Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Theodore Roosevelt's ideas on Immigrants and being an AMERICAN in 1907.

Discussie gestart

Chiefram

Vanmorgen kreeg ik dit stukje tekst in mijn mailbox van een vriendin van ons die in California woont. Ik had het zelf niet beter kunnen omschrijven en sta er dan ook voor de volle 100% achter:

"In the first place, we should insist that if the immigrant who comes here in good faith becomes an American and assimilates himself to us, he shall be treated on an exact equality with everyone else, for it is an outrage to discriminate against any such man because of creed, or birthplace, or origin. But this is predicated upon the person's becoming in every facet an American, and nothing but an American...There can be no divided allegiance here. Any man who says he is an American, but something else also, isn't an American at all. We have room for but one flag, the American flag... We have room for but one language here, and that is the English language... and we have room for but one sole loyalty and that is a loyalty to the American people."
 
Theodore Roosevelt 1907
         Every American citizen needs to read this!

#1 - 19-03-2006, 19:04 uur

hollandranch

De 100% snap ik goed van je, helaas is het wereldwijd zo dat landen zich aanpassen aan hun emigranten en asielzoekers en daardoor een stuk eigen identiteit verliezen. Als ik nu tijdens onze emigratie moest kiezen om Amerikaan te worden en mijn Nederlandse nationaliteit hierdoor kwijt te raken bedenk ik me geen seconde en ga de rest van van mijn leventje door als Amerikaan, want daarvoor heb ik bewust gekozen!
#2 - 19-03-2006, 19:31 uur

Chiefram

Dit is precies de reden dat ik 100% achter Theodore Roosevelt's idee sta. Je kiest ervoor om Amerikaan te zijn, dan moet je je ook 100% als Amerikaan gedragen en niet verschuilen achter nog een paar andere identiteiten, zodat je altijd nog kunt 'vluchten' als het je zo uitkomt.

Zodra mijn tijd daar is (ik dacht 4 jaar en 9 maanden na permanent Resident geweest te zijn), zal ik ook vooraan in de rij staan om een trotse American Citizen te worden. Jammer dan van mijn Nederlandschap, maar ik kies ervoor om de rest van mijn leven in Amerika te blijven en heb verder niets meer in Nederland te zoeken. Wat heb ik dan aan mijn Nederlandse rechten, zoals stemmen? Niets toch? Laat dat maar aan de Nederlanders over die in Nederland moeten leven. Het zou wel erg egoistisch zijn om mijn stem ook in Nederland te laten gelden, terwijl ik er niets te zoeken heb.
#3 - 19-03-2006, 20:05 uur

bgroeneveld

Als een Nederlander die met opzet gewacht heeft om Amerikaan te worden totdat Nederland eindelijk de dubbele nationaliteit ook voor autochtonen toestond:

Ik ben langer in de VS dan in Nederland (30 tegen 29 jaar) en ik voel me meer Amerikaan. Maar ik ben in Nederland gevormd (misvormd?) en het Nederlanderschap is een onlosmakelijk onderel van mijn wezen. Ik heb geen zin om dat op te geven, zolang dat niet absoluut hoeft.

Teddy sprak overigens in een heel andere tijd (let er bijvoorbeeld op dat hij het alleen over mannen heeft!) In de huidige wereld, die steeds grenzelozer wordt, is het juist een voordeel om een burger van meerdere landen te zijn.

Kijk maar eens wat voor een ellende is veroorzaakt door een stelletje personen (meest mannen!) die in Washington denken de wijsheid in pacht te hebben en geen flauw idee hebben wat de werkelijke situatie in de wereld is en die het ook niet nodig vinden om zich voor te stellen dat mensen misschien andere ideeen hebben over de beste regeringsvorm van hun land dan het Amerikaanse systeem.

Bekrompt "alleen Amerikaans" en/of "Amerika-centraal" denken is iets wat steeds gevaarlijker vormen begint aan te nemen. En wat uit alle macht bestreden moet worden. Waaraan ik nu mee kan doen.

