Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Chicago en wat vraagjes.

Discussie gestart

Illiebillie

Hoi hoi

Over twee weken begint onze reis naar de USA. En we beginnen in Chicago.
We zijn met drie volwassen. Nu heb ik wat vraagjes.
We vliegen op O'Hare onze vraag kunnen we goed met het openbaar vervoer naar de stad komen we zitten met ons hotel vlak bij de Navy pier.
En verder wat zijn de leukste dingen om te doen.

Alvast bedankt groetjes illiebillie
#1 - 23-08-2012, 20:28 uur

MiamiHeat

Je kan met de Blue Line genaamd de "L" richting het centrum. Ik heb gewoon een taxi genomen die ongeveer $40 dollar kost. Er is zoveel te doen in Chicago. Dus afhankelijk hoeveel dagen je daar verblijft.

- Millenium Park met de "bean"
- John Hancock Tower
- Willis Tower
- Doe een rondvaart
- Wandel over de Magnificent Mile
- Doe de "Hop on - Hop off" bustour
- Ga naar het Field Musuem

Kortom er is genoeg te doen!
#2 - 23-08-2012, 20:39 uur

Illiebillie

Alvast bedankt voor je snelle reactie

Er vergeten bij te zetten we zijn er vier en halve dag.
Iemand ervaring met fietsen huren?

Bedankt

Groetjes illiebillie
#3 - 23-08-2012, 20:47 uur

Bakvet

Hier even iets over het vervoer. Parkeren in Chicago is verschrikkelijk duur, bij een hotel in het centrum kost het ongeveer 32 tot 50 dollar per nacht - als ze al parkeren aanbieden. Op straat moet je dag en nacht betalen. Bij de Navy Pier kost dit ongeveer 3.50 per uur ('s nachts per 2 uur) en binnen 'The Loop' ongeveer $6. Je doet er dus verstandig aan in het centrum met het openbaar vervoer te reizen. Het OV in Chicago is echt heel goed en ook veilig in het gebied waar de toeristen komen. De metro's en bussen zijn modern en hebben airco. Terwijl de stations aan 'The Loop' er juist weer lekker ouderwets uitzien met hun ijzeren constructies hoog boven de weg en hun houten perrons. Als je met de Blue Line reist vanaf O'Hare zal je een keer over moeten stappen op b.v. bus 65 richting Navy Pier. Dat is niet echt handig, zeker niet als jullie allemaal een koffer hebben. Dus een taxi is geen slecht idee.

Het vervoer in de stad daarna kan je heel goed met een 1, 3 of 7 dagen-kaart doen. Een 1-day pass kost ongeveer $6, een 3-day pass is $14 en een 7-day pass is $23. Voor als je toch met de metro vanaf O'hare gaat: de 3 en 7 daagse kaart kan je met een Credit Card uit een automaat halen bij de ingang van het station. Een 1-day pass moet je met cash uit de gewone kaartjesautomaten halen. Daar kan je ook losse enkeltjes kopen. Een enkele reis kost $2.25, maar als je wilt overstappen op een bus, kost het een kwartje meer, dus dan moet je $2.50 op je kaart laten zetten. Je kunt ook een groter bedrag op je kaart storten, wat dat betreft werkt het net als de OV-chip kaart. Maar de beste deal is gewoon een 3 of 7 dagen kaartje kopen, dan kan je onbeperkt met bus en metro. Nog iets belangrijks: als je begint met de bus kan je alleen maar contant en gepast $2.00 betalen, ten minste, zo heb ik het begrepen, en je kunt niet voordelig overstappen. Een tweede bus zou je weer $2 kosten. Dus dat pleit nog eens extra voor die day-passes. De 3 en 7 dagen kaart zijn niet op elk metro-station te koop. Zoek de locaties zelf even op www.transitchicago.com bij 'vending machines'. Verder is Chicago ook best wel beloopbaar, of als je met z'n vieren naar dingen toegaat kan je een taxi nemen. Dat is waarschijnlijk voordeliger dan parkeren. Maar een andere goede deal is de GoChicago Card.
#4 - 23-08-2012, 21:48 uur

