Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Vraagje bij rondreis camper

Discussie gestart

Cees A

Beginnersinformatie:
In dit bericht vind je wat beginnersinformatie:
In ons enthousiasme om een mooie route te maken vergeten we namelijk vaak de meest basale informatie die voor beginners toch belangrijk kan zijn.

Om te beginnen, om voor een korte toeristische reis naar de VS te reizen heb je als Nederlander of Belg geen visum nodig.
Je hebt natuurlijk wel een paspoort nodig. Dat paspoort moet minimaal geldig zijn tot en met de datum dat je weer terug bent in Nederland
Wat je OOK nodig hebt is een ESTA. ESTA staat voor Electronic System for Travel Authorization en is een on-line aan te vragen reistoestemming.
Link naar ESTA-website: https://esta.cbp.dhs.gov/esta/
In de blauwe balk bovenin kun je de taal zelfs op Nederlands zetten.  Wat wil je nog meer .........
Een Esta aanvragen kost 14 $ per persoon en is alleen met creditcard te betalen.
Een eenmaal toegekende ESTA is 2 jaar geldig of, wanneer je paspoort eerder verloopt, tot einde geldigheid paspoort.
Gedurende die 2 jaar mag je dus meerdere malen op dezelfde ESTA naar de VS reizen.
Let op: Er zijn commerciele websites die aanbieden om voor veel geld jouw ESTA aan te vragen.  Trap daar niet in !!
De officiele website is de hierboven genoemde.
Vraag je ESTA reistoestemming op tijd aan. Wacht niet tot het laatste moment.
Meestal krijg je je reistoestemming binnen enkele seconden, maar het kan ook wel eens een paar dagen duren.

Hierboven schreef ik al dat je je ESTA moet betalen met een creditcard
Zo'n Creditcard heb je overal nodig in de VS. Wat voor ons de pinpas is, is voor Amerikanen de creditcard.
Borg betalen voor de huurauto of camper, hotels of campgrounds reserveren en betalen, gewoon overal mee betalen, overal heb je een creditcard nodig.
Nog beter is het om 2 creditcards te hebben van verschillende uitgevers (bv een van Mastercard en een van Visa)
Heb je altijd een back-up voor als een van je cards wordt geweigerd of er een storing in het systeem is.
Zorg dat de bestedingslimiet van je creditcard(s) hoog genoeg is en verhoog 'm indien nodig tijdelijk voor je Amerikavakantie.
Als je met je pinpas geld wil pinnen in Amerika, vergeet dan niet om vooraf via internetbankieren je pinpas vrij te schakelen voor de hele wereld.

Prijzen in Amerikaanse winkels, op restaurantmenu's, van hotelkamers e.d. zijn exclusief tax (belasting)
Afhankelijk van de staat en stad waar je bent komt er dus altijd nog een bepaald percentage belasting bij.
Hou als vuistregel 10% aan, soms is het meer, soms wat minder, maar met die 10% zul je in ieder geval aardig in de buurt zitten.

Benzineprijzen in Amerika zijn in dollars per gallon.  één US Gallon is (afgerond) 3,8 liter.
Het is in Amerika de gewoonte dat je eerst naar de kassa gaat en betaalt en daarna pas tankt.
De pomp slaat automatisch af als het betaalde bedrag bereikt is.
Als je tank vol is vóór het betaalde bedrag bereikt is en je dus teveel hebt betaald ga je terug naar binnen en krijg je je wisselgeld.
Het is mogelijk om direct aan de pomp met je creditcard te betalen, maar hou er rekening mee dat Nederlandse creditcards vaak niet werken bij Amerikaanse benzinepompen.
Er wordt namelijk om een zipcode gevraagd (is vergelijkbaar met onze postcode) maar de Amerikaanse zipcode heeft 5 cijfers en onze postcode 4 cijfers en 2 letters.  Hier loopt het dus vaak fout.
Soms wil het invoeren van een Amerikaanse zipcode wel eens werken, maar vaak werkt het niet. 

