Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

sollicitatiegesprek in Amerika en immigratiedienst/inreis?

Discussie gestart

avoort

Hallo iedereen,

ik heb a.s. donderdag een sollicitatiegesprek in de V.S., ik heb nog geen greencard of werkvisum, maar wil de V.S. via het visum waiver programma inreizen.
Tijdens eerdere bezoeken aan de V.S. is gebleken dat de immigratiedienst niet altijd even gemakkelijk is.
Kan ik nu bij inreis in de V.S. gewoon aangeven dat ik uitgenodigd ben voor een sollicitatiegesprek (voor de functie van crime analyst, specialty occupation), of wordt je dan zonder pardon teruggestuurd?
Of is het beter aan te geven, dat ik vrienden ga opzoeken? Dit is nl ook het geval, aangezien ik voordat ik naar het sollictatiegesprek eerst bij vrienden langs ga.
Wel is het zo, dat ik een maand geleden nog in de V.S. geweest ben, ook om vrienden op te zoeken.
Wie kan mij een goed advies geven? Ik hoor nl. veel verschillende meningen

Dennis



#1 - 19-02-2006, 20:59 uur

Rebecca

Van wat ik weet is het geen goed idee om dit te doen. Dit vanwege het feit dat je nog geen greencard hebt en werkvergunning.
#2 - 19-02-2006, 21:30 uur
Onze blog-Bouwmanfamily
NBA Guru 2007!!

Poison ArroW

beetje dubbel gevoel...hoe heb jij die sollicitatie geregeld en ingevuld ? beetje raar dat je zomaark an solliciteren zonder greencard beetje raar  2006-05
#3 - 19-02-2006, 23:26 uur

avoort

Ik heb in het verleden al eens 2 jaar in de V.S. gewerkt, eigenlijk voortkomend uit mijn stage destijds.
Ik heb nu inderdaad zonder greencard en werkvergunning op een baan gesolliciteerd (crime analyst, wat onder de categorie specialty occupation zou vallen).
Ik heb met de potentiele werkgever overlegd, en indien zij mij aannemen zijn zij bereid om mijn werkvisum (waarschijnlijk een H1-B) en eventueel de greencard te sponsoren. Tevens betalen ze een groot deel van mijn reiskosten ivm het sollicitatiegesprek. Op zich dus toch wel gunstige signalen.
En zoals de meesten wel weten, moet ik toch eerst een 'job offer' hebben alvorens ik een werkvergunning of greencard zou kunnen aanvragen.

Je hoort echter wel vaker dat de INS of BCIS zoals die tegenwoordig meen ik heten, een ontmoedigingsbeleid heeft wat betreft nieuwe immigranten, en dat het dus zou kunnen gebeuren dat je zonder pardon teruggestuurd wordt, als je aangeeft in Amerika te willen werken, en dat ze ook niet zo happig zijn op buitenlandse sollicitanten.

Dennis
#4 - 19-02-2006, 23:31 uur

bgroeneveld

Zeggen dat je voor een sollicitatiegesprek komt, lijkt me link. Aan de andere kant: zeggen dat je alleen (alweer) voor vriendenbezoek komt, lijkt me ook wat problematisch. Je kunt natuurlijk altijd zeggen, dat je de VS zo'n geweldig land vindt dat je elke gelegenheid om hierheen te komen aangrijpt. En dat dit nou toevallig vlak achter elkaar gebeurde.

Het is natuurlijk kort dag, maar kun je je mogelijke baas niet vragen contact op te nemen met een advocaat. En als ze in de misdaadwereld zitten (aan de goede kant!) hebben ze mogelijk wat contacten in de verschillende politie-organisaties. Wat ook zou kunnen helpen.

En natuurlijk geldt: eerlijkheid duurt het langst.
#5 - 20-02-2006, 03:24 uur

FreezeM

Gaaf zeg! Ik zou ook wel op sollicitatiegesprek naar de VS willen, alvast veel succes  2006-01

Voor de toekomst zou het beter zijn ruim op tijd bij het consulaat te melden dat je voor een sollicitatiegesprek naar de VS wil en een visum aan te vragen. Maar dat gaat nu niet meer lukken voor donderdag natuurlijk. Zelf zou ik gewoon zeggen dat je voor ' tourism'  komt en wat vrienden gaat bezoeken. Op zich moet het geen probleem zijn dat je kort geleden nog in de VS bent geweest. Je bent ook weer een tijdje in Nederland geweest. In elk geval zou je wel wat papieren kunnen meenemen dat je bijvoorbeeld een baan in Nederland hebt, of een huis of iets anders waar de douane ambtenaar aan kan zien dat je de intentie hebt om weer naar Nederland terug te gaan.

Zie ook de website van de ambassade:
Citaat
However, if you are a frequent traveler to the United States you should be sure to carry with you for presentation to U.S. Immigration evidence of your residence abroad to which you intend returning at the end of your visit, together with evidence of funds sufficient for your support while in the United States. If the immigration inspector is not convinced that you are a bona fide visitor for business or tourism, you may be denied entry to the U.S.
#6 - 20-02-2006, 08:59 uur

Poison ArroW

ik wil weten hoe het afgelopen is!  2006-01
#7 - 20-02-2006, 09:19 uur

avoort

Gezien de functie waar het over gaat, Crime Analyst voor een police department, zou ik het liefst gewoon open kaart spelen, ook voor mijn eigen gevoel. Maar ik weet niet of ik hiermee problemen op mijn hals kan halen. De uitnodiging is ook pas vorige week gekomen, vandaar dat de officiele weg via het consulaat ook geen optie meer was. Heeft iemand anders misschien ervaringen met een sollicitatiegesprek in de V.S. en de inreis?
#8 - 20-02-2006, 10:35 uur

