Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Het verhaal van een DV2004 Winnaar

Discussie gestart

Loek

Ik denk dat dit soort reacties uit jaloezie voortkomen.  Ik herken dit uit de tijd toen wij emigreerden.   Je kwam eigenlijk slechts twee soorten reacties tegen:  mensen die het helemaal te gek vonden, en graag zelf mee wilden, en mensen die absoluut niet begrijpen waarom je het doet en het nodig vinden om je ten koste van alles van jezelf te "redden".

Ja, je gaat een minder zekere toekomst tegemoet, maar dat is juist de uitdaging die het leven interessant maakt.  In de US heb je je eigen toekomst in je handen, en die wordt niet door anderen names jou bepaald (lees: "verzorging van wieg to graf door een bemoeizieke overheid").  Dat betekent meer risico, maar ook meer mogelijkheid op grotere beloning.  

Success,

Loek
#46 - 12-09-2004, 03:59 uur

heivalido

He Chiefram, wat moet jij met een foto van ons vakantieoptrekje  ;D Binnen mijn familie en vrienden kringen waren de reacties allemaal positief. Natuurlijk vinden mijn ouders het wel moeilijk om hun zoon te moeten gaan missen maar iedereen gunt ons onze droom en zijn allemaal erg enthousiast. Alleen snappen veel mensen niet waarom we dit zo graag willen. maar ja, daarvoor moet je er geweest zijn denk ik.
#47 - 12-09-2004, 12:31 uur

Chiefram

Jullie huis?  ;) :D

Zou kunnen, want het is inderdaad een foto van een huis dat in Florida staat! LOL! Ik moest nog aan jullie denken, haha...

Schitterend he, als je zo'n huis hebt. Lekker licht en zonnig, inplaats van grauw en grijs en nat. En dat voor een paar US dollars...
#48 - 12-09-2004, 15:00 uur

enny

Het is niet allemaal zo rooskleurig hier. Ik ben 3 jaar geleden gekomen met man en drie kinderen. We hebben een hele moeilijke periode achter de rug. het materialisme hier is iets waar je goed over na moet denken. Alles draait hier om geld. De kinderen 10, 15 en 17 hebben een moeilijke tijd gehad om aan deze nieuwe omgeving te wennen en kwamen vaak huilend uit school. De 10 jarige is helemaal veramerikaanst maar de twee oudere nog niet echt en hebben nog steeds heimwee naar hun vorige leven. Het is echt niet allemaal mooi hier. Mijn man had een hele goede baan die hij heeft opgegeven om naar Amerika te gaan, hier zijn we iets voor ons zelf begonnen, maar helaas nog niet met al tegoede resultaten. Als je hier financieel niet goed zit dan is het leven zwaar. Alleen de "ziekenfonds" kost hier $800 per maand.
Het is allemaal heel spannend om iets nieuws te beginnen, maar hou ook rekening met alle moeilijkheden. en denk ook aan de andere leden van het gezin!
#49 - 12-09-2004, 16:59 uur

heivalido

Dat is heel vervelend voor jullie, en wij houden er ook wel rekening mee dat het zou kunnen mislukken. Een voordeel is dat we geen kinderen hebben en dat we dus geen zaken als heimwee of problemen met wennen van kinderen zullen gaan hebben, en dat we zelf geen heimwee zullen hebben, daar ben ik 200% van overtuigd, we hebben er al meerdere malen gezeten en ook al voor een langere tijd,  en het enige moment dat wij heimwee hebben is als we weer aankomen op schiphol  :) Maar ik ben met je eens dat het echt niet alleen rozegeur en maneschijn zal zijn, we zullen moeten knokken voor iedere penny. Maar ik heb het gevoel dat ik hier in Nederland niets heb wat ik in Florida niet zou kunnen bereiken. En als ik niet bij mijn huidige werkgever mag blijven werken, dan zal het best zwaar worden een baan te vinden, maar als goed opgeleid logistiek medewerker moet dat toch wel goedkomen. Voor ons is het gewoon de gok waard.
#50 - 12-09-2004, 20:32 uur

Chiefram

Inderdaad heel vervelend om te horen. Wij beseffen ook dat het niet gelijk allemaal rozegeur en maneschijn zal zijn daar en al zeker niet de eerste jaren. Maar wij willen gewoon iets anders, gewoon weg van hier en lekker helemaal met alles opnieuw beginnen, alles weer vanaf de grond af aan opbouwen.

