Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

EMIGRANTEN TERUG IN NEDERLAND OP BEZOEK

Discussie gestart

Adriaan47

Ik ben nu al meer dan 30 jaar weg van Holland.
Je zou kunnen zeggen dat ik meer ervaring heb in andere culturen dan nog echt Hollands te zijn.
Toch heb ik nog steeds een Hollands paspoort.
Ik ben ongeveer 3 keer terug geweest naar Holland op bezoek met goede en slechte ervaringen.
Mijn eerste keer was na 10 jaar en ik schrok mij echt rot zoals Holland was verandert en na 14 dagen wilde ik gauw weer weg en terug naar huis.
De tweede keer na 15 jaar,ik was gewaarschuwed,viel het wat beter en storte mij op de Hollandse Nieuwe Haring welke ik zo miste.
De derde keer,na 20 jaar wilde ik nog gauw even sommige mensen zien.
Nu,na 30 jaar,het hoeft niet meer en weet betere landen te vinden om mijn tijd door te brengen.

Ik zou graag eens what verhalen willen horen van andere emigranten..want je ziet echt grote verschillen na zo"n lange tijd.

Is Holland ten goede of ten slechte verandert?

Hollanders emigreren niet meer omdat ze het zo slecht hebben of honger zoals vroeger.
Er is nu een andere emigrant..eentje die bereidt is het land van melk en honing te verlaten?

Ik verliet Holland omdat ik "dood " zat..en op mijn 20 jaar al aan de top van mijn incomen en kon precies vertellen wat ik zou ga verdienen wanneer ik 50 was.Mijn baas kon mij nog geen eens ontslaan.Er was echt geen gein meer aan.

Vertel op oude emigranten en laat eens wat horen.
#1 - 02-03-2007, 03:55 uur

bgroeneveld

Omdat ik altijd voor Nederland gewerkt heb (als journalist en vertaler), en in Amsterdam nog een moeder heb, ben ik de afgelopen 30 jaar redelijk vaak naar Nederland terug geweest, zo om de twee jaar of zo. Was altijd een opoffering, omdat ik als freelance (ik ben te duur om in vaste dienst te nemen denk ik altijd maar) twee keer gepakt word: ik moet zeld mijn reis betalen en verdien niets terwijl ik weg ben.

Maar het is altijd de moeite waard geweest. Al was het alleen maar om te bevestigen, dat ik wel een band heb met het/ons land, omdat ik er geboren en getogen ben. Ik heb nog heel wat woorden en uitdrukkingen heel diep in mijn tenen zitten, die er op de meest interessante ogenblikken uitkomen, bijvoorbeeld. Maar ik zou er niet meer kunnen wonen/werken.

Ik heb ook zoiets gehad van: ik moet hier weg. Ik stond voor de klas (Engels, middelbare school), de laatste keer in 1977 als vervanging van een leraar van net 60, die echt opgebrand was. Ik denk wel eens, dat als ik in Nederland gebleven was, ik nu in detzelfde staat zou verkeren. Terwijl ik hier in St. Paul, MN, als zestigjarige me nog echt niet oud voel.

Toch ga ik nog regelmatig terug naar het Oude Land en ik zal dat blijven doen als mjn moeder er niet meer is (al zal dat nog wel even duren, ze is 'pas' 94 en woont nog op zichzelf, dankzij de verschillende thuis- en andere zorgorganisaties). Gewoon vanwege die diepe wortels.Plus ik wil mijn (in Amerika geboren) zoon een beetje van de Oude Wereld meegeven, hij is gelukkig erg trots op zijn Nederlandse paspoort en zal dat zeker bijhouden.

Als er (ooit) kleinkinderen komen, zal het helemaal leuk worden om nog eens terug te gaan. maar dat zal (hopelijk) ook nog wel even duren, ik zeg regelmatig tegen mijn zoon dat 70 een goede leeftijd is om grootvader te worden.

