hadden in dat halfjaartje gezien dat ik keurig netjes op tijd mijn vorige auto had afbetaald.

Het is een begin...
#6 - 17-10-2006, 22:46 uur
« Laatst bewerkt op: 17-10-2006, 22:50 uur door Chiefram »

Loek

Die creditscore is vooral een kwestie van geduld.  Het eerste jaar zal het langzaam beter worden.  Als je eenmaal een hypotheek kunt regelen en netjes op tijd betaalt gaat het snel.  Wij hebben 3 maanden na aankomst in de US onze overwaarde uit ons huis gebruikt om een flinke aanbetaling te maken op een nieuw huis.  Door de hoge aanbetaling zag de hypotheek verstrekker geen bezwaar om een mortgage te geven, ook al hadden we niet zo'n hoge credit score.  Je moet dan toch wel tenminste 30% kunnen neerleggen, en dat is niet altijd even makkelijk als je net een dure emigratie achter de rug hebt.  De hypotheek rente was niet extreem hoog, eigenlijk gewoon marktwaarde.  Na 4 maanden rolden de credit card aanbiedingen al binnen en na een jaar was onze credit score alweer ruim boven de 700.  Credit cards gebruiken we nog steeds regelmatig, al betalen we het meteen af.  Het gaat niet om hoeveel schuld je op je kaarten hebt, maar om je betalingsgedrag.  Zelfs al heb je helemaal geen schulden of hypotheek, loont het soms de moeite om een kleine lening te hebben bij een credit union om toch activitieit te kunnen tonen zodat je credit score goed blijft.  Je kunt dat geld van die lening soms dan middels slim beleggen meer laten opleveren dan het kost.

De credit scores worden voornamelijk bepaald door de "big three" (Equifax, Experian en TransUnion), en elk heeft zijn eigen methode om de credit score (tussen 300 en 900) te bepalen, maar ruwweg komt het hierop neer:

    * 35% of the score is based on your payment history. This makes sense since one of the primary reasons a lender wants to see the score is to find out if (and how timely) you pay your bills. The score is affected by how many bills have been paid late, how many were sent out for collection, any bankruptcies, etc. When these things happened also comes into play. The more recent, the worse it will be for your overall score.

    * 30% of the score is based on outstanding debt. How much do you owe on car or home loans? How many credit cards do you have that are at their credit limits? The more cards you have at their limits, the lower your score will be. The rule of thumb is to keep your card balances at 25% or less of their limits.

    * 15% of the score is based on the length of time you've had credit. The longer you've had established credit, the better it is for your overall credit score. Why? Because more information about your past payment history gives a more accurate prediction of your future actions.

    * 10% of the score is based on the number of inquiries on your report. If you've applied for a lot of credit cards or loans, you will have a lot of inquiries on your credit report. These are bad for your score because they indicate that you may be in some kind of financial trouble or may be taking on a lot of debt (even if you haven't used the cards or gotten the loans). The more recent these inquiries are, the worse for your credit score. FICO scores only count inquiries from the past year.

    * 10% of the score is based on the types of credit you currently have. The number of loans and available credit from credit cards you have makes a difference. There is no magic number or combination of types of accounts that you shouldn't have. These actually come more into play if there isn't as much other information on your credit report on which to base the score.
#7 - 18-10-2006, 00:21 uur
« Laatst bewerkt op: 18-10-2006, 00:32 uur door Loek »

Frank S

Maakt het nog verschil (in de moeilijkheden die je moet overwinnen om het rond te krijgen) of je een auto least danwel met een financiering koopt?
#8 - 20-10-2006, 13:05 uur
Iedereen heeft recht op mijn mening.

Loek

Maakt het nog verschil (in de moeilijkheden die je moet overwinnen om het rond te krijgen) of je een auto least danwel met een financiering koopt?

Leasen en financieren wordt vanuit het financieringsaspect als hetzelfde gezien, met dat verschil dat in een lease over het algemeen een lager bedrag wordt gefinancieerd.  Namelijk de afschrijving van bijv. 3 jaar tegenover de volledige waarde van de auto bij het normale financieren.  In beide gevallen heb je dus een af te betalen credit, en mits je dit netjes doet en niet een achterlijk hoge betaling hebt in vergelijking met je inkomen zal dit je FICO score ten goed komen.