Bakvet

Ik zal zo nog iets over fietsen huren uitzoeken, maar eerst de GoChicago Card. In Chicago is echt heel veel leuks te doen en het mooie is dat het allemaal op een vrij compacte oppervlakte is, voor een deel zelfs bij de Navy Pier. Als je een GoChicago Card koopt heb je gratis toegang tot een groot aantal toeristen-attracties. Bij sommige mag je zelfs de eventuele wachtrij passeren. Wat ik het 'fijne' ervan vind is dat hij maar tot 5 uur 's middags geldig is, dus je bent eigenlijk gedwongen op 's ochtends zo vroeg mogelijk op te staan, om maximaal van de kaart te kunnen profiteren. En dat vroege opstaan is helemaal geen enkel probleem, want je komt uit Europa, het is in Chicago zeven uur vroeger. Dus om zes uur 's ochtends in Chicago zou het in Europa al 1 uur 's middags zijn. Dus je hebt er helemaal geen moeite mee om vroeg uit bed te komen. Met die GoChicago Card kan je bijvoorbeeld:
1) Naar de John Hancock Tower (echt een supergeweldig uitzicht en weinig wachttijd) en de Willis Tower.
2) Naar de meeste museums - en die hebben allemaal echt UNIEKE verzamelingen, daar sta je versteld van. De museums zijn lekker als het regent, maar ook als het extreem heet is (kosten normaal tussen de $12 en $30)
3) Twee toeristische rondritten maken (Noord of Zuid of gecombineerd, waarde $25 tot $40)
4) Van een van de Hop-on-hop-off diensten gebruik maken (niet de beste, maar hij komt wel overal, normaal $35)
5) Drie rondvaarten maken, max 1 per dag, zeker de Architectural Boat tour is erg leuk om te doen (normaal $32).
6) Een halve dag een fiets huren, max 1 keer per dag (normaal $35)

Die kaart wordt heel vaak met korting aangeboden op internet. Ik betaalde iets van $110 voor 3 dagen. (Achteraf zeg ik: het was slimmer geweest om 7 dagen naar Chicago te gaan en de 7-daagse editie te kopen. Dan hoef je je niet zo te haasten overal heen.)  Maar goed, de normale prijzen (en vaak met korting) kan je vinden op www.smartdestinations.com

Toen ik mijn kaart bestelde koos ik voor: ik haal hem op bij het verkooppunt, maar op de afrekening kwam toch te staan: $20 extra voor internationale express bezorgkosten. Ik heb gelijk een e-mail gestuurd, ik weet niet of het daar aan lag, maar al na enkele dagen ontving ik de kaart thuis per gewone post, zonder meerkosten. Voor jullie is het te laat om hem nog via internet te bestellen, maar je kunt hem gewoon kopen op alle plekken die de kaart ook accepteren.


#5 - 23-08-2012, 22:19 uur

Harlem

Helaas start de NBA pas als je al uit Chicago bent, anders zou ik zeggen: bezoek een game van de Chicago Bulls. Leuk om meegemaakt te hebben!

#6 - 23-08-2012, 22:37 uur

Bakvet

Tegenwoordig heb je in veel grote steden een soort openbaar fietsenverhuur plan. In Chicago heet dit Bcycle. Ik heb zelf wel eens een hele dag in Minneapolis op zo'n soort fiets rondgereden. Je kon met je credit card betalen, hij slikte zelfs mijn vijf-cijferige Hollandse ZIP-code. Dat kostte $6, maar als je de fiets langer dan 30 minuten hield kwamen er extra kosten bij. Het eerste half uur $1 en het volgende half uur $2. Dus je moest echt voortdurend bij elk verhuurstation je fiets omwisselen voor een nieuwe, dat viel niet mee, ook al waren er wel twintig van die stations op korte afstand. Maar bij eentje zat de stalling bijvoorbeeld helemaal vol, toen moest ik snel doorfietsen naar de volgende om binnen de 30 minuten te blijven. Zo'n probleem kan je tegenaan lopen als je met vier man tegelijk een fiets huurt. Zo te zien heeft Chicago Bcycle maar 5 verhuurstations, maar die zitten wel op voor jullie aantrekkelijke plekken.

