Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Euro boven grens van 1,30 dollar

Discussie gestart

Wop

AMSTERDAM - Voor het eerst in ruim anderhalf jaar is de koers van de euro boven de 1,30 dollar gekomen. Op de valutamarkt noteerde de Europese eenheidsmunt vrijdagochtend een waarde van 1,3085 dollar. De koersstijging hangt samen met verwachtingen op het gebied van de rente.

Ten opzichte van donderdag won de euro een cent en vrijdag zat de Europese munt al niet ver meer van de grens van 1,31 dollar. De laatste keer dat de Europese munt boven 1,30 stond, was in april 2005.

Het hoogste punt dat de euro ooit bereikte, was eind 2004. Toen noteerde de munt 1,3667 dollar. Het laagste niveau waar de euro ooit op kwam, was 0,8225 dollar in het jaar 2000.

Opmars

De Europese munt was de afgelopen dagen al bezig met een gestage opmars. De aanzet om de grens van 1,30 dollar te doorbreken kwam donderdag, toen tegen de verwachting in het ondernemersvertrouwen in Duitsland omhoog bleek te zijn gegaan. Het toenemende vertrouwen in de economie verstrekt de verwachting dat de rente in de eurozone verder zal stijgen.

Renteverhoging

De Europese rente is sinds december vorig jaar al vijf keer verhoogd, onder een aantrekkende economie. Het belangrijkste tarief staat momenteel op 3,25 procent. De Europese Centrale Bank (ECB) heeft al laten blijken dat een volgende renteverhoging waarschijnlijk is. Vermoedelijk zal de rentestand volgende maand al op 3,5 procent komen.

In de Verenigde Staten staat de rente nu op 5,25 procent. Nieuwe rentestijgingen lijken daar voorlopig niet aan de orde. Het land heeft een lange reeks van renteverhogingen achter de rug. Nu de groei van de economie daar afzwakt, gaan analisten ervan uit dat het belangrijkste tarief volgend jaar omlaag zou kunnen gaan.

Toevlucht

Bij een verdere renteverhoging in Europa is de kans groter dat valutahandalaren hun toevlucht zoeken tot de euro. Dat verklaart de koersstijging van de Europese munt.

Net als in de VS lijkt ook in Europa sprake van een afzwakking van de economie, maar er ligt volgens de ECB wel ruimte voor verdere renteverhogingen. Het beleid van de ECB is erop gericht de inflatie binnen de perken te houden. Een inflatie van nabij de 2 procent beschouwt de bank als aanvaardbaar.

Omloop

De bank kijkt echter ook naar de ontwikkeling van de geldhoeveelheid. Ook dat is van invloed op de inflatie, want als er meer geld in omloop is, wordt er ook meer uitgegeven. Omdat de geldhoeveelheid de laatste tijd toeneemt, ligt een verdere renteverhoging volgens de ECB voor de hand.

Op de valutamarkten wordt ook nauwlettend gekeken naar China, dat over enorme buitenlandse reserves beschikt uit de groeiende export. Een groot deel van dat geld wordt in dollars belegd. Een verandering daarin kan al snel tot koersschommelingen leiden.

Beleggen

Eerder deze maand verloor de dollar terrein door berichten dat China zijn reserves meer gespreid zou gaan beleggen. Plannen op dat gebied bestaan al langere tijd, maar China zegt daarbij geen haast te willen maken.
#1 - 24-11-2006, 16:50 uur

Mr-Leo

Ah vandaar dat de offerte van Kilroy Travels voor onze reis in één keer tientallen euro's lager uit viel dan een aantal weken geleden 8)
#2 - 24-11-2006, 17:00 uur

hollandranch

Ah vandaar dat de offerte van Kilroy Travels voor onze reis in één keer tientallen euro's lager uit viel dan een aantal weken geleden 8)


Denk dat dit meer toeval is, als de Dollar zakt dan stijgt de olieprijs, of ze bedenken wel weer iets anders om de prijzen niet teveel te laten zakken, al maanden geleden werd verwacht dat de Dollar naar 1,36 zal gaan, ben benieuwd, denk dat we nog even wachten met Euro's wisselen in Texas  2006-20
#3 - 24-11-2006, 17:26 uur

