Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Dit jaar naar Amerika!

Discussie gestart

Michel

Hallo allemaal,

Na het zoeken en lezen van veel verhalen zou ik graag een en ander op willen sommen om te zien of ik niks mis! Ik en mijn Amerikaanse vriendin hebben besloten ons leven verder op te bouwen in Amerika. Ik ben momenteel woonachtig in Macedonië en ben uitgeschreven in Nederland (wel nog steeds paspoort houder) en mijn vriendin is woonachtig in Florida.

Einde dit jaar is de planning om te trouwen en gaan daarom nu zachtjes aan beginnen met het verzamelen van info.

Ik heb begrepen dat het proces ongeveer zo zal moeten lopen:

Mijn vriendin zal in de USA het I-129F moeten invullen en opsturen naar mijn huis adres (in dit geval het adres in NL) om aan te geven dat zij een verloofde in het buitenland heeft en deze naar de US wil laten komen om te trouwen.

Daarna het K-1 visum aanvragen en wachten tot alles naar het US Consulate in Amsterdam verzonden word. Deze formulieren moeten ingevuld worden met ondersteunende documenten zoals geboorteakte e.d. Het medical exam en interview zal ook in Nederland afgelegd worden om te bewijzen dat je elkaar daadwerkelijk kent. Wanneer dit allemaal goedgekeurd word krijg je een approval voor een K-1 Visum.
Op dit visum zal je binnen 6 maanden naar de USA moeten reizen en eenmaal daar, binnen 90 dagen trouwens met diezelfde persoon die het I-129F formulier heeft opgestuurd. Daarna moet je formulieren I-485 en I-86 invullen om een immigrant status aan te vragen en deze zal gelden als status Lawful Permanent Resident (LPR).


Als K-1 visum houder mag je via I-765 een aanvraag doen om te mogen werken in de US, het Employment Authorization Document (EAD). Weet iemand of je dit direct kan aanvragen bij binnenkomst van het land, of nadat je daadwerkelijk getrouwd bent?

Ik hoop dat ik het zo redelijk heb samengevat!!
Alle tips zijn welkom - Ik kijk er in ieder geval erg naar uit!! :D
#1 - 20-01-2016, 12:51 uur

Hans B

Michel gefeliciteerd met je plannen en mogelijk aanstaande huwelijk.

Van dit onderwerp weet ik verder helemaal niks af.
Ik denk dat Yessica of Pieter79 je wellicht een stuk wijzer kunnen maken.
#2 - 20-01-2016, 16:04 uur
Sinds 2001 in 24x al  1250  dagen en 122.500 mile   RV-en door Amerika.

Michel

Hans, bedankt!!
#3 - 20-01-2016, 20:03 uur

Yessica

Vraagje, waarom moet jij de procedure niet gewoon vanuit Macedonië doen?

Ik was officieel zelfs nog ingeschreven in Nederland (terwijl ik in Italië woonde) en moest de procedure gewoon in Italië opstarten.

Ik weet niet of het K1 visum dezelfde eisen kent als voor een Green Crad, maar ik neem aan van wel, dan heb je dus ook een verklaring van goed gedrag nodig van de Macedonische politie. Omdat ik officieel in Nederland stond ingeschreven, heeft de Italiaanse  ambassade dat opgevraagd in Nederland, maar toen ik het interview had voor de Green Card in Napels, liep alles vertraging op omdat ik geen verklaring had van de Italiaanse politie. Die had ik dus zelf moeten halen. Ik dacht dat het niet nodig was omdat ik niet officieel in Italië stond ingeschreven.

Pieter is wel via een K1 visum gegaan, dus hij zal wel weten hoe het gaat met je toestemming om te mogen werken.

Wilde jij trouwens niet eerst met je verloofde in Nederland wonen of ben ik nu in de war met iemand anders?
#4 - 20-01-2016, 22:49 uur



Michel

Hi Yessica,

Dat was ook iets waar ik nog niet helemaal achter was gekomen! Het zal heel goed kunnen dat ik de procedure in Macedonia moet volgen, zeker nu ik zo jou verhaal lees.

