Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Zorgverzekering en studeren in Amerika

Discussie gestart

Bambibekkie

Vanaf 1 januari 2006 geldt de nieuwe wet op de zorgverzekering. Die heeft gevolgen als je nu in Amerika studeert of er het komende jaar gaat studeren. Je bent dan - als je tenminste 18 jaar bent of ouder - verplicht verzekerd. Dat kost je in elk geval de nominale premie, dat is zo rond de 90 euro per maand, maar je ziektekosten zijn gedekt volgens de Nederlandse standaarden. Nou, dat is mooi niet genoeg, want een ziekenhuisopname in Amerika kost zeker tweemaal zoveel als hier. Je moet je dus bijverzekeren en dat kost weer minstens 25 euro per maand. Als je tijdelijk in Amerika gaat studeren, is er maar één manier om onder de verplichte verzekering uit te komen en dat is door een bijbaantje te nemen. Dat kan vaak vrij makkelijk op de campus. Bewaar dan wel loonstrookjes enzo, want als je terug in Nederland komt moet je wel kunnen bewijzen dat je gewerkt hebt en wat hebt bijverdiend. Dat hoeft niet veel te zijn, als het maar 'econoisch nut' voor je had, dat wil zeggen meer dan een onkostenvergoeding. Ga je stagelopen, zorg er dan voor dat een deel van je onkostenvergoeding van je bedrijf of instelling in de vorm van een salaris wordt gegeven, hoe weinig ook. Of je tijdelijk in Amerika was en of je salaris kreeg, moet de zorgverzekeraar controleren. Als je al een zorgverzekering hebt, dan ben je trouwens verplicht om deze te melden dat je naar het buitenland gaat. Het Fulbright Center heeft een goeie brochure hierover geschreven, die is gratis te downloaden van hun website, http://www.fulbright.nl. Hij staat nu in de nieuwsrubriek.
#1 - 22-12-2005, 15:38 uur

Frank S

je ziektekosten zijn gedekt volgens de Nederlandse standaarden. Nou, dat is mooi niet genoeg, want een ziekenhuisopname in Amerika kost zeker tweemaal zoveel als hier. Je moet je dus bijverzekeren en dat kost weer minstens 25 euro per maand.

Dat is per verzekeraar verschillend. Mijn buitenlanddekking buiten de EU is 200% van de Nederlandse bedragen, tegen verder dezelfde voorwaarden. Ik ben via IAK verzekerd bij VGZ. Maar als je VGZ rechtstreeks hebt, dan gelden er weer andere voorwaarden. Eerst controleren dus voordat je een aanvullende verzekering afsluit.
#2 - 23-12-2005, 09:32 uur
Iedereen heeft recht op mijn mening.

Arthur

je ziektekosten zijn gedekt volgens de Nederlandse standaarden. Nou, dat is mooi niet genoeg, want een ziekenhuisopname in Amerika kost zeker tweemaal zoveel als hier. Je moet je dus bijverzekeren en dat kost weer minstens 25 euro per maand.

Dat is per verzekeraar verschillend. Mijn buitenlanddekking buiten de EU is 200% van de Nederlandse bedragen, tegen verder dezelfde voorwaarden. Ik ben via IAK verzekerd bij VGZ. Maar als je VGZ rechtstreeks hebt, dan gelden er weer andere voorwaarden. Eerst controleren dus voordat je een aanvullende verzekering afsluit.

200% is niet voldoende, ik ben veel gevallen tegengekomen waar de kosten 4x zo hoog zijn dan in Nederland. En dan heb je nog de ksoten van repats (medisch of familieomstandigheden), bagage, aansprakelijkheid etc. Er zijn verzekeringen die dit allemaal dekken, vraag bij de Joho om meer info.
Groeten van Arthur
(werkt niet bij de Joho)
#3 - 19-06-2006, 21:08 uur

bgroeneveld

Universiteiten in de VS hebben vaak een algemene ziekteverzekering voor alle studenten. Had onze zoon een $800 voor een studiejaar gekost, als hij niet onder de ziekteverzekering van mijn vrouw was gevallen.

