Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

When the levees broke (Katrina)

Discussie gestart

JDenalane



De documentaire When the Levees Broke (‘’Toen de dijken braken”) van de Amerikaanse regisseur Spike Lee is een aangrijpend verslag van de desastreuze gevolgen van de orkaan Katrina, die op 29 augustus 2005 over de stad New Orleans raasde. Spike Lee laat op overtuigende wijze zien dat het niet de orkaan was die de stad verwoestte, maar door het falen van de regering Bush.


Iemand deze docu ook gezien?
Heeft een tijdje geduurt voor ik hem wilde kopen want hij is vrij prijzig hier in Nederland, maar heb hem gisteren dan eindelijk gezien. Vier uur duurt ie, maar vier uur mijn mond open gehad van verbazing. Dat zoiets in Amerika kan gewoon. Zo'n groot falen van de overheid. Ik kan er nog steeds niet bij..
Heeft wel indruk op me gemaakt.

#1 - 04-07-2008, 21:40 uur

Chiefram

Oh nee he...

De aanslagen van 911 zijn de oorzaak van Bush en nu ook de orkaan Katrina is de schuld van Bush?

Als ik nu al weet dat het hier over gaat (men doet toch alles om Bush ook maar de schuld van alles en nog wat te geven), dan hoef ik die film al niet eens meer te zien.

 >:(
#2 - 05-07-2008, 00:58 uur

MiamiHeat

Had er al wat van vernomen toen ik in de US was maar ik ga hier geeneens naar kijken....wat een onzin! Ik had nog wel wat respect voor Spike Lee maar hij is is nu echt de weg kwijt! Nog een Michael Moore erbij!! Spike dacht vast "wat hij kan, kan ik ook!!!" Tja de watersnoodramp in 1953 was ook de schuld van ons toenmalige Nederlandse kabinet!! Kom op zeg...........Dit is voor mij nu een duidelijk geval van zieltjes winnen over de (dode) rug van een ander. Wat doet 'ie eigenlijk met de opbrengst? Koopt vast een nw Escalade!!!
#3 - 05-07-2008, 10:52 uur
« Laatst bewerkt op: 05-07-2008, 10:53 uur door The Grove »

Elisabeth

Dat de evacuatie faalde was de schuld van de Burgermeester en van de Gouverneur, niet van Bush.
De Staten in de US hebben een grote onafhankelijkheid van Washington DC dus ook eigen verantwoordelijkheid.
Zelfs de schoolbussen stonden onder water, in plaats dat die gebruikt werden.
Typisch van de Bush bashers om hem de schuld te geven van alles.

De Mississippi is net overstroomd en mensen daar hebben alles verloren maar die doen iets en zitten niet te wachten.
Een man zei dat hij zo happy was, hij had zijn hond teruggevonden en hij klaagde niet over dat zijn huis weg was.
Verschil van mentaliteit.
#4 - 05-07-2008, 11:30 uur

Pieter79

[rant]
Tsjernobyl was ook een inside job. De Russen wilde testen of ze mensen resistent konden maken of laten evalueren tot wezens die geen last hebben van ioniserende straling. Ze wilden het stil houden maar na enkele dagen lekte het toch uit...
[/rant]

Bovenstaande is een grap natuurlijk, maar ik gebruik 'm altijd als mensen het over de maanlanding hebben (die volgens hen nep is), de 9/11 aanslagen (een inside job) en ga zo maar verder. Het is hier op de Nederlandse TV zelfs zo ver dat SBS6 enkele dagen geleden de 9/11 conspiracy uitzond... Ongelooflijk dat ze daar tijd aan besteden!

Gr. Pieter
#5 - 06-07-2008, 08:36 uur
"I pledge allegiance to the flag of the United States of America and to the Republic for which it stands, one Nation under God, indivisible, with liberty and justice for all."
Inventor ***9 Patents Granted*** (Update Oct-2023)

sweatbox

Dat de evacuatie faalde was de schuld van de Burgermeester en van de Gouverneur, niet van Bush.

In de aftermath is een heleboel misgegaan, mede door mismanagement van FEMA. Iedereen had boter op het hoofd, zowel lokaal als federaal.
De belangrijkste oorzaak van de ramp in Katrina was het slecht en maar gedeeltelijk uitvoeren van de Flood Control Act uit 1965, een federale verantwoordelijkheid.

Een man zei dat hij zo happy was, hij had zijn hond teruggevonden en hij klaagde niet over dat zijn huis weg was.
Verschil van mentaliteit.

Geloof je het zelf?
#6 - 06-07-2008, 10:13 uur

Jenn

Een man zei dat hij zo happy was, hij had zijn hond teruggevonden en hij klaagde niet over dat zijn huis weg was.
Verschil van mentaliteit.

Geloof je het zelf?