Ben midde januari nog even geweest. Wel vreemd om door Amsterdam te rijden, ik heb de stad jarenlang uitgebreid befietst, ken de stad dus diep grondig, maar het is niet meer hetzelfde, het lijkt wel alsof het allemaal wat kleiner is geworden. En ze hebben een hoop gesloopt. Veel 'last' heb ik niet gehad van de Nederlanders, ik heb er nooit erg veel mensen gekend en nauwelijks vrienden gemaakt. Ik heb daardoor niet echt contact met de Nederlandse maatschappij en kijk er een beetje oppervlakkig tegenaan.

Ik denk wel eens, dat als ik gebleven was, ik geprobeerd zou hebben om in de Tweede Kamer te komen. Maar achteraf gezien, is het waarschijnljk goed dat dat niet is doorgegaan, ik zou dan zeker een paar maagzweren hebben (gehad).
#2 - 02-03-2007, 07:44 uur

jaborg

Ik denk dat je geen emigrant hoeft te zijn om dit gevoel te hebben.
Meestal heb je een bepaald verwachtingpatroon als je teruggaat.

Ik woon zelf in Nederland en schrik soms al als ik naar mijn oude woonplaats 40 km verderop ga.
Maar het leven en wonen houdt niet op als je daar weg bent.  Ik ben in de kop van Noord Holland geboren en zo afgedaald naar de Betuwe. Ik zou naar geen van de plaatsen waar ik gewoond heb terug willen. Waar ik woon bouw ik mijn leven op.
Voor de rest bewaar je je herinneringen.

Ik woon gelukkig nog wel graag in Nederland, maar begrijp ook best dat er mensen zijn die dat niet doen en weg willen. Wij zijn niet het land van "melk en honing". Maar ik denk dat ieder land zijn voor en nadelen heeft.

1 ding heeft je gelukkig niet afgeschrikt. Het Nederlands en dit Forum.  ;D


#3 - 02-03-2007, 07:48 uur

Adriaan47

Twee leuke reakties.

Meest of mijn leven was ik een photojournalist met residency in New Zealand.
Nu hoop ik na nog een beetje scharrelen in USA met pensioen te gaan wanneer ik daar zin in heb.
Ik heb mijn opleiding van Holland en was daar ook fotograaf voordat ik weg ging.
Vanwege mijn vak heb ik aardig wat gezien hier en daar en geloof echt dat Holland is melk en honing.
Tog ook zou ik ook nooit meer willen wonen,leven of werken daar.
I love New Zealand and USA en heb een zwak hard voor Holland omdat ik daar geboren ben.
Personaly I am the most happy in USA.( de mensen )

Ja en natuurlijk nog steeds Nederlands..maar het komt echt wel uit mijn tenen hoor!
Ik ben op dit Forum teregt gekomen door mijn Amerikaanse vrouw.
Zij kreeg belangstelling voor Holland en waar haar hubby vandaan kwam.
Ik begon dit Forum leuk te vinden omdat ik nog 3 broers met family in Holland heb zitten en die doen niets anders dan klagen,klagen over hun eigen land en schelden op USA en zien Amerika als de grootste wereld verwoester.

Toen mijn vrouw dit forum vond begon did erg vervrissend op mij te werken.
Het is ook erg fijn eindelijk te kunnen delen met mijn vrouw dat er wel degelijk in Holland mensen zijn met een positieve opvatting over haar moeder land.Ik schaamde mij soms naar haar toe om Hollander te zijn.


#4 - 02-03-2007, 10:23 uur

Chiefram

Helaas kan en mag ik mezelf nog niet een 'oude emigrant' noemen, want ik zit nog maar net iets meer dan 2 jaar in Amerika.

Wel ben ik een paar maanden geleden voor een paar daagjes eventjes op en neer geweest naar Nederland. Niet omdat ik het land aan het missen was, maar wilde gewoon even mijn moeder gedag zeggen in levende lijven inplaats van aan de telefoon.

