Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Nederlandse parken Amerika

Discussie gestart

MeneerDijk

De moeder van mijn vriendin woont in Iowa, toen we haar bezochten vertelde ze me over het plaatse Pella, IA. Wat eigenlijk een soort nederlands museumdorp is. Helaas heb ik nog niet de kans gehad om het te bezoeken, maar het lijkt me zeker grappig.

Een beetje zoeken op internet leverde al gauw meerdere parken op:

http://www.pellatuliptime.com/
De site van Pella zelf

http://www.dutchvillage.com/
Een park in Michigan, lijkt me allemaal vrij standaard 'oud Nederlands'.
Ook al zal het wel als dialect bedoeld zijn, dat dit orgel 'De tiet vond ik toch even grappig  2006-05

http://www.dutchwonderland.com/index.asp
Dutch Wonderland is nog wel het vreemdst. Het is vast gebaseerd op de van oorsprong Duitse 'Penssylvania Dutch'.
Het deuntje is wel erg pakkend trouwens  2006-18


Zijn er forumleden die ooit zo'n park bezocht hebben? Was het enigzins waarheidsgetrouw of een beetje over de top?
#1 - 11-02-2007, 11:10 uur



Anouk

Whaha!! Ik vind het hilarisch ;D Als ik ooit eens in Michigan ben, ga ik zeker eens bij Dutch Village kijken..
#2 - 11-02-2007, 14:32 uur

bgroeneveld

Ik ben een keer naar de Dutch Days in Pella geweest. Nog nooit zoveel mensen op klompen zien lopen en in "klederdracht" (De enige echte klederdrachten die ik in Nederland ooit heb gezien was bij de Volendammer Vischhandel op de Aalsmeerweg in Amsterdam waar we tegenover woonden in de jaren vijftig en zestig. Daar werd eens in de week de stoep geschrobd door echte Volendamse vrouwen).

Alles en iedereen liep in Pella op klompen, tot en met de muziekkapel. Ze renden er zelfs mee. En de optocht werd voorafgegaan door een groep met emmers en bezems, de straat schoonschrobben voor de parade voorbij trok.

Voor het eerst in de VS verder het Wilhelmus horen zingen op een dag niet niet koninginnedag was, en best goed. Ik was een van de weinige toeschouwers die meezong natuurlijk.
#3 - 11-02-2007, 20:20 uur

Anouk

Wel grappig dat je die Amerikanen zo gek kan krijgen dat ze ook echt denken dat klompen comfortabel zijn.. Ik vind ze zo oncomfortabel als wat!! En rondhuppelen in klederdracht? Mij niet gezien ;D
#4 - 11-02-2007, 21:01 uur

Chiefram

Toen ik een jaar of 19 a 20 was liep ik ook op klompen. Als je het gewend bent is het best comfortable. Ik reed er zelfs auto mee (een semi automaat, want met koppeling zou het niet gelukt zijn denk ik).

Ik vond het destijds lekkerder lopen dan schoenen, maar dat komt omdat ik het gewend was natuurlijk. Als ik ze nu aan zou doen zou ik ook meer helemaal moeten wennen.
#5 - 11-02-2007, 23:16 uur

MeneerDijk

De Site van Dutch Village heeft een FAQ over 'wooden shoes'

Citaat
Do the Dutch people still wear wooden shoes?

In the Netherlands today you will not see people wearing wooden shoes in the big cities. You will, however, still see farmers working in their fields wearing wooden shoes.

En volgens mij hebben ze dat aardig correct. Ik ga binnenkort even langs de Welkoop in een klein plattelandsdorp in de buurt zodat ik klompen voor m'n vriendin kan kopen   shiny
#6 - 12-02-2007, 06:39 uur



Mr-Leo

Ik ben een keer naar de Dutch Days in Pella geweest. Nog nooit zoveel mensen op klompen zien lopen en in "klederdracht" (De enige echte klederdrachten die ik in Nederland ooit heb gezien was bij de Volendammer Vischhandel op de Aalsmeerweg in Amsterdam waar we tegenover woonden in de jaren vijftig en zestig. Daar werd eens in de week de stoep geschrobd door echte Volendamse vrouwen).

Alles en iedereen liep in Pella op klompen, tot en met de muziekkapel. Ze renden er zelfs mee. En de optocht werd voorafgegaan door een groep met emmers en bezems, de straat schoonschrobben voor de parade voorbij trok.

Voor het eerst in de VS verder het Wilhelmus horen zingen op een dag niet niet koninginnedag was, en best goed. Ik was een van de weinige toeschouwers die meezong natuurlijk.


