Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Op naar Amerika! (hopefully soon )

Discussie gestart

tokoh

Hoi allemaal!

Na enkele eerste mails op dit forum, hebben we besloten om onze ervaringen te delen over de weg die we zulllen bewandelen de komende maanden.

Maar laten we bij het begin beginnen...
Ik ben Daan en samen met mijn longtime partner en twee kinderen van 3 en 6, lopen we rond met het plan om  half volgend jaar een enkele reis te boeken naar Amerika.
Het is een idee waar ik al ettelijke jaren mee rond loop, maar blijkbaar zijn de geesten nu voldoende gerijpt!
We hebben hier als gezin een goed leven, een aardig huis, degelijke jobs, leuke vrienden en kids die het goed doen op school. Als ik al die elementen naast mekaar zou leggen bij de mensen die weten dat we deze plannen hebben, verklaren ze me waarschijnlijk gek, klaar voor een gesticht. Het is een gevoel die overheerst, een avontuur dat lonkt. Er zijn vele redenen die we kunnen opsommen waarom we België verlaten, maar als we eerlijk zijn, zijn het allemaal drogredenen die ons het gevoel geven dat we de juiste keuze maken. Ik kan dus niet verklaren waarom ik weg wil. Ik weet enkel dat het zo is en dat het hopelijk ook zal lukken.
Amerika, zie ik niet als een droom, het beloofde land waar we allemaal schatrijk zullen worden op het strand. Integendeel waarschijnlijk. Hard werken om voor jezelf en je kinderen een toekomst te creëren, geen sociale vangnetten en enorme verschillen tussen de wereld die we kennen en die we zullen leren kennnen. Anderzijds, dat is wat we nu ook doen. Alleen doen we dat in een nat land zonder zon, waar we continue de grenzen ervaren van een beschermend klein land. De betutteling, de belastingen, de besluitloosheid van een complex land dat verzuipt in zijn eigen politieke compromissen.

Ons doel is Hollywood, Florida, nabij Fort Lauderdale. Het idee is binnen die regio een leven op te bouwen en dat binnnen de door onszelf opgelegde periode van twee jaar. Twee jaar geeft ons het gevoel dat we nog steeds terug kunnen keren naar vertrouwde natte land en we zullen het ook niet als een schande ondervinden moesten na die periode terug keren als de omstandigheden dat vragen. De bedoeling is natuurlijk om de stap te maken voor zolang als mogelijk en misschien voor altijd.

Wat volgt is het emotionele en administratieve relaas van deze periode...
#1 - 11-11-2011, 22:36 uur
09/2011: Trying to get my wife's birth certificate (took 4 months, thx to USPS)
14/02/12: Marriage
21/02/12: I-130 package sent.
24/02/12: I-130 package arrived @ Chicago lockbox
29/02/12: NOA 1 by E-mail
29/02/12: Contacted US accountant for IRS filing.
07/03/12: NOA 2 by E-mail -

tokoh

Twee jaar geleden, na een zoveelste bezoek aan de States  en op een moment dat zowel ik als mijn partner tussen twee jobs zaten, was het zover. Ik nestelde me in mijn vertrouwde rode zetel met de laptop op de schoot. Gedurende 3 weken, surfde ik alle mogelijk sites af op zoek naar informatie die ons kon vooruithelpen met een eventuele verhuis.
Na die 3 weken had ik een dossier klaar van een 30-tal pagina's met een groot stuk van de informatie die we nodig hadden.
Uiteindelijk is de datum die we hadden vastgesteld om onze beslissing te nemen verstreken zonder gevolg. Te veel elementen in ons leven waren in beweging om dit soort van beslissing goed te nemen.