Als je meer dan 3 nationale parken gaat bezoeken kun je i.p.v. losse entreekaarten beter een America the Beautiful Annual Pass kopen (kost 80 $ )
Die Pass geeft je een jaar lang onbeperkt toegang tot alle nationale parken in Amerika en die pas geldt voor alle inzittenden van een prive voertuig.
Zo'n Annual Pass koop je aan het toegangshokje of in het visitorcenter van het 1e nationaal park dat je bezoekt
De Annual Pass geldt NIET voor State parks en voor parken die beheerd worden door indianen (zoals bv Monument Valley)

Goed en betaalbaar eten is in je vakantie natuurlijk ook belangrijk.
Jullie gaan met de camper, dus waarschijnlijk zul je vaak zelf koken
Om je toch een idee te geven wat je in restaurants voor eten kunt verwachten zie je hieronder wat restaurantnamen.
Ik beperk me tot ketenrestaurants die, uitzonderingen daargelaten, in vrijwel de gehele VS te vinden zijn.
Het zijn allemaal gewone, gunstig geprijsde familierestaurants zonder "poeha" waar je gewoon, zonder reservering, in je vakantiekleren naar binnen kunt stappen
Via de gegeven links kun je thuis alvast de menu's bekijken.

Bedenk dat het bedienend personeel in restaurants voor hun inkomen afhankelijk is van fooien.
15% fooi is het minimum. 20% is voor goede service en bij uitstekende service kun je nog wat meer geven.
Let op: In plaatsjes waar veel toeristen komen zet men soms al 15% fooi op de rekening erbij.
Bekijk je rekening dus goed, anders betaal je misschien dubbel fooi en da's nou ook weer niet de bedoeling.
 
Restaurants met beperkte menukeuze. Uitermate geschikt voor ontbijt (indien nodig voor als je hotel geen ontbijt aanbiedt) en lunch. 
Denny's:  http://www.dennys.com/#/home
IHOP:  http://www.ihop.com/

Iets beter, nog steeds gunstig geprijsd, maar naast lunch ook wat meer geschikt voor diner (grotere menukeuze) vind ik de volgende restaurants:
Applebee's:  http://www.applebees.com/
Chili's :  http://www.chilis.com/EN/Pages/home.html
Sizzler:  http://www.sizzler.com/index.asp
Cracker Barrel:  http://www.crackerbarrel.com/restaurant/
Texas Roadhouse:  http://www.texasroadhouse.com/menu#just-for-starters
Longhorne Steakhouse: http://www.longhornsteakhouse.com/home

Een tikkeltje duurder, maar ook een tikkeltje beter:
Cheesecake Factory:  http://www.thecheesecakefactory.com/#lobby
Red Lobster:  http://www.redlobster.com/
Outback steakhouse: http://www.outback.com/

Een aparte categorie zijn de "all you can eat" buffetten.  Voor de liefhebber die voor iets meer dan 10 $ all-in wil eten en drinken
Golden Corral: http://www.goldencorral.com/
Old Country Buffet, Hometown Buffet en Ryan's : http://www.buffet.com/
Soupplantation en Sweet Tomatoes:   http://www.souplantation.com/

Eet smakelijk ............
#16 - 20-07-2015, 09:07 uur

Hans B

E Krop,
het zal ongetwijfeld een onvergetelijke reis worden, maar ik heb het idee dat je niet weet waaraan je begint.
Even in Europese lijnen is je route Amsterdam - Barcelona - Milaan - Athene - Wenen - Amsterdam.
En dat alles in 3 weken tijd. Daarbij komen nog de extra km's die je ongetwijfeld gaat maken. Je zult dus moeten opschieten om je vliegtuig in Chicago te halen. En een 'stok achter de deur' is nooit leuk.
Ik hoop dat je onderweg de tijd hebt voldoende te zien. Zien is uit de auto en veel wandelen.

#17 - 20-07-2015, 14:40 uur
Sinds 2001 in 24x al  1250  dagen en 122.500 mile   RV-en door Amerika.

Wop

Hi,

Weet niet of je de link al gevonden had, maar wellicht heb je er ook nog wat aan:  http://www.verenigdestaten.info/vakantie-naar-amerika/ 
#18 - 20-07-2015, 23:01 uur

E Krop

Cees A ik kan de link zelf ook niet zo snel meer vinden  maar als ik hem weer tegen kom zal ik hem er direct erop zetten en de ESTA heb ik al geregeld via het reisburo.

dat met de creditcard ik heb er 2  en mijn vrouw ook nog 1
totaal 2 van de bank en een cashpaspoort van het GWK
daarnaast ook nog onze pinpassen.

