Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

naturalisatie

Discussie gestart

Nynke

hallo! Ik ben al een tijdje niet zo actief op het forum, maar ik heb nu wel een dringende vraag..
Ik wil mijn Amerikaanse nationaliteit aan gaan vragen (ik ben inmiddels alweer 3 jaar terug in de VS Met een greencard, getrouwd met een Amerikaan en dan kan dat).. maar ik wil mijn Nederlandse niet kwijt! Ik val onder een van de uitzonderingsregels omdat ik getrouwd ben met een Amerikaan dus het moet kunnen maar ik heb begrepen dat het wel wat lastig is.. Ik heb straks ,voordat ik mijn NL paspoort verleng, een "Verklaring van behoud van Nederlanderschap" nodig en dat schijnt nogal wat haken en ogen te kunnen hebben.. gedoe met apostilles, certified true copies van het naturalisatiebewijs, etc etc.. Ik wil eerst meer weten voordat ik mijn N-400 formulier op de bus doe!
Hoe gemakkelijk/moeilijk is het om die verklaring te krijgen??? Heeft iemand er hier ervaring mee?
heel erg bedankt!
Nynke (uit Connecticut)
#1 - 15-11-2009, 22:52 uur

bgroeneveld

Het valt allemaal wel mee. Ik heb eerder dit jaar de hele mallemolen weer opnieuw moeten doorlopen. Nadat ik in 2003 Amerikaan was geworden en in 2004 mijn Nederlandse paspoort had verlengd, had niemand mij over dat Behoud van Nederlanderschap verteld.

Maar goed, het is in ieder geval de moeite waard.

Ik neem aan dat je op de website van de Nederlandse ambassade in Washington onder 'paspoorten' de opsomming hebt gezien van wat je allemaal moet doen.

Ik heb een officiele kopie van het geboortebewijs van mijn Amerikaanse vrouw in Ohio aangevraagd, ging via de website van de staat, 1 formulier invullen, kleine check opsturen en het kwam binnen twee weken. Daarna doorgestuurd naar het kantoor van de Secretary of State van Ohio voor een apostille, ook een briefje en een checkje, twee weken, via de post thuis.

Voor de officiele kopie van mijn naturalisatieakte ben ik naar Immigratie (of hoe dat tegenwoordig heet) geweest (staat alemaal precies op dat lijstje van de ambassade, inclusief de technische term voor wat je moet hebben, die technische term is nuttig, want ze weten in zo'n kantoor soms niet wat je bedoelt, met de technische term kunnen ze het in een handboek opzoeken). Wel een afspraak maken, zie alweer de lijst van de ambassade. Ik kreeg die kopie mee. Opgestuurd naar het State Department in Washington (adres staat ook op die lijst), twee weken. Ook via de post thuis (je kunt eventueel een FedEx of een Express Mail envelop met postzegels van de posterijen meesturen, gaat het iets sneller, maar is niet echt nodig.)

Het enige probleem had ik met New York, waar we getrouwd zijn. Via de post zou dat een maand of vijf kunnen duren. Ik heb er een retourtje New York tegenaan gegooid en was in twee uur klaar (kopie van trouwakte, naar het gerechtshof voor een handtekening dat de handtekening op de kopie klopte, door naar het kantoor van het NY Department of State).

De volgende dag de hele boel afgegeven bij het consulaat (waar ik een afspraak had gemaakt), geld betaald en twee weken later het paspoort thuis.

De snelheid van al die papieren en verklaringen hang dus af van de verschillende staten. Gelukkig kun je via het internet de juiste afdelingen, adressen en bedragen vinden, je hoeft dus niet meer een rij loketten af met mensen die nooit van een apostille gehoord hebben, totdat je iemand vindt die weet waar je het over hebt. Gewoon zoeken op de website van de staat naar 'apostille' en je vindt het. In het ergste geval weet de 'secretary of state of [staat]' waar je zijn moet. Geboortebewijzen zijn helemaal makkelijk, daar hebben ze veel ervaring mee.

Gewoon een lijstje maken en afstrepen wat je gedaan hebt. Het valt allemaal erg mee. Kost alleen wat tijd. En over tijd gesproken: let op: de formulieren mogen niet ouder zijn dan een jaar als je ze afgeeft op het consulaat of de ambassade. ALs je begint dus even doorzetten.

Maar als je je naturalisatieformulier nog niet hebt ingestuurd, dan hoef je je over een en ander nog niet te druk te maken, in 2003 duurde het negen maanden tussen insturen en belofte afleggen (ik zweer niet, dat mag). Ik zou dus pas beginnen met dat Nederlandse paspoort als je het naturalisatiepapier in je handen hebt. Of een zes maanden voordat je Nederlandse paspoort verloopt. (Vanwege dus: de verklaringen mogen niet ouder zijn dan een jaar).

Welkom, hoe meer NederAmerikanen hoe beter.
#2 - 16-11-2009, 02:44 uur

Pieter79

Moet je elke 5 jaar door die hele molen heen? Wat moet je doen om na 5 jaar weer je NL paspoort te verlengen?

Gr. Pieter
#3 - 16-11-2009, 23:59 uur
"I pledge allegiance to the flag of the United States of America and to the Republic for which it stands, one Nation under God, indivisible, with liberty and justice for all."
Inventor ***9 Patents Granted*** (Update Oct-2023)

bgroeneveld

Daar is die "Verklaring van het behoud van Nederlanderschap' juist voor. Ik dacht aanvankelijk dat een nieuw Nederlands paspoort, uitgegeven nadat ik Amerikaan was geworden, genoeg was om aan te tonen dat ik Nederlander was gebleven. Maar dat was dus niet zo, die Verklaring is VEEL belangrijker.