Juli 2011, Independence day op het strand van Hollywood. Het gevoel dat die avond gaf, de mensen, de drukte op het strand met zich op de oceaan. Het vuurwerk in verschillende badsteden. Het had iets wat onze 21 juli doet verbleken.
Thuis gekomen van dit verlof, dachten ik en mijn partner Maya hetzelfde. We zouden vertrekken! We durfden het niet echt uitspreken, maar we waren klaar.
Nu, om aan te tonen dat dit niet zomaar een beslissing is op basis van een leuk verlof, dien ik te zeggen dat mijn vrouw van geboorte Amerikaanse is. Op zich niets speciaal, maar we hebben er altijd werk van gemaakt om haar US paspoort te houden en ook de kinderen de dubbele nationaliteit te bezorgen.
Dat laatste is ook één van de redenen die we kunnen bedenken om de stap te wagen. Indien onze kinderen hun nationaliteit wensen over te dragen aan hun kinderen, dienen ze ten gepaste tijde te bewijzen dat ze een link hhebben met het land. Een verblijf van 2 jaar zou daarvoor volstaan.
#2 - 11-11-2011, 22:53 uur
09/2011: Trying to get my wife's birth certificate (took 4 months, thx to USPS)
14/02/12: Marriage
21/02/12: I-130 package sent.
24/02/12: I-130 package arrived @ Chicago lockbox
29/02/12: NOA 1 by E-mail
29/02/12: Contacted US accountant for IRS filing.
07/03/12: NOA 2 by E-mail -

Pieter79

Na het eerste stukje gelezen te hebben dacht ik hoe zijn jullie van plan om in Amerika te blijven... Na het 2de stukje gelezen te hebben, over dat je een Amerikaanse vrouw hebt, maakt het uitvoeren van jullie droom stukken gemakkelijker!

Veel plezier met de voorbereidingen en alvast welkom in de States! :)

Gr. Pieter
#3 - 11-11-2011, 23:09 uur
"I pledge allegiance to the flag of the United States of America and to the Republic for which it stands, one Nation under God, indivisible, with liberty and justice for all."
Inventor ***9 Patents Granted*** (Update Oct-2023)

tokoh

Nu, ik en Maya zijn quasi 19 jaar samen, maar hebben nooit de moeite genomen om te trouwen. Daar zagen we het nut niet van in. Om gebruikt te kunnen maken van het I-130 visum diende ik te trouwen...
Ik heb er even mee rond gelopen, de site van het gemeentehuis bekeken, ringen bekeken  en me afgevraagd hoe dit nu uiteindelijk moest. Trouwen is voor ons een administratieve bezigheid waar we eigenlijk geen waarde aan hechten. Het is dus moeilijk om daar een romantisch momentum van te maken.

Hoedanook, de vraag werd gesteld en al snel troonden we naar het stadhuis voor deze eenvoudige formaliteit! ... Niet dus.
De weg was nog zeer lang en we kregen de eerste administratieve horde. Om te kunnen trouwen dien je een geboorteakte voor te legggen (wat op zich geen probleem is), maar die mag maximaal 6 maand oud zijn. Je weet nooit dat je onlangs geadopteerd zou zijn. Nu, ik ben 36 en volgens mij ben ik de laatste maanden niet geadopteerd, maar dat mocht dus niet baten in de vaste structuren van het gemeentehuis. Dit was wel een tegenvaller. Maya diende haar geboorteakte opnieuw aan te vragen in San-Francisco, CA en moest die laten voorzien van een apostille in Sacramento, CA. Het heeft ons 2 weken gekost om te begrijpen wat we waar konden laten doen, maar de beste oplossing die we vonden was het bedrijf van Johan, The Mailroom.  Via Johan zijn de geboorteakte op dit ogenblik op weg naar Sacramento voor de apostille en zullen we het gemeentebestuur binnnen enkele weken vragen om een trouwdatum vast te leggen. Pas dan zullen we kunnen starten aan de uiteindelijke eerste stap voor emigratie naar ons nieuwe land...
#4 - 11-11-2011, 23:10 uur
09/2011: Trying to get my wife's birth certificate (took 4 months, thx to USPS)
14/02/12: Marriage
21/02/12: I-130 package sent.
24/02/12: I-130 package arrived @ Chicago lockbox
29/02/12: NOA 1 by E-mail
29/02/12: Contacted US accountant for IRS filing.
07/03/12: NOA 2 by E-mail -

Old Faithful

Hartelijk welkom op het forum van usa4all.

