Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Methylfenidaat/ADHD

Discussie gestart

Christiana

Volgend jaar hoop ik naar Portland te gaan voor de bruiloft van mijn neefje.

Ik heb ADHD en slik daarvoor methylfenidaat, een medicijn dat onder de Opiumwet valt.
Als ik dit ook in de VS wil slikken, moet ik daarvoor een aantal verklaringen regelen (dat moet overigens ook bij het reizen binnen Europa).
Ik zou graag mijn medicijnen meenemen, omdat ik met een stuk soepeler functioneer, maar kan als het nodig is ook wel een tijdje zonder.

Mijn vraag is, of het aanvragen van de benodigde documenten en het meenemen van mijn medicijnen problemen zou kunnen geven bij de Amerikaanse douane.
Iemand hier ideeën over of ervaring mee?
#1 - 20-06-2016, 09:08 uur

Old Faithful

Ik heb geen eigen ervaring, wel twee websites die je mogelijk kunnen helpen: http://www.verenigdestaten.info/medicijnen-meenemen-naar-amerika/ en https://www.hetcak.nl/portalserver/portals/cak-portal/pages/s3-1-medicijnen-mee-op-reis
Als je op de tweede site doorklikt op de link naar de Verenigde Staten van Amerika, zie je de procedure die je moet volgen.

Succes en veel plezier bij de voorbereiding.
#2 - 20-06-2016, 12:42 uur
Groet,

Old Faithful

Hans B

Ik weet dat er een medicijnenpaspoort of zoiets bestaat.
Zie onderstaande link
https://www.huisartsvanbracht.nl/recepten/medicijnpaspoort
#3 - 20-06-2016, 13:28 uur
Sinds 2001 in 24x al  1250  dagen en 122.500 mile   RV-en door Amerika.

Jez

Ik weet dat er een medicijnenpaspoort of zoiets bestaat.
Zie onderstaande link
https://www.huisartsvanbracht.nl/recepten/medicijnpaspoort

Een medicijnenpaspoort is een (Engelstalige) verklaring van de medicijnen die je gebruikt en de hoeveelheden die je er van nodig hebt. Je apotheek kan deze zo voor je uitdraaien. Het is geen officieel document, enkel een hulpmiddel mocht je ooit naar je medicijnen gevraagd worden.

Wij sjouwen altijd allerlei medicijnen mee, inclusief voorraden insuline maar ook vloeistof voor een e-smoke. Dit hebben we altijd netjes in de handbagage. Er is ons op luchthavens nog nooit naar gevraagd. Nou zit er niets tussen dat onder de Opiunwet valt, maar volgens mij zie je dat aan de buitenkant niet. En ik twijfel of het altijd in de originele verpakking zit... (dat vergeet manlief nog wel eens  ::) )

Slechts één keer is ons naar de medicijnen gevraagd en dat was toen we vanuit Canada weer de US in wilden, met de auto. Toen zat het zeker niet in de originele verpakking, maar gezellig bij elkaar in een Tupperware bakje. En toen was het handig dat we dat medicijnenpaspoort hadden, want zo konden we elk pilletje verklaren. Overigens werd heel onze auto gestripsearched en we moesten wel meer verklaren  ;)

Als je normale hoeveelheden bij je hebt, wat overeenkomt met de hoeveelheid die je gebruikt, en je hebt de verklaringen die je noemt, zie ik niet waarom je problemen zou moeten krijgen.
#4 - 20-06-2016, 20:46 uur
Reisverslagen: www.eysbroek.nl - Instagram: @jezphotos

Christiana

Bedankt voor de reacties.

Binnen Europa moet je officieel een verklaring hebben van de huisarts, die moet dan door het CAK gewaarmerkt worden en wordt aan je teruggestuurd, maar binnen Europa ben ik daar wat slordiger mee eerlijk gezegd, en laat ik het soms bij de verklaring van de arts.
Het CAK geeft aan dat datzelfde voor de VS nodig is, plus nog een Apostillestempel dat je bij de rechtbank moet halen.  Op de site van de ambassade wordt alleen de verklaring van de arts vermeld, maar voor de zekerheid ga ik dan de hele procedure incl. CAK maar volgen.

#5 - 20-06-2016, 23:33 uur

Christiana

Jez, geef jij die medicijnen dan aan bij de douane in de VS?
#6 - 21-06-2016, 11:07 uur

Jez

Nee, nooit. Medicijnen staan ook niet in het rijtje goederen op het witte douaneformulier (dat je in het vliegtuig krijgt en invult en bij aankomst aan de douane moet afgeven)
#7 - 22-06-2016, 07:07 uur
Reisverslagen: www.eysbroek.nl - Instagram: @jezphotos

Jimmy

Hallo Christiana,

Leuk dat je een USA-reis gaat maken! Ik heb zelf ook een redelijk ernstige vorm van ADHD en heb bij eerdere vliegvakanties geprobeerd om mijn Methylfenidaat volgens een wirwar aan regeltjes mee te nemen. Omdat het uiteindelijk allemaal veel te lang duurde ondanks het feit dat ik het zeker maanden tevoren aangevraagd had, heb ik besloten om het gewoon zonder medicatie te gaan doen. Ik wilde absoluut niet het risico lopen om in het buitenland in de problemen te raken. Het valt immers wel onder de opiumwet en daar denk ik niet te licht over. En wat voor mij bleek, ondanks het feit dat ik er tegenop zag om tijdelijk te stoppen met de medicatie, was dat ik het goed zonder kon redden omdat er op vakantie voor mij minder noodzaak is voor struktuur en dat de nieuwe indrukken en ervaringen een goede vervanging zijn voor de normaal zo aanwezige drukte in mijn hoofd. Dus als je je medicatie wilt meenemen, adviseer ik je om ze niet zonder de goede verklaringen mee te nemen en met het aanvragen daarvan lang van tevoren te beginnen. Dat kan dus helaas nooit bij last-minute-reizen, maar dat terzijde. Succes met het plannen van je reis!

Groetjes,
Jimmy
#8 - 22-06-2016, 08:23 uur

Christiana

Thanks Jez en Jimmy.

Ik overweeg ook om de medicijnen eventueel thuis te laten. Omdat in alle formulieren de data exact aangegeven moeten worden, kan ik eea pas gaan regelen als we die weten. Ga het in elk geval proberen, en lukt het niet op tijd, dan neem ik ze maar niet mee. Durf het niet aan om ze mee te nemen als de papierwinkel niet in orde is, omdat het inderdaad toch gaat om een medicijn dat onder de opiumwet valt. Zou toch jammer zijn als ik in 't cachot beland, of linea recta teruggestuurd word.... Moeten m'n bloedjes van kinderen en vriend zonder mij aan 't feesten slaan...  ;)


Wat je schrijft over minder noodzaak voor medicatie in de vakanties herken ik wel trouwens.
Aan de andere kant levert een vakantie ook veel nieuwe prikkels op, en kan m'n hoofd daardoor soms behoorlijk op hol slaan. En daar zijn de meds dan wel weer heel fijn voor.
#9 - 24-06-2016, 11:50 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15