Staphorst is dichtbij van waar ik woon en daar lopen nog steeds een boel mensen dagelijks in kledendracht. Ze gaan er zelfs hier in de stad boodschappen mee doen :)
#7 - 12-02-2007, 08:46 uur

PetraVS

Wel grappig dat je die Amerikanen zo gek kan krijgen dat ze ook echt denken dat klompen comfortabel zijn.. Ik vind ze zo oncomfortabel als wat!! En rondhuppelen in klederdracht? Mij niet gezien ;D

De Dutch Village in Michigan is best leuk.  Wel de enige plaats, waar ik ooit een klompendans heb gezien ;) (door twee Nederlandse stagiaires uitgevoerd).  Dat draaiorgel is ze geschonken door de grootvader van een internet kennis van mij.

Verder heb ik zelf een authentiek Volendams kostuum en klompen, die ik tenminste een keer per jaar (op de International Night op de school van onze jongste) draag.  De klompen vind ik niet zo oncomfortabel, alleen loop je er niet zo snel mee.

Overigens heeft Dutch Wonderland helemaal niets met Nederland of Nederlands te maken.  "Dutch" in dat geval is een verbijstering van "Deutsch", dat de Duitsers in dat gebied beschrijft.
#8 - 12-02-2007, 20:39 uur

MeneerDijk

Zoeits dacht ik al, maar ik vindt het wel een grappig deuntje :P
#9 - 12-02-2007, 20:52 uur



hollandranch

De moeder van mijn vriendin woont in Iowa, toen we haar bezochten vertelde ze me over het plaatse Pella, IA. Wat eigenlijk een soort nederlands museumdorp is. Helaas heb ik nog niet de kans gehad om het te bezoeken, maar het lijkt me zeker grappig.

Een beetje zoeken op internet leverde al gauw meerdere parken op:

http://www.pellatuliptime.com/
De site van Pella zelf

http://www.dutchvillage.com/
Een park in Michigan, lijkt me allemaal vrij standaard 'oud Nederlands'.
Ook al zal het wel als dialect bedoeld zijn, dat dit orgel 'De tiet vond ik toch even grappig  2006-05

http://www.dutchwonderland.com/index.asp
Dutch Wonderland is nog wel het vreemdst. Het is vast gebaseerd op de van oorsprong Duitse 'Penssylvania Dutch'.
Het deuntje is wel erg pakkend trouwens  2006-18


Zijn er forumleden die ooit zo'n park bezocht hebben? Was het enigzins waarheidsgetrouw of een beetje over de top?

en natuurlijk hollandranch in Texas, als je wilt voeren we een Texaanse klompendans op (tegen vergoeding natuurlijk, we blijven Hollanders) let op de klompen op het plaatje

#10 - 14-02-2007, 16:11 uur

Fred & Emmy

Wie gaat er nu in godsnaam naar Amerika om terug in Holland te zijn ??
#11 - 31-12-2007, 19:13 uur

hollandranch

Wie gaat er nu in godsnaam naar Amerika om terug in Holland te zijn ??

Kan me voorstellen dat ze dit in België niet snappen, maar Hollanders houden nu eenmaal van dit soort gezellige dingen, waar ook ter wereld  ;)
#12 - 31-12-2007, 19:35 uur

mafo

Pella is echt heel bijzonder om te zien. Eigenlijk puur bij toeval vonden we een folder van dit plaatsje ondanks dat we best al wat mijlen hadden afgelegd konden we onze nieuwsgierigheid niet bedwingen. Buiten allerlei Nederlands eten, trapgevels ook een Molen op ware grote. Zeker leuk om langs te gaan als je in de buurt mocht zijn.



#13 - 31-12-2007, 23:35 uur

babarage

ik zag bij toeval in de brochure van de staat Washington die ik van de week binnenkreeg dat Lynden (noord-west Washington) ook zo'n Nederlandse achtergrond heeft.  Niet onwaarschijnlijk dat ik er in Mei even ga kijken, ik rij er toch langs.  misschien slaap ik er wel want ik haal 's ochtends de camper op in Vancouver en voor ik aan het rijden ben en de grens over heb je best kans dat ik in het eerste het beste dorp zon beetje een supermarkt en een camping opzoek en laat Lynden beide hebben :)
#14 - 01-01-2008, 02:42 uur

hollandranch

Ik ben in Texas al in de plaatjes Holland en Nederland geweest, was toch in de buurt. Holland is gewoon een Amrerikaans stadje, Nederland heeft echt een Hollandse geschiedenis.

zie http://www.ci.nederland.tx.us/  en let op de tulpen, ze hebben zelfs een molen, gewoon leuk om dt in Texas te zien, see ya all
#15 - 01-01-2008, 03:07 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15