Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

orkaan Gustav

Discussie gestart

anja-ke

VANDAAG IN DE KRANT: ORKAAN GUSTAV

Precies drie jaar na Katrina, die New Orleans nagenoeg van de kaart veegde, houdt de pas heropgebouwde stad de adem in voor de nieuwe orkaan Gustav. In zijn dodelijke razernij doodde die al 78 mensen in Haïti, de Dominicaanse Republiek en Jamaica.
Volgens de Amerikaanse autoriteiten zal Gustav alleen nog maar aan intensiteit winnen, wanneer hij vermoedelijk dinsdag zal arriveren op het Amerikaanse vasteland, ter hoogte van de staat Louisiana.
De Amerikaanse president George W. Bush kondigde alvast de noodtoestand uit over de staten Louisiana en Texas. Volgens het Witte Huis worden hulpdiensten paraat gebracht om naar de twee staten te trekken.
Op 29 augustus 2005 zorgde de orkaan met een gelijkaardige intensiteit, Katrina ervoor dat New Orleans helemaal overstroomde, nadat de wallen braken. Duizenden huizen werden vernield en bijna 1.500 mensen kwamen toen om.

#1 - 30-08-2008, 18:28 uur

Jenn

Ik vind dit echt verschrikkelijk... Mijn vriend is een New Orleans Police Officer, en zit er dus midden in. Ik heb hier ook veel andere vrienden wonen en hoop dat ze allemaal een veilig onderkomen hebben. De evacuaties zijn donderdag al begonnen. Eerst met ziekenhuis patienten en dieren uit het asiel, vandaag zijn ook de 'gewone' evacuaties van start gegaan. Mensen met eigen vervoer zijn dringend verzocht om de stad zo snel mogelijk te verlaten, voor mensen die geen eigen vervoer hebben, of extra hulp nodig hebben, zijn speciale bussen ingezet. Deze keer blijft de superdome gesloten, maar zijn ze er gelukkig wel eerder bij qua voorbereidingen. Ik hoop dat de dijken het wel een beetje houden. Ze zijn nog steeds bezig met de wederopbouw... Na 3 jaar tijd wonen er nog steeds mensen in trailers en moeten agenten uit bepaalde wijken hun werk vanuit een container doen. De ouders van mijn vriend hebben hun huis pas vorige maand weer kunnen opknappen... Ik vind het afschuwelijk dat al hun werk misschien voor niets is geweest en dat ze straks misschien weer dakloos zijn. Ze hebben alles al verloren tijdens Katrina en zij zijn niet de enige. Dit is het laatste wat New Orleans nu kan gebruiken... Luchthaven MSY is overigens nog niet gesloten, maar vele overheids gebouwen in de stad wel. Mijn schoonouders en oma van m'n vriend zijn nu onderweg naar Georgia, maar Avery moet vanwege zijn werk helaas in New Orleans blijven. En daar ben ik best wel ongerust over. Ik hoop op het beste...
#2 - 30-08-2008, 19:05 uur

PetraVS

Ik vind het ook heel erg!  Ik had nog zo gehoopt, dat dit orkaanseizoen, omdat het redelijk rustig van start ging, wel mee zou vallen.  Ik hoop van harte, dat de evacuaties (ook van de andere gebieden, die op het pad liggen) goed verlopen en dat er geen mensenlevens verloren zullen gaan. 
#3 - 30-08-2008, 22:14 uur

Jenn

Goed, Gustav is nu een hurricane 4.
Morgen (zondag) worden vanaf 18:00 uur alle vluchten gestaakt en is het niet meer mogelijk om met het vliegtuig van of naar New Orleans te reizen. Alleen mensen met een geldig ticket mogen op dit moment nog naar de luchthaven, zonder ticket wordt je terug gestuurd. Er worden geen tickets meer verkocht op de luchthaven zelf, maar die zijn nog wel telefonisch en online te krijgen. De wegen naar New Orleans zijn al afgesloten, het is alleen mogelijk om de stad te verlaten, je komt de stad zelf niet meer in. Inwoners van Orleans Parish (het gebied waar oa French Quarter ligt) zijn dringend verzocht om te evacueren, maar hebben op dit moment nog de mogelijkheid om te blijven. In dat geval krijgen ze wel een 'straatverbod'. Toeristen moeten sowieso verplicht evacueren. French Quarter is afgesloten, de bars en winkels zijn allemaal dicht. Hoe het met de andere gebieden zit weet ik niet, ik word alleen op de hoogte gehouden van New Orleans. Ik hoop iig dat alle gebieden die op het pad van gruesome Gustav liggen, op tijd worden geëvacueerd.