Na er twee jaar niet meer geweest te zijn dacht ik dat het zelfs in zo'n korte tijd toch wel een beetje veranderd zou zijn, maar dit bleek dus totaal niet het geval. Het voelde ergens zelfs aan alsof ik nooit was weg geweest.

Het is dat mijn familie er woont, anders zou ik er nooit meer terug komen. Ondanks Nederland best wel mooi is om te zien (heel erg groen zelfs), trekt het land mijn totaal niet. Misschien dat dit gevoel nog wel eens zal veranderen in de toekomst als ik wat langer in Amerika gewoond heb. Misschien zit ik er nog te kort.
#5 - 10-03-2007, 01:25 uur

Staceybeesie

Wij zijn in maart 2005 verhuisd en afgelopen september ben ik voor het eerst terug geweest naar NL. En iemand heeft me eens een leuk vergelijk verteld. In Amerika is alles nieuw alles een uitdaging en "spannend" en Nederland voelt vertrouwd, als een oude spijkerbroek. Je trekt hem aan en zit gewoon lekker. Je kent hem. Je weet de weg, de manieren en alle gewone dingen. Toen ik terug ging had ik veel Oh ja momenten.  Oh ja zelf je boodschappen inpakken, Oh ja zondag winkels dicht, Oh ja er wordt niet gestopt bij het oversteken, Oh voorpiepen "mag" hier. Oh ja chaos in het verkeer. Dus eigenlijk was ik veranderd en niet Nederland. Want voorheen deed ik er waarschijnlijk allemaal aan mee en vond sommige dingen vanzelfsprekend. Maar nu viel het me op en moet ik eerlijk zeggen dat ik me ergerde aan die omgangsvormen. Al had ik na een weekje Nederland, mijn oude autorij gewoontes weer gewoon opgepikt. Moest wel anders kom je nooit aan een parkeerplekje ;-)
#6 - 10-03-2007, 02:00 uur
« Laatst bewerkt op: 10-03-2007, 02:02 uur door Staceybeesie »
Groetjes Petra

Dutchess

Ik zit hier alles bij elkaar ook al meer dan 25 jaar.  Inderdaad, Holland is veranderd in die tijd.  Maar....dat is Amerika ook hoor!  Alleen valt het natuurlijk minder op als je hier midden in het leven staat.

Ik zou nooit meer permanent naar Holland terug willen/kunnen gaan.  Hoe heerlijk ik het ook vind om daar op bezoek te gaan bij familie, en alle bezienswaardigheden te bekijken (en er zijn er een hoop!), het is me gewoon te druk, te vol, te bedillerig.  En toch....het lijkt aan de andere kant wel of ik me nu nog veel Hollandser voel dan in het begin.  Toen ik net ge-emigreerd was voelde ik me veel minder tot Hollandse dingen aangetrokken dan nu.  Maar nu (terwijl ik n.b. net Amerikaans staatsburger ben geworden) kijk ik elke dag het NOS Journaal, ga ik graag naar evenementen zoals het WK Schaatsen zodat ik met Hollanders kan kwekken, etc.  Dat Hollandse zit inderdaad in m'n tenen, en ik krijg het er nooit meer uit!    1smile
#7 - 11-03-2007, 04:54 uur

Chiefram

Wij zijn in maart 2005 verhuisd en afgelopen september ben ik voor het eerst terug geweest naar NL. En iemand heeft me eens een leuk vergelijk verteld. In Amerika is alles nieuw alles een uitdaging en "spannend" en Nederland voelt vertrouwd, als een oude spijkerbroek. Je trekt hem aan en zit gewoon lekker. Je kent hem. Je weet de weg, de manieren en alle gewone dingen. Toen ik terug ging had ik veel Oh ja momenten.  Oh ja zelf je boodschappen inpakken, Oh ja zondag winkels dicht, Oh ja er wordt niet gestopt bij het oversteken, Oh voorpiepen "mag" hier. Oh ja chaos in het verkeer. Dus eigenlijk was ik veranderd en niet Nederland. Want voorheen deed ik er waarschijnlijk allemaal aan mee en vond sommige dingen vanzelfsprekend. Maar nu viel het me op en moet ik eerlijk zeggen dat ik me ergerde aan die omgangsvormen. Al had ik na een weekje Nederland, mijn oude autorij gewoontes weer gewoon opgepikt. Moest wel anders kom je nooit aan een parkeerplekje ;-)


