Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Wellicht toch verzekerd voor AOW na emigratie

Discussie gestart

Frank S

ik kan daar niet zo snel op terugvinden dat dit maar 10 jaar kan. Waar heb jij dat gezien Frank?

Dat staat op de site die je zelf hebt gelinkt.
#16 - 03-01-2006, 10:04 uur
Iedereen heeft recht op mijn mening.

FreezeM

Ik ben nog geen 30, denkt iemand hier dat ik nog van een AOW kan 'genieten'? Dat ik daar rond van kan komen? Dat zou naief zijn hoor. Zelf denk ik dat die hele AOW dan al niet meer bestaat. Ik ben al jaren zelf aan het sparen/beleggen voor mijn pensioen. Heb dat soort dingen graag zelf in de hand.  Op dit moment betaal ik dus dubbel, terwijl ik van die AOW waarschijnlijk nooit iets terug ga zien. Maar goed... ik zie het maar als een charity.
#17 - 03-01-2006, 10:26 uur
« Laatst bewerkt op: 03-01-2006, 12:11 uur door FreezeM »

Jez

Dat ik daar rond van kan komen? Dat zou naief zijn hoor.

Dat zou inderdaad naïef zijn, want da's geen vetpot! Als je het alleen van je AOW moet hebben, dan wordt het elk dubbeltje omkeren. Mijn vader heeft sinds een half jaar AOW, maar hij en mijn moeder redden het maar nèt elke maand. Nee, je zult echt zelf voor je ouwedagvoorziening moeten zorgen. Wel goed van je dat je dat allang geregeld hebt; vaak denken we als we jong zijn nog láng niet aan dit soort zaken, tot het te laat is...........
#18 - 03-01-2006, 22:13 uur
Reisverslagen: www.eysbroek.nl - Instagram: @jezphotos

bgroeneveld

Voor zover ik weet (en ik heb dat wel eens nagevraagd) krijg je inderdaad voor elk jaar na je 15e dat je in Nederland hebt gewoond 2% van de dan geldende AOW als je 65 bent.

Voor zover ik weet is er verder een verdrag tussen Nederland en de VS dat als je in Amerika 'social security' betaalt, dat mee kan tellen voor de AOW in Nederland en omgekeerd. Als je dus met je 30e bent vertrokken, krijg je 30 procent van de AOW. Plus wat je aan social security ouderdomspensioen hebt opgebouwd in de VS. Als je sinds je 30e social security hebt betaald in de VS en je gaat met je 65e terug naar Nederland zou je dus een volledige AOW uitkering moeten kunnen krijgen.

Of klopt dit niet?
#19 - 31-01-2006, 03:07 uur

Loek

Volgens het overzicht wat ik destijds bij vertrek uit Nederland kreeg had ik 42% AOW opgebouwd, ofwel ik kom in aanmerking voor een uitkering van 42% als ik 65 wordt vanuit nederland (ik reken er niet op).  Hier in de US heb ik al voldoende Social Security basis op gebouwd dat ik wanneer ik 65 wordt in aanmerking kom voor 100% Social Security benefits, ervanuitgaande dat ik tot mijn 65ste full-time blijf werken (op die uitkering reken ik ook niet).  Dus volgens die twee staatjes zou ik er met mijn 65ste warmpjes bij moeten zitten.  Voorlopig ga ik er vanuit dat ik geen van beide zal meemaken gezien de kosten van een vergrijzende bevolking in zowel de US als NL, dus ik zorg dat ik voldoende opzij zet om mijzelf te bedruipen als het zover is.
#20 - 01-02-2006, 20:16 uur

bgroeneveld

Loek:

Volgens mij krijg je van de Amerikaanse social security met je 65e gewoon een bedrag gebaseerd op wat je hebt opgebouwd sinds je in de VS belasting betaalt. Na 10 jaar betalen heb je recht op social security, maar dat bedrag is niet een nationaal vaststaand bedrag, maar dat eerder genoemde totaal van je opbouw. AOW en social security samen worden dus ongeveer 1 heel ouderdomspensioen.

Sparen is natuurlijk nooit weg. Ik ben freelance en ben al jaren bezig met een SEP IRA, alles wat je erin stopt mag je aftrekken van de belasting, maar dat is alleen maar uitstel, als je gaat opnemen (nog 5 maanden voordat ik dat mag doen zonder boete!) betaal je over alles belasting.

Vandaar dat ik me niet zoveel zorgen maak over die komende "crisis" in de social security. Ten eerste is dat op te lossen door een kleine ingreep (het maximum verhogen bijvoorbeeld waarover die premie geheven wordt, en/of de premie zelf een heel klein beetje verhogen), ten tweede komt er een enorme hoop belastinggeld vrij als wij babyboomers die IRAs open trekken.

#21 - 02-02-2006, 04:16 uur

Loek

Loek:

Volgens mij krijg je van de Amerikaanse social security met je 65e gewoon een bedrag gebaseerd op wat je hebt opgebouwd sinds je in de VS belasting betaalt. Na 10 jaar betalen heb je recht op social security, maar dat bedrag is niet een nationaal vaststaand bedrag, maar dat eerder genoemde totaal van je opbouw. AOW en social security samen worden dus ongeveer 1 heel ouderdomspensioen.


Er zitten verde nogal wat haken en ogen aan, want je social security uitkering (retirement benefits) wordt een percentage bepaald naar je gemiddelde inkomen in de laatste jaren voordat je met pensioen gaat, plus wat je al je werkjaren aan social security premies hebt betaald.  Maar dan is er ook nog een maximum, op dit moment ligt dat op ongeveer $2000 per maand voor een ongetrouwd persoon.  Voor mij geldt gezien mijn huidig inkomen dit maximum (ervan uitgaande dat ik tot mijn 65 blijf werken). Je kunt echter ook vroeger (62) benifits claimen of later (72) en krijgt dan mindeer of meer uitkering. Je kunt het online uitrekenen op deze link: http://www.ssa.gov/OACT/ANYPIA/anypia.html.   

Ik weet niet in hoeverre de nederlandse sociale dienst communiceert met de US social security, en volgens overeenkomsten tussen deze twee landen zou je slechts een uitkering uit een land kunnen ontvangen. 

Maar ik heb nog wel wat jaren te gaan voordat ik in aanmerking kom en er kan in die tijd zoveel gebeuren, dan ik me er over 15 jaar wel weer eens druk over zal maken.
#22 - 02-02-2006, 20:56 uur
« Laatst bewerkt op: 02-02-2006, 21:01 uur door Loek »

bgroeneveld

Volgens mij, en ik zal beginnen dat over een jaar of vier serieus  uit te zoeken, heb je gewoon recht waarop je recht hebt. Voor sommigen onder osn dus: de AOW over je tijd in Nederland na je 15e plus wat je hebt opgebouwd aan social security (en voor mij: ook nog eens vijf jaar ambtenarenpensioen). Dat zijn dus allemaal gedeeltelijke uitkeringen, samen 1 'gewone'

Overigens moet je bij vervroegd aanvragen van social security ook bedenken, dat je gekort wordt als je bij verdient. Pas na je 65e (of misschien pas na je 67e, de pensioengerechtigde leeftijd is opgetrokken) mag je bijverdienen zonder gevolgen voor je uitkering.
#23 - 03-02-2006, 17:15 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15