Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Washington DC

Discussie gestart

PetraVS


PetraVS

Ik blijf het vreemd vinden, dat de hoofdstad van de VS geen "sticky" krijgt, maar Anchorage wel  :o, maar goed...

Hieronder een verslag van het bezoek aan een "off the beaten path" museum:
Behalve de bekende Smithsonian musea op de Mall zijn er in Washington nog een heel stel musea met prive collecties. Een van de bekendste daarvan is de Phillips Collection. Al jaren wil ik er eens heen, want er zijn heel wat schilderijen van bekende impressionisten gehuisd.

En vorige week zag ik, dat er op het moment een speciale tentoonstelling over Degas, Toulouse Lautrec en Sickert te zien is. De eerste twee maken deel van mijn favoriete impressionisten! Karin en Christine hadden ook wel zin om mee te gaan, dus bestelde ik tickets (de gewone collectie in het museum is gratis, maar de speciale tentoonstellingen niet) via Ticketmaster voor toegang om 10 uur vanochtend.

Even na negenen rijden we weg door het spitsuur naar Washington. Ondanks het zware verkeer en een keer misrijden (dit keer niet de fout van de GPS dame) stallen we de van bij het Hilton Embassy Row hotel en lopen het kleine stukje naar het museum.

Dit gedeelte van Washington vind ik erg mooi. Overal zijn ambassades en de architectuur van de woonhuizen vind ik ook prachtig, overal zijn kleine torentjes te zien. Dat mensen hier trots zijn op hun huizen (mag ook wel, het kleinste apartement kost al een miljoen dollar!) kun je zien aan de keurig onderhouden stadstuintjes, waarin de viooltjes en narcissen al bloeien.

Het Phillips museum is gehuisd in zo'n oud pand, wat vroeger aan staalmagnaat Duncan Phillips behoorde. Hij begon als herinnering aan zijn te vroeg overleden vader en broer dit museum. Artiesten als El Greco, Monet, Renoir, Whistler en nog veel meer zijn ruim vertegenwoordigd.

Op deze grauwe, koude ochtend lopen we rillend het huis binnen. Onze tickets liggen al op ons te wachten en we krijgen een groen plastic clipje om aan onze kleding te bevestigen. We geven onze jassen toch maar af, want binnen is het lekker warm.

Boven begint de tentoonstelling en ik geniet van al het moois! Er hangen werken van schilders, die ik niet ken, zoals Sir George Clausen en James Tissot. Maar hun schilderijen spreken me juist erg aan, vooral eentje van Clausen, die "Lente ochtend" heet.


Er staat een heel mooi beeldje van een moeder met haar baby, waarvan ik het plaatje helaas niet online kan vinden. Ook het schilderij "Master baby" van Sir Orchardson treft me. Ik heb iets met babies en moeders.

Al deze schilders waren tijdgenoten van Edgar Degas in een tijd, dat Parijs het kunstcentrum en Londen het financieel centrum van Europa was. Het was de tijd van koningin Victoria en van Dandyisme in Engeland. In Frankrijk waren de tijden moeilijker met de Pruissische oorlog. De artiesten in deze tentoonstelling gingen regelmatig bij elkaar op bezoek en vooral Sickert werd sterk beinvloed door Degas.

De schilderijen van de balletdanseressen van Degas en het ene beeldje van een veertienjarig balletdanseresje fascineren ons. Je kunt er lang naar kijken en met een bepaalde kleur, een rood strikje hier, geel licht daar, trekt hij je zijn schilderij in.

Ook zijn "Absinthe" schilderij trekt de aandacht. Op de muur staan de kritieken, die dat schilderij destijds in de kranten kreeg. Inderdaad spreekt het boekdelen over de verlopenheid en wanhoop van het leven van de karakters.

Van de schilderijen van Sickert zijn we alle drie minder gecharmeerd. Hij schildert erg grof en donker. Een interessante bijkomstigheid, bij het schrijven van dit blog ontdekt, is dat er een theorie bestaat, dat Sickert Jack the Ripper was!

Vrolijk gekleurde schilderijen van Pierre Bonnard en Edouard Vuillard herken ik van onze Artsmart lessen over deze schilders in Saskia's klas vorig jaar.

