Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Auto of Camper?

Discussie gestart

Jan Kees

Wij gaan eind september begin oktober voor 4 weken naar west USA. We hebben tickets geboekt op LA. Nu is de keuze: rijden we rond met een auto of een camper? We zijn van nature kampeerders met caravan en daarom trekt een camper ons wel aan. Aan de andere kant lees ik dat je niet overal kunt/mag komen met een camper en het verbruik is natuurlijk substantieel. Aan de andere kant kook je wel gemakkelijk je eigen kostje wat het weer voordeliger maakt dan hotel + uit eten gaan...
Heeft iemand als eens een vergelijk gemaakt of ervaring opgedaan? Graag jullie ervaringen/advies!
#1 - 15-01-2015, 16:21 uur

Marianne

Hoe ziet je route er uit? Wat zou je daarom eventueel niet kunnen doen als je met een camper zou gaan? Zou je met een auto wel dirt roads gaan rijden (ook al mag dat ook met een huurauto niet)?
Wil je veel steden bezoeken? Of veel parken?
Is het in oktober nog lekker kamperen op jullie route? zijn alle campings nog open?
Ik vermoed dat het qua kosten aantrekkelijker is om een auto te huren, zeker omdat het in die tijd van het jaar makkelijker zal zijn om goedkopere accommodatie te vinden. Maar het hangt voor een groot deel van jullie route af. En de verschillen zullen niet heel groot zijn denk ik.

Marianne
#2 - 15-01-2015, 17:04 uur

Cees A

Het belangrijkste is natuurlijk je eigen voorkeur.
Als je een echte kampeerder bent gaat de camper boven alles.
Ben je geen kampeerder dan ...................
Ook van belang is het aantal personen dat meegaat. met 2 personen zou ik een auto prefereren
Voor een gezin met (jonge) kinderen kan zo'n "eigen rijdend huisje" vele voordelen hebben.

Met een camper kun je, of mag je, niet overal komen. Zomaar een paar voorbeelden.
In de zomermaanden mag je van de camperverhuurder niet door Death Valley.
In Sequoia nat.park zijn restricties voor campers op een aantal wegen.
In Needles Hwy in de Black Hills zitten een aantal lage en nauwe tunneltjes.

Dan is er de financiele factor.
Camperhuur is duurder dan autohuur en vooral camperhuur varieert per seizoen.
Er zijn vele sites waar je kunt zien wat beiden kosten. Ik noem er 1 voor de camper en 1 voor de auto
Voor de camper kun je bv hier een kostenberekening maken: https://www.travelhome.nl/camper-only
Wat een huurauto kost vind je o.a. hier: https://www.hertz.nl/rentacar/reservation/
Als je echt goedkoop uit wil zijn als echte kampeerder dan ga je met een huurauto en koop je (in Amerika) een goedkoop tentje en wat basiskampeerspul.
In de nationale parken ga je op de camping staan met je tentje en profiteer je van de goedkope staanplaatsen in die parken.
In de steden en tussen de parken ga je in een hotel.

Voor het benzineverbruik van een 25 ft camper moet je ongeveer 9 - 10 Miles Per Gallon rekenen (is ongeveer 1: 4)
Een huurauto (fullsize) rijdt 25 MPG en da's ongeveer 1:10
Voor de actuele benzineprijzen kijk je bv hier: http://www.floridastategasprices.com/Map_Gas_Prices.aspx

Als je met een camper gaat heb je een staanplaats nodig.
Kosten zijn ongeveer 20-25 $ maar aan de Californische kust en in plaatsjes als Moab ben je 40 $ of meer kwijt
Als je met een auto gaat overnacht je in hotels. Reken hiervoor gemiddeld 85 $ per nacht.
Uit eten met kun je zo duur maken als je zelf wil en hetzelfde geldt voor boodschappen doen en zelf koken.
Uitgaande van lunch en diner in normale restaurants als Denny's, Chili's en Applebee's ben je 50 $ PP per dag kwijt.
Met het zelf smeren van lunchbroodjes uit de supermarkt kun je dit bedrag gemakkelijk omlaag brengen.

Een leuke site die alles nog even op een rijtje zet is deze: http://de-volletjes-reizen.jouwweb.nl/camper-vs-auto-motels