Ja, ik geloof dit wel. Als ik kijk naar mezelf, dan zou ik bij een brand ofzo ook als eerste mijn huisdieren redden. Want op de fotoalbums na, is de rest materiele schade wat vervangen kan worden. Een huisdier kan je niet vervangen. En als iemand al in armoede leeft (wat heel goed mogelijk is omdat er ook voor Katrina al veel armoede was in Nawlins), dan ben je dolgelukkig dat je huisdier, die je comfort en onvoorwaardelijke liefde geeft, het heeft overleeft, en kan het huis je ineens een heel stuk minder schelen. Ik kom gemiddeld 2 keer per jaar in New Orleans, en dit soort dingen heb ik meer gehoord.

De documentaire heb ik nog niet gezien, maar ik ben er wel benieuwd naar, ondanks dat ik totaal geen Spike Lee fan ben.
Wat is er allemaal misgegaan? Vraag het op straat aan 10 verschillende mensen en je krijgt 10 verschillende antwoorden. Het is overduidelijk dat FEMA grotendeels heeft gefaald, maar om nou alle schuld enkel bij Bush neer te leggen vind ik net te ver gaan.  Het was Gov. Blanco die er 3 (!) dagen mee heeft gewacht om federale hulp te vragen. Ze was ervan overtuigd dat het makkelijk op te lossen zou zijn. Daarna heeft ze gesmeekt om hulp, wat toen nog zo'n 2 dagen op zich heeft laten wachten. Hulp uit het buitenland was al lang aangeboden, maar werd geweigerd.
Alle conspiracies dat ze de dijken bewust hebben laten doorbreken om zo French Quarter te besparen geloof ik ook niet in. New Orleans ligt grotendeels onder zee niveau en French Quarter is het oudste gedeelte wat een heel stuk hoger ligt dan de rest van de stad. Logisch dat dit als laatste overstroomt.  De dijken zijn destijds ontworpen en gebouwd door de US Army Corps of Engineers, een federale instantie. Een slecht ontwerp en slecht gebouwd, waardoor de dijken makkelijker zijn doorbroken. Er is tijdens en na de ramp erg veel misgegaan, en het loopt nog steeds niet zoals het moet lopen. Mijn vriend, die 15 jaar bij de NOPD werkt, heeft tot 2 maanden geleden zijn werk vanuit een kantine moeten doen omdat het politie bureau nog niet op orde was. Sommige bureaus zijn nog steeds niet open en zijn de officers gedwongen hun werk vanuit een trailer of kantine te doen. Mensen wonen ook nog steeds in trailers, en het zal nog heel lang duren eer alles weer is opgebouwd. Als alles ooit weer wordt opgebouwd... Punt is dat New Orleans nog niet klaar is voor een volgende ramp. Als er op dit moment weer een grote orkaan zou komen, zouden ze net zo ver van huis zijn. Iedere inwoner in de stad heeft een hartbrekend verhaal vol ellende, maar iedere inwoner is ook vol hoop en goede moed.

#7 - 06-07-2008, 11:50 uur
« Laatst bewerkt op: 06-07-2008, 11:52 uur door Jenn »

JDenalane

Zou de mensen die gelijk een mening hebben over de documentaire aanraden om hem eerst te gaan kijken ipv meteen op hun achterste poten te gaan staan en 'hun George' te verdedigen. Het is vrij opmerkelijk als je eerder door Canadezen te hulp wordt geschoten dan je eigen overheid. Ten tijde van de Tsunami waren de Amerikanen er wel binnen anderhalve dag met hulp en in een zwarte stad als New Orleans moet het 4 dagen duren? Een tijd geleden was er hier op de Ned. nog een docu over Katrina op TV (niet van Spike Lee) en daarin werden exact dezelfde punten van falen van overheid uitgelicht. Ook het punt van zwakke dijken.
#8 - 07-07-2008, 01:27 uur

Chiefram

Zou de mensen die gelijk een mening hebben over de documentaire aanraden om hem eerst te gaan kijken ipv meteen op hun achterste poten te gaan staan en 'hun George' te verdedigen. Het is vrij opmerkelijk als je eerder door Canadezen te hulp wordt geschoten dan je eigen overheid. Ten tijde van de Tsunami waren de Amerikanen er wel binnen anderhalve dag met hulp en in een zwarte stad als New Orleans moet het 4 dagen duren? Een tijd geleden was er hier op de Ned. nog een docu over Katrina op TV (niet van Spike Lee) en daarin werden exact dezelfde punten van falen van overheid uitgelicht. Ook het punt van zwakke dijken.

Ik heb geen mening over de documentaire, want ik heb hem inderdaad nog niet gezien en ben dit ook niet van plan. Ik heb wel andere dingen aan mijn hoofd dan om 4 uur lang naar 'onzin' te kijken waarin iemand uit alle macht probeert de Amerikaanse regering (weer) zwart te maken.

Voel je please niet aangesproken als ik er zo over denk, want het is totaal geen persoonlijke aanval op jou. Sterker nog, ik ben blij dat je ons op de hoogte hebt gebracht over deze dokumentaire. Ook weet ik dat je gelijk hebt als je zegt dat er fouten zijn gemaakt, maar kun je van fouten niet leren? Niet alles en iedereen is perfekt. Ondanks ik zelf een perfektionist ben in alles wat ik doe, maak ik ook wel eens een (stomme) fout. Dan sla ik mezelf voor mijn kop, neem de verantwoordelijkehid op me en daarna ben ik het vergeten.