Het is echt niet zo dat er bij aankomst van alles voor ons klaar staat in Amerika. Dat realiseren wij ons heel goed, net als dat heimwee om de hoek kan komen kijken. Maar we hebben nu eenmaal die beslissing genomen en kunnen/willen niet meer terug komen op ons besluit. We gaan ervoor en zullen ons meer dan 100% geven om daar iets op te bouwen.

Je moet ook geluk hebben en op de juiste momenten op de juiste plaatsen zijn en de juiste mensen leren kennen. De een heeft dat geluk, de ander weer niet. Maar het gaat ons om de uitdaging.

Veel te verliezen hebben wij niet meer. Jullie wonen alweer 3 jaar in de states, maar jullie hebben niet meegemaakt in Nederland wat wij hier nu meemaken: het leven is hier verzuurd en moeilijker geworden, met name financieel gaat het niet echt lekker meer. Sinds de komst van de euro (waar ik overigens nog steeds een voorstander van ben) zijn de levensmiddelen met 100% gestegen. De wekelijkse boodschappen zijn letterlijk verdubbeld ten opzichte van 3 jaar geleden!

Sparen en uit eten gaan zit er niet meer in, terwijl dit vroeger de gewoonste zaak van de wereld was. Sterker nog, wij keken nooit naar geld. Nu wel, elke dag moeten we er rekening mee houden dat we voorzichtig aan moeten doen om het eind van de maand nog te halen met ons salaris. Dit is nooit zo geweest en dat terwijl ik een heel goed salaris heb. Er gaat een beetje te veel naar de belasting hier. Een beetje erg veel moet ik zeggen... en als je hier eens wat extra's hebt, dan wordt dit zonder pardon direkt afgestraft. Je zou hier eens iets voor jezelf over mogen houden!

In Amerika zul je ook hard moeten knokken voor je geld, maar werk je en verdien je, dan mag je het meeste houden. Daar pikt de belastingdienst het geld niet af als je eens wat extra's hebt verdient.

Daar weet je ook waarvoor je werkt en dat is hier in Nederland niet meer het geval.

Ook wij hebben een zoon die er heel erg tegenop ziet zijn vrienden hier achter te laten. Wij gaan ook het een en ander meemaken straks met hem, maar we hebben elkaar beloofd dat wat er ook in Amerika gaat gebeuren: we hebben altijd elkaar en we zullen elkaar altijd steunen, hoe goed of hoe slecht het ook met ons zal gaan.

Ook al nemen ze alles af, wij hebben elkaar altijd nog. Ons waardevolste bezit. (Nou ja, bezit... bij wijze van spreken dan, hihi).

#51 - 12-09-2004, 21:23 uur
« Laatst bewerkt op: 12-09-2004, 21:26 uur door Chiefram »

heivalido

Juist, en wat heb je hier in Nederland nu nog te verliezen, het gaat hier dagelijks met sprongen achteruit, De regering doet maar wat en heeft schijt aan de Democratie en de prijzen stijgen ook tot op ongewone hoogtes, Natuurlijk gaat de Amerikaanse economie niet zoals het hoort maar het is er momenteel eerlijker verdeeld voor de "arbeider" dan hier. Misschien gebruik ik niet de juiste woorden, maar heel veel landgenoten op dit forum begrijpen precies wat ik bedoel en delen deze mening. :(
#52 - 12-09-2004, 21:59 uur

gary787

Inmiddels ben ik voor de tweede keer geemigreerd ( eerst naar Duitsland en van daar naar de USA )

Het is me goed bevallen, beide keren en ik heb er geen spijt van gehad, geen seconde.
Het is wel zo dat je iedere keer opnieuw begint. Echt opnieuw! Je moet alles leren! Zelfs als je de taal goed spreekt, mis je toch de fijne nuances en dat kost je een paar jaar.
Dingen die je in Nederland gewoon weet ( waar kan je dat speciale ding kopen, hoe verleng je je rijbewijs, waar vraag je wat aan etc. etc. ) zijn nieuw voor je en je moet het uitzoeken.
Niet dat dat erg is, maar het kost tijd en moeite.