FreezeM

Je zou de Ambassade kunnen bellen en de vraag daar anoniem voor kunnen leggen, kijken wat ze zeggen. Het geeft je geen garanties want uiteindelijk is de immigration inspector verantwoordelijk en neemt hij/zij de beslissing zonder mogelijkheid tot beroep. Ookal heb je 10 visa.
#9 - 20-02-2006, 10:45 uur

Ebelix

Het is niet verboden om op sollicitatiegesprek te gaan in de States. Zeker niet als je een brief bij je hebt waarin staat dat zij je uitnodigen voor het gesprek en ook verklaren dat ze de visumaanvraag willen verzorgen als ze je willen aannemen. Dit kan je gewoon tegen de immigration officer zeggen en dan heb je geen problemen.
#10 - 20-02-2006, 13:19 uur
NBA Guru 2009    WK voetbal Guru 2006    NFL Guru 2012

FreezeM

Heb nog even onze vriend Google ingezet maar heb weinig informatie voor je kunnen vinden. Er bestaat in elk geval geen 'sollicitatie visum'. Je mag onder het Visa Waiver Program de VS binnengaan zo lang je maar de intentie hebt om binnen 90 dagen weer huiswaarts te keren. Je mag dus niet solliciteren en gelijk gaan werken. Maar je mag wel solliciteren en dan terug naar Nederland. Ik denk dat je het beste eerlijk kunt zijn een de volgende dingen mee moet nemen. Zoals Ebelix al zei een brief van het bedrijf, een retourticket, bewijs van banden met Nederland zoals een huis/werk/vrouw.... ik denk dat je dan geen problemen zult hebben.

Ik heb alleen dit op hias.org kunnen vinden:
Citaat
Coming to the United States for a temporary job search or temporary job interview on a tourist, business visitor, or through the visa waiver program is generally acceptable. If, however, the Immigration Inspector or the Consular Officer believes it is the intention of the applicant to ultimately seek U.S. permanent resident status or to otherwise remain permanently in the United States, he or she may deny the applicant a visa or admission to the United States
#11 - 20-02-2006, 13:48 uur

avoort

Bedankt voor jullie antwoorden zover. Ik heb geprobeerd de ambassade te bellen, maar deze zijn vandaag gesloten ivm een nationale feestdag. Daarna heb ik nog contact gehad met een immigratiebureau, zij vermeldden mij dat ik het beste niets over het sollicitaiegesprek kan vertellen. Gemengde ideeen dus.
Ik zal echter nog eens op de vermelde site gaan kijken, wat ik daar kan vinden, en in ieder geval de werkgever nog even verzoeken om een officiele uitnodiging te faxen. Officieel is het inderdaad niet verboden in de VS te solliciteren, zolang je daar maar niet werkt zonder werkvisum, en dus na je sollicitatie naar huis gaat. Misschien moet ik het maar 'business meeting' noemen.
Mocht iemand al eens voor een dergelijke situatie gestaan hebben, dan hoor ik dat uiteraaard graag

Dennis

#12 - 20-02-2006, 14:45 uur

Poison ArroW

Bedankt voor jullie antwoorden zover. Ik heb geprobeerd de ambassade te bellen, maar deze zijn vandaag gesloten ivm een nationale feestdag. Daarna heb ik nog contact gehad met een immigratiebureau, zij vermeldden mij dat ik het beste niets over het sollicitaiegesprek kan vertellen. Gemengde ideeen dus.
Ik zal echter nog eens op de vermelde site gaan kijken, wat ik daar kan vinden, en in ieder geval de werkgever nog even verzoeken om een officiele uitnodiging te faxen. Officieel is het inderdaad niet verboden in de VS te solliciteren, zolang je daar maar niet werkt zonder werkvisum, en dus na je sollicitatie naar huis gaat. Misschien moet ik het maar 'business meeting' noemen.
Mocht iemand al eens voor een dergelijke situatie gestaan hebben, dan hoor ik dat uiteraaard graag

Dennis


ja je hebt gelijk gemengede gevoelens, maar als de baas het weet dan is het wel ok denk ik, kwens je succes
#13 - 20-02-2006, 17:50 uur

Chiefram

Moeilijk...

Als ik in je schoenen stond, dat zou ik zeggen dat ik gewoon bij vrienden op bezoek gaat, maar... ZORG DAT JE GEEN SOLICITATIE BRIEVEN, RESUME's EN ADRESSEN in je koffer/tas hebt zitten, want dan hang je!!!

Ik heb een keer een verhaal gelezen (meer dan een jaar geleden) en dat zou best wel eens op dit forum geweest kunnen zijn, dat iemand aan de grens is teruggestuurd, omdat ze in de koffer/tas een resume hebben gevonden.

Wat ik altijd doe, is alle belangrijke bestanden komprimeren (in een ZIP bestandje zetten) en dan uploaden naar een server. In Amerika kun je dan alles weer downloaden en uitprinten. Is ook makkelijk als je met vakantie gaat en een kopie van ALLES bij de hand wilt hebben, mocht je in de US iets kwijt raken, zoals je paspoort, rijbewijs, etc...

#14 - 20-02-2006, 21:45 uur

bgroeneveld

Ik zou het niet over 'business meetings' hebben, maak slapende honden wakker.
#15 - 21-02-2006, 05:51 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15