Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Hoeveel fooi voor een appartment suite?

Discussie gestart

Bakvet

Al dat gedoe met fooi in Amerika. Momenteel zit ik in een appartment suite, het heeft de afmetingen van een dubbele plattelands hotelkamer of zeg maar: 3x een motel 6 kamer. De city is Las Vegas, ik zit op de een na hoogste etage. Ondanks dat de hele keuken-inrichting aanwezig is, gebruik ik alleen de koffiezetter en de wasmachine/droger/strijkbout.  (Alles kan zo weer opgeborgen worden als ik thuis kom.) Ook het tweepersoons wirlpool bad gebruik ik niet, als mijn bijdrage aan de waterbesparing in Nevada. Er is een aparte douche. 's Ochtends als ik de deur achter me dichttrek zie je bijna niet dat er iemand geweest is. Ik betaal gemiddeld 89 dollar per nacht, maar ik denk dat de going rate minimaal het dubbele is. Hoeveel fooi moet je nou per dag geven? Ik leg maar10 dollar neer, maar heb geen idee of dit (te) veel of (te) weinig is.

Maakt het nog iets uit of je in Las Vegas zit (waar mensen dit soort bedragen in een paar minuten vergokken) of niet?
#1 - 12-01-2008, 18:27 uur

hollandranch

Al dat gedoe met fooi in Amerika. Momenteel zit ik in een appartment suite, het heeft de afmetingen van een dubbele plattelands hotelkamer of zeg maar: 3x een motel 6 kamer. De city is Las Vegas, ik zit op de een na hoogste etage. Ondanks dat de hele keuken-inrichting aanwezig is, gebruik ik alleen de koffiezetter en de wasmachine/droger/strijkbout.  (Alles kan zo weer opgeborgen worden als ik thuis kom.) Ook het tweepersoons wirlpool bad gebruik ik niet, als mijn bijdrage aan de waterbesparing in Nevada. Er is een aparte douche. 's Ochtends als ik de deur achter me dichttrek zie je bijna niet dat er iemand geweest is. Ik betaal gemiddeld 89 dollar per nacht, maar ik denk dat de going rate minimaal het dubbele is. Hoeveel fooi moet je nou per dag geven? Ik leg maar10 dollar neer, maar heb geen idee of dit (te) veel of (te) weinig is.

Maakt het nog iets uit of je in Las Vegas zit (waar mensen dit soort bedragen in een paar minuten vergokken) of niet?

Ik geef eigenlijk nooit foois in hotels/motels in Amerika. Heb niet echt gevoel dat het bij de goede terecht komt.
#2 - 12-01-2008, 18:30 uur

Bakvet

Het hele fooiengedoe vind ik absurd, alleen probeer ik me aan te passen. Het heeft geen zin om aan wie dan ook in het hotel te vragen wat een normale fooi is, want ze halen hun schouders op. In Duitsland, Belgie en Frankrijk verblijf ik soms in vergelijkbare hotels als in Amerika, tegen ongeveer dezelfde prijzen. De kamers zijn daar altijd even 'spotless clean' als in Amerika. De bediening in restaurants is altijd even goed en vriendelijk. Ik geef in Europa alleen maar fooi als ik er zin in heb en als ik denk dat de mensen er prijs op stellen. Maar in Amerika moet je er altijd voor zorgen dat je een bundel papiergeld op zak hebt en dan maar hopen dat je de juiste biljetten hebt om het juiste stapeltje papier te kunnen neerleggen.
#3 - 13-01-2008, 03:31 uur

MiamiHeat

Hier kan je het zelf nog bepalen......ik vind het namelijk schandalig als je de rekening terwijl je nog eet al krijgt en daar al de fooi al in meeberekend is (10-15%).....Hotels geef ik 3-5 dollar per nacht (geen motels) als ik langer blijf dan 1 nacht. Ik vind het wel best. 
#4 - 13-01-2008, 09:01 uur

phoenix

Halo ik vind dat in Amerika de mensen te weinig verdienen vooral in de bediening,en ik wil wel zeggen dat je daar uitemate vriendelijk word behandeld,veel beter dan hier,als er hier iets niet goed is trekken ze hun schouders op, zo van nou je kan er niks aan doen,en dat vind ik overal waar we geweest zijn in alle staten veel beter,dus mag de fooi wel.
Ook in hotels liggen wij altijd iedere dag wat neer als we een paar dagen ergens verblijven, inderdaad als we in een motel maar een nacht verblijven leggen we maar iets van een dollar per persoon neer.
Ik weet wel aan het eind van de reis ben je best een hoop kwijt aan fooien maar dat weet je vante voren.
Ria
#5 - 13-01-2008, 09:58 uur
love usa

hdeweert

Mijn mening is niet even kort samen te vatten in het verleden heb ik die al eens  vastgelegd op mijn web log
Over Tips
http://www.verenigdestaten.info/usablogs/harm/?p=118
over Hotels
http://www.verenigdestaten.info/usablogs/harm/?p=121

