Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Tips en vragen over fooi

Discussie gestart

Bakvet

Het tipping-systeem is wel een aparte thread waard, want de meningen lopen daarover nogal uiteen.  

Daar dacht ik precies hetzelfde over.

Goed ik vroeg me dus af of je bij Subway fooi moet geven of niet. Aan de ene kant maken ze elk broodje speciaal voor jou klaar, aan de andere kant hebben ze een fast-food uitstraling, en dan geef je  normaal geen fooi.

Zelf geef ik bij Subway altijd fooi als ze koffie verkopen (hetgeen niet tot het standaard-assortiment behoort) en anders meestal niet. In andere lunch-zaken geef ik fooi als ze b.v. lekkere chilli verkopen. Maar hoe het nou precies moet weet ik ook niet.

Wat is eigenlijk het nut van al dat fooien gedoe? Waarom kan men niet gewoon 15% bij de prijs optellen zoals we in Nederland in 1968 gedaan hebben. En waarom is fooi blijkbaar aan inflatie onderhevig, in mijn nadeel?

Eerst was 15% "normaal". Tien procent gaf je voor slechte service, 15 procent voor goede service. Toen kreeg je luxe hotels die automatisch 17% optelden bij de roomservice. Dus je was verplicht om hun service "erg goed" te vinden. Ondertussen is die 17% al 20% geworden.

In bars moet je een belachelijke fooi betalen voor iemand die een flesje voor je openmaakt.  Laat die vent gewoon z'n werk doen, of anders een fatsoenlijke baan zoeken denk ik dan.

Waarom moet ik als klant het personeel betalen? Kan de eigenaar dat niet zelf doen? Moet ik er aan meewerken dat die mensen door hun baas voor een minimumloontje worden uitgebuit?

Amerika loopt met veel dingen voorop? Waarom lopen ze hiermee dan 40 jaar achter?

(Meestal geef ik 15-20%, tenzij de service mij echt niet bevalt, dan 10%)
#1 - 01-11-2004, 23:57 uur

xerxesc

Dit is gewoon hoe het hier is!!!  Ik weet niet of dit iets te maken heeft met achter zijn...  of dat een bartender maar een "fatsoenlijke" baan moet zoeken (pretty Judgmental!!!), als je niet wil tippen, eet niet uit of ga niet naar een bar!!!!  Heel erg simpel!!!

voor mensen die zich afvragen wat de tip is in de USA:

15% van de pre-tax bill always; 20% or more for good service, I know this, I was a waiter in NYC!!!  (het restaurantje waar ik voor werkte was Elephant & Castle on 68 Greenwich Avenue, NY, NY (Greenwich Village) is er nog steeds, hele lekkere ommeletten, fantastische salades en hamburgers, Boston Indian Pudding is awesome en hun ontbijt is goedkoop).

Als ik een bakje zie voor tips in een subway-type of establishment (most fast food establishments don't ask for tips) of starbucks, gooi ik meestal de change, als het alleen om mijn persoon gaat, koop ik meerdere drankjes dan gooi ik er een dollar of 2 in de bak.  Just common courtesy...  

 :)
#2 - 02-11-2004, 00:47 uur
« Laatst bewerkt op: 02-11-2004, 01:06 uur door xerxesc »

Chiefram

Ik kan mij Bakvet wel voorstellen, tel al die tips die je in de maand (soms meerdere keren per dag) eens op en je schrikt van het bedrag dat je in feite hebt weggegeven.

Moet je eens kijken hoeveel je hiervoor moet werken om dat bij elkaar te verdienen. Het is 5 dollar hier, 4 dollar daar, 6 dollar weer elders...

Natuurlijk is het zoals het is de US is... dat hoeft voor mij ook niet anders, maar het is wel degelijk een achterhaalt en in sommige gevallen een "mensontwaardigend" systeem. In feite loopt het personeel te bedelen bij de klanten. Ik zou als werkgever op deze manier niet mijn mensen willen gebruiken, ook al verdienen ze aan het eind van de dag toch een flinke boterham.
#3 - 02-11-2004, 08:33 uur
« Laatst bewerkt op: 02-11-2004, 08:33 uur door Chiefram »

xerxesc

Ik kan mij Bakvet wel voorstellen, tel al die tips die je in de maand (soms meerdere keren per dag) eens op en je schrikt van het bedrag dat je in feite hebt weggegeven.

Moet je eens kijken hoeveel je hiervoor moet werken om dat bij elkaar te verdienen. Het is 5 dollar hier, 4 dollar daar, 6 dollar weer elders...

Natuurlijk is het zoals het is de US is... dat hoeft voor mij ook niet anders, maar het is wel degelijk een achterhaalt en in sommige gevallen een "mensontwaardigend" systeem. In feite loopt het personeel te bedelen bij de klanten. Ik zou als werkgever op deze manier niet mijn mensen willen gebruiken, ook al verdienen ze aan het eind van de dag toch een flinke boterham.