Maar de rest heb ik wel wat aan ook wat betreft het tanken (zipcode)12345 gebruiken dat weet ik inmidels ook maar dat je vooraf moet betalen dat wist ik nog niet

en de eethuisjes is ook gemakkelijk ik wil namelijk dat mijn vrouw ook vakantie heeft en niet staat te koken in de camper af en toe een bbq is ook lekkerrrrrr moet alleen nog kijken voor koffie s'morgens

en wop  ook bedankt voor de link heb ik ook wat aan.
En Hans B inderdaad maar nu wel 
#19 - 21-07-2015, 08:21 uur

Marianne

Maar de rest heb ik wel wat aan ook wat betreft het tanken (zipcode)12345 gebruiken dat weet ik inmiddels ook maar dat je vooraf moet betalen dat wist ik nog niet
Je hóeft niet vooraf te betalen, alleen als aan de pomp je cc niet geaccepteerd wordt. Bij ons werkte de afgelopen vakantie een fake zipcode vrijwel nergens. Je kunt dan vooraf betalen, maar je kunt ook met je pinpas betalen; dat werkte meestal wel.
Soms krijg je korting als je contant betaalt; of dat ook geldt voor betalen met je pinpas (debet card) weet ik niet.

en de eethuisjes is ook gemakkelijk ik wil namelijk dat mijn vrouw ook vakantie heeft en niet staat te koken in de camper af en toe een bbq is ook lekkerrrrrr moet alleen nog kijken voor koffie s'morgens
Het aardige van een camper is natuurlijk dat je niet altijd uit eten hoeft te gaan. Het betekent ook dat je weer met de camper op stap moet, op zoek naar een restaurant. Of je moet altijd onderweg uit eten gaan, maar dan kom je erg laat en in het donker op de camping aan.
Wat let je om zelf eens te koken? Heeft je vrouw ook vakantie.  :)

Marianne
#20 - 21-07-2015, 09:27 uur

Cees A

Ik denk dat je mijn opmerkingen over tanken niet goed hebt begrepen.
Het is zoals Marianne schrijft,  of-of.
Of je betaalt met creditcard aan de pomp (wat dus meestal niet werkt) of met pinpas. 
Da's een beetje hetzelfde idee als hier tanken bij Tango o.i.d. Je hoeft dan niet meer langs de kassier
Of je gaat, voordat je tankt, naar binnen en betaalt contant (geeft vaak extra korting) of je geeft je creditcard aan de kassier.
Die laatste methode heeft overigens niet mijn voorkeur. Ik verlies mijn creditcard niet graag uit het oog.
Beter is als je vrouw, met creditcard, bij de kassier blijft wachten tot jij klaar bent met tanken

Ik heb nu, zonder brutaal te willen zijn, toch ook nog een paar vragen aan jou.
Waarom heb je juist voor een camperreis van Los Angeles naar Chicago gekozen ?
De meeste mensen die voor het eerst naar Amerika gaan maken een rondje langs de nationale parken in het zuidwesten van Amerika.
Dat rondje is in 3 weken goed te doen en onderweg zie je diverse mooie nationale parken. Perfect voor een 1e kennismaking met de VS
Waarom heb je je niet beperkt tot deze regio ?

Nu ga je bij je eerste Amerikareis meteen heel Amerika doorkruisen.
Heb je je gerealiseerd hoe groot Amerika eigenlijk is ?
Bovendien is de route die je in 1e instantie hebt gekozen nou niet bepaald aantrekkelijk te noemen.
Om van het grote aantal km dat je hierbij moet rijden nog maar niet te spreken.

Ik heb een paar alternatieven aangedragen.
De 1e route, zonder Memphis en Nashville, vind ik hiervan nog steeds het meest geschikt en aantrekkelijkst.
Die route heeft ook nog eens 30% minder km dan jouw oorspronkelijke route en is dus, binnen de beschikbare tijd, beter uitvoerbaar
Je rijdt op die route langs diverse mooie nationale parken en hier en daar zijn wat dagen in die parken ingepland zodat je iets kunt ondernemen.

Helaas reageer je niet op die alternatieve routeplannen maar bijt je je vast in details.
Misschien moet je je eerst eens gaan richten op een paar hoofdzaken. Je hebt immers nog maar een paar maanden ............
Details als waar moet ik tanken, koffie drinken, eten en boodschappen doen lossen zich vanzelf wel op tijdens de reis.
Bepaal nu eerst eens de route die je gaat rijden.
Bekijk welke nationale parken, aantrekkelijke steden en andere bezienswaardigheden je op die route tegenkomt.
Bekijk wat je per se wil zien en doen in die parken of plaatsen.
Dat soort belangrijke dingen maakt een reis pas echt onvergetelijk ................

