Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Nut van Nederlandse nationaliteit behouden?

Discussie gestart

Yessica

Volgend jaar juli moet ik mijn Nederlands paspoort verlengen. Helaas kan dat niet in Honolulu en zal ik er dus voor naar San Francisco moeten vliegen. Ik vind het nogal wat eigenlijk, een vlucht van bijna 6 uur enkele reis enkel en alleen voor een verlenging. Ik heb echter begrepen dat als ik het niet verleng, ik mijn Nederlanderschap kan verliezen. Mijn eerste gedachte daarbij is dat ik er niet echt mee kan zitten. In januari ga ik voor citizenship in Amerika en ik wil echt niet meer terug naar Europa. Ik weet wel, zeg nooit nooit, maar ik ben toch redelijk standvastig gebleken in al mijn 'nooits'.

Maar goed, ik wil er ook niet te licht over denken en ik realiseer me dat ik vast niet alle consequenties overdacht heb, simpelweg omdat ik ze niet ken.

Dus, wie helpt me? Welke goede redenen zijn er om het Nederlanderschap te behouden?
#1 - 27-09-2015, 10:32 uur



Cees A

Volgens mij heb je, als je naast je nieuwe Amerikaanse nationaliteit ook je Nederlanderschap wil behouden, een zgn Verklaring Behoud Nederlanderschap nodig.
Forumlid Benno Groeneveld heeft echter oneindig veel meer verstand van dat soort zaken dan ik dus ik hoop op een reactie van hem.
Mocht die reactie niet komen, stuur 'm dan een prive bericht.

Redenen om je Nederlanderschap EN je NL paspoort te behouden zijn naar mijn mening:
Nu denk je "waarom moet ik Nederlander blijven" ? Situaties en omstandigheden kunnen echter veranderen.
15 jaar geleden kon je ook niet vermoeden dat je een Amerikaanse man zou ontmoeten en nu in Hawaii zou wonen.
Wie weet hoe je situatie over 10 of 15 jaar is. Misschien denk je dan wel:  "Was ik maar Nederlander gebleven"
Ik zou zeggen: Beter nu verlegen MET een NL nationaliteit en paspoort dan straks misschien OM verlegen.

Het hebben van een NL paspoort maakt bovendien het reizen naar EU landen gemakkelijker.

Het nieuwe NL paspoort is tegenwoordig 10 jaar geldig.
Nu moet je misschien enige (extra) moeite doen om een nieuw paspoort te krijgen, maar daarna ben je er ook weer 10 jaar vanaf.
Ik zou zeggen ............. Doen .............
#2 - 27-09-2015, 11:46 uur

bgroeneveld

Als je na Amerikaan geworden te zijn, Nederlander wilt blijven moet je een serie formulieren invullen. De lijst is onder meer te vinden via de website van het Nederlandse consulaat in Washington DC. Vergeet niet meteen om een 'Verklaring van behoud Nederlanderschap' aan te vragen, anders moet je telkens opnieuw die stapel formulieren invullen (met die verklaring gaat het allemaal veel makkelijker).

Als je nog geen Amerikaan bent, kun je gewoon je Nederlandse paspoort verlengen (voor 10 jaar tegenwoordig) en dan heb je na je Amerikaan worden dus al twee nationaliteiten, het echte 'probleem' komt als je je Nederlandse paspoort wil verlengen NADAT je Amerikaan bent geworden. Normaal moet je voor het verlengen van je Nederlandse paspoort in de VS je groene kaart (of werkvisum) laten zien, maar die kaart wordt ingenomen als je de Amerikaanse naturalisatieceremonie binnen loopt.

Overigens: het verkrijgen van een nieuw Nederlands paspoort nadat je Amerikaan bent geworden is geen bewijs dat je nog steeds Nederlander bent. Een paspoort is een REISBEWIJS, niet een bewijs van Nederlanderschap. Vandaar dus de belangrijkheid van die 'Verklaring'.

Waarom Nederlander blijven? Gevoel (ik voel me alsof mijn ziel gespleten is tussen de VS en Nederland. Dat gevoel wordt concreet gemaakt door die twee paspoorten). Makkelijk reizen naar Europa en eventueel daar zonder problemen kunnen werken en blijven (sommige Amerikaanse werkgevers vinden dat een pluspunt).