Mr-Leo

Zou kunnen.. maar dan wel heeel toevallig dat 4 hotels (New York, Chicago, Los Angeles en San Francisco) en de autohuur goedkoper is geworden zijn. Maargoed, het maakt uit niet uit waar het door komt. Scheelt toch zo'n 100 euro cheerb
#4 - 24-11-2006, 17:39 uur

MiamiHeat

Hij staat echt al heel lang stabiel rond de 1.27..........verbaasde mij ook al. Maar ja ...........als je naar de States gaat is het niet erg..........SHOPPPPPPPPEEEEEEEENNNNNNNN  cheer cheerb cheerg cheerr
#5 - 24-11-2006, 17:47 uur

hollandranch

Hij staat echt al heel lang stabiel rond de 1.27..........verbaasde mij ook al. Maar ja ...........als je naar de States gaat is het niet erg..........SHOPPPPPPPPEEEEEEEENNNNNNNN  cheer cheerb cheerg cheerr


yip, we laten lekker flink wat geld achter op onze Hollandse bankerekening en betalen met Creditcards, niet echt goed voor onze opbouw van een Credithistory, wel leuk als je ziet dat je aanschaf van 100 dollar, maar 80 euro was  2006-04
#6 - 24-11-2006, 18:39 uur

sweatbox

Hij staat echt al heel lang stabiel rond de 1.27..........verbaasde mij ook al. Maar ja ...........als je naar de States gaat is het niet erg..........SHOPPPPPPPPEEEEEEEENNNNNNNN  cheer cheerb cheerg cheerr


yip, we laten lekker flink wat geld achter op onze Hollandse bankerekening en betalen met Creditcards, niet echt goed voor onze opbouw van een Credithistory, wel leuk als je ziet dat je aanschaf van 100 dollar, maar 80 euro was  2006-04

Het lijk mij dat je dit juist niet moet doen. Zou je je euro's niet nu omwisselen voor dollars, of verwacht je dat de euro verder zal stijgen?
#7 - 25-11-2006, 10:57 uur
« Laatst bewerkt op: 25-11-2006, 11:01 uur door sweatbox »

MiamiHeat

Zelf verwacht ik dat de Euro verder zal stijgen........
#8 - 26-11-2006, 21:26 uur

Kasj

de Euro gaat naar mijn mening zeker verder stijgen, maar het kan ook weer een tijdje duren.
uiteindelijk zullen we eerder de euro op 1,50 dollar zien dan 1,20
#9 - 17-12-2006, 16:23 uur
non-winner of the DV-2004, DV-2005, DV-2006, DV-2007 and DV-2008.

entering DV-2010 - 2014 because my wife thought USAFIS would be a good idea. (uhum)

MiamiHeat

Op dit moment 1.59.......  ;D
#10 - 16-04-2008, 20:31 uur

Old Faithful

Hoogste notering is vandaag 1,5978 geweest. Volgens de technische analyse een belangrijk gegeven omdat de Eur/USD afgelopen maand verschillende keren op 1,59 is afgeketst. Dit betekent een hervatting van de stijging van de Euro t.o.v. de USD. Voor mij, een Nederlander die van de zomer naar de U.S.A. gaat, meer dan  welkom
#11 - 16-04-2008, 21:11 uur
Groet,

Old Faithful

Bakvet

Hoor ik iemand 1,60 zeggen? :-\
#12 - 22-04-2008, 22:25 uur

Wop

Hoor ik iemand 1,60 zeggen? :-\

Hoor ik iemand "zaterdag naar de USA" zeggen?   ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
#13 - 22-04-2008, 22:34 uur

jerbia

Hoor ik iemand 1,60 zeggen? :-\

Hoor ik iemand "zaterdag naar de USA" zeggen?   ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Jaaaa, ikke!!!  cheer cheerb
#14 - 22-04-2008, 23:36 uur

ceetje

Hoor ik iemand 1,60 zeggen? :-\

Hoor ik iemand "zaterdag naar de USA" zeggen?   ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

JA wij ook!!! :dance: :dance: :dance:
#15 - 23-04-2008, 20:14 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15