Als je zelfstandig wilt werken ( wat ik de laatste 20 jaar van mijn leven gedaan heb ) moet je harder knokken dan een lokale concurrent. Je loopt achter de concurrentie aan omdat zij alles wat jij nog moet leren al weten! Verder moet je beter zijn om aan de bak te komen. Waarom zou men een vreemdeling nemen voor een project als er ook lokale firma's zijn?
Ik kan me voorstellen dat het als werknemer min of meer hetzelfde is. Bij sollicitaties zullen de werkgevers eerst naar lokale mensen kijken voor ze een vreemdeling aannemen. Als je de job krijgt, zul je harder moeten werken en beter moeten zijn dan de collega's om hetzelfde te bereiken.

Je bent en je blijft een vreemdeling, hoe goed je je ook aanpast. Je wordt geaccepteerd ( als je je best doet ) maar wordt nooit echt 1 van de club.

Als je dit allemaal in gedachten houdt en er tegen aan gaat, kan je het overal maken.

In Duitsland had ik na 3 jaar een goed lopend adviesbureau met klanten over heel Europa en in de USA.

Hier doe ik het wat rustiger aan en heb een handyman bedrijfje en ik ontwerp websites. Ik verdien ze lekker en ben tevreden..

Het heeft niet veel meer te maken met mijn opleiding als chemisch ingenieur, maar ik heb het naar mijn zin.

Overigens had ik het in Nederland als onderdirecteur van een middelgroot bedrijf ook prima voor elkaar. Ik ben trouwens niet weggegaan omdat alles 'zo shit' was in Nederland. Elk land heeft zijn voordelen en nadelen. Uiteindelijk maak je je eigen leven en bent er zelf verantwoordelijk voor....

Hier betaal je weliswaar minder belasting, maar moet zelf voor ziektekosten verzekering zorgen, je eigen pensioen opbouwen. Er is geen ww, geen wao en hoe al die regelingen ook mogen heten. Kan je niet werken, dan heb je geen geld.. De eerste tien jaar heb je geen recht op social security ( bijstand ) en als je lang ziek bent of arbeidsongeschikt wordt, heb je een gigantisch probleem. Je kunt dat wel prive verzekeren, maar dat kost een fortuin. Of je als je dit allemaal mee berekent aan het eind van de rit meer geld te besteden hebt, vraag ik me af..

Ik wil niet negatief klinken, maar als je deze kant op wilt komen, moet je je dit wel realiseren!
#53 - 13-09-2004, 03:41 uur
« Laatst bewerkt op: 13-09-2004, 03:44 uur door gary787 »

heivalido

al klink je negatief :) ik ga toch hahaha, misschien heb ik het geluk dat ik al bij UPS werk en dus bekend ben met hun werksysteem, ik kan het alleen maar afwachten nu. Het is allemaal nog steeds bere spannend maar het verlossende woord komt snel dichterbij, nog maar 3 weekjes.
#54 - 13-09-2004, 18:59 uur

gary787

Negatief? Nee, het is realistisch..
Ik ben er zelf goed doorheen gekomen en heb nog geen seconde spijt gehad.

Ik vertelde alleen maar mijn ervaringen. Ik weet ook van anderen die zonder baan op zak hierheen kwamen dat het heel erg moeilijk is om een baan te krijgen. Het is echt zo dat de lokale mensen voorgaan. Wat zou jij doen als je ( in Nederland ) iemand aan moest nemen en je hebt 30 sollicitanten - 29 Nederlanders en 1 Fransman. De Fransman spreekt aardig Nederlands, maar heeft wel  een accent. Alle 30 hebben een min of meer gelijkwaardige opleiding en ervaring ( de Fransman heeft die ervaring niet in Nederland, maar in Frankrijk opgedaan ) Hoeveel kans maakt die ene buitenlander bij jou???