Overigens, ik heb in Nederland VOOR de Europese grondwet gestemd, hoe meer grondwetten hoe beter.
#4 - 19-03-2006, 20:39 uur

bgroeneveld

Bijna vergeten:

Ik kan me overigens heel erg ergeren aan immigranten hier (en in Nederland) die geen Engels/Nederlands spreken. Als je je ergens vestigt en vooral als je een zaak begint, hoor je de landstaal te spreken.

#5 - 19-03-2006, 20:40 uur

usaxtreme

Precies chiefram..Hij heeft volkomen gelijk.
Het idee blijft hetzelfde ook al is de tijd veranderd.
2 nationaliteiten moet afgeschaft worden..of Amerikaan of niet..net zoals hier..of Nederlander of niet  2006-01
#6 - 20-03-2006, 00:19 uur

usaxtreme

Kijk maar eens wat voor een ellende is veroorzaakt door een stelletje personen (meest mannen!) die in Washington denken de wijsheid in pacht te hebben en geen flauw idee hebben wat de werkelijke situatie in de wereld is en die het ook niet nodig vinden om zich voor te stellen dat mensen misschien andere ideeen hebben over de beste regeringsvorm van hun land dan het Amerikaanse systeem.


Niet iedereen kan het met elkaar eens zijn.
Wat is volgens jou de werkelijke situatie..misschien kan jij het ze gaan vertellen  ;D
#7 - 20-03-2006, 00:21 uur

bgroeneveld

Daar hebben ze mij niet voor nodig, de Leiders hoeven alleen maar te luisteren naar de generaals die ter plekke de oorlog leiden, de mensen van het ministerie van buitenlandse zaken die uitgebreid gewaarschuwd hebben dat de zaak helemaal fout werd aangepakt, vele mensen die Irak (en de taal!) kennen en voor de oorlog gewaarschuwd hebben dat een inval gevaarlijk was, Bush Sr., die met opzet niet naar Bagdad is opgetrokken, Dick Cheney en Donald Rumsfeld, die tijdens Golfoorlog I waarschuwden dat de VS vooral niet naar Bagdad door moesten stoten, enz., enz.

Ik ben overigens zo druk als ik kan bezig te helpen Amerika op het goede spoor te brengen/houden. Maar ja, wat kan één  Europese-Amerikaan uitrichten?!

En in Nederland weigerde ik indertijd in Amsterdam Engels te spreken in winkels en restaurants gedreven door Amerikanen. Dat vond ik onzin, in Nederland spreek je Nederlands.

En nog een aanvulling: ik schrijf nog steeds in het Nederlands als correspondent (Agrarisch Dagblad en De Journalist). Ik heb dus nog wel degelijke een professionele (en familie) band met het land en ben daarom blij dat de dubbele nationaliteit mogelijk is.

Chiefram zit daar overigens naast, als ik goed begrepen heb, is zijn vrouw ook Nederlandse en daardoor zal een van hen de Nederlandse nationaliteit moeten opgeven als de andere de dubbele nationaliteit wil.


#8 - 20-03-2006, 01:24 uur

Chiefram

Chiefram zit daar overigens naast, als ik goed begrepen heb, is zijn vrouw ook Nederlandse en daardoor zal een van hen de Nederlandse nationaliteit moeten opgeven als de andere de dubbele nationaliteit wil.

Ik mag inderdaad (als ik Amerikaans Staatsburger wil worden) niet meer mijn Nederlandse Nationaliteit behouden. Dit wil ik ook niet, omdat ik een keuze ga maken om Amerikaans Staatsburger te worden.

Mijn vrouw heeft onder andere de Nederlandse nationaliteit. Die zou ze mogen behouden als ze tzt na mij ook besluit Amerikaanse Staatsburger te worden. De enige vraag is dan, mag ze eigenlijk wel 3 Nationaliteiten hebben, waaronder het Nederlandse? Heeft ze straks 3 paspoorten uit 3 kontinenten. Is voor mij ook gemakkelijk, hahaha...