En kennelijk kan je een maandlidmaatschap afsluiten voor $35, waarbij je maximaal 1 uur gratis de fiets kunt huren, daarna is het $5 per extra half uur. Maar dat vereist weer een lidmaatschapskaart. Ik denk niet dat je die ter plaatste kunt kopen. Nu weet ik ook weer waarom ik dat niet gedaan heb ;-(. Je kunt ook losse kaartjes kopen, dat kost dan weer $10 voor een uur, $24 voor 4 uur, enz. Zie verder chicago.bcycle.com

Aan het begin van de Navy Pier zitten nog minstens twee fietsverhuurders, die ongeveer $30 voor een halve dag tot $40/50 voor een hele rekenen. Er zit ook zo'n Segway-tour bedrijfje.
#7 - 23-08-2012, 22:43 uur

Bakvet

Een stadium tour door het historische Wrigley Field van de Chicago Cubs is ook een gebeurtenis. Mede omdat ze meer dan honderd jaar geleden voor het laatst kampioen geweest zijn. Het is alleen een kostbare grap, zeker vergeleken met tours in andere stadiums, het kost $25. Bij de St Louis Cardinals, die geloof ik 11 keer vaker kampioen geweest zijn, waaronder vorig jaar, betaal je maar $5 met AAA-korting en dan krijg je ook nog eens al die cups van ze te zien.
#8 - 23-08-2012, 23:01 uur

Bakvet

Sorry dat ik het telkens over vier mensen had, ik had niet goed gelezen dat jullie totaal met z'n drietjes zijn.

Je hebt een aantal stranden langs Lake Michigan, waarschijnlijk zelfs op loopafstand van jullie hotel. Het lekkere van dat meer is dat het ZOET water is. Het zand is wat minder, het is erg 'fijn' en blijft daardoor overal aan je kleven. Op het strand mag niet worden gerookt en bij alcoholgebruik wordt je zelfs opgesloten. Maar je zit er dus niet tussen de lege blikjes en de peuken en het is zwemmen in zuiver drinkwater. De ronde kolom die je een kilometer verderop in het meer ziet, is het inlaatpunt ervan.
#9 - 23-08-2012, 23:24 uur

Hans B

Hancock Tower 100 verdiepingen.
Een kaartje naar de hoogste etage waar je kunt komen kost $10 of $12.
Je kunt ook naar het restaurant 1 of 2 etages lager, kost niks, maar een drankje á $5 is wel verplicht om even te kunnen zitten en genieten van het uitzicht.

Wij hadden onze eigen fietsen bij ons. Er is een goed fietspad langs het water waar je heerlijk langs kunt fietsen. als ik mij niet vergis kun je bij de NAVY Pier fietsen huren.

De NBA (basketbal) is dan nog niet begonnen, de MLB (honkbal) loopt op z'n eind ook erg leuk om een keer een (avond)wedstrijd mee te pikken. De CHI White Soxs staan bovenaan, de CHI Cubs doen het niet zo goed. De gekleurde vakjes zijn de thuiswedstrijden, de witte vakjes spelen ze uit.
White Soxs
http://chicago.whitesox.mlb.com/schedule/index.jsp?c_id=cws#y=2012&m=9&calendar=DEFAULT
Cubs
http://chicago.cubs.mlb.com/schedule/index.jsp?c_id=chc#y=2012&m=9&calendar=DEFAULT

Have Fun.
#10 - 24-08-2012, 08:35 uur
Sinds 2001 in 24x al  1250  dagen en 122.500 mile   RV-en door Amerika.