@PetraVS: Ik had daar ook op gehoopt, dat het dit jaar wel mee zou vallen. Maar het is toch weer een heel akelig jaar geworden. Hebben jullie nog veel last gehad van Fay?
#4 - 31-08-2008, 02:25 uur

PetraVS

Nee, Fay was toen ze hier aankwam enkel een regenstorm.  Ik hoop dat, ondanks de nare berichten, Gustav toch nog mee zal vallen!  Sterkte voor iedereen, die jou lief is in dat gebied!
#5 - 31-08-2008, 03:11 uur

wim put

Had het nieuws vanmorgen op het nieuws gehoord, dan krijg je weer kippevel van. Ik hoop dat het niet erg word. De mensen die in Louisiana en omgeving wonen wens ik heel veel sterkte en zou verstandig zijn om uit dat gebied weg te gaan.
Wim
#6 - 31-08-2008, 06:35 uur
usa.eigenstart.nl

Jez

Had het nieuws vanmorgen op het nieuws gehoord
:offtopic: Het nieuws is ook de uitgelezen plek om het nieuws te vertellen...........  ;D
#7 - 31-08-2008, 11:11 uur
Reisverslagen: www.eysbroek.nl - Instagram: @jezphotos

Staceybeesie

Hopelijk hebben al de maatregelen die nu genomen zijn hun nut gehad en blijft er veel fysiek geweld bespaart.
Desondanks vindt ik het vreselijk voor de mensen die nu net alles hebben op gebouwd en weer dit gaan krijgen.
Zo te zien is vooral de oostkant van de storm het ergste in deze categorie 4 orkaan....

Nu maar hopen dat het met Hanna ook mee gaat vallen, want dat is de volgende orkaan in de maak.....
#8 - 31-08-2008, 11:35 uur
Groetjes Petra

Jenn

Nee, Fay was toen ze hier aankwam enkel een regenstorm.  Ik hoop dat, ondanks de nare berichten, Gustav toch nog mee zal vallen!  Sterkte voor iedereen, die jou lief is in dat gebied!

Dank je wel. Gelukkig zijn mijn meeste vrienden inmiddels onderweg, de rest vertrekken vandaag. Alleen mijn vriend kan niet weg. Er zijn inmiddels ook agenten geëvacueerd, maar Avery moet vooralsnog blijven. Gelukkig dat jullie, op een regenstorm na, van Fay verder geen last hebben gehad. Nu maar hopen dat Hanna ook een beetje rustig blijft. Wat een rot jaar is dit qua hurricanes!


Over Gustav heb ik verder geen grote updates. Zoals het er nu naar uitziet zal hij de westbank raken, wat niet goed is. Dit is juist het zwakke punt omdat het Harvey kanaal nog niet af is en vol met gaten zit.
De toeristen die nu nog in de stad zitten en een vliegticket hebben, kunnen gebruik maken van de gratis shuttles die (ik geloof) vanaf het Sheraton hotel vertrekken naar de luchthaven. Toeristen zonder tickets kunnen vanaf het greyhound station met de bus of amtrak mee, of moeten zorgen voor eigen vervoer. De inwoners zijn alemaal verzocht om de stad zo snel mogelijk te verlaten. Burgemeester Ray Nagin heeft gezegt dat dit 'The Storm of the Century' is, die waarschijnlijk nog meer schade zal toebrengen dan Katrina. Inwoners die ervoor kiezen om achter te blijven staan er helemaal alleen voor. Er is geen mankracht om die na afloop te komen redden. Klinkt heel hard, maar gelukkig hebben de meeste inwoners ook besloten om zo snel mogelijk te vluchten. Een voordeel is dat deze keer alle huisdieren meegenomen mogen worden, iets dat de vorige keer niet het geval was, en wat er toen voor heeft gezorgt dat veel mensen achterbleven omdat ze hun dieren niet wilde achterlaten. Ik word door mijn vriend goed op de hoogte gehouden van alle updates, dus als ik iets meer weet zal ik het hier plaatsen.
#9 - 31-08-2008, 14:28 uur

Mississippi

Nog een paar uur:

#10 - 01-09-2008, 14:08 uur

Fisherman

Hier live op tv zeggen ze dat de kracht wat afneemt,het is nu een Category One hurricane! (Katrina was een Category 4)  Hoop dat het mee gaat vallen :-\!
Zie dat er ook al wat overstromingen zijn.
#11 - 01-09-2008, 22:28 uur

Hans B

Vanmorgen op de TV gezien dat het gelukkig allemaal wat meegevallen is.
#12 - 02-09-2008, 10:07 uur
Sinds 2001 in 24x al  1250  dagen en 122.500 mile   RV-en door Amerika.

PetraVS

"Meevallen" is natuurlijk, als je het over een orkaan hebt, heel relatief.  Er zijn grote overstromingen en meer dan een miljoen mensen zitten zonder stroom.  Ook zijn er nog veel geevacueerden, die niet naar huis kunnen.  Als je het vergelijkt met een categorie 5 orkaan zal het al gauw "meevallen", maar de verwoesting, die welke orkaan dan ook met zich meebrengt is onvoorstelbaar.  Wij maken ons op voor Hanna, hopelijk valt zij mee. 
#13 - 03-09-2008, 03:23 uur

Ine

Helaas lijkt het een heftig "hurricane-season" te worden.
Nu komt Hanna eraan, terwijl op de oceaan inmiddels Ike en Josephine zich ontwikkelen.
Hou deze site de komende tijd in de gaten.
http://www.nhc.noaa.gov/
#14 - 03-09-2008, 14:41 uur

wim put

Gelukkig is het nog allemaal goed meegevallen
Wim
#15 - 04-09-2008, 09:16 uur
usa.eigenstart.nl

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15