Mijn take is dat het een persoon's keuze is om naar deze gelegenheden te gaan...  The social contract with going to a restaurant in the USA includes tipping, cordial behavior on both sides and good service, etc.

Ben het er niet mee eens met de stelling dat in feite personeel aan het bedelen is bij de klanten, it's a job waar ik toendertijd ervoor koos om te werken!!!  Ik heb het zelf ook gedaan en voelde dit niet zo aan, ik maakte $2.99 (NY State Waiters Wage) per uur (in CA verdien je meestal CA minimum wage $6.75 (about $1.50 more than Federal) + tips) en de rest in tips (3 nights and sunday Brunch, took about $450-500 week home in tips, en dit was een bistrootje in NYC; vriendin van mij in L.A. maakt meer als bartender around $600 - $800 in tips a week + $945 in actual wage a month); klanten (mostly Americans/residents) waren 9 out of 10 times vriendelijk en cordial en tipten meestal van 15 to 30 % (meestal rond de 20%) en het voelde nooit echt mensontwaardigend aan, ik denk dat ik 2-3 keer slechte ervaring had met klanten, maar meestal was het een easy job, veel vrije tijd, goed geld die me door college hielp.

De tip is een manier waarop je meestal gegarandeerd word van service, of dit achterhaald is?  Ik vind van niet...  

I gotta go ready to vote!!!  see ya!!
#4 - 02-11-2004, 13:55 uur
« Laatst bewerkt op: 02-11-2004, 14:00 uur door xerxesc »

Chiefram

Ik heb een keer in Moab, Utah een waitress erg onzeker de mensen zien helpen. Het huilen stond haar 's morgens vroeg tijdens het serveren van breakfast nader dan het lachen. Tot overmaat van ramp liet ze een volledige gevuld dienblad uit haar handen vallen tussen 2 tafels in en een van de gasten zat 'onder'.

Op haar knieen en hard op huilend heeft ze alles bij elkaar geraapt. Er was niemand van het overige personeel dat haar te hulp schoot. Echt alles zat haar tegen. Tot overmaat van ramp werd ze achter de schermen letterlijk de tering gescholden, maar nog geen minuut later werd ze alweer naar de volgende tafels 'geduwd' om bestellingen op te nemen en te serveren.

Sorry hoor, maar mijn zoon, vrouw en ik hebben vol verwondering gekeken hoe deze vrouw toch echt wel zeer ernstig tot op het bot werd vernederd door haar kollega's en superieuren. Ook de klanten lieten haar gewoon links liggen.

Wij hebben deze vrouw een extra dikke tip gegeven, wij konden dit niet meer aanzien, sorry...

In Tucson, Arizona hebben wij een ontzettend lieve en vriendelijke serveerster aan onze tafel gehad. Telkens kwam ze langs om te vragen (ondanks de drukte in de zaak) of alles naar wens was en of ze nog iets voor ons kon betekenen.

1x Heeft een andere serveerster (een chagerijn van jewelste) ons drinken gebracht in opdracht van de vriendelijke serveerster, omdat het echt te druk werd voor haar.

Wij hebben na afloop een dikke tip neergelegd en bij de uitgang verbaasde ons dat dat stuk chagerijn direkt op onze tafel afliep en de tip in haar zakken stak. Dit was niet de bedoeling van onze tip. Zij zou nooit iets van ons met haar chagerijnige bek gekregen hebben. Onze tip was bestemd voor die vriendelijke en lieve serveerster, die haar benen voor iedereen uit haar lijf liep.

Dan nog een ervaring in NY City tijdens een luch... Zowel bij binnenkomst als bij het verlaten van de luchroom kon er geen bedankje of groet van af! Zelfs niet toen wij expres extra duidelijk en extra vriendelijk het bedienend personeel groette. Ze keken ons aan alsof we dood konden vallen.

Maar... dit zijn drie situaties die ons altijd zijn bijgebleven. De overige honderden keren zijn wij altijd even korrekt, netjes en vriendelijk te woord gestaan.
#5 - 02-11-2004, 14:51 uur

Norbert

Met uit eten gaan en stappen 's avonds geef ik meestal ook fooi aan de serveerster of bartender. Alleen als de bediening echt slecht is geef ik niks.
De hoogte van de tip varieert altijd, meestal rond ik bedrag op de rekening een stuk naar boven af.
#6 - 02-11-2004, 21:31 uur

Bakvet

Een paar jaar geleden at ik twee dagen achter elkaar in het  49er Cafe in Death Valley. De eerste dag smaakte de vis naar steak en de volgende dag smaakte de New York steak naar vis (werden blijkbaar op dezelfde kookplaat gebraden).
De blikgroenten die je erbij kreeg, doperwten en peentjes was op beide dagen hetzelfde. Hier moet je verder prijzen bij denken die een flink eind hoger liggen dan elders in een restaurant. Dat komt mede door hun afgelegen ligging in een National Park.