Bij al je routevragen kan dit forum je behulpzaam zijn.
Er zijn altijd wel forumleden die het park waar je vragen over hebt hebben bezocht en je tips kunnen geven.
Als je eenmaal een routeplan hebt kunnen ook (belangrijke) details ingevuld worden zoals:
----- Welke campings zijn er in of bij de parken die je gaat bezoeken.
----- Welke activiteiten kun je ondernemen in zo'n park.
----- Is er op de route tussen 2 parken ook nog wat interessants te zien en te beleven.
#21 - 21-07-2015, 10:19 uur

peter w

>creditcard aan de pomp (wat dus meestal niet werkt)
we zitten nu in week 8 van onze BibleBelt tour en tanken zo om de dag met de CC bij de pomp. De ZIPcode die ze vragen wordt meestal vergeleken met de ZIPcode waar de rekening heen gaat. Ik denk dat dit de enige ZIPcode is die de CCmij van je heeft. En bij onze nnnnaa wordt geaccepteerd (volgens AMEX): nnnn0 (gebruik ik al 25+ jaar) , 0nnnn en 00000. Deze trip werkte nnnn0 altijd.
Wat bij mij nooit werkt is de CashOut bij de Walmart. Mijn Chip-PinPas wordt al geweigerd en bij slide zegt tie: Insert card. Cashloos leven lukt aardig maar niet helemaal
#22 - 22-07-2015, 02:16 uur

Cees A

@ Peter W:  Fijn dat jouw Amex card altijd en overal werkt.
Mijn ervaringen met Visa en Mastercard bij betalen aan de benzinepomp zijn minder florissant.
Als ik de tank-ervaringen van andere reizigers op de diverse Amerikafora lees ben ik blijkbaar in deze geen uitzondering.
Het verradelijke en meest ergerlijke vind ik nog dat je er geen peil op kunt trekken.
Bij de ene pomp kun je probleemloos betalen/tanken terwijl de volgende 4 pompen je card, met welke (zip)code dan ook, niet accepteren.

Ik heb me er overigens maar bij neergelegd en betaal wel gewoon vooraf contant aan de kassier voordat ik tank.
Scheelt een hoop ergernis en levert vaak ook nog eens een aantal centen extra korting op........
Met de laatste zin van je bericht "Cashloos leven lukt aardig maar niet helemaal" ben ik het dan ook, zij het om een andere reden, helemaal eens.

Ik wil je tot slot nog een fijne voortzetting van je reis wensen.
#23 - 22-07-2015, 19:31 uur

E Krop

Ik heb inmiddels de rijs voor mekaar iedereen bedankt voor de tips en adviezen,
Deze gaat het worden.
Routelijst Campings opgeslagen

14-09-2015 Los Angeles
15-09-2015 Santa Barbara Rancho Oso Resort & Campground
16-09-2015 San Francisco Pillar Point RV Park
17-09-2015 San Francisco Golden Gate Trailer Park
18-09-2015 Death Valley Panamint Springs Resort
19-09-2015 Las Vegas Hitchin Post RV Park and Motel
20-09-2015 Las Vegas Lake Mead RV Village
21-09-2015 Grand Canyon North Rim Campground
22-09-2015 Canyon De Chelly Spider Rock Campground
23-09-2015 Santa Fe Los Campos de Santa Fe
24-09-2015 Amarillo Fort Amarillo RV Park & Resort
25-09-2015 Dallas Cedar Hill State Park
26-09-2015 Dallas Cedar Hill State Park
27-09-2015 Little Rock KOA Little Rock North / Jct. I-40
28-09-2015 Memphis Tom Sawyer's Rv Park
29-09-2015 Memphis Memphis Elvis Presley Boulevard RV Park
30-09-2015 Nashville Two Rivers Campground
01-10-2015 Nashville Nashville Country RV Park
02-10-2015 Nashville KOA Nashville
03-10-2015 Indianapolis S&H Campground
04-10-2015 Indianapolis S&H Campground
05-10-2015: Camper inleveren in Chicago

