Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Invloed economie op verkrijgen K1

Discussie gestart

MH

Bij het lezen van verschillende berichten op dit forum, constateer ik dat sommigel mensen denken dat de economische crisis een invloed heeft op het (gemakkelijk) verkrijgen van een K1 visum. Heeft iemand hier ervaring mee? Uiteindelijk staat er toch dat ieder getrouwd koppen hier recht op kan hebben?

Citaat
Obtaining a Green Card through marriage can be complicated. Each year over 450,000 thousand United States citizens marry foreign-born individuals and petition for them to obtain permanent residency status, or a Green Card, in the United States. Spouses of U.S. citizens are considered "immediate relatives" under immigration laws; therefore they are excluded from all numerical quota limitations. This means that there are an unlimited number of Green Cards available to foreign nationals who marry U.S. citizens. However, the process of completing and submitting a request for a Green Card through marriage can be both costly and confusing. The  Green Card through Marriage Application Guide is an easy to understand, step-by-step immigration marriage guide to help you file your Green Card application as efficiently and quickly as possible. If the foreign national is currently outside the United States, it is possible to obtain a K-1 Fiancée and Fiancé Visa so the individual can come to the United States to marry the U.S. citizen.

Ik hoor graag meer over jullie ervaringen...

#1 - 12-09-2009, 12:18 uur

bgroeneveld

Aha, dacht het al. Het venijn zit wat verborgen, zoals gewoonlijk.

Het zinnetje: "The  Green Card through Marriage Application Guide is an easy to understand, step-by-step immigration marriage guide" geeft aan waar het om gaat: dit zijn mensen die de zaak extra moeilijk voorstellen, zodat ze je een volledig overbodig boekje kunnen aansmeren.

Ik heb het zelf niet gedaan (ik had al een groene kaart voordat ik met mijn Amerikaanse vrouw trouwde), maar voor zover ik begrepen heb van mensen hier en op andere fora, is het redelijk eenvoudig om zelf alle papieren in te vullen en documentatie te vergaren. Redelijk eenvoudig, als je niet vergeet dat Amerika een Balkan land is als het op papieren en documenten gaat, alles moet precies volgens de regeltjes worden ingevuld en als je wat vergeet, krijg je de boel terug.

Maar nogmaals: het is redelijk te doen, zelfs zonder een nutteloos boekje.
#2 - 12-09-2009, 16:39 uur

Pieter79

Ja, het is inderdaad niet heel gemakkelijk, je moet echt geduld hebben.

In juni 2008 hebben wij (toen ik nog in NL woonde) een I-129F (kosten ong. 400 dollar) de deur uit gedaan. De bruiloft was toen al gepland in de US voor halverwege april 2009. Maar hoe dan ook, ergens in oktober of november 2008 kreeg ik m'n papieren terug omdat er bewijs ontbrak. Na een 'motion to reopen' te hebben ingevuld + ontbrekende bewijs + een 580 USD check alles weer teruggestuurd. Eind januari 2009 een bericht dat alles was goedgekeurd zover. Halverwege februari een brief met oproep voor consulaat en medische keuring. Weer wat formulieren invullen en opsturen waarna ik een uitnodiging kreeg voor het consulaat voor ik geloof 23 maart 2009. Ik heb toen nog afspraak met de aangewezen doktor en X-ray kliniek in Amsterdam gemaakt voor zo'n 2 weken voor de 23ste. Dat waren dus 2 trips van Limburg naar Amsterdam... Gelukkig ging de 23ste alles goed en had ik een week later, enkele dagen voor mijn vertrek mijn paspoort en K-1 visum binnen. Ik had wel een 'notarized letter' van een werkgever hier in de States dat ik voor hun kon beginnen, anders wordt er denk ik meer naar je banksaldo gekeken.

Vanaf begin april was ik dus in Amerika, waar ik na 2 weken een aanvraag voor een SSN heb gedaan. Dit duurde gigantisch lang tot ik geloof ergens eind juni voordat ik er eentje kreeg. Tot die tijd heb ik wel gewoon op mijn K-1 visum gewerkt maar ze konden mij geen paycheck geven vanwege het nog niet hebben van een SSN. Hoe dan ook, omdat het K-1 visum maar 90 dagen geldig is moet je nadat je getrouwd bent een aanvraag indienen voor Adjustment of Status (AOS, de I-485 samen met I-765 voor work authorization). De reden dat ik dat niet direct na het trouwen heb gedaan is omdat je een trouwakte moet meesturen (kopie). Die trouwakte had ook nogal wat voeten in aarde want op het gemeentehuis moest ik een geldig adres in de US opgeven waar ik woonde. Dat was toendertijd bij m'n schoonouders maar ik had geen officieel document waar m'n naam en adres op stonden. Gelukkig had ik er een bankrekening geopent om geld over te halen van NL naar USA wat trouwens ook al een hele toer was zonder SSN. Op die bankafschriften naar mij stond het adres van m'n schoonouders dus zodoende kregen we uiteindelijk de trouwakte.

