Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

J1 visum geweigerd na ESTA ingetrokken

Discussie gestart

Sandra_nl

Omdat ik een 3 maanden ticket had, ging ik door naar de 2de inspectie, Detroit. Ze scanden al mijn emails en Facebook en gingen urenlang door mijn koffer. Ik vond het verschrikkelijk. Ik heb ze wel geholpen met vertalingen voor Franssprekenden.
Ik had enkele mailtjes gestuurd waarop ik professionele interesses leek te hebben in de USA, als zakelijk directeur van een Nederlandse instelling ben ik altijd geintesseerd in nieuwe mogelijkheden en kansen. Ik werd op het eerste vliegtuig terug gezet en ze adviseerden mij een ander visum aan te vragen. Bovendien, het was een handje vol mailtjes, en ik heb nooit meer gereageerd op de reacties die ik op die mails kreeg.

Al mijn kleding door elkaar, ik was bang dat ze in mijn tas gingen snijden, toen een hond erin beet. "Hallo, ik kom uit Amsterdam!" Ze bleven maar doorvragen, ik vertelde dat ik wel vorige week een handtas van een vriendin in mijn rugzak had gehad. En nu staat er ineens in mijn dossier:  "traces of marihuana".

Daar kwam ik achter tijdens mijn bezoek aan het consulaat deze zomer.
Ik had een organisatie gevonden die, onder de indruk van mijn cv: dubbele master, MBA, mij een traineeship aangeboden had. Ik kon tegelijkertijd werken en ervaring opdoen van de Amerikaanse cultuur. Dat leek me een leuk idee.
Maar, het consulaat bekeek mijn dossier, keek niet naar mijn diploma's, cv en bewijsstuken en zag alleen dat ik een ziekte-uitkering kreeg (als backup voor de maanden dat ik geen salaris ontving ivm een oude handicap waar ik weinig over spreek), ze keken niet naar de boeken waarin ik was verschenen, de papers die ik had geschreven, niet naar de brief van de universiteit waar ik jarenlang les gaf, niet naar mijn bankafschriften, mijn vastgoed-in-de-familie, ze zeiden: de enige info die we hier van jou hebben is de ziekte-uitkering en de mariuana-traces en een screendump van je telefoon waarin een aantal mailtjes stonden waarin je reageerde op werk.

Ik blijk dus "ineens" van alle kanten "geflagged",  en van vrienden krijg ik tegengesteld advies: "laat je stichting jezelf weer op de loonlijst zetten", maar ik ben liever gewoon eerlijk en open. Waarom zou iemand met een indrukwekkende cv als ik, met voldoende geld op de bank, het niet voor elkaar krijgen om een visum voor de VS te krijgen?  Ik wil er echt niet blijven of wonen. Ik had veel verklaringen bij me over nieuwe werkzaamheden en projecten in 2016 in Nederland en heb hier een prachtig huis en vrienden.
 

ik vond wel allerlei artikelen op deze Facebook groep:
"single white woman" kan al reden zijn om "geflagged" te worden, etc. Ook De Correspondent schrijft een mooi artikel over Nederlanders die toegang wordt geweigerd of op de no-fly-list van de USA komen, ben jij dat ook of ken jij zo iemand, wil je me helpen dat verder te verspreiden? Misschien kunnen we er als groep of als aantallen iets tegen doen (politieke of media druk).
https://www.facebook.com/groups/680280455407376/

Of hebben jullie misschien een ander idee?
#1 - 09-10-2015, 16:10 uur
« Laatst bewerkt op: 09-10-2015, 16:13 uur door Sandra_nl »

Cees A

Dat je hevig verongelijkt bent omdat je een keer bent teruggestuurd bij de USA grens is begrijpelijk.
Als je de emotionele aspecten achterwege laat en naar de feiten kijkt is die terugzending vanuit USA standpunt minder vreemd

Toen je werd teruggestuurd reisde je waarschijnlijk via het VWP (visa waiver program)
Dit programma is opgezet om inwoners van bepaalde landen zonder visum naar de VS te laten reizen voor een kort toeristisch of zakelijk bezoek.
Toelating tot de USA van reizigers die reizen onder het VWP program is een gunst, geen recht.
In feite geef je bij reizen onder het VWP program al je rechten op.  Beroep op de beslissing van de immigratieambtenaar is niet mogelijk.
Het woord KORT is bij reizen onder het VWP belangrijk. De max. termijn van zo'n bezoek mag de 90 dagen niet overschrijden.