Na anderhalf uur hebben we de speciale tentoonstelling gezien en lopen we door de vaste collectie. Deze kunstwerken hangen in de kamertjes van het huis en de laatste zaal is de muziekkamer en danszaal. Het plafond hier is prachtig bewerkt en de muren zijn een gebeeldhouwd donker hout. Prachtig! Ik zie hier zo een 19e eeuws bal plaatsvinden!

Nog even kijken we in de heel leuke winkel. De mooiste boeken over impressionistische werken worden er verkocht, maar ik weet, dat ik ze thuis toch nooit inkijk. Inhouden dus maar! Wel koop ik een leuke kaart van Washington DC, een Mapeasy, waarop ook restaurants en winkels te zien zijn. Niet alleen is die handig om nu een lunchplek te zoeken, maar als Petra hier is zullen we hem ook kunnen gebruiken (als ik die kaart thuis wat beter bestudeer realiseer ik me, hoeveel er nog te doen en zien is in de stad, dat ik nog nooit heb gedaan!!!).

We halen onze jassen weer op en als we buiten komen is het helemaal opgeklaard. Zon en staalblauwe lucht stralen ons toe, hoewel het met de wind nog flink koud voelt.

Met behulp van de nieuwe kaart lopen we naar Connecticut Avenue, dit is de Dupont Circle buurt, waar een grote keuze aan restaurantjes te vinden is. Dan wordt het moeilijk om te kiezen. Gelukkig herinnert Christine zich van jaren geleden "La Tomate" en we nemen daar plaats.

Het is een heel gezellig restaurantje gevestigd in een van de oude huizen (je merkt, dat ze oud zijn, omdat de vloeren oneven zijn). Het menu ziet er heerlijk uit! Karin en Christine bestellen twee verschillende soorten pasta en delen die, ik hou het bij soep (Passato di Verdure, een puree van spinazie, prei en zucchini) en een voorgerecht van gegrilde baby octopus met spinazie. Het smaakt allemaal heel goed.

Zoals altijd krijg ik het gevoel op vakantie te zijn, hier. Er zijn zoveel verschillende facetten aan de stad Washington. Dit gedeelte oogt weer zo heel anders, dan wat de meeste toeristen te zien krijgen.

Om een uur halen we de auto weer op en ik rijd terug via Georgetown, de mooie weg, dus. Eerst komen we over de historische Dumbarton brug. Dit is de eerste keer ooit, dat ik over deze brug rijd, er staan vier grote bronzen bizons langs de kanten.

Aan de overkant rijden we Georgetown binnen en langs het Dumbarton House en Cooke's Row, een rij pittoreske rijtjeshuizen. Georgetown is het oudste gedeelte van Washington en dat is te merken aan de nauwe straatjes. Zo af en toe is het even heel voorzichtig rijden. Maar al gauw rijden we via de Key Bridge de stad weer uit en twintig minuten later zijn we thuis.

Het hele verslag plus foto's is op mijn weblog te bekijken(28 februari): http://nederlandseamerikaan.blogspot.com

#2 - 02-03-2006, 04:52 uur

Mrjn

Georgetown is inderdaad prachtig! Een paar jaar geleden hebben we er een dag alleen maar rondgelopen en om ons heen gekeken.
#3 - 02-03-2006, 11:29 uur

B-man

Georgetown is inderdaad prachtig! Een paar jaar geleden hebben we er een dag alleen maar rondgelopen en om ons heen gekeken.

Georgetown is wel the place to be als je van mooie huizen en hippe uitgaansgelegenheden wilt genieten.

B-man
#4 - 02-03-2006, 11:31 uur
"There is nothing wrong with America that cannot be cured by what is right with America"

NYC in 4 dagen! : http://www.verenigdestaten.info/new-york-city-in-een-weekend-4-dagen/

MiamiHeat

Tell you a little story:

Toen ik voor de eerste keer naar Amerika ging was na NYC Washington de tweede gocity die ik bezocht.........was toen 27 ofzo.....en vrijgezel. De eerste avond kwamen we in de Old Glory Bar terecht in Georgetown. Wat een geweldige tent is dit. Ik ging helemaal uit mijn dak...... :dance: :dance: geweldige live muziek, sports on tv en..........verry nice students from GT Uni. In gesprek geraakt met twee leuke studentes en afgesproken dat ze mij de volgende dag zouden rondtoeren in Georgetown en de hotspots van DC. Het werd een geweldige dag die eindigde in........de Old Glory Bar waar we heeeeerlijk gegeten hebben.