Ik heb inderdaad gelezen dat ik een verklaring van goed verdrag moet hebben voor de landen waar je meer dan 6 maanden hebt gewoond. In mijn geval betekent dit dat ik een GVD van Nederland, Dubai en Macedonie moet hebben. Heb jij dan ook het interview en medische testen in Italie moeten doen? Daarnaast heeft het Amerikaanse Consulaat van Italie voor jou de GVD's geregeld vanuit Nederland?

Het punt is dat de overheid in Macedonie nou niet erg flexibel te noemen is en hoopte daarom stiekem dat ik het toch wel in Nederland kon doen.. Dit zal ik eens goed moeten uitzoeken.

En ja, de eerste planning was om nog een paar jaar in Nederland te wonen :). Dit is echter toch te omslachtig en willen onze toekomst meteen in de USA opbouwen ;)

Thanks voor de bruikbare tips Yessica!

Michel
#5 - 21-01-2016, 08:19 uur

Yessica

Ja, de Verklaring omtrent Gedrag werd via de NLse ambassade opgevraagd, daar hoefde ik zelf niets aan te doen. In Italië moest ik het wel zelf opvragen, dat was nog een heel gedoe. Niemand wist echt waar ik precies moest zijn. Ik kreeg alleen te horen in de buurt van welk gebouw. Maar eerst moest ik zegels kopen in de tabakswinkel. Die zegels moet je dan gebruiken om de kosten te voldoen van de verklaring. In de tabakswinkel wisten ze waar ik moest zijn. Dus ik dat gebouw in, zware beveiliging, als op een luchthaven. Eenmaal door de beveiliging bleek niemand te weten waar de afdeling zat die verklaringen verstrekt. Men vroeg het wat anderen en uiteindelijk zei iemand dat ik om het gebouw heen moest lopen, ze zaten aan dr achterkant. Daar aangekomen, verwezen ze ons naar een gebouw aan de overkant van de straat. De portier daar verwees ons naar een gebouw ernaast. De receptionist van het gebouw ernaast verwees ons weer terug naar de overkant van de straat, naar een gebouw ernaast. Er was daar maar één smal steegje dat leidde naar een kelder. In een aftandse kelder zaten drie mannen in een loketje en die trokken net het luik naar beneden. Het was 12 uur, dus siesta. Pas om 16 uur zouden ze weer opengaan.
Gelukkig had één van de Italianen medelijden met mijn sad face, dus zei hij dat ik wel even om mocht lopen, naar de achterkant van zijn loketje, hij zou me wel helpen. De zegels kon hij helaas niet als betaalmiddel accepteren zei hij, dat moest ik contant betalen (...) Zijn collega kreeg daar lucht van en begon met hem te ruzieën en na wat verhitte woorden konden mijn zegels ineens toch als betaalmiddel worden geaccepteerd.

Waarom dit verhaal? Ja, het kan challenging zijn om in een ander land je procedure te starten  :)

Ik kreeg inderdaad netjes een brief thuis met uitnodiging voor de medische keuring bij een dokterspraktijk in Napels. Ging allemaal prima.

Het interview was bij het Amerikaans consulaat in Napels. Was niet zo romantisch als ik had gedacht. Ik dacht aan een gesprek met een medewerker in een mooi kantoor, maar nee, het was een fel verlichte ruimte met TL buizen en 10 loketten met gepantserd glas ervoor. Je moest antwoorden in een microfoon dus alle wachtenden konden precies horen wat er gezegd werd.

Toen ik uiteindelijk mijn paspoort met visum kon ophalen, stond het vol fouten. Er stond in dat ik Italiaanse was en ook een foute geboortedatum. Gek genoeg moest ik dat paspoort ophalen bij een postkantoor dus kon ik weer terug naar het consulaat. Het kostte me daarna nog twee weken voordat ik het juiste visum had.

