Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Opleidingen

Discussie gestart

Sebasje58

Wat is mijn opleiding waard.
Ik zat hiervoor op vmbo-t (mavo) en nu op mbo.
Waar staat dat gelijk aan in amerika en college is dat bij ons universiteit of hbo????? ??? ???
#1 - 19-07-2005, 14:44 uur

visuar

college / university kan gelijk staan aan zowel universiteit als HBO hier inderdaad. Ik heb de volgende info eens bij elkaar geraapt een tijdje terug:

VWO = pre-university education
HAVO = Higher General Secondary Education
MAVO = Lower General Secondary Education

De Amerikaanse term 'highschool' kan zowel gebruikt worden voor HAVO als voor VWO.

MBO = upper (higher?) secondary vocational education
(Secundair beroepsonderwijs)

Als equivalent van de Nederlandse universitaire propaedeuse of als equivalent van een Nederlandse HBO-opleiding kan je de term bachelor gebruiken. De afkorting wordt dan:

BA = Bachelor of Arts
BS = Bachelor of Science, ook wel afgekort als BSc
#2 - 19-07-2005, 16:36 uur
Groetjes! Rob
Geen geluk DV-2006 & 2007. Op naar DV-2008 :)

Sebasje58

en kan ik met een mbo opleiding ook een opleiding volgen op een college?
#3 - 19-07-2005, 16:51 uur

visuar

Volgens mij is het in de US netzo als hier in NL, zeker als je wat ouder bent, dat je elke opleiding kan doen zolang er plaats is, je geld hebt en je door een toelatingstest komt. Ik heb ook MBO gedaan en ik zou wel een universiteits opleiding kunnen gaan doen hier in Nederland. Dan moet ik dus wel door zo'n test heen komen.

Correct me if I'm wrong....
#4 - 19-07-2005, 16:57 uur
Groetjes! Rob
Geen geluk DV-2006 & 2007. Op naar DV-2008 :)

exoticgirl

Het maakt niet zo veel uit in America in Nederland doen ze veel moeilijker, als je hier een bepaald niveau heb moet je een hele omweg maken voordat je aan je opleiding kan beginnen.

Ik ben 21 en heb zelf alleen VMBO diploma( gewoon highschool dus) en ik ga in Sept een opleiding Verpleegkunde doen aan een goeie College in NYC,zou graag op willen werken op de verloskunde afdeling.
Het enige wat wel belangerijk is is dat je een goeie TOELF/ETS test score heb, dat is een Engelse test die ik een maand geleden helemaal in Arnhem moest gaan doen en mijn score was goed,

Je moet de Engelse taal well goed beheersen anders kan en mag je ook geen opleiding daar volgen, een TOEFL test is verplicht als Engels niet je moeder taal is.
Ik zelf beheers Engels veel beter dan Nederlands dus dat kwam voor mij goed uit, er waren well een aantel deie een te lage TOEFL score hadden gehaald om een een bepaalde school te studeren.

University's eisen vaak een score van 200 of meer
College's 176 of meer, mijn score was 207.

Elke school bepaald zelf wat voor score jij moet halen om bij hun toegelaten te worden.
#5 - 26-07-2005, 15:00 uur

exoticgirl

P.S je moet ook aan de Amerikaanse consulaat doormiddel van de TOEFL test kunnen aantonen dat je Engels beheerst op papier.
#6 - 26-07-2005, 15:02 uur

Sebasje58

en zou ik moge vragen welke kosten er allemaal aan zijn verbonden en krijg je in amerika ook een studie toelage net zoals in nederland om je studie van te betalen ?
#7 - 26-07-2005, 16:05 uur

B-man

Volgens mij maakt het voor de meeste colleges/universities niet heel veel uit wat je vooropleiding is. Hou het wel een beetje realistisch en ga niet meteen voor Harvard of Yale. De kosten hangen af van het soort school dat je kiest, private of public. Private schools zijn vaak stukken duurder. De VS kent niet echt zoiets als een studiefinanciering maar zo goed als alle scholen bieden leningen aan waarmee je je kosten kunt dekken. Dit betekent natuurlijk wel dat je na je studie met een behoorlijke studieschuld kunt komen te zitten want scholen zijn daar stukken duurder dan in Nederland omdat de overheid niet zoveel meebetaald (zo kosten de duurdere colleges/universities zo'n 30.000+ per jaar en dan heb je alleen nog maar je tuition fee betaald, dan nog inwoning eten/drinken, etc.).