#9 - 20-03-2006, 03:08 uur

bgroeneveld

Lijkt me een goed idee, hoe meer paspoorten, hoe beter. Je vrouw wordt dan een echte wereldburger.

Ik spreek je over vijf jaar nog wel, als je echt voor de keuze staat. Je Nederlanderschap opgeven is niet zo makkelijk als het nu misschien lijkt!

#10 - 20-03-2006, 03:26 uur

Chiefram

Ik heb geen keus, dus het is wel degelijk makkelijk. Zodra ik Amerikaans Staatsburger ben geworden, accepteert Nederland mijn Nederlandse paspoort/Nationaliteit niet meer.

Dan zou er iemand toch wel een heel goede reden moeten geven, wil ik mijn Nederlandse Nationaliteit willen behouden. Tot nu toe heeft niemand die mij nog kunnen geven. Ik heb echt geen hekel aan Nederland (ben er geboren en grootgebracht), maar als ik vandaag de dag zou moeten kiezen, dan werd het met trots een echt Amerikaans paspoort!!!
#11 - 20-03-2006, 04:49 uur

usaxtreme


Dan zou er iemand toch wel een heel goede reden moeten geven, wil ik mijn Nederlandse Nationaliteit willen behouden. Tot nu toe heeft niemand die mij nog kunnen geven. Ik heb echt geen hekel aan Nederland (ben er geboren en grootgebracht), maar als ik vandaag de dag zou moeten kiezen, dan werd het met trots een echt Amerikaans paspoort!!!


Amen
#12 - 20-03-2006, 12:38 uur

Rebecca

Ik weet het eigenlijk nog niet......... Wij gaan volgend jaar waarschijnlijk pas verhuizen en ik wil eerst zeker weten of dit het echt wel is voor ons en of we daar wel iets op kunnen bouwen. Als het niet goed gaat, dan zou ik wel terug willen kunnen en ons leven hier verder opbouwen.

Als alles goed gaat dan ben ik denk ik wel bereid de Nederlandse nationaliteit op te geven, hoewel ik daar ook nog niet helemaal over uit ben. Stel het gaat allemaal goed en we hebben een leuk leventje op weten te bouwen en mijn vriend komt plotseling te overlijden (DAAR GAAN WE NATUURLIJK NIET VAN UIT!!)
Dan blijf ik daar alleen achter met zijn familie.... Ik heb absoluut niets tegen op zijn familie hoor, het zijn echt schatten stuk voor stuk en ik kan het met allemaal even goed vinden. Maar ten slotte was ik daar om een leven met hem op te bouwen...... Ik denk dat ik dan misschien toch wel zou besluiten om terug naar Nederland te gaan.

Het zijn misschien niet de juiste argurmenten voor iedereen, maar ik ben er in ieder geval nog niet over uit.
#13 - 20-03-2006, 13:36 uur
Onze blog-Bouwmanfamily
NBA Guru 2007!!

Dusza

Dan zou er iemand toch wel een heel goede reden moeten geven, wil ik mijn Nederlandse Nationaliteit willen behouden. Tot nu toe heeft niemand die mij nog kunnen geven.

Misschien dat jij de geplaatste persoon bent om dan effe de rollen om te keren:
WAAROM zou ik mijn Belgische nationaliteit laten vallen, om deze in te ruilen voor de Amerikaanse?
#14 - 20-03-2006, 14:31 uur

Chiefram

Dan zou er iemand toch wel een heel goede reden moeten geven, wil ik mijn Nederlandse Nationaliteit willen behouden. Tot nu toe heeft niemand die mij nog kunnen geven.

Misschien dat jij de geplaatste persoon bent om dan effe de rollen om te keren:
WAAROM zou ik mijn Belgische nationaliteit laten vallen, om deze in te ruilen voor de Amerikaanse?