Je hebt helemaal gelijk.  :)

Deze dingen vielen me inderdaad ook op. Ik was bij een supermarkt (wilde toch wat 'vertrouwde' dingen kopen, hahaha...) en er was ruzie bij twee rijen voor de kassa's. Toen er een derde kassa open ging, vielen de mensen elkaar aan, want iemand zou wel eens 1 minuut eerder aan de beurt kunnen zijn dan de ander. Mijn ogen vielen uit mijn hoofd van verbazing hoe die (sorry voor het woord) 'viswijven' tekeer gingen tegen elkaar. Het bleef maar doorgaan, ook al was het ergste al gesust.

Toen viel het me inderdaad op dat dit weer typisch Nederland was. :(
Ik vond het absoluut niet leuk. Dan gaat het er hier toch wel eventjes anders aan toe.
#8 - 11-03-2007, 17:01 uur

PetraVS

Tja, nu na bijna 24 jaar uit Nederland weg te zijn is Nederland gewoon een leuk vakantieland voor ons (we gaan er zo eens in de vijf jaar heen, ik ben niet heel close met de familie daar).  Wat ik de vorige keer (november 2005) opvallend vond, was het ongeduld bij kassa's inderdaad.  Omdat ik Nederlands spreek verwachtten de kassa dames (valt me trouwens op, dat hier veel meer mannen achter de kassa's staan), dat ik a. gewend was aan het bijleggen van geld, zodat er een afgerond bedrag teruggegeven kan worden b. precies wist welke Euro muntjes wat waren.  Geen van beiden ben ik gewoon (hoewel ik goed ben in hoofdrekenen, dus geen probleem om mee te doen met a.).  Nou, zeg, het gezucht was niet van de lucht!  Hier zouden de meesten, als ik zou uitleggen, dat ik uit het buitenland kom, een praatje beginnen over hoe, wat, waar.  Daar werd er bij mijn uitleg ongeduldig geknikt en de hand opgehouden voor mijn geld :(.
Maar verder hebben we er een leuke week gehad, er zijn zoveel leuke en unieke dingen te bezoeken.
#9 - 13-03-2007, 00:44 uur

Hans B

M'n oom, inmiddels overleden, is in de jaren '50 naar de VS gegaan.
Komende uit een dorpje iets boven Groningen sprak hij alleen z'n dialect.
Nadat hij 25 jaar in Amerika gewoond had, kwam hij voor het eerst terug in NL.
Gearriveerd op Schiphol, wilde hij de mensen in het Nederlands aanspreken.
Bagage halen, douane groeten, kaartje kopen voor de trein, etc...
Hij begreep niet waarom de mensen hem niet verstonden.
Hij sprak toch Nederlands.
Toen hij vervolgens in het Engels overging begreep iedereen hem.
Hij snapte er niets van.

Hans
#10 - 14-03-2007, 13:45 uur
Sinds 2001 in 24x al  1250  dagen en 122.500 mile   RV-en door Amerika.

jaborg

Mijn vriend heeft ook zo'n oom. Hij leeft nog, maar komt oorspronkelijk uit Friesland . Hij praat en verstaat (buiten het Amerikaans) alleen Fries maar. Hij heet Oepke, maar omdat niemand het dat kan uitspreken heet hij gewoon Bill.