Aangezien ze toch niet bekent zullen zijn met jouw school (naam, niveau, etc) in Nederland zullen ze dus meer kijken naar andere dingen op je aanvraagformulier. In de VS zijn ze dol op "extracurricular activities" oftewel alles wat je buiten school doet. Ben je aanvoerder van een sportteam meldt dat dan, publiceer je stukjes in clubbladen, lokale bladen etc. ook melden en vooral vrijwilligerswerk daar zijn ze helemaal wild van. Heb je dus ooit een bejaarde geholpen met oversteken schrijf dan dat op als volunteer work (working with the elderly), heb je wel eens op een sportclub onbetaald achter de bar moeten staan zeg dan dat je vrijwilligerswerk hebt gedaan voor de lokale sportclub etc.

Veel colleges/universities vragen in de aanvraagformulieren ook of je een of meerdere opstellen wilt toevoegen over onderwerpen die zij je geven of die je zelf mag uitkiezen, deze zijn HEEL belangrijk. Hierin beschrijf je bijv. waarom jij een waardevolle bijdrage gaat leveren in de lessen en dat soort dingen.

Zoals exoticgirl al zei is het belangrijk dat je wel kunt aantonen dat je de Engelse taal goed beheerst. Dit is zowel belangrijk voor het verkrijgen van je visum alswel je aanmelding op Amerikaanse scholen. Die TOEFL (Test Of English as a Foreign Language) is helaas alleen in Arnhem te doen dus ik hoop dat je een beetje in de buurt woont. Ik geloof dat dat ding je iets van $125 kost. De maximale score die je kunt halen is 300 (computer) maar dat heb je vaak niet nodig. Bij de scholen waar ik informatie heb aangevraagd vragen ze scores van 200, 216 en 230 en dat zijn zeer haalbare scores, het hangt dus af van de school zelf. Ik heb het voordeel dat mijn gehele vooropleiding in het Engels was en mijn score daardoor 291 was.

Als je dus voldoende financiele middelen hebt dan zal je geen probleem hebben met het aanmelden op een Amerikaanse College/University maar nogmaals hou het realistisch en ga niet meteen al je geld zetten op een Ivy League school.

B-man
#8 - 26-07-2005, 16:34 uur
"There is nothing wrong with America that cannot be cured by what is right with America"

NYC in 4 dagen! : http://www.verenigdestaten.info/new-york-city-in-een-weekend-4-dagen/

Nicole

Kan iemand mij vertellen hoe zo'n TOEFL test er ongeveer uitziet, staat er een voorbeeld op internet ofzo? Ik ben namelijk heel benieuwd of mijn Engels voldoende is om me in the states te redden  :-[
#9 - 26-07-2005, 21:58 uur
Everything is bigger in Texas!

FreezeM


exoticgirl

Scholing in amerika is Inderdaad ook heel duur,
Mijn college is nog goeskoop vergeleken met de university's $ 5000 per semester excluding boeken en housing.
Voor de meeste mensen in de VS is dat gewoon zomaar zo onbetaalbaar, voor mij natuurlijk ook, in Nederland is het veel en veel goedkoper.

De meeste Amerikanen nemen een studenten lening.
Voor non- US citizens zoals ik is het moeilijk om een lening in amerika te krijen , want ze weten niet als je terug keert naar Nederland dat je de lening dan afbetaald.
Ik heb toch een lening gekregen in Amerika maar ik had wel een Co-signer(co- borrower) nodig, dat is iemand die samen met jou de lening contract ondertekend, dus als jij  de lening niet terugbetaald dan verhalen ze de kosten op jou Co- borrower.
Er is geen ander manier om in de VS geld te lenen, zonder een Co -borrower gaat het niet.
Het maakt de bank niet uit of jij hier bij de BKR staat gemeld, het gaat erom dat je Co -borrower die een amerikaanse staatsburger is een goede credithistory heeft( dus niet gemeld staat en geen schulden heeft),
en natuurlijk een goede baan heeft.