Helemaal vlekkeloos is het dus niet verlopen. Soms was het ook stressvol. Op een gegeven moment wilde we de Ambassade in Rome bellen om te vragen of het dossier al was doorgestuurd naar het consulaat in Napels (zij hadden nog steeds niks zeiden ze). In Rome konden ze ons dossier echter niet meer vinden, ook niet in het systeem. Ons dossiernummer was onbekend en ook op achternaam vonden ze niets. Er zat niks anders op zeiden ze dan een nieuwe aanvraag doen. Gelukkig werd mijn man diezelfde dag teruggebeld dat ze het toch gevonden hadden.

Bereid je dus voor op de nodige bureaucratie  ;)
#6 - 21-01-2016, 19:54 uur



Michel

Hi Yessica!

Ik geloof na het lezen van dit verhaal, het hier in Macedonië helemaal verschrikkelijk gaat worden haha!!
Wat een verhaal zeg!! Ik zal me zeker voorbereiden op tegenslagen en dan kan het alleen maar meevallen :)

Er zijn dus wel een aantal dingen die ik op voorhand moet regelen. Het aanvragen van 3 VOG's lijkt me nog wel een beetje lastig. Zeker om die vanuit Dubai te verkrijgen zal nog niet 1,2,3 gaan. Mocht het natuurlijk echt allemaal niet mee zitten kan ik altijd nog hulp vragen aan de Nederlandse Ambassade. Wellicht hebben die wel connecties om de VOG's makkelijker te verkrijgen.

Ik begrijp in ieder geval het proces al een stuk beter waarvoor dank!

Michel

#7 - 21-01-2016, 22:18 uur

Yessica

Ik bedenk me nu dat ik er wel eerlijk bij moet zeggen dat er in Napels 4000 Amerikanen wonen (er is een grote navy basis daar) en dat ze waarschijnlijk vaak te maken hebben met Green Cards of K1 visa. Ook de dokterspraktijk waar ik mijn afspraak mee had deed dit bijna aan de lopende band. Dat zal in Macedonië wellicht anders zijn.
#8 - 22-01-2016, 21:16 uur



Pieter79

Als K-1 visum houder mag je via I-765 een aanvraag doen om te mogen werken in de US, het Employment Authorization Document (EAD). Weet iemand of je dit direct kan aanvragen bij binnenkomst van het land, of nadat je daadwerkelijk getrouwd bent?

In een van de formulieren die je in Nederland in moet vullen is ook een sectie mbt EAD. Je kunt dit overslaan, wat ik toen gedaan heb omdat ik met voorbeeld formulieren werkte. Als ik het nog eens moest doen zou ik aangeven dat ik geinteresseerd ben om dat EAD gelijk aan te vragen.

Mijn pad was dat ik begin april in Amerika was, getrouwd ben en een baan klaar had staan begin mei. Probleem was dat ik die kaart (EAD) pas in de US heb aangevraagd wat tot mid juli duurde om opgestuurd te krijgen. Pas in oktober kreeg ik de green card. Als je die EAD dus direct in Nederland al aanvraagd heb je 'm veel sneller, en hoef je niet gedwongen 2 of 3 maanden thuis te zitten (ik kon gelukkig aan het werk, maar kreeg niet uitbetaald totdat ik de kaart had; was een flinke check met terugwerkende kracht).

Ik lees de rest van de posts nog even en reageer waar ik kan. Realiseer je dat mijn verhaal van 2008/2009 is, dus altijd gebruik uscis.gov voor de laatste officiele informatie, en visajourney.com voor voorbeelden en ervaringen van mensen over de hele wereld die midden in de procedure zitten.

Veel succes, en geloof me, het is het waard om door deze molen te gaan, zeker als je eenmaal hier in de US zit en terug kijkt naar je hele emigratie!

Gr. Pieter
#9 - 23-01-2016, 02:02 uur
"I pledge allegiance to the flag of the United States of America and to the Republic for which it stands, one Nation under God, indivisible, with liberty and justice for all."
Inventor ***9 Patents Granted*** (Update Oct-2023)

Pieter79

Pieter is wel via een K1 visum gegaan, dus hij zal wel weten hoe het gaat met je toestemming om te mogen werken.

