Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

studeren in amerika

Discussie gestart

Pink positive

Ik heb een vraagje: Is het moeilijk om in amerika te studeren? En dan bedoel ik een school zoals; Harvard, Yale & princeton. Ik wil dit namelijk heel graag, maar weet niet of dit kan. :-\
#1 - 25-10-2005, 18:07 uur

B-man

Ok jouw vraag is op 2 manieren te beantwoorden:

Het is op zich niet zo heel moeilijk om in Amerika te studeren maar het kost je aanzienlijk meer geld dan in Nederland dus beurzen zijn daarom erg belangrijk en je moet op tijd beginnen met het aanvragen van die beurzen.

Die 3 scholen die je noemt zijn ook wel meteen toppers!!! Ten eerste hebben ze een zeer streng toelatingsbeleid wat het bijna onmogelijk (lees zeer moeilijk) maakt om er aan te worden genomen als je niet cum laude afstudeerd (als dat in jouw geval zo is dan heb je al een belangrijke stap gezet) en ten tweede kosten die scholen echt klauwen met geld (bedragen in de 30 en 40 duizend $ zijn niet ongewoon, en alleen de aanvrag kost al rond de $200). Een "scholarship" is meestal wel nodig (tenzij je al heel hard gespaard hebt natuurlijk  ;) )

Er zij genoeg topscholen in de VS die wat makkelijker zijn om binnen te komen en niet van die extreem hoge prijskaartjes hebben. Mocht je de bovengenoemde "bezwaren" niet erg vinden dan zijn er nog wel meer scholen van het formaat Harvard en Princeton (Denk aan Stanford, MIT, Colombia, Wharton, en ga zo maar door) dus zoek goed uit wat je wil.

Wat wil je precies gaan studeren en welk niveau?

B-man


P.s. als je nog op school zit kan je natuurlijk kijken wat de eventuele "exchange student" mogelijkheden zijn maar waarschijnlijk zullen scholen als Harvard daar niet bij zitten.
#2 - 25-10-2005, 18:46 uur
« Laatst bewerkt op: 25-10-2005, 18:51 uur door B-man »
"There is nothing wrong with America that cannot be cured by what is right with America"

NYC in 4 dagen! : http://www.verenigdestaten.info/new-york-city-in-een-weekend-4-dagen/

Pink positive

Thnx, voor de informatie ;)

Ik dacht al dat dat niet zou lukken maja.. Maar moet je voor zo'n universiteit persé een vwo-diploma hebben of wat? Want heel veel zeggen dat ze met een HAVO-diploma in amerika studeren! ?????
Ik zit namelijk nu in de 3de van HAVO. :-\
#3 - 25-10-2005, 19:10 uur

Chiefram

Even een klein aanvullinkje op B-man's opmerking over de bedragen die derglijke scholen kosten...

Die 30 a 40 duizend dollar waar hij het over heeft zijn jaarlijkse kosten, dus niet voor de gehele studie periode!!!

Volgens mij zijn de scholen/universiteiten die je graag zou willen bezoeken wel iets meer dan die 30 a 40 duizend per jaar... Ik heb gehoord (maar kan dat niet met zekerheid zeggen) dat 60 duizend dollar per jaar voor Harvard, Yale, etc. beter in de buurt komt.
#4 - 25-10-2005, 19:16 uur
« Laatst bewerkt op: 25-10-2005, 19:16 uur door Chiefram »

B-man

Ja mijn excuses, bedankt voor de verbeterde/aanvullende info Chiefram. Die bedragen zijn idd per jaar, dat was ik er ff vergeten bij te zetten maar 't is natuurlijk wel belangrijk om te weten. Er zijn opleidingen op Harvard en Yale die richting de $60000 gaan maar dan moet je echt denken aan dubbele masters en MBA's.