In ieder geval, toen hebben we ergens eind juni de papieren de deur uitgedaan voor de AOS, waarna ik binnen 1 of 2 weken een oproep kreeg voor biometrics. Eind juli een bericht dat de AOS was afgekeurd omdat we geen sponsor op hadden gegeven (zie instructies op de I-485) vanwege het feit dat ik hier een goede baan heb met meer dan voldoende inkomen voor 2 personen (de ondergrens ligt ergens op 24k per jaar voor met z'n 2-en). Ook moest ik bewijzen dat ik geautoriseerd ben om te werken (kennen ze hun eigen regels niet??!). Ik heb dus documentatie gezocht op internet van de SSN website waarin wordt aangegeven dat je als K-1 visum houder mag werken. Tot voor 2 weken terug had ik dus niets anders dan mijn verlopen K-1 visum en een SSN.

Nu eindelijk, 2 weken geleden dus, kreeg ik van de tegelijkertijd ingevulde en opgestuurde formulieren I-485 (AOS) en I-765 (EAD, Employment Authorization Document) m'n EAD kaart. Ik kan nu zonder voorwaarden legaal werken. Nu ben ik dus nog aan het wachten op mijn 'Permanent Resident Card' oftewel een 'Green Card'. Aangezien ze mijn huidige werkgever nu meetellen als inkomsten zie ik geen probleem meer voor het niet krijgen van de Green Card. Wel hadden we voor de zekerheid nog een sponsor contract van mijn schoonvader toegevoegd voor het geval zij mijn werk niet officieel mee konden laten tellen in gezinsinkomsten.

Waar je bijna op het laatst dus tegenaan loopt is dat je een minimaal inkomen (afhankelijk van aantal gezinsleden) moet hebben, anders moet je een sponsor hebben. In ons geval had mijn vrouw haar werk opgezegd om te verhuizen naar waar ik werk kon krijgen. Wij konden haar inkomen dus niet meer mee laten tellen. In het kort; de US wil er zeker van zijn dat de nieuwe immigrant geen kostenpost wordt voor de samenleving. Op het moment dat je je werk verliest en naar Social Security moet voor je maandelijkse inkomsten dan gaan ze dus naar jouw sponsor.

Ik weet niet hoe lang ik nog moet wachten maar hopelijk heb ik de Green Card snel. Let op, dit is overigens een Conditional Permanent Resident Card. Deze is ik geloof maar 2 of 3 jaar geldig waarna je moet bewijzen nog steeds getrouwd te zijn. Dan kun je een aanvraag indienen om de 'Conditional' status ervan te verwijderen en krijg je een reguliere Green Card.

Het is allemaal niet heel gemakkelijk en je komt zeker opstakels tegen op je weg. Ik ben in ieder geval blij dat ik het gedaan heb, maar ik had het me iets gemakkelijker voorgesteld. Nu is het wel zo dat er gigantisch veel immigratiehuwelijken zijn dus dat ze alles checken en dubbelchecken kan ik me wel voorstellen. Vergeet niet; als het je tegen zit ga niet tegen het systeem lopen schoppen, de mensen van USCIS doen ook gewoon maar hun werk. Doe wat ze van je vragen en go with the flow anders zou je er gefrustreerd van kunnen raken. Ikzelf ben relativerend aangelegd dus voor mij was het wel te doen, ik was alleen verrast door alle opstakels die ik tegen kwam.

Als je dus met deze procedure begint en denkt dat het allemaal simpel en snel gaat dan heb je het mis. Er zijn genoeg 'uitstapmomenten' waar je je visum ontzegd kan worden. Lees de instructies goed, print ze uit en highlight stukken die betrekking hebben op jou/jullie. Het is het waard om overal de tijd voor te nemen en het proberen in een keer goed te doen!!

Success!

Gr. Pieter
#3 - 12-09-2009, 22:27 uur
"I pledge allegiance to the flag of the United States of America and to the Republic for which it stands, one Nation under God, indivisible, with liberty and justice for all."
Inventor ***9 Patents Granted*** (Update Oct-2023)

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15