Nadeel: voor sommige (nationale of plaatselijke) regeringsbanen mag je officieel maar 1 paspoort hebben, anders zijn ze bang dat je er met allerlei geheimen van doorgaat.

Voordeel van Amerikaans staatsburger zijn (met of zonder ook nog een ander paspoort): bij overlijden van je Amerikaanse partner val je onder de Amerikaanse erfeniswet. Wat verschil in belasting kan betekenen (hoewel de drempel redelijk hoog ligt voor het onbelast erven van je partner, een paar miljoen of zo, vraag een belastingdeskundige).

Overigens: recht op AOW blijf je houden, ook als je geen Nederlander meer bent. 2% voor elk jaar na je 15e dat je in Nederland ingeschreven bent geweest. Is waarschijnlijk niet echt veel, maar alle euro's zijn meegenomen, we blijven tenslotte 'Ollanders zoals de Vlamingen zeggen.

Het is soms niet goedkoop (zoals in jouw geval) duur om Nederlander te blijven, je moet dus zelf bepalen of je die moeite wel of niet wilt doen.

Als je kinderen hebt, is het mogelijk extra de extra moeite waard. Studeren is bijvoorbeeld in Europa een stuk goedkoper dan in de VS. En ze kunnen met een Nederlands paspoort zonder problemen een zomer (tegen betaling!) druiven gaan plukken in Zuid-Frankrijk, bijvoorbeeld. Of scubaduiker worden op Curacao.




#3 - 27-09-2015, 16:13 uur

Pieter79

Ik heb ook mijn paspoort moeten vernieuwen, in 2013 was het maar 5 jaar geldig (8 uur naar Chicago, werkgever betaalde gelukkig). Over een tijdje moet ik dus weer, maar is inderdaad nu 10 jaar geldig bij verlenging. Ik heb besloten om het te houden voor een heleboel redenen.

Redenen voor mij zijn de kinderen, alhoewel die dual citizen zijn wat er ook gebeurd. Verder vind ik het erg gemakkelijk met reizen (voor werk naar Brazilië is gemakkelijker met Europees paspoort), kan ik overal in de VS en Europa zo lang verblijven als ik wil, en is het ook een pluspunt voor een werkgever in het algemeen (zaken met EU bedrijven etc.).

Ik heb me nog niet opgegeven voor naturalisatie vanwege de drukte nu, maar ik wil dit wel zo snel mogelijk doen.

Gr. Pieter
#4 - 27-09-2015, 16:40 uur
"I pledge allegiance to the flag of the United States of America and to the Republic for which it stands, one Nation under God, indivisible, with liberty and justice for all."
Inventor ***9 Patents Granted*** (Update Oct-2023)

bgroeneveld

Aanvulling voor kinderen: toen mijn zoon (in Manhattan geboren, dus Amerikaan, maar vanaf heel jongs af ook een Nederlands paspoort) voor de eerste keer na zijn 18e zijn Nederlandse paspoort wilde verlengen, moest ik aantonen dat ik op zijn 18e verjaardag Nederlander was. Dat hadden ze bij het Nederlandse consulaat toen makkelijk zelf kunnen zien (zoveel Groenevelds zijn er nou ook weer niet in de VS), maar ik moest een officieel formulier invullen.
#5 - 27-09-2015, 17:33 uur

Pieter79

Aanvulling voor kinderen: toen mijn zoon (in Manhattan geboren, dus Amerikaan, maar vanaf heel jongs af ook een Nederlands paspoort) voor de eerste keer na zijn 18e zijn Nederlandse paspoort wilde verlengen, moest ik aantonen dat ik op zijn 18e verjaardag Nederlander was.