Ik heb hem daarom meteen mee aangevraagd toen ik mijn nieuwe Nederlandse paspoort aanvroeg en alle papaerassen mooi bij elkaar had. Ik kreeg een envelop thuisgestuurd met daarin zowel een nieuw paspoort als die Verklaring. Over vijf jaar hoef ik alleen mijn oude paspoort en die Verklaring over te leggen om een nieuw Nederlands paspoort te krijgen. Zo verzekerde men mij bij het consulaat in New York.

Overigens: je kunt die verklaring en een nieuw Nederlands paspoort tegelijk aanvragen tegen de tijd dat je Nederlandse paspoort verloopt na je Amerikaan worden. Hoe je maar 1 keer naar het consulaat/de ambassade.

Afhankelijk van hoe lang je Nederlandse paspoort nog geldig is, kun je dus gewoon daarmee wachten. Wel beginnen met alle paperassen en verklaringen ongeveer een half jaar voordat je Nederlandse paspoort verloopt, kun je alles rustig op je gemak doen. Maar ook weer niet TE lang van tevoren, anders loop je op tegen die voorwaarde van niet ouder dan een jaar voor de Amerikaanse paparassen. Je hoeft overigens niet te wachten met het verlengen/aanvragen van een nieuw Nederlands paspoort totdat je oude verlopen is. Neem ik aan, vraag dat even na bij de diplomaten voordat je aan een en ander begint.

Het valt allemaal best mee, gewoon een kwestie van alle puntjes even nalopen en afvinken.

#4 - 17-11-2009, 02:48 uur

PetraVS

Nynke, ik heb dezelfde ervaringen als Benno.  Ik heb in 2006 mijn Nederlanderschap (en dat van onze kinderen) teruggevraagd.  Het moeilijkst was het Nederlandse geboortebewijs, wat minder dan een jaar oud mag zijn en in de gemeente, waar ik geboren ben, moest dat persoonlijk worden opgehaald .  De rest was makkelijk geregeld.
#5 - 18-11-2009, 01:14 uur

Nynke

Bedankt voor jullie reacties!!
Heel fijn om te lezen dat het eigenlijk best wel meevalt.. en ja, ik ben best goed in het lijstjes afwerken/organizeren/plannen dus het zal wel goedkomen! In het verleden ook al eens apostilles op trouw-akte, geboortebewijzen etc moeten aanvragen en ik weet nog dat dat inderdaad allemaal heel gemakkelijk via de post ging. Het meeste zat ik nog met de Certified true copy met Apostille, maar dat zal dus ook wel meevallen.
Nu eerst maar eens het hele naturalisatieproces door en dan zien we wel weer verder! Ik heb net mijn NL paspoort verlengd, dus ik kan nog wachten maar misschien heb ik liever dat bewijs van Nederlanderschap maar (lijkt me wel een veilig gevoel), dus ik denk dat ik dat wel meteen ga aanvragen zodra dat kan. Ja, straks ook "NederAmerikaan" haha.. mijn kinderen zijn het ook dus ik wil ook :)
#6 - 18-11-2009, 01:34 uur

bgroeneveld

Dat van het Nederlandse geboortebewijs is mij gelukkig bespaard gebleven, mogelijk omdat ik altijd een geldig Nederlands paspoort heb gehad. Anders had ik mijn Nederlanderschap (Amsterdammerschap) natuurlijk aan kunnen tonen  met het op luide toon uitspreken van een paar zeer krachtige technische 'vaktermen.'


#7 - 18-11-2009, 02:14 uur

Martina

Nynke, ik heb dezelfde ervaringen als Benno.  Ik heb in 2006 mijn Nederlanderschap (en dat van onze kinderen) teruggevraagd.  Het moeilijkst was het Nederlandse geboortebewijs, wat minder dan een jaar oud mag zijn en in de gemeente, waar ik geboren ben, moest dat persoonlijk worden opgehaald .  De rest was makkelijk geregeld.

Hoi Petra, en allemaal, ik kom heel weinig op dit forum maar kwam deze draad tegen. Ik ben ook van plan mijn Nederlandse paspoort weer terug te krijgen via de procedure die Benno omschreven heeft. Echter mijn oog viel op jouw post waarin je zei dat je, om je geboortebewijs te verkrijgen, persoonlijk naar je geboorteplaats moest op dat op te halen. Klopt dat? Moest je ervoor naar Nederland?? En is dat per plaats verschillend? Jemig.......
#8 - 27-12-2009, 01:22 uur

PetraVS

Ja, ik moest ervoor naar Nederland, of kon iemand in Nederland machtigen het op te halen (voor mij niet makkelijk, omdat ik niemand in de buurt van Zeist kende).  Mijn geboorteplaats, Zeist, had geen mogelijkheid om het via het internet te bestellen.  Ik heb gelezen, dat dat bij de grotere plaatsen anders is. 
#9 - 27-12-2009, 02:34 uur

Martina

Ja, ik moest ervoor naar Nederland, of kon iemand in Nederland machtigen het op te halen (voor mij niet makkelijk, omdat ik niemand in de buurt van Zeist kende).  Mijn geboorteplaats, Zeist, had geen mogelijkheid om het via het internet te bestellen.  Ik heb gelezen, dat dat bij de grotere plaatsen anders is. 

Bedankt voor de info. Wat een gedoe zeg. Ik heb het nagetrokken en je hebt gelijk, van de grote plaatsen.  Ik kom uit Haarlem en het is mogelijk dat ik mijn moeder een machtiging geef.  Zij woont in Heemstede. Nog bedankt voor je snelle antwoord, joh.
#10 - 28-12-2009, 04:25 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15