B-man
#5 - 25-10-2005, 19:24 uur
« Laatst bewerkt op: 25-10-2005, 19:24 uur door B-man »
"There is nothing wrong with America that cannot be cured by what is right with America"

NYC in 4 dagen! : http://www.verenigdestaten.info/new-york-city-in-een-weekend-4-dagen/

B-man

Thnx, voor de informatie ;)

Ik dacht al dat dat niet zou lukken maja.. Maar moet je voor zo'n universiteit persé een vwo-diploma hebben of wat? Want heel veel zeggen dat ze met een HAVO-diploma in amerika studeren! ?????
Ik zit namelijk nu in de 3de van HAVO. :-\

Natuurlijk kan je in de VS met een Havo-diploma aan de slag maar hou het redelijk. Ivy League scholen zijn gewoon extreem streng. Maar neem nu eens een University of Michigan of Boston University dat zijn uitstekende scholen, die nog wel aardig wat kosten, maar waar je al een stuk "makkelijker" binnen kunt komen. Ik ben zelf een aardige tijd bezig geweest met het analyseren van tientallen scholen in de VS (heb hier bergen aan info liggen) dus als je vragen hebt...

B-man
#6 - 25-10-2005, 19:29 uur
"There is nothing wrong with America that cannot be cured by what is right with America"

NYC in 4 dagen! : http://www.verenigdestaten.info/new-york-city-in-een-weekend-4-dagen/

B-man

Kijk ook even goed welke richting je heen wil na de Havo. De ene Universiteit of College is namelijk gespecializeerd in bijv. 'Medicine' (Johns Hopkins is een van de beste scholen ter wereld op dat gebied) terwijl een andere goed is in "Marketing" (denk bijv. aan "Kellog School of Management") en weer een andere zeer goed in rechten (Harvard) of finance (Wharton). Er zijn natuurlijk meerdere scholen die op hetzelfde gebied heel goed zijn dus het is heel belangrijk om dat een beetje te gaan rangschikken zodat je weet waar je ongeveer moet zoeken, wat haalbaar is en er dan voor gaan.

Probeer gewoon een paar van die topscholen (let wel ff op de eventuele hoge aanmeldingskosten), nooit geschoten is tenslotte altijd mis. Als het je alleen maar gaat om even dat Amerikaanse college life te ervaren dan zou je altijd nog aan de mogelijkheid van een "summer program" kunnen denken. Voor een paar maanden bijv. Engels studeren.

B-man
#7 - 25-10-2005, 19:46 uur
"There is nothing wrong with America that cannot be cured by what is right with America"

NYC in 4 dagen! : http://www.verenigdestaten.info/new-york-city-in-een-weekend-4-dagen/

Pink positive

 maar k bedoelde of je al sowieso niet binnenkomt als je geen vwo-diploma hebt...  Oja, ik wil het liefst iets met journalistiek doen.  :)Weet je dan toevallig welke school daar goed voor is??
#8 - 26-10-2005, 16:10 uur

B-man

Ja hoor, met een havo-diploma kun je gewoon een 4-jarige undergraduate-opleiding gaan volgen in de VS. Ze kijken in de VS namelijk niet zozeer of je een VWO of Havo-diploma hebt want zoveel niveaus kennen ze niet in de VS dus maak je daar geen zorgen over. Wat ze heel belangrijk vinden is wat je buiten je studie allemaal hebt gedaan, wat jij kan bieden aan je klasgenoten, etc. etc. Zo zul je bijv. ook zien dat je vaak een essay bij je aanvraag moet schrijven over een onderwerp wat zij meestal kiezen. Daarin kun je aangeven wat je verwacht van je studie, hoe je denkt dat je vrienden je zien, wat je de school kunt bieden en nog veel meer. Ik heb een aantal dingen liggen over DO's and DON'T's bij dat soort essays dus als je er een keer echt aan mocht beginnen...