Hou er overigens rekening mee dat bij het leasen aan het eind van de lease er bij de meeste mensen nog een extra bedrag moet worden afgerekend voor het teveel gereden aantal miles.  De meeste lease contracten gaan namelijk uit van 12000 miles per jaar.  Ik weet niet hoe het met jou is gesteld, maar dat is over het algemeen niet echt veel.  Ik heb net onze 12 jaar oude SUV weggedaan.  Hier zat 188000 miles op, hetgeen vertaalt naar ruiim 15000 miles per jaar, en dat was slechts een van de totaal drie autos die we hebben.  Als je twee auto's rijdt zit je mogelijk aan 20000 miles per jaar
#9 - 20-10-2006, 16:38 uur
« Laatst bewerkt op: 20-10-2006, 16:46 uur door Loek »

Frank S

Er is nog een belangrijk verschil tussen leasen en financieren, hetgeen tot uitdrukking zou kunnen komen in het gemak waarmee je er een beroep op kan doen: bij leasen betaal je eigenlijk voor het gebruiksrecht gedurende de leaseperiode. Je bent op geen enkel moment eigenaar van de auto. Het leasebedrag is mede bepaald door de afschrijving gedurende de gebruiksperiode. Zodra je in gebreke blijft kunnen ze dus de auto weer opeisen, zonder dat er sprake is van een grote restschuld. Het financieel risico is dus voor de leasemaatschappij veel kleiner dan voor de financieringsmaatschappij.
#10 - 20-10-2006, 17:31 uur
Iedereen heeft recht op mijn mening.

pzuidema

En bij leasen wordt er ook een aanbetaling gevraagd. Je hebt dus voor een lager maandbedrag een auto (zit daar ook verzekering op?) maar aan het eind van de tijd heb je dus niets in handen. Ik heb de mogelijkheid hier aangegrepen om iedere bankmedewerker te ondervragen naar hoe het hier werkt en wat allemaal verstandig is, maar die vertelde ook vrij eerlijk dat ze gewoon geen grote leningen (boven de $10,000, liever lager) willen geven, zelfs al staat er onderpand onder omdat een auto snel zijn waarde verliest.

Het Mazda verhaal krijgt trouwens wel ook een staartje. Nadat we besloten hebben de auto niet te nemen, hebben ze na een week toch de aanbetaling gecrediteerd, terwijl de afspraak was dat ze dat alleen zouden doen als het koopcontract werd ondertekend. Dat deden ze dus niet, en ze weigerden ook het geld gewoon terug te sturen. Daarvoor moest ik terug komen naar de dealer. Toen ik daar was, bijna briezend als een goed ongeduldige Nederlander betaamd ( :) ) vertelden ze me dat ik alleen op werkdagen tussen 12-2 moest komen.  Dat is makkelijk, dan werk ik dus op anderhalf uur afstand. En toen ben ik er achter gekomen dat als je maar lastig genoeg wordt (zonder psycho te gaan natuurlijk) ineens blijkt dat wel veel dingen kunnen. Altijd naar de baas van degen vragen. Die was al thuis zei hij. Vertellen dat hij dan maar naar zijn werk komt... en ineens blijkt hij toch in zijn kantoor te zitten. Maar ook de bedrijfsleider deed moeilijk. Dus MasterCard opgebeld... blijkt deze dealer hier niet een hele goede reputatie in te hebben (en wel een officiele Mazda / Mercury dealer) en ineens kon het geld toch wel teruggeboekt worden. Stelletje...

Maar... ik kreeg vervolgens zelfs voor een tweedehands geen lening. Een auto van $10,000 met $2,500 aanbetalen... geen financiering. Dan voel je je even machteloos en ik heb daar echt verbouwereerd gezeten en die dealer, die dan - een andere handige tip... leer veel mensen kennen - de tijd nam om alles te vertellen en aan te horen. Blijkt hij bij de grootouders van mijn vrouw in hetzelfde adult-comunity te wonen. Volgende dag belde hij op dat ik maar naar de dealer moest komen... hij had met hun eigen bank gepraat en ze wouden een uitzondering maken (hoera voor GM) zonder vreselijke APR's. En we konden wat auto's bekijken.
Daar viel natuurlijk de auto op die hij niet op het lijstje had staan.

Maar, vanavond ben ik een trots eigenaar van een in excellent condition, goed gecarfaxed-e en ge-jd-edwards Lincoln Continental uit 2000 met 60,000 mijl...

#11 - 20-10-2006, 21:40 uur
Ik quote graag mezelf als ik zeg; ik quote graag mezelf.

Loek


En bij leasen wordt er ook een aanbetaling gevraagd. Je hebt dus voor een lager maandbedrag een auto (zit daar ook verzekering op?) maar aan het eind van de tijd heb je dus niets in handen.


En de hoogte van die aanbetaling hangt weer af van je credit score....
En er zit geen verzekering in de lease prijs, en je krijgt geen lease contract niet als je hem niet verzekerd. 