Ik heb toen een baseball cap gekocht en die cap is een beetje mijn talisman geworden............waar ik op vakantie heenging, ging de cap mee. Ik heb hem nog steeds alleen is 'ie nu bijna opgedragen. Tijd voor een nw. Als ik weer in DC ben ga ik zeker weer een bezoek brengen aan de bar.

Kijk zelf voor meer info op http://www.oldglorybbq.com en als je in de buurt bent moet je hier gewoon een bezoek aan brengen.

Cheerzzzz
#5 - 02-03-2006, 20:07 uur

Wop

Citaat
Ik blijf het vreemd vinden, dat de hoofdstad van de VS geen "sticky" krijgt, maar Anchorage wel  :o, maar goed...

Your wish is my command  ;)
#6 - 02-03-2006, 21:49 uur

PetraVS

 ;D, it's most appreciated!   2006-01
#7 - 02-03-2006, 22:33 uur

PetraVS

Gisteren ben ik een paar uur door de stad gaan lopen met het doel om zo min mogelijk "geijkte" toeristen foto's te maken.  Als je op de details let is er zoveel mooie architectuur in de stad!  Ik vond hele mozaiek plafonds, die waarschijnlijk bijna niemand opvallen!  De foto's staan hier.
#8 - 09-03-2006, 21:27 uur

MiamiHeat

Mooie Foto's Petra................fotograferen is iets meer als een hobby voor jou.....denk ik.  Leuk is dat om op een andere (lees niet toeristisch) manier door de lens te kijken en te spelen met de camera.............ik wil straks in Miami ook weer op zo'n manier foto's maken.
#9 - 09-03-2006, 22:03 uur

PetraVS

Ja, ik vind het heel leuk om naar ongewone onderwerpen te zoeken om te fotograferen.  Ik heb gelijk ook maar mijn foto's van de 4th of July van afgelopen zomer online gezet, the Nation's Capital op haar best.
#10 - 10-03-2006, 00:20 uur
« Laatst bewerkt op: 10-03-2006, 01:36 uur door PetraVS »

PetraVS

Dit jaar hebben we weer met volle teugen genoten van de 3000+ bloeiende kersenboompjes langs het Tidal Basin in Washington DC.  Het Cherry Blossom Festival is nog in volle gang, met als afsluiting de parade op 8 april, maar de boompjes hebben hun hoogtepunt weer gehad en ik heb het geluk gehad er drie keer met prachtig weer van de te kunnen genieten!

Deze tijd van het jaar is verreweg de mooiste in de stad, dus als je de kans hebt, bezoek Washington eind maart/begin april.  De grootsheid van de bloeiende bomen laat zich niet goed op foto of film vastleggen, je moet het zelf gezien hebben.  Hieronder wat foto's van dit jaar:














#11 - 03-04-2006, 20:38 uur

B-man

Ik heb het geluk gehad dat ik het mocht meemaken, zeer mooi!

B-man
#12 - 03-04-2006, 21:00 uur
"There is nothing wrong with America that cannot be cured by what is right with America"

NYC in 4 dagen! : http://www.verenigdestaten.info/new-york-city-in-een-weekend-4-dagen/

Kobie

Ja, ik vind het heel leuk om naar ongewone onderwerpen te zoeken om te fotograferen.  Ik heb gelijk ook maar mijn foto's van de 4th of July van afgelopen zomer online gezet, the Nation's Capital op haar best.

Wauw!, ik neem aan dat DC dus "the place to be" is? op 4th of July?
#13 - 03-04-2006, 21:06 uur

PetraVS

Ja, absoluut, het is een grote party, de hele dag door.
#14 - 04-04-2006, 00:22 uur

mapsit


Wat valt er bij the white house, FBI gebouw en Pentagon allemaal te doen?

Op de website hebben ze het alleen (fbi tour is closed) over een tour, maar dan moet je dit van te voren melden en een groep zijn.
Is het de moeite waard om na die gebouwen te gaan, of kom je niet verder dan de voordeur??


#15 - 21-04-2006, 15:33 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15