Ik wens jullie veel succes op de weg naar een nieuw leven.
#5 - 12-11-2011, 00:14 uur
Groet,

Old Faithful

Yessica

Wow! Klinkt geweldig allemaal. Altijd goed te horen als mensen hun droom kunnen waarmaken!

Overigens herken ik het 'het niet kunnen uitleggen' heel goed. Ik krijg ook vaak de vraag waarom ik naar The States zou willen, terwijl we het zo goed hebben in Nederland (respectievelijk Belgie). Maar het is het gevoel en een gevoel is nou eenmaal lastig onder woorden te brengen.
Je hebt wel geluk zeg, met je Amerikaanse vrouw, ben maar goed voor d'r  :P
#6 - 13-11-2011, 09:04 uur



Johan

Ik herken veel van hetgeen je schrijft als redenen om de stap uiteindelijk te zetten! En nee dat slapend rijk worden op het strand gaat normaliter niet zomaar lukken ;-) Wat ik wel merk alhier is dat mensen erg positief staan tegenover harde werkers die er zelf wat van willen maken!

Ook ben ik blij dat ik je zakelijk gezien heb kunnen helpen en ben zeer benieuwd nar het resultaat ;-)

#7 - 15-11-2011, 01:48 uur

Freckles49

Hartelijk welkom op het forum.

Wat geweldig dat jullie deze stap gaan nemen. Nu kan het nog dus jullie hebben groot gelijk!!!
Wij hebben altijd spijt gehad van het feit dat we destijds ( 25 jaar geleden ) de stap niet hebben genomen. Nu zijn de kids volwassen, getrouwd en hebben zelf ook kinderen dus is het wat ons betreft te laat.
Ik kijk uit naar je verhalen net als de verhalen van Johan  ^-^
En ja.... Florida........ zucht zucht. Heerlijk gewoon!
Veel geluk met alles wat jullie gaan doen!
#8 - 15-11-2011, 07:01 uur

Karina

Ik ben het met de anderen eens. Als ik later oud ben, wil ik wel enige spijt hebben van de dingen die ik wel gedaan heb, dan spijt van de dingen die ik niet gedaan heb. Dat wil niet zeggen dat ik ALLES wil meemaken. Zo heb ik totaal geen behoefte om te gaan bungeejumpen. Maar de stap naar Amerika. Go for it! Wij kunnen ook bijna niet wachten. Ik hoop ook ooit het hele proces met jullie te kunnen delen. Heel veel succes in de VS! Goed dat ook in deze economisch onrustige tijden er mensen zijn die toch vooruit blijven denken, en durven een risico te nemen. :afro:
#9 - 16-11-2011, 20:58 uur

tokoh

@ Karina,

Ik ga ervan uit dat de VS het ergste achter de rug qua economische situatie. Voor Europa daarentegen verwacht ik een zeer moeilijk jaar 2012.
Daar Amerika 6maand voor staat op onze situatie, reis ik eigenlijk in de tijd vooruit naar een beter leven ;)
#10 - 18-11-2011, 16:02 uur
09/2011: Trying to get my wife's birth certificate (took 4 months, thx to USPS)
14/02/12: Marriage
21/02/12: I-130 package sent.
24/02/12: I-130 package arrived @ Chicago lockbox
29/02/12: NOA 1 by E-mail
29/02/12: Contacted US accountant for IRS filing.
07/03/12: NOA 2 by E-mail -

Johan

Over het herstel van de economische situatie alhier zijn de meningen behoorlijk verdeeld!

En als ik zo naar andere ondernemers luister bij meetings van de kamer van koophandel, hier in Florida, dan bestaat er zeker nog niet het vetrouwen dat de markt echt aan het aantrekken is. Spannender nog de laatste drie maanden klagen heel veel ondernemers over een behoorlijke verlaging van inkomsten (tussen de 20 en 35% minder)!
#11 - 18-11-2011, 17:14 uur

Pieter79

Hier in het koude Minnesota en aangrenzende staten South en North Dakota zijn genoeg bedrijven die hun vacatures niet gevuld krijgen. De VS zijn groot en divers, het is maar naar welk gebied je kijkt.