#6 - 13-01-2008, 10:16 uur

Harry

Bakvet, ik denk dat 10 dollar per dag een prima fooi is.
#7 - 13-01-2008, 10:58 uur

ned in MO

Hier kan je het zelf nog bepalen......ik vind het namelijk schandalig als je de rekening terwijl je nog eet al krijgt en daar al de fooi al in meeberekend is (10-15%).....Hotels geef ik 3-5 dollar per nacht (geen motels) als ik langer blijf dan 1 nacht. Ik vind het wel best. 

Ik vind dit nu weer zo'n typisch nederlands antwoord van iemand die denkt dat het overal net zo moet zijn als in nederland. Als je in ned uit eten gaat doe je daar de hele avond over. De amerikaan zou gek worden als hij niet binnen 20 minuten een warme prak (liefst veel)voor zijn neus heeft staan.
In amerika is het heel normaal dat je de rekening al krijgt terwijl je nog eet.Je mag hem betalen wanneer je dat wilt overigens hoor? Een tafel moet een aantal keren bezet worden en dat kan niet als je maar blijft zitten. was dit wel het geval dan zou uit eten gaan heel wat duurder worden. Lees het boek van charles Groenhuisen maar eens . Misschien snap je het dan
#8 - 13-01-2008, 21:58 uur
Kopen in Amerika? Ga naar onze vernieuwde website!!
Geen lidmaatschapskosten meer maar nog wel die geweldige korting en service!!
www.weship-it.com en binnenkort! www.uship-it.com

hollandranch

Hier kan je het zelf nog bepalen......ik vind het namelijk schandalig als je de rekening terwijl je nog eet al krijgt en daar al de fooi al in meeberekend is (10-15%).....Hotels geef ik 3-5 dollar per nacht (geen motels) als ik langer blijf dan 1 nacht. Ik vind het wel best. 

Ik vind dit nu weer zo'n typisch nederlands antwoord van iemand die denkt dat het overal net zo moet zijn als in nederland. Als je in ned uit eten gaat doe je daar de hele avond over. De amerikaan zou gek worden als hij niet binnen 20 minuten een warme prak (liefst veel)voor zijn neus heeft staan.
In amerika is het heel normaal dat je de rekening al krijgt terwijl je nog eet.Je mag hem betalen wanneer je dat wilt overigens hoor? Een tafel moet een aantal keren bezet worden en dat kan niet als je maar blijft zitten. was dit wel het geval dan zou uit eten gaan heel wat duurder worden. Lees het boek van charles Groenhuisen maar eens . Misschien snap je het dan

Heb jij trouwens fooi achter gelaten op ons resort  ;D  Heb als een gek lopen zoeken :o
#9 - 13-01-2008, 22:59 uur

Bakvet

Bakvet, ik denk dat 10 dollar per dag een prima fooi is.
Goed, dan hou ik het daarop.

Heb vandaag wel het bordje "Zzzzz" op de deur laten hangen. De fooi van morgenochtend past dan weer binnen het budget.
#10 - 14-01-2008, 04:00 uur

MiamiHeat

Hier kan je het zelf nog bepalen......ik vind het namelijk schandalig als je de rekening terwijl je nog eet al krijgt en daar al de fooi al in meeberekend is (10-15%).....Hotels geef ik 3-5 dollar per nacht (geen motels) als ik langer blijf dan 1 nacht. Ik vind het wel best. 

Ik vind dit nu weer zo'n typisch nederlands antwoord van iemand die denkt dat het overal net zo moet zijn als in nederland. Als je in ned uit eten gaat doe je daar de hele avond over. De amerikaan zou gek worden als hij niet binnen 20 minuten een warme prak (liefst veel)voor zijn neus heeft staan.
In amerika is het heel normaal dat je de rekening al krijgt terwijl je nog eet.Je mag hem betalen wanneer je dat wilt overigens hoor? Een tafel moet een aantal keren bezet worden en dat kan niet als je maar blijft zitten. was dit wel het geval dan zou uit eten gaan heel wat duurder worden. Lees het boek van charles Groenhuisen maar eens . Misschien snap je het dan

Kan ik bij jou de uitslagen opvragen voor het EK2008? Je schijnt precies te weten hoe ik en de typische Nederlander denkt dus kan je waarschijnlijk in een glazen bol kijken.