#11 - 14-03-2007, 18:57 uur

Martina

Ik ben dus hier ook al ruim 25 jaar in de VS. Afgelopen Januari nog even 10 dagen naar Nederland geweest. Ik heb net zoiets als Dutchess.....  in het begin deed het me weinig en miste ik Nederland niet zo, nu kan ik het allemaal wat meer waarderen. Moet er wel direct bijzeggen dat ik niet denk dat ik ooit nog in Nederland weer zou kunnen wennen. Er zijn hele steden bijgebouwd waar ik mij weilanden herinner. Bijvoorbeeld vroeger reden we van Haarlem via de Randweg en de Velsertunnel naar Beverwijk waar mijn tante woonde en stonden er overal koeien, nu is er dat Velserbroek bijgebouwd waar ik totaal geen affiniteit mee heb. Ook Hoofddorp, waar mijn broer woont, beslaat nu zowat de hele Haarlemmermeer. Vroeger stonden daar wuivende tarwevelden. Ik vraag me weleens af hoeveel mensen er eigenlijk nog bijkunnen in dat volle landje.

Wat ik mis van Holland is, en dat kan misschien raar klinken, het huilen van de wind om het huis. De grauwe luchten, het waterkoude weer. Ik zie mensen op de fiets met een warme sjaal en een muts op en het heeft echt iets poetisch voor mij. Het vroeg donker worden in de winter, gezellig de lamp aan, kopje thee erbij, knus hoor. Aan de andere kant vind ik het net een heel groot poppenhuis. De infrastructuur is een ramp, al die auto's, het gesjees. En ja, de mensen die niet netjes in de rij kunnen staan bij de supermarkt, daar kan ik echt niet bij. En het gebrek aan ruimte voor iedereen. Zandvoort ligt propvol op een mooie dag, daar zou ik helemaal niet goed van worden,  uren in die files staan om naar het strand te gaan. Want wat moet je anders op een hete dag?

Ik mis Holland dus wel, maar ik beschouw mezelf erg bevoorrecht om hier in Colorado in de Rocky Mountains te mogen wonen. Heerlijk klimaat, ook al hadden we tonnen sneeuw de afgelopen winter, en net nog een halve meter afgelopen dinsdag, maar die ruimte he, en al die bergen en prachtige wouden, de bergstroompjes, dat is toch wel iets zaligs. Maar toch enig om zo af en toe weer eens met de aeroplane naar Amsterdam te kunnen. Ik krijg er al weer zin in en ik moet nog 8 maanden of zo wachten!
#12 - 27-04-2007, 08:25 uur

Adriaan47

Laatste keer ik terug geweest ben naar Holland is wel lang geleden maar het volgende overkwam mij.

Ik ontving a telefoon van mijn jongste broer vanuit Holland dat mijn vader slecht was en  in het ziekenhuis, hij zou daar een operatie ondergaan waarbij het risiko erg hoog lag.

Ik besloot om naar Holland te gaan en mijn vader te zien voor dat het mischien te laat was en om hem te bemoedigen en steun voor hem te zijn.
Het was een verrassing en hij wist daar absolute niets van.

Ik wil even duidelijk maken vooraf ,dat ik beslist geen drinker ben maar soms to socialize
only drink ik soms wel eens mee maar met de leeftijd merk ik dat ik er elk jaar minder tegen kan en om niet te vergeten dat de laatste keer ik een echt Hollands borreltje had geproefd was meer dan 15 years ago.

Enfin ..mijn broer pikte mij op van Schiphol en bracht mij meteen naar het ziekenhuis om mijn vader te verassen.
Mijn vader had zijn eigen kamer en het was natuurlijk best wel emotioneel.
Hij had ook een kleine ijskast daar met een lekkere fles jonge jenever ,ik snap nog niet waarom dit allemaal mocht in een ziekenhuis.
We hadden zoveel bij te praten en namen een paar flinke neutjes.
Het werd tijd om op te stappen en ik zou de nacht door brengen bij mijn broer .