Er zijn ontzettend veel scholen die journalistiek aanbieden. Een daarvan is, ja daar is ie weer, Harvard. Andere scholen met een goede opleiding journalistiek zijn Columbia University (NY), University of California Berkeley, Penn State, New York University en NorthWestern University (Medill School of journalism, is een zeer goede), en de University of Maryland (ik weet niet zeker of ze allemaal een Undergraduate, waar jij naar moet kijken, aanbieden of alleen een Graduate dus ga er een middag voor zitten en vraag info aan bij die scholen). Er zijn er nog wel meer maar van deze weet ik het omdat ik ze tegen ben gekomen tijdens mijn zoektochten.

Laat je dus niet afschikken door grote namen zoals bijv. Harvard en schrijf je gewoon in bij een van de grote jongens. Het is in de VS heel normaal dat je je bij een aantal scholen inschrijft en dat moet je ongeveer zo zien: zoek er 3 of 4 (of nog meer als je er zoveel hebt) uit waar je graag heen wil en die goede kansen van slagen hebben en 1 a 2 die moeilijk zijn (zoals Harvard). Dat soort scholen vragen vaak ook een behoorlijke "admission fee" dus daar kan je er ook niet teveel van doen. Dan sturen maar en afwachten!

Als je nog meer vragen hebt...no problem!

Handige sites: www.fulbright.nl (voor vragen over je diploma en studeren in de VS) een www.princetonreview.com (zeer goede site voor info over scholen, aanmelden, etc.)

B-manful
#9 - 26-10-2005, 22:46 uur
« Laatst bewerkt op: 26-10-2005, 22:49 uur door B-man »
"There is nothing wrong with America that cannot be cured by what is right with America"

NYC in 4 dagen! : http://www.verenigdestaten.info/new-york-city-in-een-weekend-4-dagen/

Pink positive

Egt super bedankt voor alle informatie!! :D  Maar kun je dan dat lijstje van do's en dont's laten zijn ;)  

                                         Pink Positive,,  :)
#10 - 27-10-2005, 14:47 uur
« Laatst bewerkt op: 27-10-2005, 14:48 uur door Pink positive »

B-man

Ik zal ff gaan zoeken naar dat lijstje maar ik heb geloof ik ook veel info over essays gehaald van die website: www.princetonreview.com daar kun je al een hele hoop vinden.

B-man
#11 - 27-10-2005, 14:55 uur
"There is nothing wrong with America that cannot be cured by what is right with America"

NYC in 4 dagen! : http://www.verenigdestaten.info/new-york-city-in-een-weekend-4-dagen/

B-man

Dit is trouwens ook een goede site als je een admission essay moet schrijven: http://www.admissionsessays.com/writing_tips.shtml

B-man
#12 - 27-10-2005, 14:57 uur
"There is nothing wrong with America that cannot be cured by what is right with America"

NYC in 4 dagen! : http://www.verenigdestaten.info/new-york-city-in-een-weekend-4-dagen/

B-man

Ok dit is em, hier staat veel info, hier heb ik ook ergens die do's en don'ts vandaan gehaald. http://www.princetonreview.com/college/apply/articles/process/essayjump.asp
Succes!

B-man
#13 - 27-10-2005, 15:03 uur
« Laatst bewerkt op: 27-10-2005, 15:05 uur door B-man »
"There is nothing wrong with America that cannot be cured by what is right with America"

NYC in 4 dagen! : http://www.verenigdestaten.info/new-york-city-in-een-weekend-4-dagen/

Pink positive

kj dan! :D nogmaals bedankt. Zal ff flink gaan zoeken! ;)
#14 - 28-10-2005, 20:48 uur
« Laatst bewerkt op: 28-10-2005, 20:48 uur door Pink positive »

Pink positive

Maar ik heb eigenlijk nog een vraagje... Wanneer moet ik me dan ongeveer opgeven voor die scholen? Als ik bijna mijn diploma heb of eerder?? :-\
#15 - 28-10-2005, 20:49 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15