Natuurlijk moet je deze kant opkomen. Je bent gek als je het niet gaat proberen en als alles lukt is het grandioos! Met mijn verhaal wil ik alleen bereiken dat jij ( en anderen die dit lezen ) niet vol overspannen verwachtigen in het vliegtuig stappen en dan na een tijdje zo balen dat de terugreis naar Nederlnad weer wordt ondernomen..

Als je bij UPS daar kan werken, zit je natuurlijk meteen goed. Ben je daar al mee bezig? Moet je daarvoor intern solliciteren? Wat voor werk doe je bij UPS. Zit je op zo'n bruine kar, of werk je op kantoor/in het magazijn? Hoe goed is je Engels? Spreek je Spaans? Als je beide talen spreekt heb je al een voordeel..

Succes met alles en ik hoop werkelijk dat het je gaat lukken!

#55 - 13-09-2004, 20:56 uur
« Laatst bewerkt op: 13-09-2004, 20:59 uur door gary787 »

enny

Ik ben het helemaal met je eens. Ik persoonlijk heb heel wat momenten spijt gehad. Maar ik weet dat ook degene die het "gemaakt" hebben hier ook heel wat "hardship" hebben ondergaan.
Ik vind jou beschrijvingen heel realistisch. Maar inderdaad als je hier financieel goed zit en je hebt geen zorgen wat dat betreft, dan kan je all kanten op; the sky is the limit.
Ik vind de verschrikkelijke verschillen tussen arm en rijk ook heel negatief. Je hebt aan de ene kant knotsen van huizen met 10 kamers waar 2 mensen wonen en om de hoek ligt een homeless op straat te verhongeren. Dan denk je wel even jeetje kan die man niet even om het hoekje kijken, we zijn toch allemaal mensen!
#56 - 14-09-2004, 16:40 uur

heivalido

Ik begrijp je doelstelling van je verhalen en ze worden dan ook zeer gewaardert. Ik zit inderdaad op zo`n bruine kar en je weet, Everyone want`s to race the truck  ;) Mijn Engels zag geen probleem zijn en ik spreek ook wel wat spaans hahahaha dos cervesa`s por vavor of zoiets  :P nee spaans spreek ik niet. Maar ik heb inderdaad intern gesolliciteerd en ik heb al reactie dat ze serieus de zaak in overweging hebben. Dus kansloos ben ik zeker niet, vooral omdat in het gebied waar we naartoe willen, veel Nederlanders wonen. Dus dat is wel handig voor een UPS chauffeur die daar rijdt :) Dus onze hoop is gevestigd op het hoofd personeelszaken in Florida  ;) Mocht Ups mislukken dan wordt het al een stukje zwaarder om daar de start te maken, maar we gaan met goede moed en frisse zin.
#57 - 14-09-2004, 18:57 uur

Sbull

Ja het is waar dat ja in amerika hard moet werken en dat je voor je eigen zekerheden moet zorgen.
Maar hoe is het nu hier:
een klein voorbeeld ik betaal hier momenteel 500 euro per maand aan pensioen en pre pensioen, dit doe ik al jaren en wat is nu het geval ik kan dus in mijn beroep niet meer met 57  van mijn prepensioen genieten NEE ik moet nu op dit moment doorwerken tot 63 en wat gaat er gebeuren over 5 jaar moet ik dan doorgaan tot 70.
Dus die zo genaamde zekerheid is hier ook flink aan het aftakelen.
Wij hebben het al geprobeerd in florida maar moesten tot onze grote verdriet terug, dit had te maken met de gevolgen van 9-11 dus nergens anders mee. Wij zijn nog steeds bezig om terug te gaan.
Hoe hard we ook moeten werken in amerika het leven is anders (in florida) en dat is ons zeer goed bevallen, zo erg zelfs dat wij nog steeds (en meer en meer) heimwee hebben. Ja deze heimwee groeit nog steeds en ook ik heb gewoon weer een goed betaalde baan hier
Toen we terug kwamen ben ik na 8 maanden gevraagd om terug te komen bij mijn oude werkgever.

