Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Davis schrijft schaatshistorie

Discussie gestart

Wop

 
Davis schrijft schaatshistorie

MOSKOU - Zaterdagavond stond zijn coach nog letterlijk met de handdoek in de handen. "Wil je dat ik 'm gooi? Wil je dat ik de handdoek werp", vroeg Bob Fenn aan Shani Davis. De Amerikaan schrok zich wezenloos en stamelde een ontkennend antwoord. Amper 24 uur later kroonde de 22-jarige schaatser uit Chicago zich tot wereldkampioen.

De wederopstanding van Davis, die na de eerste dag geklopt leek door Hedrick, diende zich volgens Fenn op die bewuste zaterdagavond aan. De donkere Amerikaan had de hoop opgegeven nadat hij op de 500 en 5000 meter er niet in slaagde een flink gat met de concurrentie te slaan. Dankzij het dreigement van zijn trainer bleef Davis toch geloven in de winstkansen.

Verbluffend
De schaatser klokte vervolgens een verbluffende tijd op de 1500 meter (1.46,60), waarmee hij Hedrick op bijna zeven seconden achterstand zette. Die marge was op de tien kilometer zeker niet geruststellend omdat de titelverdediger sterker is op de lange afstanden. "Ik voelde me weliswaar goed op de korte afstanden, maar op de vijf en tien kilometer kwam 't niet uit de verf", verklaarde Hedrick na zijn onverwachte nederlaag.

Historie
Davis hield op de tien kilometer de schade beperkt en werd daarom de eerste zwarte schaatser die zegevierde op een WK allround. Een historische overwinning dus, al was Davis zich daar allerminst van bewust. Fenn vertelde zondag dat hij eerder deze week nog met z'n pupil in een restaurant was waar foto's van bekende sporthelden hingen.

Jackie Robertson
"Ik wees hem naar Jackie Robertson, de eerste Afro-Amerikaan die in de Major League honkbalde. Davis kende 'm niet eens", zei Fenn, die vervolgens de schaatser een wijze les leerde: "Als je met de zwarte sporters wilt omgaan, moet je eerst je huiswerk doen." Fenn wees Davis nog enkele andere bekende 'gekleurde' sporters aan: "Dat betekende voor Shani zeker een motivatie."

Davis werd de zevende Amerikaanse allroundwereldkampioen in de historie. Na J. Donoghue (1891), Eric Heiden (1977-1979), Eric Flaim (1988) en Hedrick (2004), bezorgde Davis zijn land de zevende wereldtitel. En als 't aan Fenn ligt, zal die lijst de komende jaren flink worden uitgebreid. Volgens de uitgesproken trainer is er in de Verenigde Staten voldoende talent. "Je vindt honderd jongens zoals Shani", meent hij. "Als je zoekt, zul je ze vinden."
#1 - 07-02-2005, 10:45 uur

amerikagek

Tsja zelf in ons HEILIGE schaatsen worden we al overtroefd door de Yanks ;D ;D ;D
#2 - 14-04-2006, 10:36 uur

Gian

Tsja zelf in ons HEILIGE schaatsen worden we al overtroefd door de Yanks ;D ;D ;D

Ik heb echt 3 videobanden vol met schaatsen van Shani Davis, die gozer is een mega voorbeeld
voor mij, door hem ben ik begonnen met skeeleren.

En ik kijk de kunst bij hem af, door hoe af te zetten en dergelijke.
Hij is echt een groots schaatser ;)

http://shanidavis.forumup.nl

#3 - 10-05-2006, 15:24 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15