Co Borrower--
* Moet een Amerikaanse staats burger zijn.
* Een goede credithistory
* Een goede baan met genoeg inkomen.

Het gaat niet zoveel om de student maar meer om de co-signer(co- borrower)
Die iemandvraagt eigenlijk gewoon een lening met jou aan.
Jij moet het betalen(maar als dat niet gebeurd dan kloppen ze bij je Co-signer aan)

Het moet natuurlijk wel iemand zijn die jou kent, niemand is gek genoeg om zomaar een co-signer te worden)
Gelukkig heb ik een lieve vriend waarmee ik al 3 jaar een relatie heb, en hij vertrouwd mij, hij weet dat ik hem niet zou belazeren.
Dus als je iemand in de VS kent, met  goede krediet, en een redelijke baan dan heb je geluk.
Anders kan je altijd nog in Nederland lenen, als je niet bij de BKR staat gemeld en een redelijke baan heb, mischien kan iemand je daarbij helpen.
En als je $40.000 op je rekening heb staan nou dan is dat helemaal mooi.

Ik heb mijn lening bij www.interrnationalstudenloan.com gehaald samen met mijn vriend, de rente % is wel hoog.
om formulieren te downloaden kun je bij www.iefc.com terecht.

Succes!






















#11 - 27-07-2005, 10:53 uur

exoticgirl

Sorry, mijn nedelands is niet zo goed.
De website is www.internationalstudenloan.com en www.iefc.com om aanvraag formulieren te dowloaden.
Je kunt ze invullen en gewoon naar hun toe faxen.
#12 - 27-07-2005, 10:58 uur

exoticgirl

Em Sebasje maak jij je maar geen zorgen over je VMBO-T diploma, In amerika kan je er van alles meebereiken, er is geen limiet. IK dacht vroeger ook van ja ik kan niet veel met mijn diploma, want in Nederland word VMBO als iets negatiefs en van lage niveau gezien. In Amerika kan je studeren wat je wil,geen gedonder en omwegen maken van 6 jaar, als je maar betaald en Engels beheerst.

The sky is the limit!!!!!!

#13 - 27-07-2005, 11:04 uur

mariska

Kan iemand mij vertellen hoe zo'n TOEFL test er ongeveer uitziet, staat er een voorbeeld op internet ofzo? Ik ben namelijk heel benieuwd of mijn Engels voldoende is om me in the states te redden  :-[

Alle informatie over de TOEFL kun je vinden op www.toefl.org

Het testcentrum in Nederland bevindt zich bij de CITO-groep in Arnhem. Je kunt de tekst dagelijks afleggen via de computer.

Je moet je voor de TOEFL aanmelden bij:
Thomson Prometric
Postbus 2024
8203 AA Lelystad
Lelystad
Tel: 0320 239 540
Fax: 0320 239 541

De TOEFL is niet moeilijk voor Nederlanders, maar het is verstandig om je met oefenmateriaal je voor te bereiden. Dat is te koop via online boekwinkels of American Bookstores in Nederland.

Veel succes!
#14 - 05-10-2005, 20:44 uur
Studeren in de VS? www.ustudy.nl

B-man

Nieuw!
Maak je geen zorgen (mensen die hem moeten doen), zo'n TOEFL is inderdaad niet moeilijk voor Nederlanders. Het is geen hoogstaand Engels en zeer goed te volgen. Het is inderdaad wel aan te raden om je een klein beetje voor te bereiden en dan met name TOEFL-oefententamens, dan kan er al bijna helemaal niets mis gaan. Ik vond hem zeer meevallen!

B-man
#15 - 05-10-2005, 20:55 uur
« Laatst bewerkt op: 05-10-2005, 20:57 uur door B-man »
"There is nothing wrong with America that cannot be cured by what is right with America"

NYC in 4 dagen! : http://www.verenigdestaten.info/new-york-city-in-een-weekend-4-dagen/

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15