Om op het antwoord van Gary:
Wat zou jij doen als je ( in Nederland ) iemand aan moest nemen en je hebt 30 sollicitanten - 29 Nederlanders en 1 Fransman. De Fransman spreekt aardig Nederlands, maar heeft wel  een accent. Alle 30 hebben een min of meer gelijkwaardige opleiding en ervaring ( de Fransman heeft die ervaring niet in Nederland, maar in Frankrijk opgedaan ) Hoeveel kans maakt die ene buitenlander bij jou???

Heb ik andere ervaringen, zelfs nu na 2 jaar worden wij nog steeds gevraagd om te werken in amerika en men zou blij zijn als wij weer terug waren. Ik kan alleen maar zeggen het is in florida zelfs zo dat het een voordeel is dat je nederlander bent, zeker op het vlak van mentaliteit over je werk en hoe en wat te doen.

Ook heinvalido weet dit en weet ook dat hij harder zal moeten werken dan hier maar het is daar zo vreselijk fijn wonen en leven.

Groetjes Sbull
#58 - 15-09-2004, 13:55 uur

heivalido

Hard werken moet je overal, alleen krijg je er in Nederland steeds minder voor terug. Zou het uvw al bij Balkenende op bezoek zijn geweest om te controleren of hij echt niet kan werken  ;) Maar uiteraard heeft ieder zijn eigen mening over Nederland of Amerika, en die van mij en enkele anderen is dat Amerika gewoon iets heeft wat ons allemaal aantrekt, en wat dat dan is, verschilt per persoon.
#59 - 17-09-2004, 23:06 uur

Chiefram

In de eerste week van de maand december 2004 vertrekken wij ook definitief naar de USA.

Natuurlijk zal het daar niet allemaal van een leien dakje gaan en ja, wij beseffen ons heel goed dat wij ons vierkant in de rondte moeten werken om een bestaan op te bouwen.

Ook beseffen wij dat wij ons 2x zo hard moeten bewijzen dan een ander, willen wij iets bereiken in Amerika, maar dat hebben wij er voor over. Wie in Amerika hard werkt, houdt er nog iets aan over. In Nederland geldt deze regel niet. Hier wordt je echt afgestraft.

Toen ik 2 dagen geleden hoorde dat elke gemeente in Nederland vanaf nu vrij is de onroerendzaken belastingen te verhogen met percentages die ze maar willen, kon ik alleen maar voor de zoveelste keer een toejuigen dat wij hier over een paar weken niet meer zullen wonen.

Nederland: Wat ben ik BLIJ dat ik hier weg ga, met de intensie om hier NOOIT, maar dan ook NOOIT meer terug te keren!!! ;D

Wij betalen al bijna 600.- euro per jaar aan onroerendgoed belasting. Met het vrijgeven van de (verhogende) percentages zal het niet de eerste keer zijn dat dit met 20% of meer gepaard zal gaan, zeker als de gemeente waarin je woont zwak staat of failliet is. (Dat laatste zijn meer gemeentes dan men zich kan voorstellen).

En zo zijn er nog veel meer zaken die zich in Nederland afspelen en Nederland naar de afgrond van armoe doen storten. En geloof maar niet het verhaaltje dat de kloof tussen rijk en arm groter wordt, want dat is echt niet zo. Er zullen heel wat 'rijkere' mensen armer worden en op een gegeven moment ook aan de afgrond staan. Geld hebben is in Nederland smerig, dat moet direkt worden afgestraft en die mentaliteit ben ik gewoon zat hier!  >:(

Ik wil werken, heel hard werken! Daarnaast wil ik aan het eind van de maand wel wat over houden om leuke dingen mee te doen, zoals eens wat vaker uit eten gaan of eens wat vaker een leuke broek, cd'tje enzo kopen. Dat laatste kon ik 4 jaar geleden allemaal wel, maar nu niet meer. Nu moet je hier tegenwoordig elk dubbeltje extra omdraaien om aan het eind van de maand maar geen 'dagen' over te houden.



#60 - 18-09-2004, 16:15 uur
« Laatst bewerkt op: 18-09-2004, 16:16 uur door Chiefram »

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15