Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Vakantie?

Discussie gestart

XJ

Ik hoorde dat er in de amerikaanse wet geen regelgeving is voor een minimum aantal vakantiedagen per jaar voor werknemers? Dus hoe werkt dit in het echt? Iemand ervaring hiermee en hoeveel dagen per jaar kan jij vakantie nemen?
#1 - 07-09-2007, 23:30 uur

bgroeneveld

Bij de twee bazen waar ik de afgelopen 30 jaar in totaal acht jaar gewerkt heb, kreeg ik het eerste jaar 1 week vakantie, ik heb nooit veel meer dan twee weken gehad, gehaald, dat komt meestal pas na vijf jaar.

Mijn huizige baas (ikzelf) is een stuk soepeler.
#2 - 08-09-2007, 03:40 uur

hollandranch

Bij de twee bazen waar ik de afgelopen 30 jaar in totaal acht jaar gewerkt heb, kreeg ik het eerste jaar 1 week vakantie, ik heb nooit veel meer dan twee weken gehad, gehaald, dat komt meestal pas na vijf jaar.

Mijn huizige baas (ikzelf) is een stuk soepeler.




 2006-10  heb ook zo'n baas, ga lekker op vakantie naar een camping in Buffalo, Texas  2006-20
#3 - 08-09-2007, 04:46 uur

XJ

1 week? Lekker is dat. In heel europa is het minimaal 4 weken..
#4 - 08-09-2007, 18:12 uur

hollandranch

1 week? Lekker is dat. In heel europa is het minimaal 4 weken..


Zit liever met 1 week vakantie hier dan met 4 weken in Holland  2006-20. Denk dat veel Amerikanen vaak hun weinige vrije tijd ook nuttiger besteden en er zijn veel meer recreatie mogelijkheden. Een week is natuurlijk veel te weinig, maar de 5 weken in Nederland en de snipper en ATV dagen, feestdagen, zwangerschapsverlof etc.  Je zou baas zijn, je ziet je personeel bijna niet meer  2006-10
#5 - 08-09-2007, 19:37 uur

PetraVS

Het is maar waar je aan gewend bent.  Als je niet beter weet gebruik je je vrije tijd optimaal.  Vrijwel iedereen krijgt vijf "holidays" (New Year's Day, Memorial Day, Labor Day, Thanksgiving en Christmas) vrij en anders compensatie voor die dagen.  In mijn eerste baan had ik 2 weken vakantie, maar ging er ook ieder weekend op uit.  Als je nagaat, dat ik dit typ met 30 graden en prachtige zonneschijn op 8 september en we vrijwel gegarandeerd zijn van lekker weer hier is er in het weekend heel wat te recreeren.  En als het te koud wordt gaan we skien in West Virgina  cheer.  Ik heb destijds de extra weken vrij echt nooit gemist (scheelde ook wel, dat ik mijn baan echt hartstikke leuk vond). 
Nu heeft mijn man vijf weken vakantie per jaar, maar die kunnen we nooit achter elkaar opnemen, twee weken is zo ongeveer het maximum. 
#6 - 08-09-2007, 20:56 uur

XJ

Ja, in Europa is het misschien wel een beetje extreem, maar het schijnt ook een positieve invloed op het werk te hebben. Daarnaast ben ik van mening dat je werkt om te leven en niet andersom. Dit soort kleine dingen maakt het land voor mij toch echt wat minder aantrekkelijk. Met 1-2 weken vakantie per jaar kan je een verre reis wel vergeten.
Als je een leuke baan hebt zal het vast veel schelen, ook het klimaat zal zeker helpen aangezien het weer hier gewoon meestal minder is. Gelukkig heb ik de halve zomer in de VS gezeten want in NL was het weer vanouds dramatisch.


Maar wat ik vooral wilde weten is of er nog een verschil zit tussen werkgevers e.d. Als ik zie dat de man van Petra al 5 weken op kan nemen dan is zit er toch wel degelijk verschil in. Hoop dat er nog meer mensen hun ervaringen posten  shiny
#7 - 09-09-2007, 00:09 uur

PetraVS

Dit soort kleine dingen maakt het land voor mij toch echt wat minder aantrekkelijk. Met 1-2 weken vakantie per jaar kan je een verre reis wel vergeten.