Kan per universiteit verschillen, maar lijkt me de moeite waard om na te vragen.
#4 - 19-06-2006, 21:52 uur

leonkoopmans

De regels worden er zeker NIET gemakkelijker op...
Toen ondergetekende voor studie naar Washington ging wilde de organisatie waar ik kwam te werken een bewijs hebben dat ik verzekerd zou zijn tijdens mijn gehele verblijf in de VS. Daarop wilde ze het liefst bedragen zien, je kent het wel, verzekerd tot een bedrag van... wat minimaal €25000 zou moeten zijn.

Wat was het probleem: de verzekering die ik in nederland had afgesloten, als aanvulling op mijn normale verzekering (het was een soort lang-op-reis verzekering) verzekerde mij tegen kostprijs. Ja, leg dat maar eens uit aan een amerikaan?! Kennelijk kenden ze zo'n verzekering niet, maar na veel heen en weer gepraat accepteerden ze ook een uitdraai van de verzekering waar geen bedragen op stonden, maar het begrip "tegen kostprijs".

Kost wat moeite, maar dan heb je ook wat! Bijna jammer dat ik er helemaal geen gebruik van heb hoeven maken ;)

Have a good one,
León.
#5 - 11-07-2006, 13:18 uur

GoGriz

Universiteiten in de VS hebben vaak een algemene ziekteverzekering voor alle studenten. Had onze zoon een $800 voor een studiejaar gekost, als hij niet onder de ziekteverzekering van mijn vrouw was gevallen.

Kan per universiteit verschillen, maar lijkt me de moeite waard om na te vragen.


Die verzekering is meestal minimaal... als je naar de dokter gaat of belandt in het ziekenhuis dan betaal je nog altijd een hele berg geld..  Althans dat is hoe het voor mijn vrouw aan de University of Montana was, voordat ze mee op de verzekering van mijn werk is gegaan.
#6 - 11-07-2006, 15:15 uur

USA News

Ik ga in february op stage via CIEE (ciee.org), mijn sponsororganisatie. Bij de visa die zij regelen moet je verplicht een verzekeringspakket afsluiten die je grotendeels dekt in de VS. Nu ben ik ook verplicht om in NL mijn basispremie door te laten lopen, aangezien ik niet emigreer en gewoon ingeschreven blijf staan aan mijn Universiteit. Moet dus twee keer een verzekering afsluiten. De één dekt mij in Amerika, de ander dekt mij in NL, waar ik dus niet ben. Beetje zonde van het geld, maar volgens mij zijn er verder ook geen andere mogelijkheden.
#7 - 15-11-2006, 20:56 uur

Lo

Ik ben verzekerd via OZ en ga in Februari ook via de CIEE naar Boston, ik heb van de verzekering die zij aanbieden nog niks uitgezocht.. alleen even bij OZ geweest.
Bij OZ vertellen ze me dat als je je uitschrijft in je gemeente en met het bewijs (op papier0 hiervan terugkomt, dan kunnen zij je premie stopzetten en je uitschrijven.
Blijft het natuurlijk wel listig dat als je tijdens je stage onverwacht terugkomt naar nederland wegens het overlijden van een familielid of wat dan ook, je jezelf weer snel moet verzekeren.

Dus misschien is dit een optie? Ik moet me nog even verdiepen in de verzekering van de CIEE, die loopt tot $100.000,- per incident geloof ik..
#8 - 23-12-2006, 10:42 uur

USA News

Laat lekker m'n verzekering in NL doorlopen. Hoogste eigen risico genomen, geen aanvullende verzekering, met als een gevolg een redelijke premie. Zodra je in NL bent verhoog je dit weer. Voor 5 maanden vindt ik dit nog wel een redelijke oplossing. Uitschrijven bij de gemeente, en al dat soort poespas laat ik liever achterwege..
#9 - 28-12-2006, 00:30 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15