Net als bij mortgages op huizen overigens.  De mortgage company houdt als een havik in de gaten of je huis wel verzekerd is, zo niet dan eisen ze per onmiddelijk het nog openstaande hypotheek bedrag op.  Meestal wordt als aanvulling op je hypotheek een escrow account geopend waar de bank maandelijks  alle extra kosten in will hebben (verzekering, onroerendgoedbeslasting, homeowners dues etc).  Als er dan een rekening komt voor deze zaken, wordt het uit het escrow account betaald.  Die maandelijkse kosten in die escrow account kunnen ook aardig oplopen.  Toen wij nog een hyphotheek hadden kwam er nog ongeveer $300 per maand bij voor de escrow, vanwege de verzekering en belasting.
#12 - 21-10-2006, 17:43 uur

Verelle

Een aantal jaar geleden hebben wij een Plasma scherm gekocht, er liep een actie bij BCC dat je je aankoop een jaar later kon betalen, en aangezien het om een aanzienlijk bedrag ging, leek het ons handiger om dit te doen. Want al het geld dat op onze rekening staat krijgen wij  rente over. Mijn partner werkt voor IBM en heeft een goed salaris, maar omdat hij uit Engeland komt en geen krediet historie heeft opgebouwd in Nederland kon hij geen uitgestelde betaling voor elkaar krijgen. Dus uiteindelijk is het op mijn naam gekomen, terwijl mijn salaris een stuk lager was. Dus ook in Nederland komen dat soort dingen voor.

Maar ik vind het vreemd dat je in Amerika na het overleggen van een werkgevers verklaring met loonstrook ook zo'n moeite heb met het verkrijgen van een hypotheek. Dit was in voor ons Nederland totaal geen probleem, ondanks dat hij nog steeds geen noemenswaardige krediet historie had opgebouwd.
#13 - 19-11-2006, 17:16 uur
In april terug naar Amerika

Loek

Maar ik vind het vreemd dat je in Amerika na het overleggen van een werkgevers verklaring met loonstrook ook zo'n moeite heb met het verkrijgen van een hypotheek. Dit was in voor ons Nederland totaal geen probleem, ondanks dat hij nog steeds geen noemenswaardige krediet historie had opgebouwd.

Werkgevers verklaring en loonstrook zegt niets over jouw betalingsgedrag, dus zo vreemd is dat niet.  Pas als jij heb aangetoond met nette regelmaat je rekeningen en schulden te betalen gaat jouw creditrating omhoog.  De hoogte van een lening zal wel gekoppeld zijn aan je salaris.
#14 - 19-11-2006, 23:34 uur

hollandranch

Maar ik vind het vreemd dat je in Amerika na het overleggen van een werkgevers verklaring met loonstrook ook zo'n moeite heb met het verkrijgen van een hypotheek. Dit was in voor ons Nederland totaal geen probleem, ondanks dat hij nog steeds geen noemenswaardige krediet historie had opgebouwd.

Werkgevers verklaring en loonstrook zegt niets over jouw betalingsgedrag, dus zo vreemd is dat niet.  Pas als jij heb aangetoond met nette regelmaat je rekeningen en schulden te betalen gaat jouw creditrating omhoog.  De hoogte van een lening zal wel gekoppeld zijn aan je salaris.

Vind die hele koppeling aan salarisstrookjes toch belachelijk, zegt een zelfstandig ondernemer die meer verdient dan dat hij aan leningen kan krijgen, ook in Nederland, altijd weer gezeur als je een eigen bedrijf hebt. Wat zegt een salarisstrook?? Morgen kan je ontslagen worden of je baas heeft je geholpen met een hoger strookje  2006-20 Ondanks dat voor ons het Amerikaanse systeem lastig is, lijkt het eerlijker omdat je Credit opbouwt en niet zomaar krijgt. Wij hebben in April ongeveer 1/2 van ons huis cash betaald en voor de rest kregen we een hypotheek bij een plaatselijke bank, the boss gave us his blessing werd ons letterlijk verteld. We hebben nu dus 7 maanden mortgage betaald, stroom en water en over 2 weken gaan we er eindelijk wonen en ik ben weer zelfstandig ondernemer, dus weer een moeilijke doelgroep, dus vrees dat we de eerste jaren weinig krediet kunnen krijgen  embarressed We zullen zien, eerst maar eens een SSN number krijgen en dan eens kijken of we in aanmerking komen voor creditcards, gelukkig hebben we onze Nederlandse kaarten nog.
#15 - 26-11-2006, 10:44 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15