Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

B1 versus E2

Discussie gestart

Ingetje

Hoi,
Hier ben ik weer.
Zoals sommige ondertussen wel weten willen wij een eigen bedrijf opstarten in de VS. wij hebben ook al een locatie ed gevonden.
Nu hebben we deze week ons eerste gesprek gehad met het visumbureau voor de aanvraag van onze E2 voor te bereiden.

Blijkbaar kan je gewoon een bedrijf opstarten en personeel aannemen en alles zonder dat je daarvoor een visum moet hebben! Dan mag je er wel niet werken en ook geen inkomen van hebben.
Ons werd voorgesteld van eventueel het bedrijf al op te starten en amerikanen in dienst te nemen en dan met een B1 visum (die vrij makkelijk te krijgen is binnen de 2 weken) naar daar te gaan om het bedrijf te runnen (nog steeds zonder dat je inkomsten mag hebben). Als alles dan goed gaat kunnen we daarna een change of status aanvragen in de states van B1 naar E2 en kunnen we zo werken in ons bedrijf en loon uitkeren aan onszelf. Op deze manier hoef je dus niet te wachten op je E2 visum en als je erna voor je E2 visum gaat kan je effectief aantonen dat je al geinvesteerd hebt en meer belangrijk, dat er reeds Amerikanen aan het werk zijn! Op deze manier is de mogelijkheid dat je E2 visum wordt afgewezen heel erg klein! Er werd ons verteld dat dit heel veel toegepast worden bij mensen die een bedrijf willen opstarten. Geen wachtijden voor je visum en je kan al meteen beginnen ;)

Het enige wat nog een beetje onduidelijk is over de B1 is de termijn die je mag blijven in de states, is dit 6 maanden max in 1 jaar tijd, of is dit 6 maanden max blijven in 1 keer en dan weer een maand terug en weer 6 maanden blijven? Ik denk dat wij ongeveer elke 3 a 4 maanden voor een paar weken weer naar Belgie zullen gaan, ook voor aankopen voor het bedrijf ed dus dat is geen probleem.

Heeft iemand hier ervaring mee of weet iemand hier meer over?
Wij twijfelen of we nu best eerst via B1 gaan en reeds beginnen (we betalen toch al huur vanaf 1 juli) of wachten op onze E2 en nog niks doen?

Wederom bedankt iedereen!
Inge

#1 - 20-04-2006, 17:01 uur

PBBI

Hoi Ingetje,
Wat ik niet begrijp is waarom je die vragen niet stelt aan het visum bureau, die moeten je daar antwoord op kunnen geven. Laat ik het zo stellen, met een B1 zijn er mogelijkheden om jaren in de VS te blijven zonder te hoeven vertrekken. Je moet wel verlengen. De change of status is een mogelijkheid, toevallig vandaag nog met iemand over gesproken. Nadeel is dat als je de change of status gedaan hebt je niet meer het land uit kunt voordat je het werkelijke E2 visum via het consulaat hebt ontvangen. Als er dus bijv. iets met familie in België is dan kun je daar in principe niet heen.
#2 - 20-04-2006, 19:51 uur

Ingetje

Hoi Hans,

Bedankt voor je reactie.

We waren naar het visumbureau geweest om te praten over het E2 visum en kwamen toen pas uit op de mogelijkheden van B1, maar je begrijpt dat zo een bureau liever een E2 aanvraag verkoopt dan een B1 aanvraag ;) We hebben volgende week weer een afspraak dus dan zullen we meer weten maar ik kon eigenlijk niet wachten want het wordt wel allemaal heel erg spannend nu! Met een B1 zouden we binnen nu en een paar weken al ons bedrijf kunnen beginnen ipv over een paar maanden! En het is altijd leuk om te horen van andere mensen wat hun ervaring is hiermee.
Wij denken er nu sterk aan deze weg in te slaan als het mogelijk is...! De E2 aanvraag komt dan wel later :)

Inge
#3 - 20-04-2006, 21:01 uur

PBBI

Citaat
maar je begrijpt dat zo een bureau liever een E2 aanvraag verkoopt dan een B1 aanvraag
Dit is niet correct want je zou dan eerst een B1 aanvragen, daarna een change of status en alsnog een E2, dat zijn er dus 3 i.p.v. 1 , tenminste als je het via het visumbureau doet.
#4 - 20-04-2006, 21:45 uur

Dusza

Op deze manier is de mogelijkheid dat je E2 visum wordt afgewezen heel erg klein!

En welke garanties heb je als dat toch zou worden afgewezen? Dan moet je je bedrijf terug verkopen (en zit je voor maanden vast)?
#5 - 21-04-2006, 07:33 uur

Ingetje

Hans, we moeten geen 3 stappen ondernemen want we vragen hier de B1 aan, en dan in de states change of status naar E2, dus 2 stappen, maar wel voor ons de makkelijkste manier. Je hebt dan al geinvesteerd en er zijn al mensen aan het werk, van wat ik dan gehoord heb is dat een heel goede case voor een E2 aanvraag.

Dusza,  Als die toch wordt afgewezen dan hebben we nog steeds onze zaak en kunnen we met onze B1 erheen. Garantie heb je nooit, maar voor de aanvraag van een E2 moet je ook al een pand hebben en geinvesteerd hebben dus dat verlies je ook als die afgewezen wordt...waar we niet vanuitgaan natuurlijk.

Een ander voordeel is ook dat we dan onze business al hebben en nog mee kunnen doen aan de lotterij als die er nog komt, dan hoeft die E2 niet meer!

Onze vraag is nou meer wat je allemaal kan en mag met zo een B1 visum. En moeten wij die dan aanvragen op basis dat we een business willen beginnen? of wat is de beste route hiervoor?
En mag je nou max 6 maanden blijven per jaar of per keer dat je gaat?


Alvast bedankt!
Inge
#6 - 21-04-2006, 11:46 uur

PBBI

Ingetje, vraag eens goed na wat de nadelen zijn van een changeof status, vraag eens of een change of status dezelfde rechten geeft als een E2 aangevraagd bij het consulaat. Als dat namelijk het geval zou zijn dan vraag ik me af waar je je druk over maakt, gewoon een B1 , een change of status wat volgens jou stap 2 is en dat is het dan.
Je geeft trouwens zelf ook 3 stappen aan, B1, change of status en  je hebt dan een goede case voor een E2.
Overigens mag je met een B1 niet werken, ook niet in je eigen zaak, je kunt geen SSN aanvragen etc.
Waarom geef je ze daar bij dat visum bureau geen 1000 euro voor een advies. Heb je enig idee hoeveel mensen ze krijgen die op zoek zijn naar gratis advies (hierbij wil ik niet zeggen dat julllie dat ook doen) en daar kan de kachel niet van branden. Vandaar dat je overal maar halve oplossingen krijgt, als je maar genoeg vraagt kun je daar natuurlijk ook een hele van maken. Alles wat zij doen kun je zelf ook, als je maar weet hoe. Maar daar betaal je ze voor, hun ervaring en kunde. 

#7 - 21-04-2006, 21:54 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15