Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Opletten met online booking

Discussie gestart

perlmutter

Deze posting kwam ik tegen op een bepaald fora. Leek me eens intressant om het hier eens te plaatsen

Citaat
k boek een ticket voor een familielid via internet. het gaat om een vlucht van de USA naar een Oost Europese bestemming.
De booking wordt bevestigd, het geld wordt van de creditkaart afgeschreven, de booking and flight status is zichtbaar op de website van de internatianale Europse luchtvaartmaatschappij. Niets aan de hand, alles perfect.
Gustav nadert de vertrekplaats (MSY) op de geplande vertrekdatum. MSY gaat dicht, vlucht wordt geannuleerd. Groot probleem dus, want het is een vooruitbetaalde ticket en meestal is wijziging achteraf niet mogelijk.
Vermits de vlucht van MSY via CLT gepland is, zou een alternatief kunnen zijn te proberen op een andere manier alsnog naar CLT te gaan en vandaar de vlucht oppakken. Als dat wordt toegelaten, want de vlucht moet bij het begin beginnen!
De airline gaat akkoord en er wordt een poging gedaan om van een "nabij" gelegen veld naar CLT te vliegen. Maar nu komt het.
De ticket kan niet aangepast worden want die is met "airmiles" betaald. Wat blijkt uiteindelijk na vijf uur doorvragen en zoeken per telefoon: Het blijkt dat de ticket uiteindelijk geboekt is via een geheel andere travel agent, vermoedelijk ergens in Scandinavie en betaald is met "airmiles". het laat zich raden waar de centen van de creditcard beland zijn. Juist, vermoedelijk in Scandinavie, althans voor een gedeelte want er zal dus ongewtwijfeld nog iemand tussen zitten bij de originele travel agent, die op wiens website de booking plaats vond.
Was Gustav er niet geweest dan had niemand iets geweten, want je mag met "airmiles" een ticket voor een ander kopen. Alleen, de koper is de enige die gerechtigd is daarna nog een wijziging aan te vragen. Maar die ligt dus op het "kerkhof".
Daar komt nog bij dat deze manier van doen niet geheel onbekend blijkt te zijn. Maar sterker nog, er is een wet die dit verbied voor vluchten binnen de USA, maar voor internationale vluchten is die wet er niet.
ok, de situatie is nu dat de passagier door overmacht niet op tijd de vlucht kan aanvaarden en dat er achteraf dus waarschijnlijk geen terugbetaling plaats kan vinden, want wie heeft het ticket gekocht??
Schade ongeveer 1500 eurotje plus ..... wij hadden ook nog een ticket gekocht, want de internationale oost europese bestemming was nog niet het einddoel. Ook dat ticket is vooruitbetaald en waarschijnlijk niet terug betaalbaar. Das nog eens 360 eurotjes.
Maar, het betreffende familielid kan dus zaterdag niet op de bruiloft zijn ......... doffe ellende, dus.Nou naar de vraag: Hoe gemakkelijk is het achteraf na te gaan wat er in werkelijk gebeurd is?? De credit card informatie zal een ontvanger aangeven, hoewel het niet zeker is dat dit een ander is dan de originele travel agent. maar toch, de moeite waard om een en ander te proberen uit te pluizen, want dat kan helpen bij het geld terug vragen.
legaal is er bijna geen poot om op te staan, omdat de gevolgde procedure als zodanig in de USA niet strafbaar is.
Maar wat zijn wel middelen om hier iets aan te doen?? Met name, is er toch een "methode" om het geld (gedeeltelijk) terug te krijgen??

Goed de vraag ligt hier nu, aan de ene kant als vraag, aan de andere kant als waarschuwing hoe dingen mis kunnen gaan, zelfs op een bonafide website van een grote Amerikaanse travel agent. Hoewel, ik realiseer mij wel degelijk dat het de (juridische) vraag is, of er iets is misgagaan.
Blijft, hoe krijgen we allemaal ons geld terug??

 

Blijkbaar zijn zulke zaken legaal in Amerika
#1 - 12-10-2008, 01:30 uur

Pieter79

Dat is vervelend... Maar ik vraag mij wel af waarom er bij een Travel Agent geboekt is en niet rechtstreeks bij de luchtvaartmaatschappij?!
#2 - 12-10-2008, 08:19 uur
"I pledge allegiance to the flag of the United States of America and to the Republic for which it stands, one Nation under God, indivisible, with liberty and justice for all."
Inventor ***9 Patents Granted*** (Update Oct-2023)

Harry

Ik zou graag willen weten welke "bonafide" boekingswebsite het geweest is, en ook wat er voor het originele ticket betaalt is?, als dat nou veel goedkoper zou zijn dan rechtstreeks bij de luchtvaartmaatschappij, dan kun je wel nagaan dat er iets niet helemaal in de haak is.
In de voorwaarden op de website moet er mijns inziens toch iets staan over de manier van boeken, er zijn natuurlijk heel veel frequent flyers die zoveel mijlen sparen dat ze ze zelf nooit opkrijgen, dan is het op deze manier te gelde maken van de mijlen niet eens zo raar, maar wel moet het voor degene die een ticket boekt duidelijk zijn hoe alles in elkaar steekt.

Harry
#3 - 12-10-2008, 08:35 uur

perlmutter

Maaar wat ik nou helemaal niet begrijp,in het verhaal is volgende zin

Citaat
Gustav nadert de vertrekplaats (MSY) op de geplande vertrekdatum. MSY gaat dicht, vlucht wordt geannuleerd. Groot probleem dus, want het is een vooruitbetaalde ticket en meestal is wijziging achteraf niet mogelijk.

Ongeacht waar je je tickets boekt of het nu met airmiles is of niet ,de luchtvaartmaatschappij zou toch om een alternatief moeten voor zorgen .Het is tenslotte niet de fout van de passagier dat de vertrekplaats dicht gaat.

Of zie ik over iets over het hoofd.
#4 - 12-10-2008, 12:03 uur
« Laatst bewerkt op: 12-10-2008, 12:06 uur door perlmutter »

Jez

Je ziet over het hoofd dat de beste man te laat was:

Citaat
ok, de situatie is nu dat de passagier door overmacht niet op tijd de vlucht kan aanvaarden en dat er achteraf dus waarschijnlijk geen terugbetaling plaats kan vinden, want wie heeft het ticket gekocht??
Schade ongeveer 1500 eurotje

Mijn indruk is dat dit een beetje een opgeklopt verhaal is. Hij heeft zijn vlucht gemist en moet een nieuw ticket kopen. Punt. Als ze de schade willen verhalen, dan lijkt mij dat ze dit op de bewuste passagier moeten doen. Had hij maar op tijd moeten zijn.

Harry, het ticket kostte €1500,-, een normale prijs voor tickets van USA naar Europa.
#5 - 12-10-2008, 16:11 uur
Reisverslagen: www.eysbroek.nl - Instagram: @jezphotos

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15