Amerikaanse politiek/overheid/samenleving > Amerikaanse samenleving

Kill Bill Florida

(1/3) > >>

Mississippi:
Onderwerp: ‘Kill bill’ in Florida    
Uitzenddatum: Do. 21 juli 2005, 20.30u
Verslaggeving: Netwerk, Marjan Moolenaar

Wilde Westen?
Florida heeft een wet aangenomen die het inwoners van die staat mogelijk maakt dodelijk geweld te gebruiken als ze zich bedreigd voelen. ‘Terug naar het Wilde Westen,’ vinden critici, die de wet ook wel ‘kill bill’ noemen. Volgens voorstanders zal de criminaliteit door de wet dalen.  
 
Zelfverdediging
Iedereen in Florida mag vanaf 1 oktober, als de wet ingaat, dodelijk geweld gebruiken bij zelfverdediging. Thuis, in de auto of zelfs op straat. Zonder angst voor een gevangenisstraf.
 
Goed middel?
Is de wet een goed middel om de criminaliteitscijfers omlaag te brengen of levert de wet alleen maar onschuldige slachtoffers op?

Belletjetrekken
Netwerk sprak onder meer met de ouders van de 16-jarige Mark. Hij werd tijdens het belletjetrekken doodgeschoten door een woedende buurman.

Chiefram:
Ik vind dit een hele goede wet. Je mag jezelf verdedigen, zeker als je zelf wordt aangevallen. Nu is het vaak de dader die beschermd wordt, maar wel alle vrijheid heeft jou of een ander iets aan te doen.

Misschien dat ze zich nu twee keer bedenken voordat ze iemand iets aan willen doen.

Dat van die 16 jarige jongen die belletje trekt, dat is niet normaal natuurlijk om zo'n ventje dood te schieten of te steken. Maar aan de andere kant, zal het belletje trekken door dit soort incidenten een stuk minder worden, dus het heeft wel degelijk een positief effekt, de Kill Bill...

Frank S:
Ik heb niets tegen een wet die het recht op zelfverdediging regelt, maar dat had best iets van "proportioneel geweld" in mogen staan.

Bakvet:
Het is weer typisch Amerika. In Florida wonen bijna alleen maar bejaarden. Die hebben kort na hun kleutertijd een keertje leren schieten van hun vader. Maar nu hebben ze al jarenlang geen wapen meer aangeraakt. Ondertussen zijn ze half blind en doof geworden.

Dan komt de postbode aanbellen en denken ze dat het een overval is. Schieten ze vervolgens met hun trillende handen de  buurman dood. En dan komt er wel een advocaat die aantoont dat het uit zelfverdediging was en een jury die het daarmee eens is.

Kinneret:
Ik ben wel tegen de wet, die incidenten zoals het Mark-incident zullen waarschijnlijk voorkomen, of dat er misverstanden ontstaan met gevolg iemand in een rolstoel of doodkist. Of mischien word er wel misbruik van gemaakt van gestoorde mensen, en die zijn er genoeg >:(! Aan de andere kant kun je wel zeggen dat de criminaliteit zal afnemen, maar in verhouding met de andere genoemde punten houd ik het erop dat ik dit een smet op de wet vind.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 
Naar de volledige versie