Moet ik dan de bediening een fooi gaan geven? In mijn onschuld doe ik dat altijd maar. In Nederland zou ik het vertikken. Ik heb hierover na afloop een boze e-mail gestuurd naar het hoofdkantoor van de exploitant.

Dit jaar was ik daar weer en ik had wat tijd over. Dus toch nog eens kijken of er iets veranderd was. De receptuur was totaal veranderd, ik wil zelfs beweren dat het een smakelijke maaltijd was. Het enige rare was dat ik m'n salade nog maar voor de helft op had toen de vis al werd gebracht. Het ging niet zo dat de ober vroeg: "kan ik zo de hoofdmaaltijd alvast opdienen?" Nee, het werd meer meegedeeld dat hij er over twee minuten mee aankwam.

Het was echt een verplicht nummer dat die ober stond af te draaien, alleen maar standaardzinnetjes. Dus ik probeerde na afloop er toch nog iets van te maken en ik zei "Het was een stuk beter dan de vorige keer!" Waarop die ober vroeg: "Hoe bedoelt u? Vond u de service beter?"

Toen moest ik hem gaan uitleggen dat de maaltijd een stuk beter verzorgd was, wat kan mij die service nou schelen?

Tot overmaat van ramp krijg je nog eens bon voor de kassa waarop onderaan staat dat de fooi niet inbegrepen is, en het woordje "niet" had hij nog eens omcirkeld. Ik vond dit echt een ramp. Hij dacht zeker dat ik een Duitser was en had ook niet even de moeite genomen om daar achter te komen. (Duitsers vergeten vaak de fooi, omdat het in dat land niet altijd gebruikelijk is.)
#7 - 02-11-2004, 23:16 uur
« Laatst bewerkt op: 02-11-2004, 23:25 uur door Bakvet »

PetraVS

Um, Bakvet, niet om vervelend te zijn, maar mijn ervaring is, dat Nederlanders zeer karige fooi gevers zijn.

In het eerste geval, ja, je moet dan fooi geven.  Het is niet de fout van de bediening, dat management blikgroenten gebruikt of de pannen niet laat verwisselen.

Wat in mijn ervaring altijd werkt, zonder uitzondering, is bij een serieuze klacht vragen met management te praten.  In de meeste gevallen krijg je dan tenminste een korting op je rekening.  In plaats van de bediening te straffen, is dat een betere houding.

Als management niet behulpzaam is zijn alle "bets off", dan komt er geen tip en komen wij ook nooit meer terug.  Dat is in mijn 20 jaar in de VS slechts een keer voorgekomen en wij zijn zeer kieskeurige eters.
#8 - 03-11-2004, 02:50 uur

PetraVS

Ik kan mij Bakvet wel voorstellen, tel al die tips die je in de maand (soms meerdere keren per dag) eens op en je schrikt van het bedrag dat je in feite hebt weggegeven.

Moet je eens kijken hoeveel je hiervoor moet werken om dat bij elkaar te verdienen. Het is 5 dollar hier, 4 dollar daar, 6 dollar weer elders...

Natuurlijk is het zoals het is de US is... dat hoeft voor mij ook niet anders, maar het is wel degelijk een achterhaalt en in sommige gevallen een "mensontwaardigend" systeem. In feite loopt het personeel te bedelen bij de klanten. Ik zou als werkgever op deze manier niet mijn mensen willen gebruiken, ook al verdienen ze aan het eind van de dag toch een flinke boterham.


Als je in Nederland overal de BTW op gaat berekenen ben je ook een hele hap kwijt.  De belasting is hier nooit 19% (of wat BTW tegenwoordig is).  Als buitenlander betaal je dat ook zomaar even.  
En het is mijns inziens geen bedelen, maar een beloning voor iemand een gezellige avond bezorgen.  Want dat is wel wat de meesten doen, altijd een glimlach, vragen of we nog wat nodig hebben, het maakt het diner altijd net wat leuker als er een goede bediening is.

Je kunt het ook omdraaien, want wij hebben in Nederland regelmatig versteld gestaan over de onverschilligheid van de bediening, maar ja, die hoeven ook niets, ze krijgen toch wel betaald en hun verveling straalt ervan af.  Hier betalen studenten hun studies van hun tips en hoe beter je werkt, hoe meer je verdient.  Niets mis mee, toch?
#9 - 03-11-2004, 02:55 uur

Chiefram

Daar heb je ook wel weer gelijk in. In Nederland krijgen toch hun salaris wel, of ze nu vriendelijk bedienen of niet. In Amerika moeten ze extra hun best doen qua vriendelijkheid.