Yep, net gepost :D
Over de verklaring van goed gedrag; ik geloof niet dat ik daar in Nederland omkijken naar had. Dat is rechtstreeks naar de ambassade gegaan.
#10 - 23-01-2016, 02:04 uur
"I pledge allegiance to the flag of the United States of America and to the Republic for which it stands, one Nation under God, indivisible, with liberty and justice for all."
Inventor ***9 Patents Granted*** (Update Oct-2023)

Pieter79

Bereid je dus voor op de nodige bureaucratie  ;)

Ja, kan ik me helemaal voorstellen. Ik vond het allemaal al redelijk spannend en ik woonde alleen maar in Nederland. Ik zou Michel de tip willen geven om je niet gek te laten maken (ook al zakt de moed je soms in de schoenen), en je goed voorbereiden elke stap in het proces. Lees je in op de genoemde websites en het zou je moeten lukken.
#11 - 23-01-2016, 02:10 uur
"I pledge allegiance to the flag of the United States of America and to the Republic for which it stands, one Nation under God, indivisible, with liberty and justice for all."
Inventor ***9 Patents Granted*** (Update Oct-2023)

Michel

Hi Pieter,

Thanks voor de reactie's!!

Ik zal me (proberen) niet gek te laten maken en met "plezier" het immigratie proces te gaan volgen. Elke dag is ook weer een stap dichterbij dus uiteindelijk komen we er wel!

Ik zal binnenkort ook gewoon eens bij de US ambassade binnen stappen om te vragen wat zij eventueel kunnen verkrijgen. Mochten zij de VVG kunnen verkrijgen, zal dit een hoop schelen! De Nederlandse VVG heb ik nog hier in Macedonië liggen omdat ik die een half jaar geleden voor werk nog moest aanvragen. Ik zal me dus moeten focussen op de VVG in Dubai en hier. Verder begreep dat je ook een uittreksel van het bevolkingsregister moet hebben en dat je moet aantonen dat je nog niet getrouwd bent en/ of gescheiden bent?

Ik zal ze zeker gaan inlezen op de aanbevolen websites en ga jullie op de hoogte houden van het hele proces!

Groetjes Michel.
#12 - 23-01-2016, 09:32 uur

Pieter79

5: Ga na of je verloofde aan de inkomenseis voldoet.

Om hierop in te haken; mijn verloofde voldeed toen niet aan deze eisen. Mijn eigen baan (aanbod Amerikaanse werkgever) telde niet. In een situatie zoals deze moet je een ander Amerikaans staatsburger vinden die voor je wil tekenen. Gelukkig kon en deed haar vader dat. Hij heeft getekend om mij tot 10 jaar na aankomst te onderhouden, ik meen zelfs als ik nu gescheiden zou zijn en mijn werk verlies. Er staat een minimum leefbedrag voor familie(s) van een, twee, drie of meer personen, vermenigvuldig dit met een factor (iets van 1.25x geloof ik) en je hebt het minimum bedrag dat dat persoon moet verdienen om voor je garant te kunnen staan.

Gr. Pieter
#13 - 25-01-2016, 21:58 uur
"I pledge allegiance to the flag of the United States of America and to the Republic for which it stands, one Nation under God, indivisible, with liberty and justice for all."
Inventor ***9 Patents Granted*** (Update Oct-2023)

Michel

Hi Peter & Pieter,

Bedankt voor deze tips. We hebben meteen de eisen nagekeken en zij voldoet gelukkig aan de eisen!!
Houden jullie op de hoogte!

Groetjes Michel.
#14 - 30-01-2016, 09:52 uur

Michel

Ik heb de volgende website gevonden waarop staat dat in Macedonië het via de ambassade geregeld moet worden en niet via het consulaat!

http://macedonia.usembassy.gov/processing.html

Hier staat gelukkig ook duidelijk aangegeven wat de gehele procedure is!
#15 - 30-01-2016, 20:24 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15