Voor jou misschien, ik gaf graag wat vakantie op om hier te mogen wonen.  En een verre reis kun je best maken, hoor, Amerikanen nemen regelmatig een "sabbatical" van een aantal maanden.  Dan moet je echter wel al een tijdje voor een bedrijf werken. 

Citaat
Maar wat ik vooral wilde weten is of er nog een verschil zit tussen werkgevers e.d. Als ik zie dat de man van Petra al 5 weken op kan nemen dan is zit er toch wel degelijk verschil in. Hoop dat er nog meer mensen hun ervaringen posten  shiny

Inderdaad, er zit verschil tussen werkgevers, de grotere bedrijven zijn over het algemeen vrijgeviger met hun vakantietijd.  Maar mijn man heeft wel tien jaar bij hetzelfde bedrijf moeten werken om die vijf weken te krijgen.  Hij begon met drie.
#8 - 09-09-2007, 05:13 uur

bgroeneveld

Nonprofits in de VS (musea en zo) geven vaak ook wat meer vakantie en soepelheid. Om goed te maken dat je minder verdient dan in het bedrijfsleven.

Overigens heb ik zelf op het ogenblik maar weinig vakantie, ondanks dat ik voor mezelf werk (als freelance vertaler en journalist). Met de schootcomputer kan ik natuurlijk overal werken waar ik het internet op kan, maar met een schootcomputer op schoot naast (of in) het zwembad zitten, is natuurlijk geen echte vakantie. In mijn geval is het namelijk: geen werk, geen geld, er is niemand die me doorbetaalt tijdens mijn vakantie, dat moet ik daarvoor en daarna maar bij elkaar halen.

#9 - 09-09-2007, 06:52 uur

Loek

Het hangt natuurlijk helemaal van de werkgever af.  Officieel heb ik 3 weken vakantie per jaar, maar ik heb ook weleens een week vrij gekregen omdat de baas vond dat ik dat extra weekje wel verdiende.  Verder heb je hier minder vaak een vrije dag nodig om zaken te regelen waar je in Nederland een snipperdag voor neemt.  Als ik bijvoorbeeld mijn rijbewijs moet verlengen doe ik dat even een uurtje tussendoor tijdens een werkdag.  Bij ons is dan heel gewoon voor dat soort klusjes even tussendoor weg te gaan.  Je compenseert daarvoor wel weer op een andere dag.  Boodschappen doen kan hier 24 uur per dag, 7 dagen per week, dus je hoeft daar ook niet je virje uren aan te spenderen.  Verder kun je in een (lang) weekend hier vaak meer doen dan in Nederland.  Ik ga op vrijdag met een tent naar Rocky Mountain NP, maak in het weekend verschillende hikes, kook mijn hapje s'avonds op het kampvuur en de barbeque en zit maandags weer gewoon op kantoor.  Geen vrije dag nodig.  En er blijven dus genoeg vrije dagen over voor lange(re) vankanties.  In de afgelopen 3 jaar ben ik ook in Japan en China op vakantie geweest, en had echt niet het idee dat ik daar niet genoeg tijd voor had.  Dit jaar was ik in Februarie in Hawaii, met Memorial Day weekend in San Diego en ga in November voor een dag of 10 naar Nederland.  Dan houdt ik aan het eind van het jaar zelfs nog dagen over.
#10 - 09-09-2007, 20:43 uur

Wop

 :offtopic:
Citaat
en ga in November voor een dag of 10 naar Nederland.

Kan ik nog een bestelling doen?  ;D
#11 - 10-09-2007, 09:03 uur

Loek

:offtopic:
Citaat
en ga in November voor een dag of 10 naar Nederland.

Kan ik nog een bestelling doen?  ;D

Als het niet te groot of te zwaar is. Onze koffers zitten al vol met "verzoekjes". 
 :o
#12 - 10-09-2007, 17:25 uur

J-P

Mijn vriendin spaart ongeveer 1 dag per maand. Daarbij kan ze ook dagen "kopen".
#13 - 07-10-2007, 00:02 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15