Bedankt, dat wist ik niet. Nog een reden om het Nederlands paspoort te behouden.
#6 - 27-09-2015, 23:15 uur
"I pledge allegiance to the flag of the United States of America and to the Republic for which it stands, one Nation under God, indivisible, with liberty and justice for all."
Inventor ***9 Patents Granted*** (Update Oct-2023)

Yessica

Bedankt voor al jullie reacties!
Dat ze het je zo moeilijk maken en er überhaupt zo moeilijk over doen, is voor mij bijna nog meer aanleiding om het NL paspoort in de wilgen te hangen. Ik heb me nooit thuis gevoeld in Nederland en dat gevoel is en wordt alleen maar versterkt. Ik wil er nog niet naar toe op vakantie. En met de huidige ontwikkelingen in Europa ben ik helemaal blij dat ik er niet meer woon.
Kinderen heb ik niet. Iets waarvan ik ook altijd heb gezegd dat ik ze nooit wilde. Dus die (overigens goede) reden gaat voor mij ook niet op.

In juli 2016 verloopt mijn paspoort. Ons doel is echter om het laatste kwartaal van 2016 weer terug te verhuizen naar het vasteland. Het zou vanaf Arizona of Californië makkelijker zijn om mijn paspoort te verlengen. Iemand enig idee hoe ze omgaan met het verlengen van een verlopen paspoort, als ik nog niet in het bezit ben van de Amerikaanse nationaliteit?
#7 - 27-09-2015, 23:30 uur



bgroeneveld

Yessica: ik zou zo snel mogelijk beginnen met Amerikaan worden. Dat kan een paar maanden duren (in mijn geval was het 9 maanden). Het enige wat ze wilden bij de Amerikaanse ceremonie was je groene kaart. Je bent dan even statenloos, maar gelukkig krijg je na het eind van de plechtigheid een mooi certificaat in je handen gedrukt waaruit blijkt dat je dan een echte Amerikaan bent. Ze hebben mij nooit om mijn Nederlandse paspoort gevraagd, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze dat niet doen, informeer eventueel bij advocaat of USCIS zelf.

Maak een kopie van dat certificaat en stuur het echte zo snel mogelijk op met de passende formulieren (en een check) om met spoed een Amerikaans paspoort aan te vragen. Ik heb betaald voor versnelde verwerking en dat duurde indertijd (2003) een week of twee.

Als je toch geen nieuw Nederlands paspoort aan gaat vragen, kan je gewoon met je Amerikaanse paspoort naar Europa (wel voor maximaal 3 maanden).

En: een Amerikaans paspoort kun je gewoon via de post aanvragen en via diezelfde post elke tien jaar een nieuwe aanvragen, hoef je nergens voor naar toe, behalve dan het postkantoor want je wil die aanvraag/vernieuwing natuurlijk wel aangetekend en per ijlpost versturen.
#8 - 28-09-2015, 05:14 uur

Yessica

Yessica: ik zou zo snel mogelijk beginnen met Amerikaan worden. Dat kan een paar maanden duren (in mijn geval was het 9 maanden). Het enige wat ze wilden bij de Amerikaanse ceremonie was je groene kaart.


Kan ik daar nu al mee beginnen? Ik ben pas in januari 2016 3 jaar in Amerika.
#9 - 29-09-2015, 03:48 uur



Pieter79

Vaak is het zo dat je 90 dagen voordat je aan de 'tijdseis' voldoet al beginnen met het invullen en opsturen van de formulieren. Of dat ook geldt voor deze procedure zou in de instructies te vinden moeten zijn. Hou ons op de hoogte hoe alles gaat, ik wil dit allemaal starten op het einde van dit jaar.

Gr. Pieter
#10 - 29-09-2015, 12:35 uur
"I pledge allegiance to the flag of the United States of America and to the Republic for which it stands, one Nation under God, indivisible, with liberty and justice for all."
Inventor ***9 Patents Granted*** (Update Oct-2023)

Yessica

Dat klopt inderdaad van doe 90 dagen Pieter. Vorig jaar had ik mijn papieren twee dagen te vroeg opgestuurd, dus kreeg ik alles retour want het was 92 dagen van tevoren ontvangen  ^-^
#11 - 29-09-2015, 22:38 uur



Pieter79

...kreeg ik alles retour want het was 92 dagen van tevoren ontvangen  ^-^

Lijkt erop dat het je niet snel genoeg kan gaan 8)

Ikzelf heb er ook over nagedacht om dit na 3 jaar te doen, maar toen ik alle papieren doorkeek kwam ik erachter dat ze vragen waar je de afgelopen 5 jaar hebt gewoond en op vakantie bent geweest. Normaal gesproken kun je dit formulier pas na 5 jaar in de US te zijn invullen, dus begrijp ik die 5 jaar, maar in jou en toentertijd mijn geval betekent dat je ook alle historie over Nederland moet opgeven. Dit is geen probleem, behalve dan dat ik wel 10 keer het land uit ben geweest in die periode (op bezoek bij US vriendin / werk etc.). Ik had geen zin om dat allemaal uit te zoeken en heb toen bedacht om nog maar een tijdje te wachten.

