Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Werken in de USA

Discussie gestart

Arjan

Hallo,

ik zit al een tijdje te lezen op het forum en besloten om maar eens wat te posten. :) Vorig jaar meegedaan aan de DV maar niets gewonnen. Dit jaar weer meegedaan, nu maar afwachten...

Om e.e.a. te versnellen wil ik nu kijken wat de mogelijkheden zijn om via een Werkvisum te verhuizen.  Ik werk op dit moment voor een groot ICT bedrijf (Capgemini) met vestigingen in de USA maar wil voordat ik mijn werkgever informeer over mijn plannen eerst wat meer informatie inwinnnen. Even een korte introductie over mijzelf:

Op dit moment werk ik een jaar als teamleider. Mijn team bestaat uit 14 professionals, waarschijnlijk worden dit er binnen een paar maand meer dan 20. Onderdeel van deze rol is ook het coachen en begeleiden van personeel. Ik heb 10 jaar ervaring als Microsoft Consultant (o.a. MCSE gecertificeerd) maar helaas geen afgeronde HBO. Wel bezig op dit moment (2de jaars deeltijd) maar daar heb ik nu niets aan.

Vragen die nu bij mij spelen zijn:

1) Is er een tekort aan personeel met vergelijkbaar profiel?

2) Indien mijn werkgever akkoord gaat met een transfer, hoelang laat dit dan ongeveer op zich wachten?

3) In welke categorie van de "employment based immigration" zou ik vallen? Er wordt namelijk heel duidelijk over gesproken dat de hogere EB's bachelor degree als minimum hebben. Met mijn werkervaring maak ik dit echter meer dan goed.

Alvast bedankt voor de antwoorden!
#1 - 17-10-2005, 16:37 uur

XcIsIoN

Even antwoorden per vraag dan maar

1) Of er een tekort aan mensen met jou opleiding is, is per bedrijf anders. Het is de vraag waar je baas naar zoekt. Zoals je al aangaf heb je geen hbo diploma maar wel een werkervaring om U tegen te zeggen. Daar zijn er nooit genoeg mensen van  ;D

2)Hoe lang de transfer duurt hangt er vanaf hoe je het visum aanvraagt. De handigste manier is om dit via je bedrijf te doen. En dan duurt het nog altijd minimaal 3 maanden vanaf het moment van aanvraag dat je het visum zou kunnen krijgen.

3)Ik denk dat men kijkt naar welke functie je als laast hebt bekleed. Vaak zie je dat mensen een totaal andere baan hebben dan hun opleiding.

Wat ook belangrijk is dat jij je zelf moet afvragen waarom je naar Amerika wilt. Het is inderdaad een mooi land met vaak heel aardige mensen. Maar de werksweer is daar totaal anders. De 9-5 mentaliteit bestaat daar niet. Vooral in een functie zoals die van jou is veel competitie. Je zal moeten proberen beter dan je concurrenten te zijn en vooral beter dan je collega's. Dus je zal op regelmatige basis een aantal avonden moeten doorhalen om een vroegere deadline te halen. Weekenden worden dan helaas ook niet gespaard.

Hopelijk geeft dit je een beeld

Ciao

Steven
#2 - 12-03-2006, 19:52 uur

Arjan

Steven,

dank je voor je reactie. Ik ben al een paar maanden niet meer op het forum geweest en zag nu pas jouw reactie. Ik had geen reactie meer verwacht maar zoals vaak op dit forum komt een thread soms toch ineens weer op gang. :)

Ik heb eindelijk de stap genomen en probeer op dit moment via mijn werkgever een overplaatsing aan te vragen. De eerste contacten gehad vorige week dus even afwachten.

Ik ben overigens niet vies van werken, als je naar de VS wil kan dat volgens mij ook niet anders. De situatie die jij omschrijft mbt competitie binnen functies en het doorhalen voor het halen van deadlines is in ieder geval op mijn werk hier niet anders. De reden waarom ik naar de VS wil is omdat iomdat het land me gewoon erg trekt. Verder ben ik het nederlandse belasting klimaat meer dan beu.

Ik laat nog wel weten hoe het loopt.

Groeten,
Arjan
#3 - 20-06-2006, 10:28 uur

FreezeM

Wie is jou werkgever? Of welke branch is het? Hoe was de eerste reactie?
#4 - 20-06-2006, 13:31 uur

Arjan

Ik werk voor Capgemini in de tak Outsourcing. De eerste reactie van mijn manager in NL was goed, hij weet dat dit soort dingen niet zo snel lopen en volgens mij verwacht hij dat het toch op niks uit loopt. Maar goed, ik hoop hem ongelijk te geven. :)

De reactie in de VS was redelijk in mijn ogen. Niet super positief maar ook niet negatief. Ik wilde eerst weten wat de consequenties zijn van pensioen, studieovereenkomsten, of mijn vrouw mag werken, etc en heb hier diverse mensen over gesproken. Helaas toch niet op alle vragen bevredigende antwoorden gekregen ondanks dat ik toch redelijk hoge HR managers gesproken heb. Ze zijn in ieder geval geinteresseerd in mijn CV die ik nu nog even moet vertalen...

To be continued zullen we maar zeggen.
#5 - 20-06-2006, 22:57 uur

XcIsIoN

Zijn die hoge HR mensen uit amerika?
Misschien dat het handig is als je het topic leest over solliciteren in Amerika. Het is toch weer een stuk anders en misschien dat je met tips uit dat topic je HR managers nog enthousiaster kan maken over je zelf
#6 - 21-06-2006, 11:33 uur

Arjan

Die komen inderdaad uit the VS. Ik zal het sollicitatie stuk eens opzoeken, misschien kan ik daar inderdaad nog wat uit oppikken.
#7 - 21-06-2006, 19:14 uur

FreezeM

Hou Liberator ook in de gaten in dit topic. Hij gaat in juli voor sollicitatie naar de VS. Hij werkt bij een Nederlandse multinational en solliciteerd bij Amerikaanse divisies.
#8 - 23-06-2006, 05:43 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15