Dusza, ik kan daar geen antwoord op geven. Ik weet zelf niet eens wat het voordeel is om mijn Nederlandse nationaliteit te behouden, terwijl ik toch nooit meer in Nederland zal willen wonen. Nu niet, later niet.

Het systeem dat je (als je Permanent Resident bent) 4 jaar en 9 maanden moet wachten voordat je Amerikaans staatsburger moet worden, is een redelijke tijd om te bedenken wat je wilt doen. Er zijn landen die het toelaten om zowel Amerikaans staatsburger te zijn en je eigen originele nationaliteit te behouden. Misschien zou ik dat ook wel gedaan hebben, als Nederland mij die mogelijkheid zou geven. Geen idee... Maar Nederland geeft mij die mogelijkheid niet en zal ik toch na 4 jaar en 9 maanden in de US gewoond te hebben een beslissing moeten maken.

Die beslissing baseer ik op het volgende:

- Ik woon en leef in Amerika en bouw hier mijn toekomst op.
- Ik ga niet meer terug naar Nederland om te wonen, ongeacht of ik alleen verder zou moeten hier of niet.
- Wat heeft Nederland mij nog te bieden? Mijn antwoord: Niets meer.
- Wat heb ik er aan om stemrecht te hebben in een land waar ik niets meer te zoeken heb?
- Mijn toekomst ligt in Amerika, tot mijn dood toe en wil hier ook begraven worden en niet in Nederland.
- Ik wil in Amerika stemrecht hebben, omdat dit ook om mijn toekomst gaat.

Daarom is het voor mij gemakkelijk om mijn Nederlandse nationaliteit van de hand te doen en de Amerikaanse nationaliteit aan te nemen. Ik zie gewoon geen enkel voordeel. Okay, mijn familie woont in Nederland, maar so what? Ik woon hier en niet daar. We hebben telefoon, Internet met webcam, vliegtuigen, post, etc... We kunnen elkaar zien zovaak we willen. Dit si voor mij totaal geen reden om mijn NL nationaliteit aan te houden. Met een Amerikaans paspoort kom ik ook Nederland wel binnen (en uit).

Misschien ben ik wel een gemakkelijk iemand. Gemakkelijk in het loslaten van dingen. Misschien omdat ik totaal niet materialistisch ben en mij met niets of niemand gebonden voel. Ik heb al eerder in Nederland alles afgebroken en achtergelaten wat ik heb opgebouwd. Ver weg verhuizen van je familie en vrienden wil niet zeggen dat je afscheidt neemt. Je woont alleen een stukje verderop. Elkaar bezoeken is nu ineens 100x leuker dan ele week bij elkaar op de klep zitten. Ik hou niets meer of niets minder van mijn familie nu ik hier zit en andersom is dit ook niet het geval.

Sommige mensen kunnen niet zonder hun familie en/of vrienden. Zielig dat ze zo bekrompen (in mijn ogen) verder moeten leven, afhankelijk van een ander.

Je leeft tenslotte maar 1x en in je leven moet je doen wat je in je hart graag wilt doen. Ja, dan moet je dingen opgeven. Alles heeft een prijs en die prijs moet je kunnen accepteren en er niet meer over mekkeren. Je hebt keuzes gemaakt. Misschien goede, misschien verkeerde. Maar accepteer je keuze, kijk niet achterom en ga verder met je leven. Heb je de verkeerde keus gemaakt, doe er dan wat aan. Ik heb altijd geleerd van huis uit om alleen te doen wat ik wil en er alles aan te doen om te krijgen wat ik wil. Zolang het maar op een eerlijke manier is en niet ten koste gaat van anderen. Dan voel je je zelf altijd het prettigst. Je toekomst ligt in je eigen handen en niet in dat van een ander.
#15 - 20-03-2006, 16:38 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15