Wop

Misschien heb je hier nog wat aan illiebillie!
#11 - 24-08-2012, 11:55 uur

Bakvet

Nog een tip: op O'Hare vind je van die 'Welcome to Chicago'-achtige brochuretjes van Time Out. Daarin zit een klein kaartje gevouwen, echt superhandig omdat het zo klein is en toch heel overzichtelijk. Alle belangrijke bestemmingen staan er heel duidelijk op.  Makkelijker dan de hele dag met een touch-pad of zo rond te lopen. Het enige manco is dat er geen buslijnen op staan. Maar wel bijvoorbeeld de fietsroute waar Hans het over heeft. Ik ben zelf dat boekje alleen maar op de luchthaven tegengekomen, ik zou zeggen neem er een paar mee als je aankomt, als je er aan denkt.

Hier vind je meer kaarten:
http://www.explorechicago.org/city/en/travel_tools/guides___maps.print.html
Vooral die eerste van het Chicago toeristenburo bevat veel nuttige info, hij is alleen een beetje druk en groot. De papieren versie is o.a. verkrijgbaar bij hun welcome centers bij de Water Tower (Magnificent Mile) en bij het Millenium Park. De website bevat ook een paar self guided audio tours die je kunt downloaden, o.a. van Millenium Park. Mocht in det toekomst deze link niet meer werken: de site is dan hernoemd in http://www.choosechicago.com/, probeer de informatie daar dan te vinden.

Bij de genoemde toeristenburo's hangen ook automaten waaruit je die 3- en 7-daagse bus/metro-kaart kunt kopen, dit vereist een creditcard.
#12 - 26-08-2012, 11:23 uur
« Laatst bewerkt op: 03-09-2012, 22:51 uur door Bakvet »

Bakvet

Als je in Chicago bent - en je gaat daar toch niet autorijden - proef dan eens een 3-1-2 biertje, een lokale lekkernij van de Goose Island Brewery. De brouwer omschrijft de 312 als 'Urban Wheat Ale', wat je denk ik moet vertalen met: 'legendarisch stedelijk witbier'.

Het is een licht maar zeer smaakvol stro-kleurig hoppig witbiertje (slechts 4.2 procent alcohol) en het wordt bijna overal in de stad vers getapt. De hendel waarmee wordt getapt is een telefoonhoorn, zo'n ouderwets zwartbakeliet model, met daarop in knalgeel de cijfers 3-1-2, de area-code van Chicago.

Het bier dankt zijn populariteit mede aan het feit dat het een kleine plaastelijke brouwer was. In 2011 is daar verandering in gekomen toen het merk werd overgenomen door Anheuser Bush InBev, 's werelds grootste biergigant met zijn hoofdzetel in Leuven, BE. Die gaat het merk vanaf december nationaal uitbrengen, het zal dan in elke grote supermarkt in Amerika te vinden zijn naast de Samuel Adamsen, de Sierra Nevada's en de Fat Tires.

Door nu nog snel een 312 te bestellen kan je later opscheppen: "Ik dronk dat spul al toen het nog een klein plaatselijk merk was, wat alleen in Chicago werd verkocht."
#13 - 26-08-2012, 12:31 uur
« Laatst bewerkt op: 26-08-2012, 19:54 uur door Bakvet »

Illiebillie

Hoi Hoi

Wat geweldig veel informatie hier ben ik echt heel blij mee!!!

Overmorgen gaan we al juppie  ;D

Echt super bedankt!!!

Groetjes illiebillie
#14 - 05-09-2012, 14:40 uur

Bakvet

De Chicago Sun-Times schrijft dat de CTA-tarieven op 14 januari 2013 naar verwachting omhoog gaan. Een enkele reis vanaf O'Hare gaat van $2.25 naar $5 (met overstap op een andere lijn of bus 0.25 extra). Die verhoging geldt alleen voor reizen vanaf de luchthaven, niet voor andere ritten. Een dagkaart stijgt van $5.75 naar $10 (+74%); 3-day Pass van $14 naar $20 (+43%); 7-day Pass van $23 naar $28 (+22%). De nieuwe prijzen vallen op zich nog allemaal wel mee, maar het past wel in een internationale trend om reizigers, die zich toch niet kunnen verdedigen, extra geld afhandig te maken.
#15 - 21-11-2012, 20:23 uur

leden:

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15