Gr. Pieter
#12 - 18-11-2011, 21:53 uur
"I pledge allegiance to the flag of the United States of America and to the Republic for which it stands, one Nation under God, indivisible, with liberty and justice for all."
Inventor ***9 Patents Granted*** (Update Oct-2023)

tokoh

Na Ierland, Portugal, Spanje, Griekenland, italie, ziet het er voor België steeds minder rooskleurig uit. Onze rente stijgt, de politiek blijft rondjes draaien rond partijpolitiek en de staat blijft gegeven waarborgen uitbetalen op een moment dat ze hun eigen begroting niet eens rond krijgen. Politiek en economisch wantrouwen heersen.
#13 - 19-11-2011, 11:00 uur
09/2011: Trying to get my wife's birth certificate (took 4 months, thx to USPS)
14/02/12: Marriage
21/02/12: I-130 package sent.
24/02/12: I-130 package arrived @ Chicago lockbox
29/02/12: NOA 1 by E-mail
29/02/12: Contacted US accountant for IRS filing.
07/03/12: NOA 2 by E-mail -

Johan

Na Ierland, Portugal, Spanje, Griekenland, italie, ziet het er voor België steeds minder rooskleurig uit. Onze rente stijgt, de politiek blijft rondjes draaien rond partijpolitiek en de staat blijft gegeven waarborgen uitbetalen op een moment dat ze hun eigen begroting niet eens rond krijgen. Politiek en economisch wantrouwen heersen.

Ik zeg ook niet dat het in Nederland, Belgie of andere Europese landen beter is ;-) Maar om nou te zeggen dat de economie hier weer beter aan het worden is! En jazeker Amerika is een groot land en er zijn vast en zeker gebieden waar het beter is! Florida is 1 van de staten waar het wel erg slecht ging en nog steeds gaat! En aangezien dat jullie doel is, is het ook wel verstandig er realistisch naar te kijken! Ook wij hebben gewoon de stap gemaakt in de slechte economische tijd dus ik zeg ook niet dat je het niet moet doen hoor ;-) Gewoon er voor gaan denk ik!
#14 - 19-11-2011, 19:49 uur

tokoh

Hey guys, even een korte update voordat we het nieuwe jaar in gaan...

Even ter herinnering, Mijn Amerikaanse partner heeft een certified birth certificate nodig vanuit haar geboorteplaats San Francisco, om hier in België te kunnen trouwen. Op dat document moest nadien een een apostille worden geplaatst in Sacramento, CA. Om dit te volbrengen hadden we Johan, van The Mailroom, ingeschakeld om dit van de recipiënt naar de andere te verzenden.

Vandaag is het 27 december...
Drie maand geleden hebben we onze aanvraag verstuurd naar SF en vandaag, na ontzettend geklungel van de US Postal Services, valt eindelijk die mooie wit/rode enveloppe in onze bus. Ontzettend gelukkig dat we eindelijk de eerste echte stap konden zetten richting aanvraag Green Card... tot de enveloppe open ging. In de enveloppe zit inderdaad een birth certificate, maar de apostille is geweigerd in Sacramento. De reden is geschreven in 'Amerikaans administratees', we moeten dus even uitzoeken waarom precies. nochtans werden er steeds begeleidende brieven door ons meegestuurd, waarin we duidelijk neerschreven wat we wensten en waarvoor het certificaat moest dienen.   
Tot op heden gingen alle administratieve handelingen zeer vlot en bij ieder contact, telefonisch of e-mail, waren ze zeer behulpzaam. De conclusie moet nog getrokken worden, maar de kans bestaat dat we terug bij af zijn.
#15 - 27-12-2011, 20:38 uur
09/2011: Trying to get my wife's birth certificate (took 4 months, thx to USPS)
14/02/12: Marriage
21/02/12: I-130 package sent.
24/02/12: I-130 package arrived @ Chicago lockbox
29/02/12: NOA 1 by E-mail
29/02/12: Contacted US accountant for IRS filing.
07/03/12: NOA 2 by E-mail -

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15