 
#3 - 16-01-2015, 09:32 uur

Jan Kees

Marianne en Cees, dank voor jullie reactie!
De route weten we nog niet, al zal dat voor een groot deel uit natuur bestaan. Ik denk dat we 1 dag in SF willen doorbrengen en 1 dag in LV. Verder relaxed rondrijden en regelmatig ergens 1 of 2 dagen blijven en afsluitend 1 a 2 dagen aan de kust. Ik heb uit dit forum al verschillende routes gekopieerd om te gaan bekijken/vergelijken. Het worden vooral de standaard attracties verwacht ik: Yosemite, Death Valley, Moab, Bryce, Zion, Grand Canyon, Seqoia. Het is onze eerste vakantie in de US dus alles is mooi/leuk!
Ik heb ondertussen een vergelijk gemaakt tussen de 2 opties met behulp van de vuistregels van Cees en internet camper en auto huur en het wordt toch wel een groot financieel verschil: met huurauto kom ik toch wel een 1200 euro lager uit. Hoewel wij voorkeur hadden voor de camper is dit toch wel iets om over na te denken. Ik had trouwens niet bedacht dat je met een camper niet overal mag/kan komen en al helemaal niet gedacht aan het huren van een SUV voor "dirty roads". Nog weer iets om te onderzoeken!
#4 - 16-01-2015, 14:46 uur

Marianne

Ik had trouwens niet bedacht dat je met een camper niet overal mag/kan komen
Dat schreef je toch zelf in je eerste bericht? :)
Eind september of oktober is DV geen probleem.
Als je camper niet al te lang is, is Sequoia ook geen probleem, zie de kaart op www.nps.gov/seki (links onderaan onder park tools).
Zie voor prijzen van campings www.recreation.gov of de betreffende NPS-sites.

Ik kan me niet voorstellen dat het prijsverschil zo groot is. Wat reken je dan voor een hotel/motel?

Marianne
#5 - 16-01-2015, 15:05 uur

Hans B

Hallo Jan Kees,
1200 euro verschil is een heleboel geld en ik maar altijd denken dat ik met m'n eigen camper goedkoop uit ben  :-\
Wat heb je berekend?

Enkele van onze kosten het afgelopen jaar:
Moab : Sliderock campground $20pn
Page : Lake Powell campground €24pn
Zion : Quality Inn at Zion (naast motel) €35pn
Las Vegas: Sam's Town €21pn
Wij zijn 10 weken op stap geweest en hebben $25 pd aan boodschappen uitgegeven.
Wij hebben 7750ml gereden. De gemiddelde benzineprijs was $3,50, dat komt neer op $ 0,40per mile
De benzine is op dit moment erg gezakt en kost nu tussen de $ 2,00 en 2,50.  (omgerekend zou dat nu $ 0,27 zijn)

Ik heb geen ervaring met h(m)otelprijzen en buitenshuis eten.

Mocht de route je voor problemen stellen als je toch een camper huurt, Sequoia heeft op een haarspeldbochten stuk een restrictie van 22 ft.
Maar je kunt natuurlijk ook terug, alhoewel dat niet het leukste is. Kijk op het kaartje van het park (bericht Marianne).
En de Death Valley zou in oktober mogelijk kunnen zijn, vraag je verhuurder.

Auto met h(m)otel is leuk, maar camper is toch wel heel speciaal.
Mocht je meer info willen, laat maar weten.
#6 - 16-01-2015, 21:52 uur
Sinds 2001 in 24x al  1250  dagen en 122.500 mile   RV-en door Amerika.

Jan Kees

Ik had wel nog wat ruim gerekend met de campings (45 USD/nacht) en brandstof. Voor overnachten had ik 85 USD/nacht gerekend. verder had ik voor de camper tocht ook nog 10x buiten de deur eten gerekend:

Camper kosten:
Totaal:    € 5.642,50
Tijd   25/9 - 22/10
Camper huur    € 2.724,00
Hotel 1e nacht    € 80,00
27 campings  a USD 30    € 688,50
benzine 1:4 bij 5000km    € 1.250,00
10 x uit eten a USD 35 pp    € 595,00
Zelf koken lunch/diner    € 305,00

Auto tocht met hotel:
Totaal:    € 4.585,50
Tijd   25/9 - 22/10
Auto huur    € 1.000,00
28 Hotels/motels a USD 85    € 2.023,00
Benzine 1:10 bij 5000km    € 500,00
25 x lunch + diner a USD 50    € 1.062,50

Maar goed: de vrijheid en het gemak van de camper spreekt ons erg aan. Ook de mogelijkheid in de natuur te kamperen lijkt ons heerlijk. Dus het is de camper geworden!

Nu de route uitstippelen...
#7 - 23-01-2015, 20:03 uur

Marianne

Er wordt altijd gesproken over vrijheid met de camper, maar wat bedoel je daarmee? Ik weet niet wanneer je gaat maar je zult toch de meeste campings ook gewoon reserveren.
Het is een prima keuze, daar niet van, maar met een auto ben je net zo vrij en flexibel.

Marianne
#8 - 24-01-2015, 00:31 uur

Jan Kees

Er zal idd niet erg veel verschil in zitten maar het gemak van een kop koffie drinken onderweg op een mooie locatie, niet het motel uit hoeven voor een ontbijt of diner, wakker worden met prachtig uitzicht op natuur, 's avonds BBQen en met een glas wijn bij een vuurtje,...
#9 - 24-01-2015, 00:51 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15