#10 - 03-11-2004, 09:29 uur

heivalido

Ik kan mij Bakvet wel voorstellen, tel al die tips die je in de maand (soms meerdere keren per dag) eens op en je schrikt van het bedrag dat je in feite hebt weggegeven.

Moet je eens kijken hoeveel je hiervoor moet werken om dat bij elkaar te verdienen. Het is 5 dollar hier, 4 dollar daar, 6 dollar weer elders...

Natuurlijk is het zoals het is de US is... dat hoeft voor mij ook niet anders, maar het is wel degelijk een achterhaalt en in sommige gevallen een "mensontwaardigend" systeem. In feite loopt het personeel te bedelen bij de klanten. Ik zou als werkgever op deze manier niet mijn mensen willen gebruiken, ook al verdienen ze aan het eind van de dag toch een flinke boterham.


Als je in Nederland overal de BTW op gaat berekenen ben je ook een hele hap kwijt.  De belasting is hier nooit 19% (of wat BTW tegenwoordig is).  Als buitenlander betaal je dat ook zomaar even.  
En het is mijns inziens geen bedelen, maar een beloning voor iemand een gezellige avond bezorgen.  Want dat is wel wat de meesten doen, altijd een glimlach, vragen of we nog wat nodig hebben, het maakt het diner altijd net wat leuker als er een goede bediening is.

Je kunt het ook omdraaien, want wij hebben in Nederland regelmatig versteld gestaan over de onverschilligheid van de bediening, maar ja, die hoeven ook niets, ze krijgen toch wel betaald en hun verveling straalt ervan af.  Hier betalen studenten hun studies van hun tips en hoe beter je werkt, hoe meer je verdient.  Niets mis mee, toch?

Dit is de reden waarom ik Restaurants in de USA 10 keer beter vind dan die hier in Nederland. Omdat ze daar extra veel moeite doen om je een fijne avond te bezorgen zodat ze meer fooi verdienen. Terwijl Restaurants hier in Nederland alleen nog maar geld willen verdienen en of je dan een bijzondere avond hebt gehad interreseert ze steeds minder hier. Zo werden wij laatst in een Buffet Restaurant in Rotterdam al na 2 keer opscheppen al naar buiten gekeken en vragen of we nog iets wilden drinken was er ook niet meer bij, het geld was binnen, de rest was niet meer belangrijk.
#11 - 03-11-2004, 19:33 uur

Chiefram

Nou, meestal is het net andersom.

In Nederland kun je nog gezellig met vrienden een paar uurtjes natafelen onder het genot van een drankje en/of koffie.

In Amerika wordt je bord al onder je neus weggerukt zodra je maar eventjes je mes en vork neerlegt, terwijl de andere gasten aan dezelfde tafel nog zitten te eten!

Natafelen? HAHAHA! Wegzwezen zul je bedoelen! Er staan alweer andere mensen te wachten om jou plaats te kunnen bemachtigen. Dat vind ik wel jammer in Amerika en die 'gezelligheid' zal ik zeker missen...  :-[
#12 - 03-11-2004, 20:33 uur

Jez

Ja da's wel waar. We aten laatst bij King Crab, duur wel, en na het hoofdgerecht dacht ik "lekker, toetjes!" Niks niet toetjes dus, of koffie na (ach, die is in Amerika toch niet echt lekker), maar betalen en wegwezen.

Wel efficiënt, eten en wegwezen; natafelen doe je maar thuis of in de kroeg zodat je niet urenlang een tafel bezet houdt op 1 drankje!
#13 - 03-11-2004, 20:59 uur
Reisverslagen: www.eysbroek.nl - Instagram: @jezphotos

xerxesc

Meestal hangt dit af van wat soort restaurant het is; a king crab of red lobster zijn meestal zo als beschreven, maar er zijn zat restaurants die meer hang out zijn.

ik ken zat restaurants waar mijn vrienden en ik urenlang blijven na ons dinee (natafelen!!!)

#14 - 03-11-2004, 21:00 uur

Bakvet

Chief, dit is helemaal waar! In Holland kan je gerust zeggen: "Nou... we wachten nog even met het toetje", al dan niet gevolgd door de opmerking: "breng eerst nog maar eens een fles wijn."  En als je dan echt geen trek hebt, sla je het desert alsnog over. Geen hond die daar moeilijk over zal doen of raar van zal opkijken.

In de States hebben ze de in mijn ogen onhebbelijke gewoonte om, als je een fles wijn bestelt, je glas alweer bij te willen schenken zodra het half leeg is. Sodemieter even op zeg! Mijn vriendin en ik bepalen zelf wel wie er vanavond tipsy wordt. En we gaan ook echt niet voor elke fles of karaf vijf of tien dollar fooi geven!
#15 - 03-11-2004, 21:07 uur

leden:

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15