Ik vind dit nu weer zo'n typisch nederlands antwoord van iemand die denkt dat het overal net zo moet zijn als in nederland>>> oh aub niet. Als ik zo zou denken zou ik geeneens naar het buitenland gaan.

Als je in ned (ned in Mo?) uit eten gaat doe je daar de hele avond over.>>> ligt eraan waar je gaat eten. Ik zit echt niet de hele avond bij de Burger King.

In amerika is het heel normaal dat je de rekening al krijgt terwijl je nog eet.Je mag hem betalen wanneer je dat wilt overigens hoor? Dat weet ik ook wel hoor, ben er al wat keren geweest, maar dat vind ik niet het probleem.

Lees het boek van charles Groenhuisen maar eens .>>>>heb ik gelezen. Viel wat tegen voor een persoon die ik weet niet hoeveel jaar in de States gewoont heeft om een zo eenzijdige kijk op Amerika te geven. Vond dat echt jammer want was bij de eersten die zijn boek gekocht had.

Wellicht heb ik het niet helemaal duidelijk aangegeven maar wat ik schandalig vind is dat bij sommige restaurants de fooi al inbegrepen is als je de rekening krijgt. Als ik lekker gegeten heb, leuk bediend ben (wat vaak zo is) dan krijgt men echt wel voldoende fooi (niet het wisselgeld maar gewoon 10-15%). Maar ik heb het ook wel eens meegemaakt dat dit alles niet zo was en ik wel geacht werd een fooi te betalen. Bij de kassa heb ik daar toen een opmerking over gemaakt en toen was ik ineens niet meer die aardige klant maar die vervelende toerist from Europe.





#11 - 14-01-2008, 09:14 uur
« Laatst bewerkt op: 14-01-2008, 09:19 uur door The Grove »

hdeweert

Volgens mij is het achterlaten van tip iets anders dan de fooi die in Nederland word gegeven.
Tip = een onderdeel van het salaris ven betrokken service medewerkers
Fooi = is een extraatje boven het normale inkomen
De meeste toeristen begrijpen daar geen hout van. En betalen geen tip.
De Amerikaan begint dit kunstje door te krijgen dus stappen steeds meer bedrijven over om maar gelijk de tip in rekening te brengen, niks mis mee dus
#12 - 14-01-2008, 11:39 uur

MiamiHeat

Volgens mij is het achterlaten van tip iets anders dan de fooi die in Nederland word gegeven.
Tip = een onderdeel van het salaris ven betrokken service medewerkers
Fooi = is een extraatje boven het normale inkomen
De meeste toeristen begrijpen daar geen hout van. En betalen geen tip.
De Amerikaan begint dit kunstje door te krijgen dus stappen steeds meer bedrijven over om maar gelijk de tip in rekening te brengen, niks mis mee dus


Maar eigenlijk is dat toch krom...de bedrijven weigeren om het salaris te verhogen van de medewerker en gaan dat dus verhalen bij de klant. Niet alleen in de US werkt men zo hoor....in vele landen gebeurt het zo.
#13 - 14-01-2008, 11:57 uur

Yessica

Ik begrijp dat systeem wel, inderdaad, omdat veel toeristen geen fooi geven en fooi een bestandsdeel is van het inkomen. Ik had hier met een vriend van mij ook altijd onenigheid over, die gaf nooit fooi onder eht mom van "Jammer dan, dan regel je het maar met je baas".
Ik heb overigens 2 keer gehad dat ik zo slecht behandeld werd dat ik bij het afrekenen de fooi van de bon had doorgestreept en dat kon gewoon, je bent niet verplicht het te betalen. Maar dan moet je er wel een goede reden voor hebben. In mijn geval vond men beide keren dat ik inderdaad wel gelijk had.
#14 - 14-01-2008, 12:04 uur



hdeweert

Ik heb het ook altijd moeilijk om geld achter te laten als ik vertrek uit een hotel zeker als ik niet tastbaars heb gezien zoals het dagelijks opmaken van de bedden nieuwe bekertjes en schone handdoeken. Omdat ik een toerist ben en meestal in een goeie bui laat ik altijd tip achter. Meestal een paar $ per dag. Ik ben ook wel eens vertrokken zonder wat achter te laten, maar loop dan de hele vakantie rond met een soort van schuldgevoel, en dat vind ik tijdens mijn vakantie niet zo prettig
Harm
#15 - 14-01-2008, 12:58 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15