Opweg naar huis in het donker maar ik keek tog mijn ogen uit en voelde de jenever duidelijk zitten maar hield mij groot voor mijn broer.
We gingen de BrienenOord brug over in Rotterdam naar zijn huis en daar kreeg ik het mij tog echt te kwaad.Ik zei maar niks tegen mijn broer maar ik zag TWEE BRUGGEN !!!
ZIE IK NOU OOK AL DUBBEL ??

De volgende morgen vertelde ik mijn broer mijn ervaring en dat ik tog niet zo goed meer tegen drinken kan.

Hij schoot hard in de lag en vertelde mij date er inderdaad nu 2  dezelfde bruggen zijn en dat ik nog steeds gezond ben..

Wist ik veel dat ze in mijn afwezigheid er eentje naast hadden gelegd.

( Dit is een WAAR verhaal en wordt er nog steeds mee gepest )

( Mijn vader overleed 2 maanden later en ik ben dankbaar nog zo’n goede tijd met hem    gehad te hebben samen met de jenever welke hij altijd zo lekker vond.)



#13 - 27-04-2007, 19:00 uur

hollandranch

Laatste keer ik terug geweest ben naar Holland is wel lang geleden maar het volgende overkwam mij.

Ik ontving a telefoon van mijn jongste broer vanuit Holland dat mijn vader slecht was en  in het ziekenhuis, hij zou daar een operatie ondergaan waarbij het risiko erg hoog lag.

Ik besloot om naar Holland te gaan en mijn vader te zien voor dat het mischien te laat was en om hem te bemoedigen en steun voor hem te zijn.
Het was een verrassing en hij wist daar absolute niets van.

Ik wil even duidelijk maken vooraf ,dat ik beslist geen drinker ben maar soms to socialize
only drink ik soms wel eens mee maar met de leeftijd merk ik dat ik er elk jaar minder tegen kan en om niet te vergeten dat de laatste keer ik een echt Hollands borreltje had geproefd was meer dan 15 years ago.

Enfin ..mijn broer pikte mij op van Schiphol en bracht mij meteen naar het ziekenhuis om mijn vader te verassen.
Mijn vader had zijn eigen kamer en het was natuurlijk best wel emotioneel.
Hij had ook een kleine ijskast daar met een lekkere fles jonge jenever ,ik snap nog niet waarom dit allemaal mocht in een ziekenhuis.
We hadden zoveel bij te praten en namen een paar flinke neutjes.
Het werd tijd om op te stappen en ik zou de nacht door brengen bij mijn broer .

Opweg naar huis in het donker maar ik keek tog mijn ogen uit en voelde de jenever duidelijk zitten maar hield mij groot voor mijn broer.
We gingen de BrienenOord brug over in Rotterdam naar zijn huis en daar kreeg ik het mij tog echt te kwaad.Ik zei maar niks tegen mijn broer maar ik zag TWEE BRUGGEN !!!
ZIE IK NOU OOK AL DUBBEL ??

De volgende morgen vertelde ik mijn broer mijn ervaring en dat ik tog niet zo goed meer tegen drinken kan.

Hij schoot hard in de lag en vertelde mij date er inderdaad nu 2  dezelfde bruggen zijn en dat ik nog steeds gezond ben..

Wist ik veel dat ze in mijn afwezigheid er eentje naast hadden gelegd.

( Dit is een WAAR verhaal en wordt er nog steeds mee gepest )

( Mijn vader overleed 2 maanden later en ik ben dankbaar nog zo’n goede tijd met hem    gehad te hebben samen met de jenever welke hij altijd zo lekker vond.)





Sterk (jenever) verhaal  2006-01  Ik ga niet meer terug naar Nederland, is er veel te warm  2006-10
#14 - 28-04-2007, 15:51 uur

Adriaan47

Ben daarna nooit meer terug geweest en niemand bracht mij ook geen jenever meer :D
( Drinking TEQUILA now ) ::)
#15 - 28-04-2007, 16:06 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15