Wanneer was die ramp Katrina ook al weer precies?  ^-^
#9 - 07-07-2008, 02:07 uur

JDenalane

 Ik haat Michael Moore en zijn documentaires ook, maar vond deze toch anders. Ik zie het ook niet als persoonlijke aanval op mezelf, maar ik vind het jammer dat ik meteen zulke reacties krijg. :) Eigenlijk helemaal jammer omdat ik ze eigenlijk ook al verwacht had. Sommige mensen sluiten liever hun ogen voor bepaalde dingen. Willen dingen niet zien.
De reactie van moeder Bush was al helemaal typisch: "ach sommigen van jullie zijn wel beter af, jullie hadden toch al niks". Echt hoe durf je zoiets te zeggen.

Tuurlijk is het al een aantal jaar geleden maar New Orleans is nog steeds niet zoals voorheen. Ik ben geen linkse knakker, Amerika-hater of wereldverbeteraar . Integendeel. Die docu heeft alleen zo'n indruk op me gemaakt dat ik het toch de moeite waard vond om een topic over te maken. Ook al wist ik eigenlijk wel dat er hier niet echt gehoor naar is.
#10 - 07-07-2008, 17:49 uur

Chiefram

Ik haat Michael Moore en zijn documentaires ook, maar vond deze toch anders. Ik zie het ook niet als persoonlijke aanval op mezelf, maar ik vind het jammer dat ik meteen zulke reacties krijg. :) Eigenlijk helemaal jammer omdat ik ze eigenlijk ook al verwacht had. Sommige mensen sluiten liever hun ogen voor bepaalde dingen. Willen dingen niet zien.
De reactie van moeder Bush was al helemaal typisch: "ach sommigen van jullie zijn wel beter af, jullie hadden toch al niks". Echt hoe durf je zoiets te zeggen.

Tuurlijk is het al een aantal jaar geleden maar New Orleans is nog steeds niet zoals voorheen. Ik ben geen linkse knakker, Amerika-hater of wereldverbeteraar . Integendeel. Die docu heeft alleen zo'n indruk op me gemaakt dat ik het toch de moeite waard vond om een topic over te maken. Ook al wist ik eigenlijk wel dat er hier niet echt gehoor naar is.

Weet je wat?  :D Ik ga zometeen gelijk de film bestellen bij Blockbusters en beloof je om er toch naar te kijken.  ;)
Nu is 4 uur wel erg lang, maar ik zal het tot het einde toe aanzien.

#11 - 07-07-2008, 20:54 uur

JDenalane

Haha, ok.. Het laatste uur kan je wel doorspoelen want dat is enkel oeverloos geklaag over Fema.
#12 - 08-07-2008, 01:00 uur

Chiefram

Ik heb de DVD's (3 geloof ik) besteld en heb ze bovenaan de lijst gezet. Zodra ik deze week een van de in huis zijnde DVD's heb teruggestuurd, dan stuurt Blockbuster de DVD (of DVD's) van deze serie op. Ik heb ze nu dus nog niet in huis, maar ik ben benieuwd.

:-)
#13 - 08-07-2008, 02:56 uur

bgroeneveld

De president benoemt in het Amerikaanse systeem de mensen die verantwoordelijk zijn voor de verschillende ministeries. Als de leider van FEMA zegt niet te weten wat er aan de hand is in New Orleans en blijkbaar te lamlendig was om CNN aan te zetten waar live de beelden van de gevolgen van de storm, inclusief de toestanden in het grote stadion in NO te zien waren, dan heeft zo iemand gefaald. En als de man die de uiteindelijke verantwoordelijkheid heeft voor het al dan niet werken van de federale overheid (the buck stops here), heeft president Bush dus gefaald.

Overigens was hij bij de overstromingen in het noorden (Iowa en zo) er veel sneller bij. Maar ja, daar wonen ook blanke boeren.

Overigens: Obama wordt president, John McCain zal na twee debatten volledig hebben afgedaan.
#14 - 10-07-2008, 19:19 uur

MiamiHeat

De president benoemt in het Amerikaanse systeem de mensen die verantwoordelijk zijn voor de verschillende ministeries. Als de leider van FEMA zegt niet te weten wat er aan de hand is in New Orleans en blijkbaar te lamlendig was om CNN aan te zetten waar live de beelden van de gevolgen van de storm, inclusief de toestanden in het grote stadion in NO te zien waren, dan heeft zo iemand gefaald. En als de man die de uiteindelijke verantwoordelijkheid heeft voor het al dan niet werken van de federale overheid (the buck stops here), heeft president Bush dus gefaald.

Overigens was hij bij de overstromingen in het noorden (Iowa en zo) er veel sneller bij. Maar ja, daar wonen ook blanke boeren.

Overigens: Obama wordt president, John McCain zal na twee debatten volledig hebben afgedaan.


Tenzij die blanke boeren dat niet willen.........

#15 - 10-07-2008, 21:03 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15