Het kan zijn dat ik er nog iets van afwijk als ik ergens een nacht moet blijven
#24 - 27-07-2015, 08:42 uur
« Laatst bewerkt op: 27-07-2015, 08:45 uur door E Krop »

Cees A

Hmm.  Aparte route.........  Je bedankt ons voor de gegeven tips, maar deze route is volgens mij door niemand geadviseerd.  :)

Als ik er één opvallende dag even uitlicht:
De dag dat je van San Francisco naar Panamint Springs rijdt is 650 of 760 km (afhankelijk welke route je kiest) en da's 7½ - 8 uur rijden 
Let wel, dit is zonder oponthoud op smalle wegen en exclusief plas- foto- lunch- diner- en andere stops.
Best wel een lange rijdag dus........... Als je dit serieus van plan bent zou ik maar extreem vroeg vertrekken ...............

Of ........... je levert een dagje Nashville of een dagje indianapolis in en gebruikt die dag om bovengenoemde rit in 2 dagen te doen
Desnoods rij je rechtstreeks van Dallas naar Memphis en je schrapt de stop in Little Rock.
Dat is ook niet ideaal en ook een lange rit van 730 km en 7½ uur, maar dat gaat allemaal via de grote weg zodat je daar tenminste een beetje door kunt rijden.

 
#25 - 27-07-2015, 10:18 uur

Marianne

In 1 dag van Santa Barbara naar SF lijkt me wat veel op 1 dag. Ruim 7 uur als je via de kust wilt rijden. En inderdaad; van SF naar Death Valley in 1 dag? Dat is met een camper echt heel veel. Het mooiste is via Yosemite, maar dat kost je met een auto, en zonder stoppen, al 7,5 uur. Met een camper zal het zeker een uur langer zijn.

Waarom de North Rim? Mooi hoor, daar niet van, maar voor een eerste keer zou ik de South Rim nemen. Qua temperatuur aangenamer in die tijd van het jaar en het scheelt je een uur of 3 rijden.
Ik begrijp niet waarom je in SF en LV op verschillende campings staat, maar goed, het kan wel zo.

Marianne
#26 - 27-07-2015, 20:37 uur

E Krop

Kijk als er sommige ritten wat langer zijn doen we een tussenstop daarom heb ik in Dallas, Nashville, Memphis en Indianapolis meerdere dagen om toch op tijd te zijn in Chicago
#27 - 28-07-2015, 10:52 uur

Cees A

Ik wens je een fijne vakantie.
Ik hoop dat je na je vakantie je ervaringen nog vermeldt op dit forum.

#28 - 28-07-2015, 15:05 uur

J&M

Beste meneer Krop,

Ten eerste....ik ben geen Amerika kenner....Volgend jaar, voor de 2e keer naar Amerika. Maar ik heb boeken gelezen, reisverslagen gelezen, op Google maps afstanden berekend, forums bezocht, geluisterd naar verhalen maar ook antwoord gekregen en daar heel veel van opgestoken. Maar als ik uw reis zo bekijk....ik word er zenuwachtig van. Toch wens ik u veel reisplezier.
#29 - 01-08-2015, 18:52 uur

Pieter79

Beste meneer Krop,

Ten eerste....ik ben geen Amerika kenner....Volgend jaar, voor de 2e keer naar Amerika. Maar ik heb boeken gelezen, reisverslagen gelezen, op Google maps afstanden berekend, forums bezocht, geluisterd naar verhalen maar ook antwoord gekregen en daar heel veel van opgestoken. Maar als ik uw reis zo bekijk....ik word er zenuwachtig van. Toch wens ik u veel reisplezier.

Ik wilde me afzijdig houden maar ik vind het ook meer een route om van hotel naar hotel te gaan, niet (bijna) elke dag met de RV naar weer een andere plaats. Om maar niet te spreken dat ook tussendoor winkelen gigantisch moeite kost. Maar goed, soms moet je zelf iets ervaren en is dat de enige manier om te leren, en het dan de volgende keer anders te doen. Ben ook erg benieuwd naar de ervaringen.

Gr. Pieter
#30 - 01-08-2015, 19:17 uur
"I pledge allegiance to the flag of the United States of America and to the Republic for which it stands, one Nation under God, indivisible, with liberty and justice for all."
Inventor ***9 Patents Granted*** (Update Oct-2023)

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15