Als je 3 maanden gaat (3 mnd kan 92 dagen zijn) zit je daar boven en ben je in overtreding.
Maar ook als je net onder de 90 dagen blijft kun je "moeilijke vragen" verwachten en moet je een goede verklaring hebben
Als bij nader onderzoek dan mails worden aangetroffen die kunnen worden uitgelegd als een poging om werk te zoeken of als intentie tot immigratie zijn de rapen gaar.
Onderzoek in Amerika heeft namelijk aangetoond dat de grootste groep illegalen in Amerika niet uit Mexico komt, maar van reizigers die misbruik maken van het VWP program of hun visum en na toelating in de VS niet meer terug gaan naar hun thuisland.
Geen wonder dus dat men hier alert op is.

Tot overmaat van ramp vindt men ook nog sporen van drugs op je bagage, Tja ...............
Dat in jouw vriendenkring en in A'dam gebruik van dit soort drugs geaccepteerd is moge zo zijn.
In de rest van Nederland en de wereld is die acceptatie een stuk minder en daar zou je als reiziger rekening mee moeten houden.

Er zijn, om jouw terminologie te gebruiken, genoeg alleenstaande blanke vrouwen die zonder moeite een visum krijgen voor studie of stage in de VS.
Waarschijnlijk hebben die meer moeite gedaan om te voldoen aan de regels en voorschriften van het visum dat ze aanvragen.
Waarschijnlijk hebben die ook geen verleden waarin een mogelijke immigratie-poging in de VS en mogelijk drugsbebruik voorkomt.

Ik vrees dat in jouw geval alleen een goeie immigratie-advocaat nog uitkomst kan brengen.
Je ongenoegen uiten op fora en facebook lucht misschien op, maar lost in feite niks op.
Sorry, ik kan er niks anders van maken ....................
#2 - 09-10-2015, 19:11 uur

jetusa

Er zit geen fatsoenlijk begin en eind aan je verhaal en het lijkt op een slecht vertaalde ik-ben-zielig-scam-verhaal. Het lijkt in de verste verte niet geschreven door iemand met een CV waarvan we onder de indruk zouden moeten zijn.
Ik wens je succes met je verhaal, maar laat dit forum verder verschoond hiervan. Dit is het 3e bericht wat ik vandaag hier van je tegen kom en het lijkt meer op spam dan op een hulp/advies-vraag.
#3 - 09-10-2015, 23:02 uur

Sandra_nl

hee wat dacht je van een beetje fatsoenlijk op elkaar reageren?
inmiddels heb ik diverse videos op YouTube gevonden: visa J1 denied? Daarin staan diverse uitleg procedures: om je goed voor te bereiden omdat blijkbaar iedereen wordt aangezien als foutdoener, en jij moet bewijzen dat je dat niet bent. Persoonlijk vind ik dat wel een heftige manier van met elkaar omgaan, en ik moet bekennen dat ik daarvan geschrokken ben. Ik heb nu allerlei bewijzen verzameld dat ik geen foute intenties heb. Laten we eens kijken wat ze nu zeggen.
En ik ben geen spammer, ik ben juist een Facebook groep gestart waarin ik o.a. de meest nuttige videos en artikelen bij elkaar verzameld heb, om elkaar te helpen.
Niet om elkaar aan te vallen, zoals hier ;)
#4 - 23-01-2017, 15:11 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15