Mijn vraag is nu; hoe ga jij hier mee om? Of hoef je dit tegenwoordig niet meer in te vullen?

Gr. Pieter
#12 - 29-09-2015, 23:13 uur
"I pledge allegiance to the flag of the United States of America and to the Republic for which it stands, one Nation under God, indivisible, with liberty and justice for all."
Inventor ***9 Patents Granted*** (Update Oct-2023)

Yessica

Poeh, dat wordt een hele opgave. Ik heb met hem in Italië gewoond en ben met hem voor zijn werk voor de navy in heel veel landen geweest. (Israel, Slowakije, Albanië, Litouwen, meerdere keren Duitsland, Zwitserland, een paar keer in de US en ik vergeet pas nog wel een paar landen.)

Ik zal eens naar de website van USCIS gaan en kijken wat ik kan vinden.
#13 - 30-09-2015, 03:10 uur



bgroeneveld

Ik heb indertijd (maar dat was 10 jaar geleden) een eerlijke gooi gedaan naar hoe lang ik de VS uit ben geweest. Mijn ondervrager en ik zijn het toen eens geworden over in totaal 60 dagen.

Overigens, als je met je man meegereisd bent en die man bij de Amerikaanse marine werkt(e), dan zou ik dat feit zeker melden. Mooie manier voor de bureaucraten om te tonen dat zij militairen steunen door wat soepeler te zijn voor hun partners.
#14 - 30-09-2015, 15:55 uur

Yessica


Ikzelf heb er ook over nagedacht om dit na 3 jaar te doen, maar toen ik alle papieren doorkeek kwam ik erachter dat ze vragen waar je de afgelopen 5 jaar hebt gewoond en op vakantie bent geweest. Normaal gesproken kun je dit formulier pas na 5 jaar in de US te zijn invullen, dus begrijp ik die 5 jaar, maar in jou en toentertijd mijn geval betekent dat je ook alle historie over Nederland moet opgeven. Dit is geen probleem, behalve dan dat ik wel 10 keer het land uit ben geweest in die periode (op bezoek bij US vriendin / werk etc.). Ik had geen zin om dat allemaal uit te zoeken en heb toen bedacht om nog maar een tijdje te wachten.

Mijn vraag is nu; hoe ga jij hier mee om? Of hoef je dit tegenwoordig niet meer in te vullen?

Gr. Pieter

Goeie vraag Pieter! Je moet het zeker nog invullen!
Mijn man leest die vraag anders. Het is ook heel verwarrend dat ik pas 3 jaar in Amerika woon, maar wel moet opgeven hoe vaak ik het land ben uitgeweest de afgelopen 5 jaar. Officieel ben ik dus helemaal niet het land uitgeweest in die 2 jaar daarvoor, simpelweg omdat ik er niet woonde. De vraag is:

List below all the trips of 24 hours or longer that you have taken outside the United States during the last 5 years.

En dan staat er:

Date you left the United States  ../../....
Date you returned to The United States  ../../....

Nou ja, als je er niet woont kun je ook niet terugkeren.

Dus hij denkt dat ik niet op hoef te geven in welke landen ik gedurende die twee jaar ben geweest omdat ik toen niet in Amerika woonde. Dat zou een hoop werk schelen!

Ik wil het niet fout doen natuurlijk, maar als ik moet opgeven dat ik 4 jaar geleden in Israel ben geweest, kan ik wel invullen van wanneer tot wanneer, maar ik keerde natuurlijk niet terug naar The States, ik keerde terug naar Italië waar we toen woonden.

Iemand die iets zinnigs hierover kan zeggen?  :)
#15 - 06-10-2015, 04:44 uur



leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15