Mijn theorie hierover is deze. Autoverhuurbedrijven in de States sluiten met autofabrikanten contracten af. In die contracten wordt geregeld dat ze binnen de contractperiode een bepaald aantal auto's zullen afnemen. Daarvan zitten X auto's in de categorie 'compact/intermediate/full size', Y in de categorie 'SUV en trucks' en Z in de categorie 'luxury cars'. De fabrikant belooft die auto's na een jaar tegen een vast waardeverminderingspercentage weer terug te kopen (mits ze er nog goed uitzien). Die auto's belanden daarna o.a. op die zogenaamde 3-day Tent Events, waar je 'Pre Owned Vehicles' tegen een 'forse korting' kan kopen. Auto's die, ongelogen, maar 1 eigenaar hebben gehad.
Wat gebeurt er nu? (Nog steeds mijn theorie.) Vanwege de hoge benzineprijs verkoopt Chevrolet onverwacht meer Equinoxes en blijft met ongewild veel Trailblazers in z'n maag zitten. Dat overschot aan Trailblazers gaat vervolgens naar de autoverhuurders, in plaats van de Equinoxes die ze zelf hadden begroot. Waarschijnlijk met wat extra korting. Voor hen zal het niet veel uitmaken, een Trailblazer kan immers als Full Size SUV worden verhuurd, maar ook als gratis upgrade kado worden gedaan aan mensen die een Equinox wilden huren. Dus hij is beter inzetbaar. En na een jaar gaat hij toch weer terug naar de fabrikant, dus de vloot wordt er niet mee overstelpt. Op deze manier profiteren wij als huurders daar weer van: gewoon stug volhouden dat een Equinox voldoende voor je is. Jezelf geen betaalde upgrade naar een Trailblazer laten aanpraten als ze dat aanbieden - 9 van de 10 keer krijg je hem dan toch wel, zonder dat je ervoor moet betalen. (Vervolgens betaal je je blauw aan de extra brandstof met zo'n grote zware auto - maar je hebt er toch ook de lol van. En ook voor jou lost het probleem zichzelf na een paar weken vanzelf op, dus niet zeuren.)